Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Het blijft een beetje gek dat ik geen universeel antwoord kan vinden op de poortkwestie. Anderzijds is het niet zo verwonderlijk, heel erg laag getunede subs (<12hz) is pas een fenomeen van de laatste 2 jaar (ongeveer).

De theorie over poortsnelheid is duidelijk niet gebaseerd op output in deze frequentieband, anders zou iedereen me hetzelfde zeggen, toch?

Ik hecht veel belang aan theorie, maar praktijk mogen we toch niet negeren. Quote vanop avs

Just to mention I built a 11 cu ft enclosure for my FI Q18's which was tuned to 11hz. I never used a hpf, had 1000 watts input power and modelled port velocity of around mid 40's and 1st port resonance of 133hz which is slighly higher. I used a 100hz crossover for these and no port chuffing at all even playing very low stuff. :P

Dus hier hebben we iemand met een vergelijkbare behuizing, zelfde tuning, en een poortsnelheid van max 45 m/s, onhoorbaar volgens hem.

Kunnen we dan stellen dat 30m/s aanvaardbaar zal zijn? We wachten nog even af  ;)

Ejorne

Quote from: Timvg on August  2, 2012, 13:27:46

Dus hier hebben we iemand met een vergelijkbare behuizing, zelfde tuning, en een poortsnelheid van max 45 m/s, onhoorbaar volgens hem.

Kunnen we dan stellen dat 30m/s aanvaardbaar zal zijn? We wachten nog even af  ;)

Je mag van zo'n DIY hobbyist wel verwachten dat hij weet wat hij wel en niet hoort. Maar afgaan op een geschreven ervaring is wellicht wel tricky. Ik heb ook mensen horen zeggen dat ze het geluid van de UPC-mediabox recorder totaal niet horen. Nou, als er iets is dat het noodzakelijk maakt om je stem te verheffen om verstaanbaar te zijn dan is het de upc mediabox wel...  :P

Timvg

Ik kan op nederlandse fora niet erg bijval vinden met dit ontwerp. De effectieve vraag wordt een beetje ontweken door het ontwerp tussen de lijnen door als nutteloos te bestempelen.

Jammer, want wie zo'n dingen schrijft heeft duidelijk niet veel ervaring met echte subbas.

Ejorne

Quote from: Timvg on August  2, 2012, 15:41:41
Ik kan op nederlandse fora niet erg bijval vinden met dit ontwerp. De effectieve vraag wordt een beetje ontweken door het ontwerp tussen de lijnen door als nutteloos te bestempelen.

Jammer, want wie zo'n dingen schrijft heeft duidelijk niet veel ervaring met echte subbas.

Vaak de aanpak van de 'theorie-boys'. Hoe vaak ik wel niet gehoord heb dat een zwaardere amp, ook al heeft ie veel betere specs, alleen maar een verhoging van de maximale spl teweeg brengt. De onderbouwing was dan dat mijn SDX15 op papier met 200 Watt al meer dan 100dB op 20Hz zou moeten geven. Nou, gooi het papier maar weg want ik hoor wel degelijk verschil. En mijn oude amp was al het dubbele van die 200 watt.

morca

Quote from: Timvg on August  2, 2012, 13:27:46
Het blijft een beetje gek dat ik geen universeel antwoord kan vinden op de poortkwestie. Anderzijds is het niet zo verwonderlijk, heel erg laag getunede subs (<12hz) is pas een fenomeen van de laatste 2 jaar (ongeveer).

De theorie over poortsnelheid is duidelijk niet gebaseerd op output in deze frequentieband, anders zou iedereen me hetzelfde zeggen, toch?

Ik hecht veel belang aan theorie, maar praktijk mogen we toch niet negeren. Quote vanop avs

Just to mention I built a 11 cu ft enclosure for my FI Q18's which was tuned to 11hz. I never used a hpf, had 1000 watts input power and modelled port velocity of around mid 40's and 1st port resonance of 133hz which is slighly higher. I used a 100hz crossover for these and no port chuffing at all even playing very low stuff. :P

Dus hier hebben we iemand met een vergelijkbare behuizing, zelfde tuning, en een poortsnelheid van max 45 m/s, onhoorbaar volgens hem.

Kunnen we dan stellen dat 30m/s aanvaardbaar zal zijn? We wachten nog even af  ;)
Bij welke freq is die 30 m/s ,als dat net in de 20 hz is ,ga je dat echt wel horen Tim.
Hopelijk wil Tom Magielse hem voor je uitrekenen en daar zou ik vanuitgaan.
Er is zoveel te lezen over sub,s wat niet klopt,en je haalde eerder al aan te geloven dat mijn sub doet wat ik beschrijf.
Misschien moet Ejorne zijn bevinding nog eens opschrijven hier,zodat je er toch over na gaat denken het anders te doen.
Maar laten we Tom zijn reactie/of geen reactie even afwachten.
Hoop het wel ,want geloof me,dan krijg jij een sub die de optimale berekening heeft.
Vooral als je het als bouwpakket gaat plaatsen,moet het eigenlijk een Magielse sub worden.
De man is niet voorniks een legende in speakerbouw ,en ultra sub,s ontwerpen op het ZBA ,als hij spreekt zwijgt verder iedereen,dat zou je genoeg moeten zeggen  ;)

Timvg

Bij 20hz ligt de snelheid veel lager, het is pas bij 10hz dat het op 30 m/s neerkomt. Vandaar dat ik twijfel of veel mensen kunnen helpen. De meerderheid denkt namelijk al dat 10hz niet merkbaar kan zijn  ;)


Ejorne

Quote from: morca on August  2, 2012, 15:47:06
Vooral als je het als bouwpakket gaat plaatsen,moet het eigenlijk een Magielse sub worden.

Maar dan wel met toestemming. Want een andermans ontwerp kun je niet zomaar online gooien, da's een beetje a-netjes...  ;D

Timvg

Dit wordt volledig mijn ontwerp hoor, ik zoek gewoon zoveel mogelijk input om een doordachte keuze te kunnen maken.

Hier is pas een sub; van Mark Seaton, gemaakt in opdracht voor een high end home theater

6de order bandpass, 4x15" subs, 4x 18" radiators en een slotpoort op 10,5hz.. sub volledig in roestvrij staal

als ie plat ligt, zie je linksonderaan de grote flared slotpoort


Ejorne

Quote from: Timvg on August  2, 2012, 16:02:18
Hier is pas een sub; van Mark Seaton, gemaakt in opdracht voor een high end home theater

Dat ziet er wel indrukwekkend uit. Deed me weer denken aan dit ontwerp, wat ook zo'n indruk op mij maakte. Ook een van de redenen dat ik aanvankelijk de theorie-boys wel geloofwaardig vond. Deze immens  grote sub wordt maar met 4x 50watt aangestuurd. Maar de gebruikte drivers gaan kennelijk anders om met vermogen dan een sdx15. Of, het zal wel niet, kan die sub met meer aansturing beter klinken dan dat het nu doet. Ik vraag me trouwens wel af hoe zo'n subje klinkt...   8)

Timvg

Theorie en praktijk moeten hand in hand gaan in mijn mening, dat is vooruitgang.
Maar als theorie en praktijk niet blijken te kloppen dan moet de theorie aangepast worden.

Dit was ook deels mijn vraag, we zijn gewoon van de tolerantie voor poortsnelheden te schaven vanaf 20hz.. Nu, 10 tot 20hz is een volledig oktaaf dat er bij komt, dus ergens kan het niet onlogisch zijn dat er ook een andere grens in dit gebied zit.

Mensen met ervaring met zo'n sub lijken dit te beämen, dan zijn er weer andere die het tegenspreken en tegelijk zeggen "tune die sub toch maar wat hoger, heeft geen nut"..

Ik heb nu ook de vraag rechtstreeks aan Mark Seaton gesteld, top in de wereld van speaker en sub design. Bovendien heeft hij er evaring mee, je mag bijna stellen dat hij het voortouw neemt inzake erg laag getunede subs.

Timvg

Volgens Mark

In short it requires some modeling and testing of real builds to insure there are no surprises. The PR/Driver drive section of the Terraform XL also change the interactions at higher frequencies vs. a conventional, large ported box. Fortunately acoustic matters scale very nicely, so much can be tested and learned without the first build having to be the size of a large household appliance.

Over dat poortsnelheid tot 40 m/s onhoorbaar zou zijn in lage tuning:

Hi Tim,

By every measurement of ported subs I've made, that's a pipe dream. Pun intended. I'm not sure how others are measuring compression, but using highly consistent measurements, you start seeing some in the 10-15m/s range and more as you go above that with the port flare/end geometry having some useful effect on compression and being key with audible turbulence/chuffing.

Port resonances are important to pay attention to, but location, port size and relative volumes are all factors as to the significance.


Dus lage snelheid primeert op poortresonantie, dat ga ik dan ook toepassen. Indien die poortresonantie (zal dan op 80hz komen te liggen), hoorbaar is.. Dan zal de sub in een beperkt gebied (10-40hz) ingezet worden, no harm done :)

Blijkbaar lost ie het probleem zelf op dmv van interactie tussen driver/passieve radiator (hogere bas) en poort (lage bas)

Maar dat is een heel complex ontwerp met custom onderdelen (dat ie zelf nog aan het optimaliseren is).

morca

We hebben het ook over snelheden bij 10 hz,die kon wel een 3 a 4 keer zo hoog liggen ,simpel dacht uit me hoofd,4 keer zoveel Xmax bij 10 tov 20 hz.
Dus als hij bij 20 netje,s 11 is,ontkom je niet aan veel hogere snelheden als factor 3 a 4 bij 10 hz imo.

Dus je zou met die luchtsnelheid wel goed zitten denk ik,maar dan de resonantie nog.

Timvg

Quote from: morca on August  2, 2012, 22:20:17
We hebben het ook over snelheden bij 10 hz,die kon wel een 3 a 4 keer zo hoog liggen ,simpel dacht uit me hoofd,4 keer zoveel Xmax bij 10 tov 20 hz.
Dus als hij bij 20 netje,s 11 is,ontkom je niet aan veel hogere snelheden als factor 3 a 4 bij 10 hz imo.

Dus je zou met die luchtsnelheid wel goed zitten denk ik,maar dan de resonantie nog.

Postje van me hierboven, denk dat ik er bijna uit ben  :coffee:

morca

Ik had al in de gaten dat je het druk uit aan het zoeken was.
Kreeg opeens het Xmax verhaal in me hoofd en moest meteen aan die luchtsnelheiden denken,en linkte dat aan elkaar. ;)

Timvg

En dan nog in het achterhoofd houden, dit is allemaal berekend op volledige belasting. Een gesloten driver zou al vroeger vervorming gaan tonen.

Bij bv 102db op 10hz, nog steeds dubbel van wat een LMS ultra kan in een gesloten kist op zelfde frequentie, is de poortsnelheid amper 10 m/s, doen we er nog 3db bij, zitten we nog maar aan 15 m/s

Soms moet je gewoon een keertje tegendraads doen  ;) Iedereen kan een 12" driver in een 100l kist stoppen en afstemmen op 20hz, en amper tien jaar geleden was dit al bijzonder te noemen.

We moeten vooruit denken, die <20hz informatie is er. Soms tot 3hz op volle kracht, waarom niet proberen zoveel mogelijk daarvan beschikbaar te maken?

We hebben zoveel meer ter beschikking vandaag dan amper 10 jaar geleden; enorm krachtige drivers, DSP met gebruiksvriendelijke software, het aantal watts per euro heeft nog nooit zo hoog gestaan! En toch doen weinigen er iets mee..
Perfect zal het nooit zijn, maar we kunnen enkel streven naar beter vind ik.


Timvg

In de loop van de komende week worden de 3D sketchen gemaakt, daarvan worden dan de cut sheets voor de cnc machine gemaakt.

Timvg

Hier de mock up. Hier staat nog niet op; de trompet aan de opening van de poort langs de binnenzijde, die zou ik manueel maken. En het ontwerp voor de kleinere baffle die bovenop de driver komt (voor het verzonken effect + verstek hoeken).

Je ziet het niet op de afbeelding, maar op het voor en achterpaneel zitten groeven van 5mm, zodat alles als het ware zoals een bouwpakket in mekaar schuift, en er geen zorgen zijn over afmeten langs de binnenzijde.

Dat zou het dan worden...Of, we wachten nog wat langer, trekken het budget naar omhoog en maken 4 gesloten kisten van 200l bestaande uit elk 2x de Tempest-X woofer (die in Nederland wel nog te vinden is) in dual opposed configuratie. Dan krijg je wel een stack van 2,4m hoog en van een meter breed.. Wel meer veel meer bruikbare output onder de 10hz..  ;)




yorkie13

heel leuk die 10 hz output, maar wat wil je daar mee bereiken ?

dat je nieren los rammelen, of ben je gewoon doof  :D

Timvg

Ik wil zo dicht mogelijk komen bij het accuraat weergeven wat er op hedendaagse media staat. Op hedendaagse DVD's en Blu-Ray's staat (soms sterke) content tot 3hz.. Dus ik wil een zo vlak mogelijk curve tot zo dicht bij die 3hz als ik maar kan komen.


Timvg

Maar ipv mechanische koppeling gaan we akoestische gebruiken, maar zoiets idd  ;)


morca

Ik sta nooit film te kijken hoor Ralf,Jij wel zo te zien,word je daar nooit moe van ?
waarom jij nooit voor dat ultralaag gaat vraag ik me wel eens af,maar misschien ben je met de PR en de hypex op de goeie weg  :clapping:
Jij houd niet van een gratis masagge /dansje lijkt me duidelijk.

Moet Tim toch gelijk geven,als het er is willen we het horen/voelen.

Misschien als jij het niet hoord dat jou oren al wat slechter worden  :D

yorkie13

Dat ding schijnt 5 hz te doen, dus wel een dansje waard  8)

heb wel eens ergens gehoord dat mensen die langs het spoor werken en met dergelijke lage frequenties dagelijks te
maken krijgen , last van hun nieren krijgen.

Lijkt me niet helemaal gezond, voor mij zou 15 hz de grens zijn.

Timvg

Dat soort frequenties zit overal hoor; de wagen, de trein, zelfs in huis (vrachtwagen die langsrijdt..), ventilatoren, wasmachines.. niet allemaal in dezelfde mate, maar aanwezig is het. Voor die één of twee films per week.. I'll risk it  ;)