Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Ik begrijp de bezorgdheid hoor, ook dank hiervoor. Maar de keuze voor de slotpoort is er niet lukraak gekomen, verschillende andere doe-het-zelf projecten van amerikaanse fora, plus mails met de eigenaar/designer van JTR hebben me tot de keuze van één grote slotpoort gedreven. Ook berekeningen met verschillende programma's zeggen me dat het goed komt.

Voor een tuning van 11hz met drie ronde poorten en hierbij de luchtsnelheid <20m/s te houden moeten ze elk 316cm lang zijn. Dit is erg onpraktisch in een kist, vandaar de keuze voor één grote slotpoort.

Maar ik ga jullie advies zeker niet in de wind slaan, ga me even aanmelden op zelfbouwforum en het daar voorleggen, zien of er tegenantwoord komt.

Timvg

Probeer al bijna een half u te registreren, lukt niet, kan max 2u duren blijkbaar voor de code  ???

Anyhow, had me een beetje vergist, zat nog met de oude poortmaat in het hoofd, maar bij de optimale poort voor de luchtsnelheid zit de eerste poortresonantie reeds op 60hz. Dit is erg laag, zal dit hoorbaar zijn is de vraag. De afmetingen vd poort hier zijn 10 * 40 * 260 cm

gebruik ik een kleinere poort (bv. 5 * 40 * 130) ligt de eerste poortresonantie op 130hz, maar verdubbelt de luchtsnelheid wel op 10hz.

ter vergelijk, gebruik ik 3 poorten met 8cm doorsnee, komt de lengte op 106 cm per poort, met de eerste poortresonantie op 160hz. De luchtsnelheid op 10hz ligt nog hoger dan bij de kleine slotpoort.

Timvg

Quote from: Timvg on July 31, 2012, 21:46:19
Probeer al bijna een half u te registreren, lukt niet, kan max 2u duren blijkbaar voor de code  ???

Gelukt!


Wijx wondere wereld

Hoe groot is je kamer dat 11 hz past?

edit: laat maar 11 hz zit natuurlijk zo ver onder de gehoorgrens dat eventuele problemen met de ruimte er niet toe doen
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Timvg

Quote from: Wijx wondere wereld on August  1, 2012, 00:05:57
Hoe groot is je kamer dat 11 hz past?

edit: laat maar 11 hz zit natuurlijk zo ver onder de gehoorgrens dat eventuele problemen met de ruimte er niet toe doen

Zo werkt het niet hoor, dat de volledige lengte van de golf effectief in de kamer moet passen.

AbZ

Quote from: Timvg on August  1, 2012, 00:18:51
Zo werkt het niet hoor, dat de volledige lengte van de golf effectief in de kamer moet passen.
Zou anders bij veel hogere frequentie al lastig worden idd.

AndrewM


Wijx wondere wereld

Quote from: Timvg on August  1, 2012, 00:18:51
Zo werkt het niet hoor, dat de volledige lengte van de golf effectief in de kamer moet passen.

ja weet ik, maar ik doelde op iets anders.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

AbZ


Wijx wondere wereld

Dat de tonen alle kanten door de ruimte slingeren en je dat nooit strak krijgt door de beperkingen van de ruimte. Een basstrap voor deze frequenties is ook best groot.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

AbZ

Quote from: Wijx wondere wereld on August  1, 2012, 11:37:01Dat de tonen alle kanten door de ruimte slingeren en je dat nooit strak krijgt door de beperkingen van de ruimte. Een basstrap voor deze frequenties is ook best groot.
Kan aan mij liggen, maar imho verheldert dit weinig.

Quote from: Wijx wondere wereld on August  1, 2012, 00:05:57
Hoe groot is je kamer dat 11 hz past?

edit: laat maar 11 hz zit natuurlijk zo ver onder de gehoorgrens dat eventuele problemen met de ruimte er niet toe doen
Room mode kan ook onder de gehoorgrens optreden, of op een veelvoud van 11Hz.

Timvg

De akoestische discussie even terzijde, update;

Heb hier op 5 min. met de wagen vandaan een houthandel met CNC service gevonden, en m'n vriendin is erg handig met autocad.. Dus ik ga gewoon een flat-pack laten maken, compleet met groeven zodat het goedje vanzelf in mekaar past. Beetje schroeven en houtlijm toepassen is dan mijn verdienste  ;)

Als de sub goedgekeurd is zet ik de plannen en de file voor de CNC machine online, wie z'n eigen ULF monster wilt kan het bouwpakket dan kant en klaar laten maken ;)

Staaled

Quote from: Timvg on August  1, 2012, 16:54:20
De akoestische discussie even terzijde, update;

Heb hier op 5 min. met de wagen vandaan een houthandel met CNC service gevonden, en m'n vriendin is erg handig met autocad.. Dus ik ga gewoon een flat-pack laten maken, compleet met groeven zodat het goedje vanzelf in mekaar past. Beetje schroeven en houtlijm toepassen is dan mijn verdienste  ;)

Als de sub goedgekeurd is zet ik de plannen en de file voor de CNC machine online, wie z'n eigen ULF monster wilt kan het bouwpakket dan kant en klaar laten maken ;)
:thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

In afwachting van nog wat meer input over de reflex poort wil ik het nog even over afwerking hebben.

Wat vinden jullie een mooie front baffle? De baffle wordt sowieso dubbelzijdig omdat ik de driver verzonken wil hebben, en dan kan ik meteen ook de poort netjes afronden. Sinds het via CNC gaat mogen jullie je verbeelding even laten gaan ;)

Former member 78

Quote from: Timvg on August  1, 2012, 16:54:20
De akoestische discussie even terzijde, update;

Heb hier op 5 min. met de wagen vandaan een houthandel met CNC service gevonden, en m'n vriendin is erg handig met autocad.. Dus ik ga gewoon een flat-pack laten maken, compleet met groeven zodat het goedje vanzelf in mekaar past. Beetje schroeven en houtlijm toepassen is dan mijn verdienste  ;)

Als de sub goedgekeurd is zet ik de plannen en de file voor de CNC machine online, wie z'n eigen ULF monster wilt kan het bouwpakket dan kant en klaar laten maken ;)

Kun jij ook bekend maken welke zaak dat is?
Toevallig kan mijn vriendin daar ook prima mee overweg, ook met Solid Works.

Heb hier nog 2 18'' woofertjes liggen, en als ik het hout kant en klaar kan halen is het
wel erg makkelijk :)

Timvg

Het is in België Arjan, dus ik weet niet of je er veel mee bent. Maar de website is www.houtpunt.be

Former member 78

Ai, das wel ver weg.
Misschien kan ik er een leuk weekendje weg van maken met de vriendin.

Bedankt iig! :)

Timvg

Quote from: ArjanR1 on August  1, 2012, 23:31:50
Ai, das wel ver weg.
Misschien kan ik er een leuk weekendje weg van maken met de vriendin.

Bedankt iig! :)

Nog eentje

http://www.moens-houthandel.be/static/index.htm

Van waar ben je juist? Er is vast wel iets dichter te vinden!

Former member 78

Quote from: Timvg on August  1, 2012, 23:53:05
Nog eentje

http://www.moens-houthandel.be/static/index.htm

Van waar ben je juist? Er is vast wel iets dichter te vinden!

Woon in Enschede, Nederland ;)

Zal mijn vriendin eens vragen om een mooie tekening te maken.
Dan zal er vast iets te vinden zijn in de buurt.

Heb ruimte voor ruim 500 liter, wordt een BR dus :)

morca

Als ze een CNC hebben kan het vaak wel,hier zit een keukenboer die wel eens wat voor een kennis van me heeft gemaakt.
Tipje: loop een bij een goeie keukenboer binnen in de buurt, die op maat keukens maakt.

Word een flink kistje Arjan,zal wel erg lekker gaan spelen   :music:




Former member 78