Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Die stond niet bij m'n grafieken, maar ik kan je vertellen dat de piek snelheid rond tuning 22m/s is bij de 11hz tuning.

Dit is lijn met m'n opzoekwerk en ervaring; luchtsnelheid boven de 20 hz niet hoger dan 17m/s en onder de 20hz niet boven de 26m/s. Let wel; dit is als je enkel naar de sub aan het luisteren bent, in praktijk wordt dit altijd nog verder gemaskeerd in 95% vd gevallen door al het andere materiaal dat tegelijk speelt.

Maar ik ga hier nog wat verder opzoekwerk over doen, de bedoeling is echt dat er op geen enkel moment poortgeluid hoorbaar is.

Bart_M

Waarom geen 18" passives? Dan heb je geen last van blazende pijpjes. ;)

Timvg

Een paar redenen eigenlijk

-Ik kan ze niet laag genoeg tunen tenzij ik ze mod
-Indien ik ze mod heb ik er minstens 3-4 nodig om excursie onder controle te krijgen
-Kostprijs, poort is vele malen goedkoper

Timvg

Ik denk dat ik toch maar de poort ga "overbouwen", de informatie over poorten en bijgeluiden is relatief beperkt op het net. Sommigen halen ook verbanden aan tussen de grootte van de poort en wanneer de luchtsnelheid hoorbaar wordt (hoe kleiner, hoe minder m/s het geluid mag bewegen eer het hoorbaar wordt).. Hier kan ik wel inkomen, dus een beetje overkill en common sense kan geen kwaad ;p

+mensen zoals morca hebben het al met succes toegepast, als hij zegt geen bijgeluiden waar te nemen in zijn bandpass geloof ik hem.

morca

Als het goed berekend word,zoals door de man van het andere forum  ;) die zo vriendelijk was mij te helpen.
Blazen je pijpje,s wel,maar dat is geen lucht wat je dan hoort blazen............ alhoewel........... ::)

Ik blaas er misschien net een stukje papier mee weg tegen max,die pijpen hoor je niet.
Maar heb ik ook netjes afrondingen gemaakt,je moet het idd wel Helemaal Goed doen.
Alles moet netjes afgerond worden met een slotpoot,bij een buis alleen de uiteinden,makkie met een grote afrondfrees en een goeie dikke baflle.

edit.Tim was weer te vlug af ,of ik te traag............... :clapping:  :headbanging:

morca

Tim je kan op het ZBA forum Tom Magielse eens vragen of hij een optimale berekening voor wil leggen aan je  ;)
Ik heb hem ook alleen maar gebouwd,wel geleerd vd beste man over luchtsnelheiden.
Narekenen brengt wat dingen in beeld,zodat ik het met een andere unit na zou kunnen rekenen.
Was een wijze dag dat ik daar wat hulp vroeg........... en kreeg  :thumbs-up:

Zal me ouwe topic daar eens doorlezen,even kijken wat het bij mij ook al weer aan m/s was....

Timvg

Quote from: morca on July 30, 2012, 22:02:59
Als het goed berekend word,zoals door de man van het andere forum  ;) die zo vriendelijk was mij te helpen.
Blazen je pijpje,s wel,maar dat is geen lucht wat je dan hoort blazen............ alhoewel........... ::)

Ik blaas er misschien net een stukje papier mee weg tegen max,die pijpen hoor je niet.
Maar heb ik ook netjes afrondingen gemaakt,je moet het idd wel Helemaal Goed doen.
Alles moet netjes afgerond worden met een slotpoot,bij een buis alleen de uiteinden,makkie met een grote afrondfrees en een goeie dikke baflle.

edit.Tim was weer te vlug af ,of ik te traag............... :clapping:  :headbanging:

Ik ga even tegendraads doen en geen afrondingen gebruiken  :'(

Die beïnvloeden de tuning ook, alleen heb ik niet know-how om uit te rekenen wat voor invloed. En de tuning is kritisch in m'n ontwerp.

Maar, we gaan het wel overcompenseren. Poort van 10cm op 40, 265cm lang. Luchtsnelheid komt dan nooit boven de 13m/s, uitstekend dus.

morca

Turbulentie Tim.......... oei hoop voor je dat dat goed gaat.
Gewoon afronden die hap,ik weet ook niet wat hij percies als afronding heeft gerekend.
Maar plankdik afronden zou the job moeten doen,dus dat heb ik toen gedaan..........


Timvg

Quote from: morca on July 30, 2012, 22:15:57
Turbulentie Tim.......... oei hoop voor je dat dat goed gaat.
Gewoon afronden die hap,ik weet ook niet wat hij percies als afronding heeft gerekend.
Maar plankdik afronden zou the job moeten doen,dus dat heb ik toen gedaan..........

Oké dan ga ik nog even verder inlezen over de invloed van het effect van de radius van afronden op de tuning. Als het helpt dan doe ik het. Dit omdat de captivator geen afrondingen heeft, en bij beide poorten open hoor ik dus niets van bijgeluiden. Kan jij anders de vraag even voor me stellen op zelfbouw forum? Jouw naam zal wat bekender klinken dan de mijne ;)

Timvg

Amateureske 2d sketch van wat ik in gedachten heb, middenste strepen moeten bracing voorstellen ;)


morca

Nou ik ben ook niet zo actief daar....
Je kan een sub op veel manieren bouwen,,ik wist ong wat ik er van verwachte.
Met dat verhaal waar je hier mee starte copy/paste je zo even naar het ZBA,krijg je zeker goeie reactie,s op,gewoon even lid worden  ;)
Plak je meteen die 2e post over luchtsnelheiden erbij, dan is het duidelijk wat je wilt/verwacht vd sub voor de andere leden.

Timvg

Ik denk dt ik m'n antwoord al gevonden heb! Ik las daar jouw topic even door, jij zit blijkbaar max aan 11m/s, 13 zit daar dus erg goed in de buurt van, en als jij zegt geen poortgeluiden te ondervinden zal dat bij mij ook wel het geval zijn ;)


morca

Ik meende al dat het 11 was,maar het afronden heeft daar ook mee te maken......turbulentie langs scherpe /haakse hoeken veroorzaakt tubulentie op die plek,dat schijnt niet echt goed te zijn voor een optimale werking vd poort.(geluid)

Timvg

Quote from: morca on July 31, 2012, 00:18:01
Ik meende al dat het 11 was,maar het afronden heeft daar ook mee te maken......turbulentie langs scherpe /haakse hoeken veroorzaakt tubulentie op die plek,dat schijnt niet echt goed te zijn voor een optimale werking vd poort.(geluid)

Ik ga iemand de poort laten afronden met een frees, ook binnenuit.. dus dat moet wel goed komen denk ik

Bart_M

Quote from: Timvg on July 30, 2012, 21:55:54
Een paar redenen eigenlijk

-Ik kan ze niet laag genoeg tunen tenzij ik ze mod
-Indien ik ze mod heb ik er minstens 3-4 nodig om excursie onder controle te krijgen
-Kostprijs, poort is vele malen goedkoper

Hoe laag komt je driver? Ik heb die van mij volgens mij op 18Hz getuned, wil je nog veel lager gaan?

basyamaha

Quote from: Timvg on July 30, 2012, 22:10:42
Ik ga even tegendraads doen en geen afrondingen gebruiken  :'(



Maar, we gaan het wel overcompenseren. Poort van 10cm op 40, 265cm lang. Luchtsnelheid komt dan nooit boven de 13m/s, uitstekend dus.
een poort van 265 cm lang ?

Als dat zo is ga je echt grote problemen krijgen , een poort van 60 cm veroorzaakt een resonantie op +-250 hz , geen probleem want je sub loopt tot max 100hz en wordt dan stijl gefilterd .
Maar 265cm komt die resonantie in je luistergebied en dat filter je niet weg .

passive membramen zijn namelijk ontwikkelt voor subs niet alleen om de lucht snelheid te verlagen maar juist om hedendaagse subwoofers met zware strak ingespannen membramen toch in bassreflex behuizing toe te kunnen passen omdat ze anders een veel te lange poort nodig zouden hebben .

Heb namelijk ook nooit een basreflex poort gezien die echt langer dan 60-80 cm .

Je hebt dan geen bassreflex maar een soort behuizing met een TL (transmissielijn) eraan .
Vraag maar Tom Magielse .

morca

Ik heb hem al naar Tom verwezen,en ipv die ene poort... 3 poorten,
Maar als Tim hem toch perse zo bouwen wil ,wat ik niet hoop,Zal misschien Tom zijn advies niet voldoen.
Ik kwam het vragen met het idee vd poorten goed,Tim gaat over the top met die poort,maar als hij hem perse zo wil....
:-X

Ik ben ook geen prof ,maar Meneer Magielse die jij opnoemt is hier op mijn sub goed hoorbaar, zeer kundig in.

Timvg

Quote from: basyamaha on July 31, 2012, 18:19:39
een poort van 265 cm lang ?

Als dat zo is ga je echt grote problemen krijgen , een poort van 60 cm veroorzaakt een resonantie op +-250 hz , geen probleem want je sub loopt tot max 100hz en wordt dan stijl gefilterd .
Maar 265cm komt die resonantie in je luistergebied en dat filter je niet weg .

Je hebt dan geen bassreflex maar een soort behuizing met een TL (transmissielijn) eraan .
Vraag maar Tom Magielse .

First port resonance ligt idd laag (rond de 120hz) maar is opzich geen probleem, ten eerste hoor je het gewoon niet tenzij je met je hoofd naast de poort staat, ten tweede zal deze sub als ondersteuning in het laagste laag gebruikt worden, wordt sowieso gefilterd bovenaan dus.

Timvg

Quote from: Bart_M on July 31, 2012, 18:15:58
Hoe laag komt je driver? Ik heb die van mij volgens mij op 18Hz getuned, wil je nog veel lager gaan?

11hz, bijna een octaaf lager.

morca

Quote from: Timvg on July 31, 2012, 18:25:47
First port resonance ligt idd laag (rond de 120hz) maar is opzich geen probleem, ten eerste hoor je het gewoon niet tenzij je met je hoofd naast de poort staat, ten tweede zal deze sub als ondersteuning in het laagste laag gebruikt worden, wordt sowieso gefilterd bovenaan dus.
Ah zo,je gaat een aanvulling van het ultralaag maken,net als ik met de bandpass doe..... :music:

Timvg

Quote from: morca on July 31, 2012, 18:27:52
Ah zo,je gaat een aanvulling van het ultralaag maken,net als ik met de bandpass doe..... :music:

Idd, maar het is wel de bedoeling dat de sub KAN gebruikt tot 100hz.

Over de poort maak ik me niet al te veel zorgen, maakt het niet uit wat voor poort het is, als er maar genoeg poortoppervlak is om bijgeluiden te voorkomen op de gewenste tuning op max uitslag, of je dit nu met 3 kleinere poorten of 1 enorme doet maakt opzich weinig uit. Jeff permanian die de captivator ontworpen heeft, bevestigde dit.

De driver wordt trouwens de sundown, uit objectieve testen met de LMS-R blijkt de max uitslag eerder beperkt tot 25mm voor er bijgeluiden optreden, en bij xmech treedt er schade op.. De sundown is muisstil tot meer dan 30mm, met een xmech van 40mm.. Meer output en lagere vervorming, daar gaan we voor.

basyamaha

Zorg dat je het zeker weet die 120hz  , let wel is niet excact 120 is een bult met piek op 120hz  dus eronder en erboven die frequentie , en daarkomt bij dat zo een resonantie heeel lang na ijlt .

neem ons advies over en vraag Tom want ik kan met mijn kennis niet voorstellen dat een poort van zo lang goed kan funtioneren , ik kan het fout hebben maar ik heb ze nog nooit gezien in een ontwerp en dat is niet voor niets .




Timvg

Quote from: basyamaha on July 31, 2012, 18:47:13
Zorg dat je het zeker weet die 120hz  , let wel is niet excact 120 is een bult met piek op 120hz  dus eronder en erboven die frequentie , en daarkomt bij dat zo een resonantie heeel lang na ijlt .

neem ons advies over en vraag Tom want ik kan met mijn kennis niet voorstellen dat een poort van zo lang goed kan funtioneren , ik kan het fout hebben maar ik heb ze nog nooit gezien in een ontwerp en dat is niet voor niets .

Dit geeft normaal gezien geen hoorbare bult in de respons, daarvoor is de spl van die resonantie veel te laag. Anders zou je bij de gemiddelde bass reflex speaker allerhande resonanties horen van de poort.

De seaton terraform xl is een ontwerp waarbij zo'n lange poort gebruikt wordt.


Ejorne

Is dat ongeveer de ronding die jij ook aan de port gaat maken? Ziet er volgens mij mooier uit dan een haakse kant.

basyamaha

ik kan helaas niet vinden hoe lang zijn poort is .
Maar die speaker is geen gewonen bassreflex , de driver zit in de speaker die zowel de 2 passive membramen aanstuurt die je voor ziet en een poort , bassrefex of TL kan ik er niet uit opmaken .

Lijkt me ook een bijzonder ontwerp waar iemand met veel kennis en ervaring met een goed resultaat is gekomen .
Voor een leek als mij/ons te hoog gegrepen .

Mijn advies blijfd laat iemand Tom bv met zeer veel kennis jouw idee met zeer lange poort eens bekijken .
morca zegt ook ook doe je voordeel ermee.

Wat ik zie , lees en weet geeft het problemen , mij maakt het niet uit als je hem bouwd maar lijkt me zonde als het niets wordt , mischien wel bevredegend voor je maar mischien had het ook veel beter gekund .