Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Quote from: Shadowfox on August 24, 2021, 20:06:04
Als jullie een film kijken hoe hard gaat het bij jullie op standje knal modus?
Als ik bijv ready player one test in rew met rta dan gaat het wel in de richting van 95db kwa subgeweld.


Op standje oorlog zou ik haast zeggen, erboven, maar zeker weten doe ik dat niet...
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

morca

Quote from: GOOS88 on August 24, 2021, 18:59:02
Oke, begreep dat je wat miste, maar zo niet prima dan  :thumbs-up:

Downfire sub in de kant leggen, dan kan je hem prima zo meten ;)
Die manier heeft een vriend van me ooit toe proberen te passen.
Oplossing voor hem was,de sub op ze kant laten liggen.
Maar zo stond hij eerst bij Kees denk ik.

Die tegel heb je wel nodig geloof ik graag Kees.
Ik heb ooit als "tegel" op een downfire Sdx 15 gezeten.
Dat voelde niet fijn  ;D

Als frontfire heb je die tegel niet nodig .
Het is de energie vd driver die de hele kist laat stuiteren.

flakkees

Speelt die eindelijk goed ......

speelt prima  ;D post aangepast
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

flakkees

even een vraagje
sub met sleufpoort waar de kist berekening van bekend is ...
maar ik wil 2x die driver in een kist .

verdubbel je dan gewoon de inhoud en maak je de poort dubbel zo hoog . of is dit te kort door de bocht ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

FrankBe

Quote from: flakkees on June 18, 2022, 18:15:42
even een vraagje
sub met sleufpoort waar de kist berekening van bekend is ...
maar ik wil 2x die driver in een kist .

verdubbel je dan gewoon de inhoud en maak je de poort dubbel zo hoog . of is dit te kort door de bocht ?

Dubbele driver met dubbel volume en dubbele poort heeft inderdaad dezelfde poortlengte

morca

Quote from: FrankBe on June 18, 2022, 19:31:11
Dubbele driver met dubbel volume en dubbele poort heeft inderdaad dezelfde poortlengte
Dezelfde lengte maar dubbele inhoud?

Je wil 1 poort maken in een double sub Kees?

Ik weet het niet eerlijk gezegd .

Ga je die naast die 18 laten spelen?

FrankBe

Quote from: morca on June 18, 2022, 19:37:41
Dezelfde lengte maar dubbele inhoud?

Je wil 1 poort maken in een double sub Kees?

Ik weet het niet eerlijk gezegd .

Ga je die naast die 18 laten spelen?

In WinISD kan je dit simuleren. Neem een ported ontwerp, verdubbel de drivers, verdubbel het volume en verdubbel het aantal poorten (of de hoogte in geval van rechthoekig) en je krijgt exact dezelfde poortlengte.

Ik zou eerder beide drivers in aparte volumes houden met aparte poorten om zo tolerantieverschillen tussen de woofers (en mogelijke schade bij extreem gebruik?) te vermijden. Je kan ook uitwijken naar dual opposed of een omgekeerde driver om vervorming te doen dalen?

Edit: zonet nog gesimuleerd en bij dubbel poorten blijft de lengte dezelfde, bij dubbele hoogte wordt de poort iets korter. Waarschijnlijk door minder wrijvingsverliezen?

flakkees

ik wil 2 x de ulimax 10'' in een slotpoort kist maken
maar het advies ontwerp is met 1 driver vandaar mijn vraag
als iemand het nog eens na wil rekenen , graag
dit zeggen ze bij de driver

Vented 1.75 cubic ft. (net internal, not including driver or port volume) tuned to 25 Hz with a 10" wide by 1" high slot port that is 24" long, which yields an f3 of 23 Hz

dus ik dacht dan 3,5 cuft en de slotpoort 2'' hoog maken ?

tuning naar 20Hz zou nog mooier zijn maar dan word het al weer een stuk groter denk ik
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

FrankBe

Quote from: flakkees on June 19, 2022, 08:49:45
ik wil 2 x de ulimax 10'' in een slotpoort kist maken
maar het advies ontwerp is met 1 driver vandaar mijn vraag
als iemand het nog eens na wil rekenen , graag
dit zeggen ze bij de driver

Vented 1.75 cubic ft. (net internal, not including driver or port volume) tuned to 25 Hz with a 10" wide by 1" high slot port that is 24" long, which yields an f3 of 23 Hz

dus ik dacht dan 3,5 cuft en de slotpoort 2'' hoog maken ?

tuning naar 20Hz zou nog mooier zijn maar dan word het al weer een stuk groter denk ik

Even nagerekend in WinISD en een poort van 24" voor 1 driver in 1.75 cu.ft zou een tuning van 24Hz opleveren. Voor 25Hz zou je 21,93" nodig hebben.
Voor dubbele driver in een dubbele volume en een poort van 2" hoog komt dit neer op een poortlengte van 20.84"

Zelf ben ik niet zo'n fan van deze tuning omdat je een uitgesproken piek van +3dB krijgt op 28Hz en die kan temidden de room modes liggen waarbij je een uiterst boemerige bas krijgt.

Met 2x UM10-22 zou ik eerder een EBS3 afstemming kiezen. Dan creƫer je in een volume van 4.4cu.ft een tuning van 17Hz waarbij je -3dB punt op 19Hz te liggen. De poort wordt dan wel 38.5"

Je kan ook een poort tuning ergens tussenin nemen zodat je toch meer druk op 20Hz krijgt.


flakkees

Quote from: FrankBe on June 19, 2022, 12:21:48
Even nagerekend in WinISD en een poort van 24" voor 1 driver in 1.75 cu.ft zou een tuning van 24Hz opleveren. Voor 25Hz zou je 21,93" nodig hebben.
Voor dubbele driver in een dubbele volume en een poort van 2" hoog komt dit neer op een poortlengte van 20.84"

Zelf ben ik niet zo'n fan van deze tuning omdat je een uitgesproken piek van +3dB krijgt op 28Hz en die kan temidden de room modes liggen waarbij je een uiterst boemerige bas krijgt.

Met 2x UM10-22 zou ik eerder een EBS3 afstemming kiezen. Dan creƫer je in een volume van 4.4cu.ft een tuning van 17Hz waarbij je -3dB punt op 19Hz te liggen. De poort wordt dan wel 38.5"

Je kan ook een poort tuning ergens tussenin nemen zodat je toch meer druk op 20Hz krijgt.
ebs3 afstemming ? geen idee wat je daar mee bedoelt . kun je dit toelichten ?

4.4 cuft is ongeveer 125 liter ... dan word die 35 x 65 x 60 binnenmaats . word best al een aardig ding
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

flakkees

sub is trouwens puur voor ht gebruik bedoeld en gaat dan mee spelen met de 18'' ascendant audio havoc gesloten sub
ik wil hem 2 ohm gaan aansluiten . dan levert de qsc nog 1.5 Kw op 1 kanaal 
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

FrankBe

Quote from: flakkees on June 19, 2022, 16:49:48
ebs3 afstemming ? geen idee wat je daar mee bedoelt . kun je dit toelichten ?

4.4 cuft is ongeveer 125 liter ... dan word die 35 x 65 x 60 binnenmaats . word best al een aardig ding

EBS3 = Extended Bass Shelf -3dB. Da's dezelfde woofer in een grotere behuizing met een lagere poort tuning met tot doel om een diepere bas af te leveren. Rond de poort tuning zal het frequentieverloop zo'n 3 dB lager liggen vs een normale bassreflex tuning. Meestal zal room gain dit mooi opvangen zodat je alsnog een vlakke respons krijgt. Zo bestaat er nog EBS6 waarvan de bas nog dieper reikt maar waar de poort tuning 6dB lager ligt. Je kan hier zelf nog verder in gaan (grotere behuizing met nog lagere tuning = Large Low Tuning ofwel  LLT) maar dan wordt de poortwerking echt een stuk minder. Ik heb voor die laatste gekozen om zo tot onder 10Hz te geraken maar ik zou dit niet meer opnieuw doen. 15Hz is immers meer dan laag genoeg voor 99% van de films en lager is enkel zinvol voor bragging rights. Laatst nog in een Youtube video gehoord dat een flinke respons onder 10Hz zelfs als storend ervaren wordt  ;)

morca

Mijn ontwerp is ook 15 hz min 3 db ontworpen.
Vanaf 16 loopt het vlak.
Erg lekker met film kijken.

Zou eens een bandpass 4e orde overwegen Kees.
Dan heb je geen fase probleem zoals bij een normale sub.
Daarom intregeert het beter met je gesloten sub.
Je zou vlak kunnen tunen tot 15 hz.

Dat geeft je 3 keer zoveel output tov een normale bassreflex.


flakkees

bedankt tot zover . ik ga er eens over nadenken
ik had ook nog naar de 2 x 12'' gekeken maar dan word die al snel enorm van afmeting
en mijn kamer is ongeveer 19 vierkante meter  ;D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

flakkees

Quote from: FrankBe on June 19, 2022, 19:56:03
EBS3 = Extended Bass Shelf -3dB. Da's dezelfde woofer in een grotere behuizing met een lagere poort tuning met tot doel om een diepere bas af te leveren. Rond de poort tuning zal het frequentieverloop zo'n 3 dB lager liggen vs een normale bassreflex tuning. Meestal zal room gain dit mooi opvangen zodat je alsnog een vlakke respons krijgt. Zo bestaat er nog EBS6 waarvan de bas nog dieper reikt maar waar de poort tuning 6dB lager ligt. Je kan hier zelf nog verder in gaan (grotere behuizing met nog lagere tuning = Large Low Tuning ofwel  LLT) maar dan wordt de poortwerking echt een stuk minder. Ik heb voor die laatste gekozen om zo tot onder 10Hz te geraken maar ik zou dit niet meer opnieuw doen. 15Hz is immers meer dan laag genoeg voor 99% van de films en lager is enkel zinvol voor bragging rights. Laatst nog in een Youtube video gehoord dat een flinke respons onder 10Hz zelfs als storend ervaren wordt  ;)
is het trouwens geen probleem dat je dan onder de fs van de driver tuned
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx


flakkees

Quote from: flakkees on June 19, 2022, 16:49:48
ebs3 afstemming ? geen idee wat je daar mee bedoelt . kun je dit toelichten ?


hebben we het hier dan nog over de poort breedte die bij de driver staat ?
ik denk dat de bafle 30 moet worden dus dat word de poort dan ook .
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

morca

Quote from: flakkees on July 11, 2022, 16:33:50
hebben we het hier dan nog over de poort breedte die bij de driver staat ?
ik denk dat de bafle 30 moet worden dus dat word de poort dan ook .
Het ontwerp van de sub
De tuning zeg maar.
En dan met extra output waar bij normaal afvalt.
Zodat je meer infrasoon druk voelt.

Ik heb daarom een bandpass gekozen.
Dan komt hij meer als 3 db omhoog in infrasoon output  .
Dit soort zaken kan je met grotere kist inhoud manipuleren,naar wens ontwerpen.

Nadeel is dat je eigenlijk lange poorten in de kist kwijt moet.
Extra infrasoon output betekent ook meer lucht snelheid door de poort.
En dan ga je hem vaak horen.


flakkees

ja dat begrijp ik inmiddels
maar de poort lengte moet 38'' worden . bij hoe breedt is dit dan ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx


FrankBe

Bij een Extended Bass Shelf -3dB of zelfs -6dB ga je enkel de poort langer maken. Hoogte en breedte blijven dezelfde. Wel moet je in de berekeningen zorgen dat het interne volume gerespecteerd wordt. Door de poort in een bestaande kast gewoon te verlengen, zal het interne volume afnemen.

Je kan verschillende poort afstemmingen simuleren en keuzes maken.

Extensie niet te laag kiezen wegens weinig zinvol.
Poort oppervlak groot genoeg maken om te hoge luchtsnelheden te vermijden (chuffing)
Poort oppervlak klein genoeg houden zodat de eerste poort resonantie niet te laag wordt en in het frequentiebereik van de sub komt te liggen.

FrankBe

Vandaag heb ik wat geklooid met REW en heb naast ruimtemetingen ook RTA opnamen gemaakt van mijn 4x 15" gesloten sub op een stevig volume (30cm meetafstand met 100dB op 11Hz). Dan pas zie je welke vervorming tevoorschijn komt wanneer je de sub een "beetje" pusht.



Op 20Hz en maar aan 90dB piekt de tweede harmonische toch snel 40dB lager dan de grondtoon.

Zouden de hoge X-Max woofers (bv. Dayton UM15-22 of UM18-22) hier veel beter scoren? De hier gebruikte Visaton TIW400 zijn intussen al 30j oud en een sowieso een tikkeltje verouderd qua ontwerp. Met deze wetenschap ga ik ze zeker niet boosten <20Hz.