Afwerken berkenmultiplex

Started by Oud lid, January 17, 2012, 09:59:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Oud lid

Ik zit er aan te denken om 2 houten blokken te maken van berkenmultiplex. De blokken worden 15,5 x 25 x 20 cm. De bedoeling is dat ik plaatjes laat zagen van 15,5 x 25 en die op elkaar lijm. De gelaagde kant wil ik dan in het zicht houden. Hoe kan ik die kant zo glad mogelijk afwerken? Ik zag in de bouwmarkt dat die kant nogal wat brokkelig is. De bedoeling is dat ze donker (wenge of zo) gebeitst of gevernist gaan worden.

Erwin B

Robert T

Heb er zelf gewoon een schuurmachine tegenaan gezet en dat is spiegelglad geworden. Voor schroefgaten en kleine krassen e.d. heb ik een alabastine houtplamuur gebruikt, het is een soort schuimachtige substantie dat een soort van pasta vormt bij het opsmeren. Verwerkt echt prima.
Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

salvatore

Bouwmarkt verkoopt rotzooi, gewoon goede platen kopen.
Koop bij een houthandel.  :colgate:

morca

Quote from: salvatore on December 25, 2013, 19:33:59
Bouwmarkt verkoopt rotzooi, gewoon goede platen kopen.
Koop bij een houthandel.  :colgate:
Doe ik met me MDF ook,maar dat is dus bij meerhoutsoorten.......goed te weten  :)

dre73

Goedkope berkenmultiplex heeft alleen berken aan de buitenkanten....
De binnenzijde is dan meestal poplieren......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Walker

Vraag specifiek naar Fins berken, dat is door en door. Kwaliteit: B/BB, dan is 1 zijde zichtkwaliteit zonder reparaties. Afmetingen van de interieurplaten is meestal 153x153 cm

KayaRahnee

Quote from: Erwin B on January 17, 2012, 09:59:11
Ik zit er aan te denken om 2 houten blokken te maken van berkenmultiplex. De blokken worden 15,5 x 25 x 20 cm. De bedoeling is dat ik plaatjes laat zagen van 15,5 x 25 en die op elkaar lijm. De gelaagde kant wil ik dan in het zicht houden. Hoe kan ik die kant zo glad mogelijk afwerken? Ik zag in de bouwmarkt dat die kant nogal wat brokkelig is. De bedoeling is dat ze donker (wenge of zo) gebeitst of gevernist gaan worden.
Erwin B

Schuren, olie (kleur naar wens) opzetten waardoor de vezels zich gaan oprichten en deze procedure een aantal keer herhalen.
Ik heb deze bewerking ook uitgevoerd op m'n Rack, kan je hier zien:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=123230.msg2227258#msg2227258
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.