Shootout Marantz AV7005 vs AV7005CM vs Classé SSP-75 bij Audiofiel

Started by Audiofiel, January 16, 2012, 21:50:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SV..S

Ik heb mijn bevindingen al een heel eind op papier en zal proberen deze vandaag nog te plaatsen, echter de plicht roept, dus dat wordt vanavond. ;)

Waar ik gisteren na het opnieuw aansluiten van de ssp wel achterkwam is waarom hij stereo over cinch veel minder klonk dan in coax of multichannel.

Dit ligt in een instelling fout bij de oppo.
Ik ben er alleen nog niet achter of ik het nu fout doe of de oppo maar duidelijk is dat hij via analoog niet alle info meegeeft.

Dit deed me denken aan dezelfde sound als de cmav7005 in stereo, ook vanachter een oppo95 .
En ik dacht even dat dit misschien de oorzaak was van de mindere stereo prestaties, echter als ik me het goed herinner was dit ook via coaxiaal, dus dan gaat die vlieger niet op?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

larzie

Erg interessant en leuk verhaal om te lezen. Maar is DTS-HD MA niet een stuk beter dan DTS Core wat betreft geluidskwaliteit? Afgezien de plaatsing waar de Classé een stuk beter in was. Misschien dat de Classé SSP-800 die wel deze formaten ondersteund wel een perfect plaatje neerzet dan.  :pompom:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Audiofiel

Quote from: SV..S on January 17, 2012, 08:42:09
Waar ik gisteren na het opnieuw aansluiten van de ssp wel achterkwam is waarom hij stereo over cinch veel minder klonk dan in coax of multichannel.

Dit ligt in een instelling fout bij de oppo.
Ik ben er alleen nog niet achter of ik het nu fout doe of de oppo maar duidelijk is dat hij via analoog niet alle info meegeeft.

Hoe kwam je er achter dat het een fout was? En wat is de oplossing?

QuoteDit deed me denken aan dezelfde sound als de cmav7005 in stereo, ook vanachter een oppo95 .
En ik dacht even dat dit misschien de oorzaak was van de mindere stereo prestaties, echter als ik me het goed herinner was dit ook via coaxiaal, dus dan gaat die vlieger niet op?

Dat was zowel via HDMI, coax als cinch.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vik

Quote from: SV..S on January 17, 2012, 08:42:09
Waar ik gisteren na het opnieuw aansluiten van de ssp wel achterkwam is waarom hij stereo over cinch veel minder klonk dan in coax of multichannel.

Dit ligt in een instelling fout bij de oppo.
Ik ben er alleen nog niet achter of ik het nu fout doe of de oppo maar duidelijk is dat hij via analoog niet alle info meegeeft.

Dit deed me denken aan dezelfde sound als de cmav7005 in stereo, ook vanachter een oppo95 .
En ik dacht even dat dit misschien de oorzaak was van de mindere stereo prestaties, echter als ik me het goed herinner was dit ook via coaxiaal, dus dan gaat die vlieger niet op?

Hou ons ff op de hoogte. Ik heb gisteren op mijn Oppo de laatste firmware er even opgezet. Ik vond toch (tenminste zo leek het) dat er best wel wat bugs in de menu´s zaten van de Oppo.

Straks mijn Sherwood ophalen en dan zal ik bij mij thuis ook eens even spelen met verschillende settings op de Oppo.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Audiofiel

Quote from: larzie on January 17, 2012, 08:43:06
Erg interessant en leuk verhaal om te lezen. Maar is DTS-HD MA niet een stuk beter dan DTS Core wat betreft geluidskwaliteit?

In principe wel ja, je hebt een hogere resolutie. Maar dan moet de rest van het apparaat wel in staat zijn om die extra resolutie te behouden. Iets wat bij de standaard Marantz (die volgens reviews in surround zelfs hoger wordt ingeschat dan de al goede AV8003) duidelijk niet het geval is. Ondanks de hogere DTS-HD MA bronbestanden wordt het geluid slechter dan bij de SSP-75.

QuoteAfgezien de plaatsing waar de Classé een stuk beter in was.

De SSP-75 was beter dan de standaard AV7005 in plaatsing, neutraliteit, coherentie, grootte soundbubble. En ook in detaillering. Er was niets waarin de standaard Marantz beter was dan de Classé.

QuoteMisschien dat de Classé SSP-800 die wel deze formaten ondersteund wel een perfect plaatje neerzet dan.  :pompom:

Dat zou heel goed kunnen. We hebben echter geen SSP-800 kunnen bemachtigen voor de shootout. Ik was erg benieuwd geweest naar de kwaliteiten daarvan. Hoewel het voor mijn eigen set geen verschil zou maken:

Quote from: Audiofiel on January 16, 2012, 21:51:05
Daarnaast was de conclusie waar ik al bang voor was ook heel makkelijk te trekken. De AV7005 is niet goed genoeg voor mij. Dit is een duidelijke downgrade vanaf de Aragon Stage One die ik eerst had en dat wil ik niet. De AV7005 is een prachtig apparaat en het is fantastisch om hem te kunnen bedienen met je iPhone, er naar te kunnen streamen, Airplay, 2 HDMI-uitgangen, enzovoorts, maar ik wil gewoon een processor die in surround beter klinkt. Een Classé SSP-800 (aangenomen dat die beter is) vind ik voor alleen surroundgebruik te duur. Ik weet dus wat mij te doen staat.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Overigens wou ik nog toevoegen dat ik in een eerdere test bij mij thuis de Aragon Stage One heb kunnen vergelijken met de Onkyo PR-SC886, die van Davey een paar dagen bij mij mocht logeren ter lering ende vermaak.

De Onkyo klonk in surround net even wat minder fraai dan de Aragon, maar dat verschil was wel iets kleiner dan bij de AV7005. Wel opvallend is dat ook daar de surroundbubble puntig was. Hele snelle effecten van LV naar LA, maar 'onderweg' hoor je bijna niets of trekt het geluid weer naar het midden toe. Het geluidsbeeld wordt daardoor eerder stervormig dan bol. Opvallend dat zowel de Onkyo als de Marantz dat hebben. In mijn beleving is een ronde surroundbubble het prettigst en ook het meest realistisch.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Former member 78


WickedGame

Zeer prettige review waarin een Dino als de SSP75 nog steeds zijn mannetje staat. Toch ook wel verbazend dat de CM zich kan meten met de Dino. Dat zou dus toch wel betekenen dat de CM versie zich ook prima zou kunnen meten met een SSP800. Nu is dat nog wat lastig te bepalen omdat dit niet getest is, maar die mogelijkheid zou er zomaar kunnen zijn.

Het geeft voor mij wel genoeg indicatie dat ik de AV7005 kan gaan schrappen van mijn lijstje. En alleen de CM versie zou kunnen overwegen (Mits ik overstap naar processor).

Bart_M

Leuke review!

1 ding wordt alleen niet meegenomen, hoe presteren de nieuwe processors in vergelijking met de oudere types als ze echt goed worden ingeregeld? Als de EQ staat zoals het hoort bijvoorbeeld.

Ik geloof namelijk best dat met de basis instellingen er niet veel verschil is tov de oudere types, maar je haalt ook niet het maximale uit de nieuwe units, zoals je wel met de oude doet.


daxie

Quote from: Bart_M on January 17, 2012, 10:09:44
Leuke review!

1 ding wordt alleen niet meegenomen, hoe presteren de nieuwe processors in vergelijking met de oudere types als ze echt goed worden ingeregeld? Als de EQ staat zoals het hoort bijvoorbeeld.

Ik geloof namelijk best dat met de basis instellingen er niet veel verschil is tov de oudere types, maar je haalt ook niet het maximale uit de nieuwe units, zoals je wel met de oude doet.



zucht, dat heeft Arjen al telbare malen uitgelegd wat zijn visie is daarover. Noch bij de oude als bij de nieuwe doet hij zo weinig mogelijk met het geluid.

Bart_M

Quote from: daxie on January 17, 2012, 10:13:54
zucht, dat heeft Arjen al telbare malen uitgelegd wat zijn visie is daarover. Noch bij de oude als bij de nieuwe doet hij zo weinig mogelijk met het geluid.

Dat zie ik niet nu wel staan in dit topic staan.

Ik zie wel dat er veel mensen zijn die stoeien met de EQ mogelijkheden van nieuwe processors en het daardoor niet goed en en het daardoor afschrijven.

Je kan subwoofers ook prima vergelijken met elkaar. Als je alle EQ uit zet, komt de beste wel bovendrijven, maar als ik een minder exemplaar helemaal perfect afregel op de ruimte, krijg je toch weer een ander beeld (of geluid :) )

daxie

Quote from: Bart_M on January 17, 2012, 10:20:49
Dat zie ik niet nu wel staan in dit topic staan.

Ik zie wel dat er veel mensen zijn die stoeien met de EQ mogelijkheden van nieuwe processors en het daardoor niet goed en en het daardoor afschrijven.

Je kan subwoofers ook prima vergelijken met elkaar. Als je alle EQ uit zet, komt de beste wel bovendrijven, maar als ik een minder exemplaar helemaal perfect afregel op de ruimte, krijg je toch weer een ander beeld (of geluid :) )

Ik denk dat je Arjen dan wat onderschat.
Bovendien is je vergelijking met de subwoofers niet volledig correct. Kleuring van het geluid door equalising of wat dan ook zal bij een subwoofer minder opvallen. Het gevolg van de equalising inzake kwaliteitsverbetering is bij een subwoofer echter veel maal groter. Met andere woorden daar zijn de voordelen een pak groter dan de nadelen. In de rest van het geluidsspectrum is dat veel minder het geval, en is het vaak omgekeerd.

HTip

Mooi geschreven review Audiofiel! :thumbs-up:

Leuk en verrassend om te lezen dat de "oudjes" nog steeds mee kunnen of zelfs beter zijn. Mijn ervaring is dat het verschil tussen SD- en HD-audio erg goed hoorbaar is. Maar dat kan natuurlijk ook aan de mix liggen. Nooit geprobeerd om alleen de core te luisteren van een HD-signaal.

De scene van The Fifth Element ga ik ook een keer proberen. Knap dat je zo goed kan beschrijven hoe die naar jou beleving moet klinken. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar was de Oppo 83 een standaardversie?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

riwi

Quote from: SV..S on January 17, 2012, 08:42:09
Waar ik gisteren na het opnieuw aansluiten van de ssp wel achterkwam is waarom hij stereo over cinch veel minder klonk dan in coax of multichannel.

Dit ligt in een instelling fout bij de oppo.

Er zijn geen instellingen in de Oppo 95 die de output over de xlr en stereo cinch beinvloeden. Hooguit de SACD DSD decoding, maar voor de rest doen de instellingen van speakers etc. niet mee voor de stereo outputs.

Tinus_

Quote from: Audiofiel on January 17, 2012, 09:23:01
In principe wel ja, je hebt een hogere resolutie. Maar dan moet de rest van het apparaat wel in staat zijn om die extra resolutie te behouden. Iets wat bij de standaard Marantz (die volgens reviews in surround zelfs hoger wordt ingeschat dan de al goede AV8003) duidelijk niet het geval is. Ondanks de hogere DTS-HD MA bronbestanden wordt het geluid slechter dan bij de SSP-75.
Dus de Marantz kreeg DTS-HD signalen te verwerken en de SSP-75 gewoon DTS? Knap dat de SSP-75 dan zo goed uit de bus komt.  :clapping:
Rebuilding my HT

AbZ

Als de 'match' van componenten hierbij een rol speelt (sound, ingangsimpedanties, enz.)
dan is het niet raar dat een Classé processor het goed doet met Classé eindversterking.

Gezien de prijspositionering van Classé mag het ook wel.

Hans47

mens is subjectief = luisteren is subjectief = geluidbeleving is subjectief kortom er bestaat geen goed of slecht maar wat je persoonlijk mooi vindt :-)

Neem niet weg dat een zo vergelijking altijd erg leuk is om te lezen, en then again als iets je gelukkig maakt is de rest niet relevant :-)

SV..S

Quote from: riwi on January 17, 2012, 12:22:23
Er zijn geen instellingen in de Oppo 95 die de output over de xlr en stereo cinch beinvloeden. Hooguit de SACD DSD decoding, maar voor de rest doen de instellingen van speakers etc. niet mee voor de stereo outputs.
ik sprak over cinch analoog, maar ik zal vanavond eens proberen om de xlr ook aan te sluiten.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: HTip on January 17, 2012, 11:10:58


De scene van The Fifth Element ga ik ook een keer proberen. Knap dat je zo goed kan beschrijven hoe die naar jou beleving moet klinken. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar was de Oppo 83 een standaardversie?

precies mijn gedachte ;D

ja, het was een standaard Oppo 83




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: vik on January 17, 2012, 09:05:04
Hou ons ff op de hoogte. Ik heb gisteren op mijn Oppo de laatste firmware er even opgezet. Ik vond toch (tenminste zo leek het) dat er best wel wat bugs in de menu´s zaten van de Oppo.

Straks mijn Sherwood ophalen en dan zal ik bij mij thuis ook eens even spelen met verschillende settings op de Oppo.
wat ik al kan melden is dat bij mij de testtoon wel te horen is.
ik selecteer testtoon aan in het menu, vervolgens ga ik met de pijltjes toeten naar een van de speaker instellingen en die betreffende speaker geeft dan een testtoon.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

RvD

Sinds vandaag de Marantz AV7005 CM staan thnx to Victor !!!

De surround bubble is echt veel groter geworden tegenover de standaard AV7005 voor mij is het de investering waard geweest in ieder geval..
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 - Aurum Electronics M8 (4x) + M10 (3x)
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PF 2 EVO - Furutech - MFE - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (14x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Audiofiel

Quote from: Audiofiel on January 16, 2012, 21:51:05
Daarnaast was de conclusie waar ik al bang voor was ook heel makkelijk te trekken. De AV7005 is niet goed genoeg voor mij. Dit is een duidelijke downgrade vanaf de Aragon Stage One die ik eerst had en dat wil ik niet. De AV7005 is een prachtig apparaat en het is fantastisch om hem te kunnen bedienen met je iPhone, er naar te kunnen streamen, Airplay, 2 HDMI-uitgangen, enzovoorts, maar ik wil gewoon een processor die in surround beter klinkt. Een Classé SSP-800 (aangenomen dat die beter is) vind ik voor alleen surroundgebruik te duur. Ik weet dus wat mij te doen staat.

En ik heb vandaag direct de daad bij het woord gevoegd. Zie hier. 8)


Ik hoop dat ik morgenavond tijd heb om de AV7005 zelf even tegen deze zilveren jongen te testen. Eens kijken in hoeverre de conclusies van de eerdere twee shootouts te combineren zijn. :yin-yang:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vik

Quote from: RvD on January 17, 2012, 20:12:33
Sinds vandaag de Marantz AV7005 CM staan thnx to Victor !!!

De surround bubble is echt veel groter geworden tegenover de standaard AV7005 voor mij is het de investering waard geweest in ieder geval..

Ik ben blij dat hij bevalt en graag gedaan.   8)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

SV..S

Surround shootout:

Rond 11:00 smorgens kwam ik aan bij huize Audiofiel.
Daar zat Vik al te genieten van een stukje muziek op de stereo set.
Elke keer weer ben ik onder de indruk van het geluid van de electrostaten.
Ook later op de avond heb ik nog eigen muziek geluisterd (ook via mijn eigen pro) op deze speakers.
Ik blijf het heel mooi klinkende speakers vinden.  Ook bij een laag volume geven ze al veel detail weer. Ze  vullen de ruimte op een prettige manier. Ik zou graag dit soort speakers thuis eens uitgebreid testen. :wub:

Maar genoeg daarover, we hadden vandaag een shootout.
De aanleiding hiervan kwam eigenlijk van mij enerzijds, omdat Arjen niet erg enthousiast was over zijn ''nieuwe'' Av 7005, en aan de andere kant ik wel benieuwd was in hoeverre mijn Ssp zou presteren in verhouding. Omdat de bediening van de Ssp voor mijn gezinsleden best lastig is, en ik regelmatig mijn hdmi aansluitingen moet versteken, leek mij een overstap naar een moderne pro wel interessant.

Al snel hadden we een datum geprikt.
Wat ik vooral belangrijk vindt is hoe mijn ssp in stereo klinkt terwijl het voor Arjen juist alleen van belang is om een goede surround sound te verkrijgen.
Misschien ten overvloede kan ik vermelden dat Arjen de test zeer serieus uitvoerde. Alle pro's werden zo goed mogelijk gelijk afgesteld en ingeregeld zodat we geen appelen met peren aan het vergelijken waren.
Allereerst werden de 2 Marantzen met elkaar vergeleken.
Daarna werd de CM met de SSP vergeleken.
Duidelijk was dat Arjen en Vik veel beter voorbereid waren, zij konden hun stukje film, fifth element en Batman zo ongeveer wel dromen, en de dialogen woordelijk mee praten. Ikzelf had de openingsscène van Book of Eli uitgekozen. Voor mij was het lastiger om grote verschillen te ontdekken in de verschillende pro's.
ook kreeg ik de indruk dat het met dodelijke precisie doorboren van een kat Door Denzel W. , kattenliefhebber Arjen niet echt kon bekoren. >:D

Wel bleek dat ondanks dat de oppo DTS MA analoog naar de Ssp kan sturen, het digitale (core) geluid ons drieën beter beviel.

Bij stereo luisteren kwam de CM totaal niet uit de verf, we konden nu niet vinden of er een instelling verkeerd stond, maar de SSP klonk hier beduidend beter.

Bij de SSp konden we het stereo signaal vanaf de Oppo op 3 manieren aanbieden.
Digitaal, analoog via de meerkanaals ingang, en analoog via Xlr.
Ook hierin waren we weer gelijk gestemd, De xlr leverende het beste resultaat.

Ook hebben we de Oppo nog vergeleken met Arjen's Rega  loopwerk.
Dit duurde inderdaad wat langer voordat we hier ons een mening konden vormen. De mij onbekende muziek als bron maakte het er niet makkelijker op. De Rega klonk voor mij wat frisser, helderder wat mij altijd een beetje benauwd omdat me dat aan meer nadruk op hoog doet denken. Dat is iets wat ik thuis al jaren ervaar en snel luistermoeheid oplevert. Toch ging mijn voorkeur ''overall'' naar de Rega.

Ook leuk te melden is dat we nog het 1e nummer van de 2e dvd van Eagles Farewell tour geluisterd hebben.
In life's been good waar ras malloot Joe Walsh met helmet cam rondloopt klonken de blaasinstrumenten net als thuis erg schel. Het nummer ontlok bij mij vaak het opendraaien van de volumeknop waarna ik hem vrij snel weer terug draai omdat ik bang ben dat mijn oren gaan bloeden. Ik ben blij met deze ervaring daar me dit duidelijk maakt dat niet zozeer mijn set en akoestiek maar vaak de opnamekwaliteit de boosdoener is.

We hebben nog een poging gedaan om Sacd te luisteren maar om een onduidelijke reden kregen we niet meer dan 2 kanalen te horen. Helaas kon ik mijn forumgenoten niet laten genieten van de stichtelijke klanken van Bob Dylan. :P

Tenslotte
het was gezellig, leerzaam, en wederom erg gastvrij. Wat ook wel grappig was dat juist mijn Ssp ondanks het matige bedieningsgemak het snelst ingeregeld was. Er zitten natuurlijk ook veel minder instellingen op.
Alleen analoog via xlr was even een zoekplaatje.

Ook was ik onder de indruk van de projector, bij volledig dag licht gaf de projector al een behoorlijk duidelijk plaatje.

En last but not least, deze shootout heeft voor mij erg duidelijk gemaakt dat de Ssp lekker blijft staan. Dus opzoek gaan een goede universele afstandbediening en een makelijke manier om de hdmi kabels te switchen. 8)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Audiofiel

Mooi verhaal, Jos!

Quote from: SV..S on January 17, 2012, 21:33:51
Ik blijf het heel mooi klinkende speakers vinden.  Ook bij een laag volume geven ze al veel detail weer. Ze  vullen de ruimte op een prettige manier. Ik zou graag dit soort speakers thuis eens uitgebreid testen. :wub:

Misschien dat ik eens een keer jouw kant op moet gaan met een set Acoustats. Dan kun je horen wat het thuis doet. De benodigde goede eindversterker heb je al. Gaan we een keer regelen, ik weet alleen nog niet wanneer, want het is een behoorlijk gehannes om dat te verplaatsen.

QuoteOok hebben we de Oppo nog vergeleken met Arjen's Rega  loopwerk.
Dit duurde inderdaad wat langer voordat we hier ons een mening konden vormen. De mij onbekende muziek als bron maakte het er niet makkelijker op. De Rega klonk voor mij wat frisser, helderder wat mij altijd een beetje benauwd omdat me dat aan meer nadruk op hoog doet denken. Dat is iets wat ik thuis al jaren ervaar en snel luistermoeheid oplevert. Toch ging mijn voorkeur ''overall'' naar de Rega.

Ik was in mijn review trouwens helemaal vergeten te vertellen dat mijn Wadia wederom defect is na een nieuwe CD (Sting) van mijn vrouw te hebben opgegeten. Helaas dus niet het echte high-end loopwerk, maar de Rega van €300 tweedehands. Misschien daarom juist wel een hele leuke vergelijking, want nu was de Oppo 95 Cinemike over XLR bijna even goed als de Rega + Lens + Classé DAC. 8)

QuoteEn last but not least, deze shootout heeft voor mij erg duidelijk gemaakt dat de Ssp lekker blijft staan. Dus opzoek gaan een goede universele afstandbediening en een makelijke manier om de hdmi kabels te switchen. 8)

Helemaal gelijk met die keuze. Het is echt een hele mooie prepro. En als je hem zou willen vervangen door iets anders kun je beter denken aan een Aragon Stage One (met die makkelijke Philips Pronto Neo) dan zo'n moderne HD-prepro. ;D

Ik heb trouwens nog wel een HDMI-switch liggen. Volgens mij een Octavia HDS3 (wel HDMI 1.3 dus geen 3D geloof ik). Nog nooit gebruikt, maar je kunt 3 HDMI ingangen switchen naar 1 uitgang.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.