Shootout Marantz AV7005 vs AV7005CM vs Classé SSP-75 bij Audiofiel

Started by Audiofiel, January 16, 2012, 21:50:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Zonder al te veel ruchtbaarheid vooraf hebben Jos (SV..S), Viktor (vik) en ik op hele korte termijn een shootout van surround processoren gehouden. Dit naar aanleiding van mijn recente aankoop van een Marantz AV7005 en de voorafgaande verkoop van de Aragon Stage One. En dan vooral mijn ervaring met deze 'upgrade':

Quote from: Audiofiel on January  7, 2012, 20:15:24
De eerste ervaringen zijn nog niet heel positief. Automatisch inregelen zat er qua afstanden totaal naast, dus alles maar met de hand ingeregeld. Geluid is in vergelijking met de Aragon nogal scherp, hard, hol en niet direct en natuurlijk. Let wel, ik heb er 1 film op gekeken gisteren op HD-audioformaat die ik een tijd geleden op de Aragon heb beluisterd met enkel de core DTS via coax. Dat laatste klonk echt beter.

De deelnemers
Jos is in het bezit van een Classé SSP-75. Deze processor heb ik in het verleden zelf ook al eens gehad en dat was zelfs tegelijkertijd met mijn Aragon Soundstage en Aragon Stage One. We hebben destijds zelfs een shootout gehouden tussen de twee Aragons, de Classé en de Proceed AVP. Daarover kun je meer lezen in dit topic. Destijds kwam in stereo de Classé SSP-75 er het beste van af en in surround de Aragon Stage One.

Viktor heeft sinds een tijdje zowel een Marantz AV7005 als een Oppo BDP95 in zijn bezit. Beide apparaten zijn door de Duitse audiotuner Cinemike gemodificeerd tot een hogere klasse. Interessant is natuurlijk hoe deze vrij nieuwe processor (waar de reviews vrijwel unaniem super enthousiast over zijn) presteert in deze verbeterde 'CM'-versie. De Oppo 95 heeft zelfs een dubbele upgrade gehad, waarbij naast o.a. een verbeterde voeding ook de XLR-uitgangssectie is verbeterd. De Oppo 95 wordt in alle gevallen als bron gebruikt, in afwisselend HDMI, coax, cinch en XLR-verbinding.

En ondergetekende brengt de surround setup waarin alles getest gaat worden. Dat zijn als eindversterker de Classé CAV-500, als luidsprekers de zelfbouw Dynaudio Gemini's, als sub een Velodyne SPL-1200 Ultra en als projector een Pioneer KRF-9000 (gelijk aan de JVC HD100). Als interlinks worden tijdens deze sessie de Madrigal HPC gebruikt in zowel cinch als XLR. Tenslotte heeft Audiofiel als processor de eerder genoemde ongetemde 'stock' Marantz AV7005.

De testopzet
Belangrijkste doel is het vergelijken van de surround kwaliteiten van de 3 processoren. Daarvoor hebben we alledrie één favoriete scene uitgezocht, tijdens welke we op de hotspot zullen plaats nemen tussen de twee andere gasten in. Omdat iedereen zijn eigen scene goed kent, is het makkelijk om te focussen op bepaalde aspecten. Er staat altijd slechts één processor actief aangesloten; de andere twee staan ondertussen wel aan maar niet aangesloten, om de boel 'warm' te houden.

Van te voren hebben we alle processoren ingesteld op de juiste afstanden en geluidsniveau's. De afstanden zijn gemeten tot de oren van de persoon op de hotspot met een rolmaat en bij alle processoren gelijk ingevoerd. Voor wat betreft de niveau's hebben we de eerste processor met de dB-meter afgesteld en die waardes in alle 3 de processoren ingesteld. Daarna hebben we met testtonen en dB-meter nogmaals geluisterd of alles in balans was. Als crossover instelling hebben we gekozen voor de standaard (THX) instelling van 80 Hz.

Aangezien de beide Marantzen beschikken over HDMI en HD-audio decoders sluiten we de Oppo 95 via HDMI op de beide AV7005's aan. De Classé ontbeert natuurlijk de nieuwe decoders - sterker nog deze is uit de tijd van enkel DTS + Dolby Digital + Dolby Surround (1) - en dus sluiten we de SSP-75 aan via de coax digitale uitgang. Hierop staat het standaard 48 KHz PCM meerkanaals signaal wat ook uit een normale DVD-speler komt.

De Marantzen hebben dus het voordeel van het gebruik kunnen maken van de hogere resolutie van de DTS HD Master audiotrack op de gebruikte Blu-ray schijven waar de Classé het met het DTS Core signaal moet doen. Dat laatste signaal heeft een lagere resolutie dan de DTS HD Master (die bestaat uit diezelfde DTS Core + de HD-audio toevoeging)...

De grote vraag is nu: zou de Classé opgewassen zijn met een in theorie ietwat 'inferieur' signaal tegen de hogere resolutie bron waarmee de Marantzen aan de slag kunnen? Je zou zeggen een op voorhand verloren strijd, maar klopt dat ook... ?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Surround digitaal
We beginnen met de standaard Marantz AV7005 van mij. Mijn favoriete scene van The Fifth Element is de beginscene bij de piramide waarin de tekens op de muur wordt geanalyseerd terwijl de pater de ontdekking alsnog geheim probeert te houden. Er is een grote ambiance met veel echo en dat is een goede test voor de grootte van de surroundbubble. Het ingeschonken glas met (vergif?) wordt weggegooid in de hoek en dat water hoor je - als het goed is - neerkomen precies een meter of 3-4 achter de linker frontspeaker. Daarbij hoort het geluid niet direct achter die speaker te zijn, maar op ongeveer 1/4e tussen frontlinks en rearlinks.

Standaard AV7005
De AV-7005 laat het water wel in de juiste lijn vallen, maar niet ver genoeg. Het komt halverwege de speaker en de plek waar ik gewend ben dat het neer moet komen (zoals bij mijn Aragon het geval was). De echo's in de ruimte zijn wat kil  en digitaal van klank, net als de dialogen. Kortom, het valt tegen, precies zoals mijn eerste ervaring ook was nadat ik de AV7005 had gekocht. "Is dit het nou?" hoor ik mijzelf denken en vraag mij af waar al die postieve reviews in vredesnaam vandaan komen. Tsja, het is een prima apparaat en ik heb er veel gehoord die veel slechter zijn. Maar ook genoeg die stukken beter waren....

De Cinemike AV7005
Het water komt met de CM versie keurig tot in de hoek van de kamer, ongeveer 1,5m verder dan de standaard AV7005. Maar wat nog meer opvalt is de natuurlijkheid van het geluid ten opzichte van de standaard AV7005. En ook de surroundbubble is groter en er is veel meer ruimtelijkheid. Stemmen zijn juist intiemer en meer upfront. Dus tegelijk een grotere ruimte en meer intimiteit. Keurig. Ik weet weer precies wat ik had voordat ik mijn Stage One had verkocht.

De klassieke SSP-75
Ook de 'oude' SSP-75 gooit het water keurig in de hoek, net zo ver of misschien zelfs ietsje verder. Wat wel opvalt is dat de effecten wat minder snel zijn dan bij de CM. De surroundbubble is even groot. De intimiteit in de dialogen vind ik zelfs net iets beter. Eigenlijk een gelijke finish en een keuze tussen deze twee zou meer gebaseerd zijn op smaak dan op verschil in kwaliteiten. Toch niet slecht voor een prepro die al in 1999 werd geïntroduceerd. In surround-jaren is dat al bijna een dino. En dat allemaal via de coaxiale uitgang met de DTS-core die minder resolutie heeft.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Surround analoog
Omdat we meerdere mogelijkheden tot vergelijken hebben, testen we de processoren niet alleen digitaal maar ook analoog. Dat doen we door de analoge uitgangen van de Oppo 95 Cinemike te verbinden met de meerkanaals analoge ingangen van de 3 processoren (die allemaal een echte analoge bypass hebben). Nu vechten de 3 dus iets eerlijker, dat wil zeggen met dezelfde wapens. Geen verschil in decoders of DACs, de Oppo decodeert alles. Uiteraard stellen we de Oppo in met de gemeten afstanden en de juite levels en luisteren we nog een keer extra of alles goed is ingesteld.

Classé SSP-75 via 5.1 multichannel
De Classé knapt gek genoeg niet op van het analoog aansluiten via de gedecodeerde meerkanaals uitgang van de Oppo. Ondanks het feit dat de SSP-75 nu eigenlijk ook beschikt over het materiaal met hogere resolutie, klinkt het minder fraai dan via de coax aangesloten. Nog steeds klinkt het heel goed, maar de surroundbubble is nu puntiger naar de speakers toe en mist wat stukken tussen de speakers. De coax klinkt veel meer als een mooie ronde bubble. Daarnaast klinkt de coax natuurlijker, is de echo beter (kaatsen geluid via zijwanden). De meerkanaals analoge ingang met de geupgrade Oppo klinkt toch wat digitaler... een opvallende conclusie. Zouden al die mensen die zo'n mooie Oppo95 gebruiken op een oudere prepro wel geluisterd hebben naar de DTS Core via de coax? Of zouden ze al snel verleid worden door het feit dat ze via de analoge ingangen eindelijk hun DTS HD Master en Dolby True HD kunnen binnenhalen en deze weg helemaal niet hebben getest? Ik vraag het mij echt af.

AV7005 Cinemike via multichannel
Hier is de uitkomst minder vreemd dan verwacht. De interne decoders van de Marantz doen beter hun werk dan die van de Oppo via de analoge omweg. Digitaal via HDMI klinkt duidelijk een stuk beter.

Bonustests
Met al die mooie spullen in huis en 3 audiofielen die de hele dag hebben vrijgepland om met de hobby bezig te zijn, is er ruimte voor bonustests. Zoals: hoe doet die Oppo 83 het eigenlijk tegenover de geupgrade Oppo 95? We testen op de betere AV7005CM, de gewone AV7005 mag de rest van de dag zielig in een hoekje zitten kniezen.

Op zich valt het best mee. De Oppo 83 kan behoorlijk meekomen. Ook hier is HDMI duidelijk een stuk beter op de AV7005CM dan multichannel analoog. Maar de 95 is toch duidelijk ruimtelijker. De dialogen zijn ook meer upfront en het geheel klinkt natuurlijker. De verschillen zijn overigens wel kleiner dan het verschil tussen de Marantz AV7005 en de AV7005CM met de Oppo 95 als bron en dat geeft ook wel weer te denken. Een combinatie van een standaard Oppo 83 met AV7005CM zal naar mijn idee beter klinken dan een combinatie Oppo 95CM met standaard AV7005. En die eerste combinatie is ook nog eens goedkoper.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Stereo analoog
Nog een leuke bonustest was het luisteren naar de de Oppo 95CM als stereo bron via zijn XLR-uitgangen op mijn stereoset. Hierbij gebruiken we de Classé Omega Pre op de CAM-350 mono's die de Acoustat 1+1 aansturen. Als alternatieve speler zetten we er de Rega Planet (met Tent klok) naast die via de Digital Lens en de Classé DAC-1 aangesloten wordt. Alles gebalanceerd aangesloten met Madrigal HPC XLR-kabels.

Het grappige is dat alle 3 de luisteraars geruime tijd bezig waren om de verschillen aan te geven. Ondergetekende had als eerste een (niet publiekelijk uitgesproken) voorkeur voor de Rega, korte tijd later had Jos zijn keuze (voor eveneens de Rega) gemaakt. Viktor koos als laatste (voor de Oppo). Alledrie vonden we dat ze erg dicht bij elkaar lagen. Dat is zowel een groot compliment voor de Oppo 95CM als voor de simpele Rega met de Lens+DAC-1. Een goede score voor een allesspeler om zo mee te komen met een CD-only loopwerk met een goede DAC er achter.

AV7005CM als stereo pre
Omdat we er niet genoeg van kregen wilden Jos en Viktor ook graag horen wat hun processoren te bieden hadden met mijn monoblokken en de Acoustats er achter, terwijl ze hun rol als stereo voorversterker zouden vervullen. Als eerste mocht de Marantz zijn werk doen, sitmaal aangesloten via de XLR-outputs (omdat de CAM-350 blokken een gebalanceerd signaal verwachten). Als er een 4e persoon in de kamer zou zijn geweest had die verbaasd gekeken naar 3 audiofielen met gefronsde wenkbrouwen....

Dit klonk niet lekker. Het geluid is erg dun, plat, geen diepte. De instelling is pure direct, waarbij alle surroundinstellingen en crossovers zouden moeten worden genegeerd. Maar ook na het aanpassen van deze settings (sub=no, fronts=large) klinkt het gewoon slecht. En het maakt niet uit hoe we de Oppo 95 aansluiten: HDMI, coax of analoog multichannel ingang.

SSP-75 als stereo pre
De Classé stamt uit de tijd dat de gebruiker van het apparaat nog niet serieus werd genomen. Basisinstellingen zijn makkelijk, maar specifieke instellingen zijn onvindbaar. We zijn dan ook een half uur bezig vooraleer we de XLR analoge ingang aan de praat hebben. De 95 is dan ook op 3 manieren aangesloten: coax, XLR en cinch (analoog multichannel ingang).

Het geluid is direct heel goed. Niet zo fraai als over de Omega, maar wel echt heel goed. Mooi vol en ook ruimtelijk. XLR klinkt in dit geval het beste, gevolgd door 5.1 multichannel. Gek genoeg is de coax hier het slechtste, daar waar die met surround juist won. Overigens klinkt coax hier nog steeds beter dan alle manieren van aansluiten op de AV7005CM.

Extra bonus: de Oppo 83 ipv de Oppo 95CM
Nadat Viktor huiswaarts was vertrokken en ik de uitgehuilde normale AV7005 uit de hoek had getild en weer in het rack had gezet, wilde Jos nog wel even horen hoe die Oppo 83 het nu op de SSP-75 zou doen in stereo. Hij stond tenslotte toch nog steeds in het rack en aangesloten op de monoblokken.

Uiteraard haalde de Oppo 83 niet het niveau van de 95. Maar het geluid was in deze opstelling nog steeds beter dan dat van de AV7005CM met de Oppo 95CM. Hier is de 5.1 multichannel uitgang het best klinkend, gevolgd door de coax aansluiting. Die Oppo 83 kan best nog aardig meekomen.


Conclusie
In surround vind ik de meest opvallende conclusie dat die wat oudere prepro's nog heel erg goed mee kunnen komen. Wellicht door hun fraaiere DAC's, betere componenten en voeding of door de mooiere analoge voorversterker slagen zij er in om via een coax signaal tot hetzelfde kwaliteitsniveau te komen als een flink gepimpte HD-audio surround processor als de AV7005CM (€1650 advies + €1250 upgrade).

Daarnaast blijkt die oudere prepro ook nog eens de duidelijke winnaar in de stereo-test, niet alleen via de XLR-uitgangen van de Oppo 95, maar ook via de 5.1 multichannel of de coax digitale uitgang.

Daarnaast was de conclusie waar ik al bang voor was ook heel makkelijk te trekken. De AV7005 is niet goed genoeg voor mij. Dit is een duidelijke downgrade vanaf de Aragon Stage One die ik eerst had en dat wil ik niet. De AV7005 is een prachtig apparaat en het is fantastisch om hem te kunnen bedienen met je iPhone, er naar te kunnen streamen, Airplay, 2 HDMI-uitgangen, enzovoorts, maar ik wil gewoon een processor die in surround beter klinkt. Een Classé SSP-800 (aangenomen dat die beter is) vind ik voor alleen surroundgebruik te duur. Ik weet dus wat mij te doen staat.

Ik wil alle deelnemers bedanken voor hun gezelligheid, hun enthousiasme en alle dure spullen waarmee ze vele kilometres hebben gereden. Ook heel leuk om weer een nieuw gezicht te leren kennen achter een forumnaam. Ik hoop dat jullie van deze dag net zo hebben genoten als ik.

Het zou leuk zijn als jullie hieronder nog je eigen ervaringen willen posten. Het lijkt mij duidelijk dat bovenstaand verhaal mijn eigen ervaring is. Ik had het idee dat we het op de meeste punten wel eens waren. Maar kruip in de pen en vul mij aan of laat je eigen ervaring spreken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Foto's van de gebruikte apparatuur:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Respect voor deze uiteenzetting. Een verrijking voor het forum!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

dronebone

THX voor de conclusie: om die reden hou ik al jaren m'n Integra RDC-7 achter de hand als reserve, moet niet zwaar onderdoen voor nieuw spul en zelfs in Dolby Digital en DTS CORE komt ie nog een heel eind mee. Ook als stereo dac of 2.1 processor niks mis mee, hij staat nu onder mijn bureau. Voor de nieuwe HD formaten heb ik een NADM15HD en binnenkort de 15HD2, spijtig dat je die niet meegenomen hebt in de test.

RDC7 + 2 trends monoblockjes op 12 Volt + Klipsch WB14 + Microvee sub staat gewoon als m'n bureausetje, usb naar spdif door een cheap trends kastje
en dat speelt enorm
Golden ears: pitch test results tonedeaf test results

Kjelt

Allereerst weer een mooi en uitgebreid verhaal en review zoals ik die vaker van je lees  :thumbs-up:
Quote from: Audiofiel on January 16, 2012, 21:51:05
In surround vind ik de meest opvallende conclusie dat die wat oudere prepro's nog heel erg goed mee kunnen komen. Wellicht door hun fraaiere DAC's, betere componenten en voeding of door de mooiere analoge voorversterker slagen zij er in om via een coax signaal tot hetzelfde kwaliteitsniveau te komen als een flink gepimpte HD-audio surround processor als de AV7005CM
Hier wil ik nog wel eens met je over discussieren. Bv fraaiere DAC's ? Ik denk zelf dat de moderne DAC's een stuk beter zijn (meer bits, sneller en nauwkeuriger) dan de oude DAC's MAAR dit hoeft niet te betekenen dat ze ook beter klinken. Ik vind modernere DAC's vaak zo puur en koud dat ze analytisch overkomen terwijl anderen dit juist weer prachtig vinden.
Wellicht interessant om de DAC's te noemen die in alle apparaten zitten.
Daarnaast hebben jullie (voor de backwards compatibiliteit met de SSP75) waarschijnlijk geen HD audio formaten beluisterd of wel?

Audiofiel

Quote from: Kjelt on January 16, 2012, 22:20:00
Allereerst weer een mooi en uitgebreid verhaal en review zoals ik die vaker van je lees  :thumbs-up:Hier wil ik nog wel eens met je over discussieren. Bv fraaiere DAC's ? Ik denk zelf dat de moderne DAC's een stuk beter zijn (meer bits, sneller en nauwkeuriger) dan de oude DAC's MAAR dit hoeft niet te betekenen dat ze ook beter klinken. Ik vind modernere DAC's vaak zo puur en koud dat ze analytisch overkomen terwijl anderen dit juist weer prachtig vinden.
Wellicht interessant om de DAC's te noemen die in alle apparaten zitten.

Ik denk dat maar al te veel mensen vallen voor die valkuil. Meer=beter is een gevaarlijk uitgangspunt. Een hogere resolutie van de HD-audio codes wordt teniet gedaan door bijvoorbeeld alles wat er na die mega-bit-DAC komt. In mijn opinie is meer niet altijd beter. Net zoals ik niet van upsampling hou.

QuoteDaarnaast hebben jullie (voor de backwards compatibiliteit met de SSP75) waarschijnlijk geen HD audio formaten beluisterd of wel?

Ik raad je aan om even opnieuw mijn tekst te lezen. Het staat er duidelijk in. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Maro

Mooi verslag Audiofiel...petje af.
Wat gaat het worden met de 7005...een CM upgrade of toch wat totaal anders?

Goed om te lezen dat mijn ouwe trouwe Oppo83 nog aardig mee kan komen. :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Audiofiel

Quote from: Maro on January 16, 2012, 22:33:25
Mooi verslag Audiofiel...petje af.

Dank je wel.

QuoteWat gaat het worden met de 7005...een CM upgrade of toch wat totaal anders?

Ik heb mijn besluit al genomen. Ik zal het morgenavond melden in mijn eigen topic. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Gaeje


Gaeje

Quote from: Audiofiel on January 16, 2012, 22:39:34
Dank je wel.

Ik heb mijn besluit al genomen. Ik zal het morgenavond melden in mijn eigen topic. ;)
of "will it blend"

denk niet dat het al gedaan is met een AV7005

vik

Het ziet er top uit Audiofiel.  ;) behoorlijk wat werk.

Zoals ik al eerder aangaf: Het was een leerzaam dagje en ook van jou heb ik best wel weer een hoop bijgeleerd. Het is overduidelijk dat jij al wat langer meeloopt als ik met de hobby.

De uitslagen betreft surround digtaal bij Blu ray (HDMI Marantz/Coax Classé)via de Oppo (Classé vs CineMike AV 7005) was inderdaad een kwestie van smaak. Zoals ik al bij jou aangaf vond ik de Marantz AV 7005 CM het mooist klinken vergeleken met de SSP-75. Het ging dan niet over beter of slechter maar puur een smaak kwestie.

En toch was ik wel erg nieuwsgierig hoe de XLR uitgangen zouden klinken van de CM 7005 omdat daar de upgrade het beste tot zijn recht komt, maar zoals jij al aangaf kan dat verschil niet erg groot zijn t.o.v. de RCA omdat de XLR uitgangen niet gebalanceerd zijn opgebouwd.

Wat betreft de Marantz stereo test,  dat was wel even raar omdat het bij mij thuis voller/beter klinkt als bij jou thuis. Dat zou misschien aan andere dingen kunnen liggen , ruimte, speakers, bekabeling etc.

Maar de shoot out draaide nu bij jou thuis en daar draaide het ook om natuurlijk.  :)

Mijn Marantz AV 7005 CineMike heeft een diepe buiging moeten maken naar die prachtige Classé SSP 75 met de stereo test.

Dan het Oppo 95 MCH 5.1 analoog out verhaal. (Die zijn voor een gedeelte ook verbeterd door Mike) maar die redden het gewoon niet tegen digitaal. Daar stond ik toch even op mijn hoofd te krabben en ik was geloof ik niet de enige.

En dan nog een keer krabben over hoe goed de Classé SSP 75 klonk via de coax.  ::) Wel natuurlijk via dezelfde getunde Oppo maar dat geeft aan wat een capaciteit de Classé in huis heeft.

Mijn les hieruit is, nieuw hoeft absoluut niet beter te zijn ook al is er sprake van hogere resoluties in geluid. De opbouw van een apparaat is ook heel belangrijk voor het eindresultaat.

Daar is de Classé SSP-75 een mooi voorbeeld van.

Mijn advies naar Jos was (en nog steeds) Gewoon houden die Classé en laat je Oppo upgraden en je bent helemaal klaar.

Verder heb je (Audiofiel) een prachtige set staan en ik was erg onder de indruk van die mooie speakers.. super mooi geluid  ;)

Thanx voor deze input.  ;)




Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Quote from: Gaeje on January 16, 2012, 22:48:09
? verkopen? of cinemike upgrade

Misschien wordt het wel een upgrade "Audiofiel" voor de Marantz.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

quattronl

Quote from: Maro on January 16, 2012, 22:33:25
Mooi verslag Audiofiel...petje af.

Goed om te lezen dat mijn ouwe trouwe Oppo83 nog aardig mee kan komen. :D
Dito!
En ook ik ben nog steeds erg tevreden met mijn net aangeschafte 2e hands Oppo83  :pompom:
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Audiofiel

Dank voor je input, vik. Ja, we waren het op de meeste punten gewoon met elkaar eens. En volgens mij hebben we alle drie zo'n 2 of 3 keer met verbazing naar elkaar gekeken en op ons hoofd gekrapt over resultaten die anders uitpakten dan we hadden verwacht. :eh:


Achteraf maakt dat het juist zo leuk en leerzaam om dit soort shootouts te doen. Je kunt met meerdere mensen meerdere apparaten vergelijken wat anders niet zo snel zou kunnen. En het levert als bonus altijd een gezellige dag op. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vik



Ik vond deze ook wel mooi.  ;) Misschien dat jij er wat beters van kan maken.

Ik duik mijn bed in.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Quote from: Audiofiel on January 16, 2012, 23:44:32
Achteraf maakt dat het juist zo leuk en leerzaam om dit soort shootouts te doen. Je kunt met meerdere mensen meerdere apparaten vergelijken wat anders niet zo snel zou kunnen. En het levert als bonus altijd een gezellige dag op. 8)

Absoluut  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

riwi

Mooie review jongens. Bedankt. Leuk leesvoer.

Mijn ervaring met de 83 Oppo en de 95 Oppo's (zonder mod of SE) zowel met mijn Lexicon als met de SSP800 is dat de spdif nogal vlak klinkt. Zelfs de analoge uitgang van mijn 83 klonk al beter dan de spdif in stereo, en met de 95 is dat niet veel beter geworden op spdif gebied (maar wel wat beter). Ik heb het gevoel dat Oppo hier echt wat steekjes laat vallen. Dus de Mike mod op de Oppo heeft daar best wat ruimte voor verbetering verwacht ik.

Nogmaals : prachtige review / vergelijking :)


eduard

Audiofiel
Je schrijft dat je Audyssey niet gebruikt hebt om interegelen omdat de afstanden niet kloppen. Ik heb ook de AV7005 en bij mij kloppen de afstand best aardig. Ook doet Audyssey veel meer dan alleen de afstanden.
Hoeveel meetpunten heb je gebruikt voor het inregelen?
Ik zal binnenkort de fifth element scene's ook eens proberen.

Mvgr
Eduard


Eddye

Erg leuk verhaal om te lezen, maar ik zou er wel een kritische vraag bij willen stellen.
Waarom vergelijken jullie receivers met zo'n uiteenlopend prijsniveau? Hoewel dat natuurlijk niet altijd opgaat lijkt me de conclusie dan ook van het begin af aan duidelijk. De duurste wint, in dit geval zeker omdat je toch een beetje een BMW 1 serie met een BMW 3 serie met een Mercedes S klasse vergelijkt.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Audiofiel

Quote from: eduard on January 17, 2012, 00:36:13
Je schrijft dat je Audyssey niet gebruikt hebt om interegelen omdat de afstanden niet kloppen. Ik heb ook de AV7005 en bij mij kloppen de afstand best aardig.
Ook doet Audyssey veel meer dan alleen de afstanden.
Hoeveel meetpunten heb je gebruikt voor het inregelen?

Deze discussie hebben we in mijn topic al gevoerd. Het zou jammer zijn als er straks 5 pagina's over de niet-gebruikte Audyssey wordt door gediscussieerd.

Maar aangezien er nu een opmerking over is geplaatst, zal ik toch eenmalig ingaan op je opmerking (ik ga er daarna niet meer over verder, tenzij in een ander of apart te openen topic). Ik ga geen gebruik maken van enige vorm van Equalisatie of Ruimte Correctie omdat ik vind dat het geluid daar van verslechterd. Het sleutelen aan het geluid is niet zonder gevolgen, het leven gaat er uit.

Ik ben van mening dat als de ingrediënten in een maaltijd niet goed tot hun recht komen, ik dat niet kan oplossen met een sausje er doorheen. Dan moet ik op een eerder moment de kwaliteit verbeteren. De meeste mensen die met Audyssey en andere EQ-oplossingen tevreden zijn, hebben hun ruimte akoestisch niet op orde, hebben de verkeerde speakers of de verkeerde apparatuur. Dan lijkt EQ misschien een oplossing omdat de irriterende artifacten van de set minder heftig overkomen. EQ is geen oplossing, het is het wegmoffelen van je probleem.

In onze shootout hebben we een goed en eerlijk vergelijk willen maken. In mijn set en ruimte zijn niet tot nauwelijks akoestische problemen. En naar mijn mening zou een processor met allerlei geavanceerde EQ-instellingen geen knip voor de neus waard zijn als hij in de 'neutraal' stand beroerd zou klinken. Dus hebben we alledrie de processoren in de 'neutraal' beluisterd. :music:

QuoteIk zal binnenkort de fifth element scene's ook eens proberen.

Dat is altijd interessant, maar je kunt het achteraf niet meer in bovenstaande vergelijking meenemen. Je weet niet wat wij gehoord hebben. In een andere ruimte, op een andere set. Maar dat weet jij ook al. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Eddye on January 17, 2012, 07:36:54
Erg leuk verhaal om te lezen, maar ik zou er wel een kritische vraag bij willen stellen.
Waarom vergelijken jullie receivers met zo'n uiteenlopend prijsniveau? Hoewel dat natuurlijk niet altijd opgaat lijkt me de conclusie dan ook van het begin af aan duidelijk. De duurste wint, in dit geval zeker omdat je toch een beetje een BMW 1 serie met een BMW 3 serie met een Mercedes S klasse vergelijkt.

Dat is een interessante vraag. De prijzen liggen enerzijds erg ver uit elkaar, als je naar de nieuwprijs kijkt. Anderzijds liggen de prijzen vrij dicht bij elkaar als we kijken naar de tweedehands waarde, vooral van de SSP-75. De AV7005 modellen kun je bijna alleen manier nieuw (of jong tweedehands) kopen. De AV7005CM is op die manier zelfs de duurste van het stel.

Feit dat we juist een oudere processor mee laten lopen is om aan te geven dat deze zeer interessant kunnen zijn en nog lang niet zo afgeschreven als wel vaker wordt beweerd. Tuurlijk, de techniek is nu alweer ruim 10 jaar verder en er is op het gebied van codecs, DACS, HDMI, automatische inregeling, EQ etc. veel veranderd... Maar uiteindelijk gaat het om hoe het klinkt. En interessant is bij welke huidige prijs dat is.

Er wordt ons door de commercie op alle mogelijke manieren verteld hoeveel beter de High Definition formaten zijn. Beeld is 5x scherper, geluid is zoveel keer beter. Dat het beeld scherper is, onderschrijf ik ook. Maar 5 keer? Meestal in ieder geval niet. En uit onze test blijkt nu ook dat je zonder de HD-audio formaten met een oudere prepro ook prima mee kunt komen of zelfs een beter geluid hebt. Dat alles dan wel vanaf dat Blu-ray schijfje waar een betere DTS en DD-core op staat dan op de oude DVD schijfjes (een enkele superbit versie daar gelaten).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.