Shootout Marantz AV7005 vs AV7005CM vs Classé SSP-75 bij Audiofiel

Started by Audiofiel, January 16, 2012, 21:50:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SV..S

Quote from: Audiofiel on January 19, 2012, 10:15:48


Veel te veel zorgen vooraf. ;)
de mens lijd het meest aan het lijden dat hij vreest ;D
Quote



Van Octavia bestaan er allerlei oplossingen als je 2 HDMI uitgangen wilt. Van 1 HDMI in naar 2 HDMI uit tot 4 HDMI in naar 2 HDMI uit.
die zijn flink aan de prijs, misschien is die 2e hands marantz dan wel interessanter?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=119013.0




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: riwi on January 19, 2012, 21:17:57



Doet de SSP75 nog wat aan bassmanagement met de 6 kanaals input? Je wil natuurlijk niet 2x bassmanagement doen.
ik dacht juist niet, maar dat controleren we morgen ook direct ;D




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Audiofiel

Quote from: riwi on January 19, 2012, 21:17:57
Doet de SSP75 nog wat aan bassmanagement met de 6 kanaals input? Je wil natuurlijk niet 2x bassmanagement doen.

Nee, hij doet niet aan bassmanagement over de analoge meerkanaals input. Op de print wordt hij met relais direct doorverbonden met de volumeregeling, daarna de analoge voorversterker waarna de outputs zitten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

riwi

Quote from: SV..S on January 19, 2012, 22:26:02
die zijn flink aan de prijs, misschien is die 2e hands marantz dan wel interessanter?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=119013.0

Ik heb 2 octava's gehad en als laatste die Marantz. Toen was ik eindelijk van de HDMI switching problemen af. Die Octava 5x2 was een ramp. Die heb ik hier nog op zolder staan, maar durf ik niemand aan te doen.

SV..S

Quote from: Audiofiel on January 19, 2012, 22:51:49
Nee, hij doet niet aan bassmanagement over de analoge meerkanaals input. Op de print wordt hij met relais direct doorverbonden met de volumeregeling, daarna de analoge voorversterker waarna de outputs zitten.
Dat had je inderdaad al eerder gemeld, kan daarvoor ook geen instellingen vinden ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Audiofiel

Ik ken geen enkele surround prepro die bassmanagement doet over zijn analoge meerkanaals ingang, normaal zit die ingang achter al het digitale geplaatst.

Wel bestaan er prepro's die op analoge stereo signalen een crossover kunnen toepassen, zonder het signaal te digitaliseren (AD en DA) dat naar je fronts wordt gestuurd. De Aragon Stage One is er zo eentje, die heeft een hybride bassmanagement (digitale DSP en analoge crossover) en kan het signaal in stereo analoog houden terwijl toch een crossover van toepassing is, inclusief rerouting naar een subwoofer. Volledig bassmanagement is het niet, omdat de afstanden en levels dan niet werken (die worden door de DSP geregeld). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

AbZ

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 11:22:45
Ik ken geen enkele surround prepro die bassmanagement doet over zijn analoge meerkanaals ingang, normaal zit die ingang achter al het digitale geplaatst.
Lexicon MC-12 ?

Audiofiel

Quote from: AbZ on January 20, 2012, 12:02:58
Lexicon MC-12 ?

Die kan wel bassmanagement toepassen op de 5.1 ingang, alleen die gaat het eerst digitaliseren. En dan is het dus niet meer analoog gebleven.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Teejoo

Quote from: riwi on January 17, 2012, 00:14:00
Mooie review jongens. Bedankt. Leuk leesvoer.

Mijn ervaring met de 83 Oppo en de 95 Oppo's (zonder mod of SE) zowel met mijn Lexicon als met de SSP800 is dat de spdif nogal vlak klinkt. Zelfs de analoge uitgang van mijn 83 klonk al beter dan de spdif in stereo, en met de 95 is dat niet veel beter geworden op spdif gebied (maar wel wat beter). Ik heb het gevoel dat Oppo hier echt wat steekjes laat vallen. Dus de Mike mod op de Oppo heeft daar best wat ruimte voor verbetering verwacht ik.

Nogmaals : prachtige review / vergelijking :)


Hoe vind je de oppo dan klinken via HDMI?

AbZ

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 13:16:45
Die kan wel bassmanagement toepassen op de 5.1 ingang, alleen die gaat het eerst digitaliseren. En dan is het dus niet meer analoog gebleven.
Klopt helemaal, maar gaat dus wel over de analoge ingang.  Wat de Aragon doet is eleganter.  Kan bij andere pre/pro natuurlijk ook met een externe analoge XO, maar dat is dan weer extra gedoe...  (met beperkte winst?)

frank2

Mooie review jongens. Bedankt. Leuk leesvoer.

Mijn ervaring met de 83 Oppo en de 95 Oppo's (zonder mod of SE) zowel met mijn Lexicon als met de SSP800 is dat de spdif nogal vlak klinkt. Zelfs de analoge uitgang van mijn 83 klonk al beter dan de spdif in stereo, en met de 95 is dat niet veel beter geworden op spdif gebied (maar wel wat beter). Ik heb het gevoel dat Oppo hier echt wat steekjes laat vallen. Dus de Mike mod op de Oppo heeft daar best wat ruimte voor verbetering verwacht ik.

Nogmaals : prachtige review / vergelijking Smiley


Hoe vind je de oppo dan klinken via HDMI?



Ik heb enige tijd geleden de Oppo van Vic (de Oppo 95 cinemike) vergeleken met de 83SE+TUC; naast de analoge uitgangen waar een behoorlijk verschil in zat vooral op dynamiek gebied, was het digitale gebied bijna hetzelfde wel was de 95 cinemike iets beter maar dat verschil was klein
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Audiofiel

Even voor alle duidelijkheid: jullie ervaringen over de coax digitaal van de Oppo als zijnde 'vlak' klinkend heeft betrekking op 2-kanaals stereo materiaal. In onze test ging het in eerste instantie om surround, dus meerkanaals, en daar bleek de coax digitale uitgang juist verre van vlak te zijn. Anders had de coax (bij de Classé) immers nooit de HDMI (bij de Marantz) kunnen verslaan c.q. evenaren (bij de Marantz Cinemike.

De coax digitaal presteert dus enkel onder de maat in stereo materiaal. Overigens wel vreemd.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 16:29:38
De coax digitaal presteert dus enkel onder de maat in stereo materiaal. Overigens wel vreemd.
Niet zo vreemd hangt af van de implementatie in de chipset. Voor stereo wordt er een ander algoritme genomen in de DSP dan voor surround.
Dit soort zaken kun je alleen goed analyseren als je de implementatie van de chipset kent en alle mogelijk processingalgoritmes die daarin zitten.
Het zou niet de eerste keer zijn dat bij een chipset implementatie door gebrek aan geheugenruimte er concessies worden gedaan voor het ene protocol tov het andere.

Audiofiel

Quote from: Kjelt on January 20, 2012, 16:43:26
Niet zo vreemd hangt af van de implementatie in de chipset. Voor stereo wordt er een ander algoritme genomen in de DSP dan voor surround. Dit soort zaken kun je alleen goed analyseren als je de implementatie van de chipset kent en alle mogelijk processingalgoritmes die daarin zitten. Het zou niet de eerste keer zijn dat bij een chipset implementatie door gebrek aan geheugenruimte er concessies worden gedaan voor het ene protocol tov het andere.

We hebben het over een signaal dat al slecht is vóórdat de DSP zich er mee heeft bemoeid. Daarnaast doet het verschijnsel zich voor bij alle 3 de prepro's die we hebben getest. Het probleem zit dus echt in de Oppo. En dat met een 'simpel' PCM-stereosignaal.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 16:46:12
We hebben het over een signaal dat al slecht is vóórdat de DSP zich er mee heeft bemoeid. Daarnaast doet het verschijnsel zich voor bij alle 3 de prepro's die we hebben getest. Het probleem zit dus echt in de Oppo. En dat met een 'simpel' PCM-stereosignaal.
Ik doel dus op de chipset implementatie in de Oppo, die het signaal van de OPU omzet in SPDIF, daar zal iets niet helemaal lekker gaan dan.
Ik zou trouwens als eerste willen weten of er een trafootje voor de spdif uitgang in de Oppo zit anders zou ik daar eens meteen mee beginnen als je die uitgang perse wilt gebruiken.

Audiofiel

Quote from: Kjelt on January 20, 2012, 16:50:59
Ik doel dus op de chipset implementatie in de Oppo, die het signaal van de OPU omzet in SPDIF, daar zal iets niet helemaal lekker gaan dan. Ik zou trouwens als eerste willen weten of er een trafootje voor de spdif uitgang in de Oppo zit anders zou ik daar eens meteen mee beginnen als je die uitgang perse wilt gebruiken.

Dat is het verschil tussen jou en mij, Kjelt. Jij wilt altijd weten wat er aan onderdelen in zit en ik wil gewoon weten wat beter klinkt. Aangezien het in surround niet vlak klinkt, is daarmee voor mij de noodzaak van zoeken naar een 'technisch defect of gemis' overbodig. Gewoon voor stereo niet de coax digitale uitgang gebruiken, zo simpel is dat. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 16:56:22
Dat is het verschil tussen jou en mij, Kjelt. Jij wilt altijd weten wat er aan onderdelen in zit en ik wil gewoon weten wat beter klinkt. Aangezien het in surround niet vlak klinkt, is daarmee voor mij de noodzaak van zoeken naar een 'technisch defect of gemis' overbodig. Gewoon voor stereo niet de coax digitale uitgang gebruiken, zo simpel is dat. ;D
Prima en dat kan ik ook begrijpen als je niet zelf aan je apparatuur wilt modden.
Maar ik ben blij te horen dat je toch een duidelijk verschil hebt geconstateerd tussen de CM versie en de niet CM versie van de 7005, want deze meneer wil ook weten wat voor onderdelen er in de apparaten zit en kijken of hij door deze te vervangen beter kan laten klinken.

Audiofiel

Quote from: Kjelt on January 20, 2012, 16:59:14
Prima en dat kan ik ook begrijpen als je niet zelf aan je apparatuur wilt modden.

Dat zeg ik niet.

QuoteMaar ik ben blij te horen dat je toch een duidelijk verschil hebt geconstateerd tussen de CM versie en de niet CM versie van de 7005, want deze meneer wil ook weten wat voor onderdelen er in de apparaten zit en kijken of hij door deze te vervangen beter kan laten klinken.

Eindelijk komen we weer on-topic.

Overigens zijn dat soort modificaties als Cinemike uitvoert geen voodoo, maar gewoon het gebruik van betere componenten en het weglaten van overbodig geachte onderdelen die het geluid nadelig beïnvloeden. Ik durf wel te beweren dat je met het vervangen van alle voedingselco's (ook lokale) en het gebruik van betere gelijkrichters al minimaal de helft van het modificatiepotentieel hebt te pakken. Als het al niet 75% is van de verbetering.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 17:03:35
Overigens zijn dat soort modificaties als Cinemike uitvoert geen voodoo, maar gewoon het gebruik van betere componenten en het weglaten van overbodig geachte onderdelen die het geluid nadelig beïnvloeden. Ik durf wel te beweren dat je met het vervangen van alle voedingselco's (ook lokale) en het gebruik van betere gelijkrichters al minimaal de helft van het modificatiepotentieel hebt te pakken. Als het al niet 75% is van de verbetering.
Zelf denk ik dat het exact op de juiste plek aanbrengen van capaciteiten van de goede waarde en kwaliteiten nog belangrijker is dan of een elco een ESR heeft die net weer 5% lager ligt. Dat soort tweaks zijn echt de laatste druppeltjes die je er nog uit kunt knijpen maar vaak worden bij massa producten (en dat is een 7005) gewoon bespaard op de totale BOM en dan sneuvelen er bv drie condensatoren op 5cm van elkaar geplaatst van 1u en wordt deze vervangen door 1 condensator van 2,7u in het midden. Voor dat soort zaken zou je eigenlijk een nieuwe print willen ontwerpen maar ja.....

Audiofiel

Ik wilde jullie het volgende niet onthouden. Sinds ik weer een (andere) Aragon Stage One heb, heb ik natuurlijk ook een test gedaan tussen de Marantz AV7005 (standaard) en de Aragon Stage One. Uiteraard de eerste via (de best klinkende) HDMI en met de DTS HD-Master audiotrack en de laatste via de (enig mogelijke) coax digitaal met de DTS-core.

De resultaten zal de oplettende lezer waarschijnlijk niet verbazen. De Marantz blijft scheller, helderder en heeft minder midlaag (de bekende lucht in de onderkant van stemmen). De Aragon heeft duidelijk betere dialogen, een beter en meer gedefinieerd midlaag en een strakker laag. Voordeel van de Marantz is de snelheid in de surroundmix, nadeel is de puntigheid van de afbeelding (meer een klavertje vier); de Aragon is bijna even snel, maar geeft dat dan wel weer in een echte ronde cirkel, die tevens een stuk groter is. Het bekende watertje van The Fifth Element komt dus ook even ver als bij de SSP-75 en de AV7005 Cinemike. Kortom, de Stage One heeft een betere en grotere surroundbubble en een mooier, natuurlijker klankbeeld. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

SV..S

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 20:52:52
Ik wilde jullie het volgende niet onthouden.  ..............een betere en grotere surroundbubble en een mooier, natuurlijker klankbeeld. 8)

en die test doe je dan alleen? had je niet ff kunnen bellen :D

leuk te horen dat je weer op ''niveau'' naar surround kan luisteren  :D




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

riwi

Quote from: Teejoo on January 20, 2012, 13:19:05
Hoe vind je de oppo dan klinken via HDMI?

Stereo over HDMI is iets beter dan stereo over spdif, maar veel scheelt dat niet.
Eigenlijk gebruik ik voor stereo alleen nog maar de analoge XLR out van de BDP95.

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 20:52:52
Ik wilde jullie het volgende niet onthouden.
Klinkt goed :) Fijn dat je weer tevreden naar surround kan luisteren  :)

HTip

@Arjen:
Ik heb de scene met het water uit The Fifth Element getest en het water kwam wel in achter de linker front terecht, maar niet op de manier die jij had beschreven. Wat ik me afvraag is of dit komt door mijn lage nagalmtijden en dus de akoestiek. Heb jij akoestische maatregelen getroffen?

@Jos:
Zojuist het concert van de Eagles in Melbourne geluisterd. Het klonk inderdaad wat vlak, maar schelheid in de blaassectie kon ik niet opmerken. Wel de elektrische gitaren en de stem van Joe Walsh waren niet altijd even aangenaam. We vonden ook dat de balans niet goed was. Daarna in de Nespa en het was een groot verschil. Er was duidelijk meer diepte en de schelheid was minder. Daarnaast was de balans tussen de verschillende instrumenten beter. Los van de detaillering klonk het muzikaler. Ook de bassen waren minder droog, maar toch strak en snel. Na nog 2 behandelingen was het heerlijk luisteren. Voor een DVD blijft het een erg goed concert.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Audiofiel

Quote from: SV..S on January 20, 2012, 21:43:52
en die test doe je dan alleen? had je niet ff kunnen bellen :D

leuk te horen dat je weer op ''niveau'' naar surround kan luisteren  :D

Zolang de AV7005 hier nog staat (nog niet te koop gezet) kan ik de test nog overdoen... je weet je bent welkom! ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: HTip on January 20, 2012, 22:35:31
@Arjen:
Ik heb de scene met het water uit The Fifth Element getest en het water kwam wel in achter de linker front terecht, maar niet op de manier die jij had beschreven. Wat ik me afvraag is of dit komt door mijn lage nagalmtijden en dus de akoestiek. Heb jij akoestische maatregelen getroffen?

Mijn kamer heeft van nature meerdere akoustische 'maatregelen' zoals eenieder die hier is wezen luisteren zal beamen. ;D


Dat het geluid bij jou anders klinkt (is dat wel zo? dat weten we pas als we bij elkaar hebben geluisterd ;)) verbaast mij niet. We hebben een andere set, andere speakers, andere kamer... en misschien ook nog wel een andere manier van beschrijven of zelfs beleven... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.