Shootout Marantz AV7005 vs AV7005CM vs Classé SSP-75 bij Audiofiel

Started by Audiofiel, January 16, 2012, 21:50:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HTip

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 22:49:58
Mijn kamer heeft van nature meerdere akoustische 'maatregelen' zoals eenieder die hier is wezen luisteren zal beamen. ;D
Nu maak je me nieuwsgierig. Waar moet ik dan aan denken?

Quote
Dat het geluid bij jou anders klinkt (is dat wel zo? dat weten we pas als we bij elkaar hebben geluisterd ;)) verbaast mij niet. We hebben een andere set, andere speakers, andere kamer... en misschien ook nog wel een andere manier van beschrijven of zelfs beleven... ::)
Heb je helemaal gelijk in. Er zijn zoveel variabelen dat vergelijk op afstand eigenlijk een onbegonnen zaak is ;) Maar jij had het zo goed en duidelijk beschreven dat ik dat ook wilde proberen. Ik moet er ook bij zeggen dat het volume ook lager stond dan normaal, maar dat zou aan de bubble niet veel moeten veranderen. Hooguit de kracht ervan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Audiofiel

Quote from: HTip on January 20, 2012, 22:59:08
Nu maak je me nieuwsgierig. Waar moet ik dan aan denken?

Let op het gebruik van de enkele aanhalingstekens. ;)

QuoteHeb je helemaal gelijk in. Er zijn zoveel variabelen dat vergelijk op afstand eigenlijk een onbegonnen zaak is ;) Maar jij had het zo goed en duidelijk beschreven dat ik dat ook wilde proberen. Ik moet er ook bij zeggen dat het volume ook lager stond dan normaal, maar dat zou aan de bubble niet veel moeten veranderen. Hooguit de kracht ervan.

Naar mijn idee is de grootte van de surroundbubble niet los te zien van het gebruikte volume. Niet dat het snoeihard hoeft te staan, maar op een laag volume is de bubble in principe wat kleiner.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

HTip

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 23:03:19
Let op het gebruik van de enkele aanhalingstekens. ;)
:D Ik gok op de ironische betekenis :D

Quote
Naar mijn idee is de grootte van de surroundbubble niet los te zien van het gebruikte volume. Niet dat het snoeihard hoeft te staan, maar op een laag volume is de bubble in principe wat kleiner.
Ik zal het dit weekend nog eens proberen, maar dan op referentieniveau...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

@Jos: Heb je mijn post over de Eagles op de vorige pagina gezien?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Audiofiel

Quote from: HTip on January 20, 2012, 23:44:18
:D Ik gok op de ironische betekenis :D

Zo ongeveer. Ik doel bij akoestische 'maatregelen' op de overdrachtelijke betekenis. Het zijn derhalve geen maatregelen in de directe betekenis van het woord, maar wel in praktische zin. Er zijn vele zaken die door hun aard en aantal de zaak akoestisch op een positieve manier beïnvloeden en daarom wellicht als 'maatregel' kunnen worden gekenschetst. :P

QuoteIk zal het dit weekend nog eens proberen, maar dan op referentieniveau...

Referentieniveau is veel te zacht. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: HTip on January 20, 2012, 23:45:22
@Jos: Heb je mijn post over de Eagles op de vorige pagina gezien?

Jos kan jouw post niet horen door de schelle klanken van The Eagles heen. ;D


Ik sluit me overigens bij Jos aan dat ik het geen fraaie muziek DVD vind. Zowel niet qua surroundmix (waarom staat de luisteraar toch weer op het podium) als qua geluidskwaliteit. Ik heb de neiging om het volume steeds verder dicht te draaien. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

vik

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 20:52:52
Ik wilde jullie het volgende niet onthouden. Sinds ik weer een (andere) Aragon Stage One heb, heb ik natuurlijk ook een test gedaan tussen de Marantz AV7005 (standaard) en de Aragon Stage One. Uiteraard de eerste via (de best klinkende) HDMI en met de DTS HD-Master audiotrack en de laatste via de (enig mogelijke) coax digitaal met de DTS-core.

De resultaten zal de oplettende lezer waarschijnlijk niet verbazen. De Marantz blijft scheller, helderder en heeft minder midlaag (de bekende lucht in de onderkant van stemmen). De Aragon heeft duidelijk betere dialogen, een beter en meer gedefinieerd midlaag en een strakker laag. Voordeel van de Marantz is de snelheid in de surroundmix, nadeel is de puntigheid van de afbeelding (meer een klavertje vier); de Aragon is bijna even snel, maar geeft dat dan wel weer in een echte ronde cirkel, die tevens een stuk groter is. Het bekende watertje van The Fifth Element komt dus ook even ver als bij de SSP-75 en de AV7005 Cinemike. Kortom, de Stage One heeft een betere en grotere surroundbubble en een mooier, natuurlijker klankbeeld. 8)

Leuk om te lezen.  :) Dus de Marantz gaat eruit?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 23:57:35
Zo ongeveer. Ik doel bij akoestische 'maatregelen' op de overdrachtelijke betekenis. Het zijn derhalve geen maatregelen in de directe betekenis van het woord, maar wel in praktische zin. Er zijn vele zaken die door hun aard en aantal de zaak akoestisch op een positieve manier beïnvloeden en daarom wellicht als 'maatregel' kunnen worden gekenschetst. :P
Weer mooi gezegd. Je zou zo de politiek in kunnen :D Je doelt waarschijnlijk op tapijt, gordijnen, stoffen zitmeubels, etc.

Quote
Referentieniveau is veel te zacht. ;D
:D Het ligt er natuurlijk aan wat je referentieniveau noemt ;) In ieder geval hard genoeg...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 23:59:25
Jos kan jouw post niet horen door de schelle klanken van The Eagles heen. ;D
:clapping: Ik zal het wat harder roepen. 18 punts is hard genoeg? ;D

Quote
Ik sluit me overigens bij Jos aan dat ik het geen fraaie muziek DVD vind. Zowel niet qua surroundmix (waarom staat de luisteraar toch weer op het podium) als qua geluidskwaliteit. Ik heb de neiging om het volume steeds verder dicht te draaien. :-\
Klopt dat de muziek uit de rears wat onnatuurlijk overkomt, maar toch vinden we het wel lekker klinken (wel na de Nespabehandeling). Volume van een aantal nummers lag duidelijk hoger door de veelheid aan instrumenten (Heartache tonight), maar ook weer na de Nespa (ik zal er nu over ophouden ;)) was dat een stuk minder aanwezig.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

SV..S

Quote from: HTip on January 21, 2012, 00:23:28
Weer mooi gezegd. Je zou zo de politiek in kunnen :D Je doelt waarschijnlijk op tapijt, gordijnen, stoffen zitmeubels, etc.
Dit wordt steeds hilarischer :D




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: Audiofiel on January 20, 2012, 23:57:35
Referentieniveau is veel te zacht. ;D
referentieniveau is bij Philip wel voldoende denk ik ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: HTip on January 20, 2012, 23:45:22
@Jos: Heb je mijn post over de Eagles op de vorige pagina gezien?
De dvd staat klaar voor luistertest ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

vik

Quote from: HTip on January 20, 2012, 22:35:31
@Arjen:
Ik heb de scene met het water uit The Fifth Element getest en het water kwam wel in achter de linker front terecht, maar niet op de manier die jij had beschreven. Wat ik me afvraag is of dit komt door mijn lage nagalmtijden en dus de akoestiek. Heb jij akoestische maatregelen getroffen?

Draai jij met een center speaker? Dat kan ook weer een verschil maken. Wij hebben onze test in een 4.1 opstelling gespeeld.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

HTip

Quote from: SV..S on January 21, 2012, 00:48:37
referentieniveau is bij Philip wel voldoende denk ik ;)
:D Dat viel toch wel mee? :D

Quote from: SV..S on January 21, 2012, 00:49:54
De dvd staat klaar voor luistertest ;)
Ben benieuwd...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Quote from: vik on January 21, 2012, 00:54:29
Draai jij met een center speaker? Dat kan ook weer een verschil maken. Wij hebben onze test in een 4.1 opstelling gespeeld.
Klopt! Ik luister inderdaad 5.1. Acoustats hebben waarschijnlijk ook geen center nodig, vanwege het afstraalgedrag.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Audiofiel

Quote from: vik on January 21, 2012, 00:05:39
Leuk om te lezen.  :) Dus de Marantz gaat eruit?

Dat lijkt mij de enig juiste keuze. Als ik toch wil gaan modificeren, doe ik dat wel op de Aragon.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: HTip on January 21, 2012, 01:07:17
Klopt! Ik luister inderdaad 5.1. Acoustats hebben waarschijnlijk ook geen center nodig, vanwege het afstraalgedrag.

Ik draai in stereo met de Acoustats, maar in surround met de Dynaudio Gemini's. Die hebben trouwens ook geen center nodig, door de echte d'Appolito is de horizontale afstraling zeer breed. 8)


Ik heb de center nog wel, op de zolder in opslag, maar kan hem niet meer kwijt omdat mijn dochter de daarvoor benodigde ruimte heeft gekregen om te spelen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: HTip on January 21, 2012, 00:23:28
Weer mooi gezegd. Je zou zo de politiek in kunnen :D

Nadat ik met mijn studie politicologie samen met Frits Huffnagel in de klas heb gezeten, heb ik daar maar van afgezien.

QuoteJe doelt waarschijnlijk op tapijt, gordijnen, stoffen zitmeubels, etc. :D

Precies. De kamer is redelijk vol te noemen, dus demping zat.

QuoteHet ligt er natuurlijk aan wat je referentieniveau noemt ;) In ieder geval hard genoeg...

Ik dacht even dat je het referentieniveau voor het afregelen van de levels bedoelde. Maar je bedoelt je eigen referentie, voldoende hard. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

HTip

Quote from: Audiofiel on January 21, 2012, 08:39:09
Nadat ik met mijn studie politicologie samen met Frits Huffnagel in de klas heb gezeten, heb ik daar maar van afgezien.
:clapping:

Quote
Precies. De kamer is redelijk vol te noemen, dus demping zat.
In 1 keer goed dus ;) Dat is sowieso beter dan een ruimte met allemaal harde oppervlakken.

Quote
Ik dacht even dat je het referentieniveau voor het afregelen van de levels bedoelde. Maar je bedoelt je eigen referentie, voldoende hard. ;D
Toch is het het eerste. Ik stel alle kanalen op 75dB(C) in en volume staat meestal ergens rond die waarde. Daar haal ik eenvoudig pieken boven de 90dB mee. Met de sub erbij zelf boven de 105dB geweest. Dat vind ik serieus hard ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

larsie

nu komt de hamvraag voor audiofiel.

Is de aragon stage one nu beter dan de av7005 cinemike?
Arcam AV40  NAD M25   Dali Helicon 800, c200 helicon on wall, svs sb13plus   sony 77a80j
Appletv pioneer bdp-lx71

SV..S

Quote from: larsie on January 21, 2012, 13:53:02
nu komt de hamvraag voor audiofiel.

Is de aragon stage one nu beter dan de av7005 cinemike?
Ik denk dat ze in surround erg dicht bij elkaar liggen.
En prijstecnisch is de Aragon dan een stuk Aantrekelijker.

Om te zien misschien ook nog wel, zeker de afstandbediening :D
.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Audiofiel

Quote from: larsie on January 21, 2012, 13:53:02
nu komt de hamvraag voor audiofiel.

Is de aragon stage one nu beter dan de av7005 cinemike?

Interessante vraag. Laat ik hem beantwoorden met een quote van mijzelf:

Quote from: Audiofiel on January 16, 2012, 21:50:28
Surround digitaal
We beginnen met de standaard Marantz AV7005 van mij. Mijn favoriete scene van The Fifth Element is de beginscene bij de piramide waarin de tekens op de muur wordt geanalyseerd terwijl de pater de ontdekking alsnog geheim probeert te houden. Er is een grote ambiance met veel echo en dat is een goede test voor de grootte van de surroundbubble. Het ingeschonken glas met (vergif?) wordt weggegooid in de hoek en dat water hoor je - als het goed is - neerkomen precies een meter of 3-4 achter de linker frontspeaker. Daarbij hoort het geluid niet direct achter die speaker te zijn, maar op ongeveer 1/4e tussen frontlinks en rearlinks.

De Cinemike AV7005
Het water komt met de CM versie keurig tot in de hoek van de kamer, ongeveer 1,5m verder dan de standaard AV7005. Maar wat nog meer opvalt is de natuurlijkheid van het geluid ten opzichte van de standaard AV7005. En ook de surroundbubble is groter en er is veel meer ruimtelijkheid. Stemmen zijn juist intiemer en meer upfront. Dus tegelijk een grotere ruimte en meer intimiteit. Keurig. Ik weet weer precies wat ik had voordat ik mijn Stage One had verkocht.

De klassieke SSP-75
Ook de 'oude' SSP-75 gooit het water keurig in de hoek, net zo ver of misschien zelfs ietsje verder. Wat wel opvalt is dat de effecten wat minder snel zijn dan bij de CM. De surroundbubble is even groot. De intimiteit in de dialogen vind ik zelfs net iets beter. Eigenlijk een gelijke finish en een keuze tussen deze twee zou meer gebaseerd zijn op smaak dan op verschil in kwaliteiten. Toch niet slecht voor een prepro die al in 1999 werd geïntroduceerd. In surround-jaren is dat al bijna een dino. En dat allemaal via de coaxiale uitgang met de DTS-core die minder resolutie heeft.

Deze twee eindigen dus bijna gelijk, de een heeft voordelen op het ene gebied; de andere is op andere punten weer beter.


Om een en ander in vergelijk te zetten met de (niet tegelijkertijd meegeteste) Aragon Stage One is het interessant om te kijken naar de conclusies van de eerdere shootout waarin zowel de Classé SSP-75 als de Aragon Stage One mee deden:


[quote author=Richi link=topic=75170.msg1215623#msg1215623 date=1212936227]
Classé SSP-75

De Classé zet een ontzettend mooie stage neer. Bijzonder ruim en de surroundbubbel is groter dan de cirkel waarin de luidsprekers staan. Fronts en rears smelten samen tot één geheel en je kan bijna niet horen welk geluid uit de center komt en wat uit de fronts komt. Het geluid is zeer gedetailleerd, wat lijkt op het stereo karakter van de Classé. Je kan moeiteloos keihard spelen zonder dat je het door hebt. Pas als je naar buiten loopt, merk je hoe hard het gaat.  ;D

De detaillering van het geluid moet je wel liggen. In films komt het goed tot zijn recht, maar bij muziek vanaf DVD kan het wat overkill zijn. Maar je hoort dat de Classé zich bijzonder goed van zijn taak kwijt en nooit in de problemen komt bij complexe en/of harde stukken.

Aragon Stage One

De Stage One speelt ontzettend gedetailleerd, helder en open. De dynamiek is enorm wat de filmbeleving zeer ten goede komt. Ieder detail is goed hoorbaar en samen met de Classé vond ik dit de enige prepro die een 10 haalt op natuurgetrouwheid. Zaken als het inschenken van een glas water klinken zoals het behoort te klinken. De stemmen zijn zeer gedetailleerd en mooi gelaagd wat de verstaanbaarheid ten goede komt. Muziek klinkt ruimtelijk en bijzonder fraai.

Conclusie surround

De volgorde in surround ziet er voor mij als volgt uit:
1.   Aragon Stage One
2.   Classé SSP-75
3.   Proceed AVP2/Aragon Soundstage (gedeelde 3e plaats)
[/quote]

[quote author=Nahpets link=topic=75170.msg1215728#msg1215728 date=1212948529]
De volgorde in surround ziet er voor mij als volgt uit:
1.   Aragon Stage One, alles valt op zijn plaats
2.   Proceed AVP2, een kleinere bubbel waar alles netjes te volgen is, detaillering minder als de Stage One en SSP-75
3.   Classé SSP-75, een hele grote bubbel, te groot voor mij, er lijken ruimtes tussen de speakers te vallen.
[/quote]

En tenslotte destijds mijn eigen conclusie:

[quote author=Audiofiel link=topic=75170.msg1215774#msg1215774 date=1212952305]
Classé SSP-75
Net als in stereo deed de Classé hier ook helemaal niets fout. Klanken waren erg natuurlijk en de surroundbubble is prachtig groot en diep. Dat wil zeggen dat geluid reikt van ruim voor de speakers tot ver achter de speakers. De bubble was iets groter dan de kamer zelf. Geluids-panning en -effecten waren snel en accuraat.

Aragon Stage One
De nieuwste van het stel, en niet alleen omdat hij nog maar een paar weekjes uit de doos is gekomen. De gedetailleerdheid die in stereo de Stage One een beetje parten speelde, blijkt hier perfect op zijn plaats. De surroundbubble is groter dan de kamer en alles wordt superstrak afgebeeld op precies de juiste plek. Panning en effecten zijn hier het mooiste. De klank neigt meer naar analytisch waar de Classé juist neutraler bleef, maar dat is eerder een voordeel dan een nadeel te noemen. Het beeld is fraai, correct en open. Absoluut één van de beste in surround.
[/quote]

8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

De Stage One is en blijft een prachtig apparaat. Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Na een hele lange zoektocht en vele wisselingen van apparatuur was de Stage One / 2005 combinate de eerste set die zowel stereo als surround op een voor mij acceptabel nivo speelt. Tuurlijk, het kan vast nog beter, maar de Aragon set speelt beter dan het door mij gewenste minimum nivo. Wij genieten er elke dag van. (En nu ook met de DTS 5.1 mix van Every breath you take van The Poloice).  :music:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

SV..S

Quote from: HTip on January 21, 2012, 01:05:14
:D Dat viel toch wel mee? :D
Ben benieuwd...
Heb gisteren en vandaag wat stukjes geluisterd.
En inderdaad wederom weer de blazers, maar ook de stem van Joe is wat te fel op diverse nummers.

Omdat het hier al meerdere malen genoemd is heb ik de db meter er eens bijgepakt.
Daar schrok ik wel van.

Op  gemiddeld 80 db klinkt het allemaal lekker, maar ik zie dus dat ( when i get carried away) het volume makkelijk opendraai naar gemiddeld 90 db.
En dan wordt het toch wat te schel  ::)

Het zal dus meer aan het geluidsniveau en de harde akoestiek liggen dat het op een gegeven moment teveel word :-X




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

vik

Quote from: SV..S on January 22, 2012, 11:31:39
Heb gisteren en vandaag wat stukjes geluisterd.
En inderdaad wederom weer de blazers, maar ook de stem van Joe is wat te fel op diverse nummers.

Omdat het hier al meerdere malen genoemd is heb ik de db meter er eens bijgepakt.
Daar schrok ik wel van.

Op  gemiddeld 80 db klinkt het allemaal lekker, maar ik zie dus dat ( when i get carried away) het volume makkelijk opendraai naar gemiddeld 90 db.
En dan wordt het toch wat te schel  ::)

Het zal dus meer aan het geluidsniveau en de harde akoestiek liggen dat het op een gegeven moment teveel word :-X

Is het deze dvd?

http://www.dvdverdict.com/reviews/eaglesfarewell1.php

Als dat zo is staat hier ook wat over de audio kwaliteit, het is natuurlijk maar een mening van 1 iemand maar goed.

Recorded in Melbourne Australia, the picture is razor sharp and looks excellent for a performance film, but the audio seems to be lacking a little bit. From the start, it almost sounds like the music was not recorded in the arena, just pulled from sound boards with the crowd noise mixed down (or out), except for in between songs. It's a disappointment not to get the full effect of the concert. If you take this and compare it to other films that have crowd recordings, such as Criterion's excellent The Complete Monterey Pop Festival or Led Zeppelin's two-disc set of performance footage, the difference can clearly be heard. Because of this, the emotion just seems to slowly drain away from this concert.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike