Afregelen platenspeler

Started by Rowdy, January 13, 2012, 19:04:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

#25
Quote from: Tube-freak on March 16, 2012, 00:38:20
Ik zeg aleen dat dat in het boekje van rega staat.  Dat staat er dus echt in dat je paranoïde ben als je een naalddruk weger gebruikt.
Ik zeg niet dat ik dat vind. Dat vind Rega.


Lijkt me eerlijk gezegd sterk dat Rega dat zo letterlijk zegt.  :sadlike: :sneaky:

If so, dan vraag ik me af hoe serieus je een merk als Rega kunt nemen  :-X

Dirk

als je er één zinnetje uithaalt, klinkt de quote van TF idd wat sterk, maar op deze manier (= stukje letterlijk gequote uit de RB300 instructions manual) klinkt het al wat genuanceerder  ;)

Anti - Skating (bias) adjustment
Set the bias adjustment knob to the same number as the tracking force. Note:
This is not critical and a figure of 1-1.5g will normally be suitable for moving magnet
cartridges and 1.5-2g for most moving coil cartridges.

Further adjustments for the neurotic/paranoid enthusiast
There are many hypothesis and theories regarding the accurate setting of bias compensation,
cartridge alignment and V.T.A.
All these theories exist because these adjustments are only approximations or compromises.
There is no one hundred percent correct answer.
If the previous instructions are followed carefully then the arm and cartridge are likely to
perform at or near to the optimum.
Nevertheless other methods do exist (i.e. the use of test records for setting bias compensation
and complex multiple point alignment systems for cartridge setting). If properly
understood and implemented these systems cause no harm and may be used.
However care must be taken when using test records as these are generally designed for
professional use. They are only relevant as a comparison between different products and
can lead to hi-fi paranoia if used in isolation.
Likewise more complex cartridge setting systems may be valid but are difficult to understand
and if not used correctly may cause more harm than good.
So experiment if you wish but you are likely to gain more pleasure from listening to music.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

S@m

Popie Jopie taalgebruik van Rega dus, thanks!

@Tube, excuus  ;)

Robiwan

Quote from: S@m on March 16, 2012, 08:17:48
Popie Jopie taalgebruik van Rega dus, thanks!

@Tube, excuus  ;)

Tja Rega, ze leveren nu wel opvulringen om de VTA goed te kunnen instellen ??? :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Tube-freak

Rega's zijn wel bekend om hun goede platenspelers volgens mij.  Dus misschien houden ze gewoon van de down to earth benadering.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Cyreg

#30
Rega's zijn standaard ook n.m.m. goede platenspelers en down to earth, heb ze zelf ook 30 jaar gebruikt  :thumbs-up:
Roy Gandy maakt het weleens iets te simpel, maar in de grond vh betoog heeft hij gelijk, zie:

http://www.rega.dk/artikler_files/rega_on_vta.pdf

Met m'n TecnoDec heb ik nu toch even lekker wat instelmogelijkheden en voor mij  ;) MET hoorbare effecten  :clapping:

Geinig is wel dat vooral de een na laatste alinea over het  vast-vaster-vastst zetten van allerlei schroeven , bouten en moeren inderdaad ook in mijn ervarig 'n hele grote invloed hebben op het uiteindelijke geluid!

Alles wordt vaak zo snoeivast gezet dat je daardoor 'n helder, levenloos(geen warmte) en strak geluid krijgt  :o
Probeer maar 'ns de DT/arm/element opnieuw te monteren met ook dit in gedachte en luister!!
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Quote from: Cyreg on March 16, 2012, 16:18:16
Rega's zijn standaard ook n.m.m. goede platenspelers en down to earth, heb ze zelf ook 30 jaar gebruikt  :thumbs-up:
Roy Gandy maakt het weleens iets te simpel, maar in de grond vh betoog heeft hij gelijk, zie:

http://www.rega.dk/artikler_files/rega_on_vta.pdf



interessant stuk over VTA en hoe Rega daar over denkt. Mijn ervaring is dat de achterkant van de arm net een fractie lager moet zijn dan de voorkant van de arm. Het element is daarmee nagenoeg parallel aan de plaat. Daarnaast vind ik dat de VTA met name invloed heeft op de zuiverheid van s- en t-klanken en PRAT. Belangrijk is de VTA dus zeker wel in mijn beleving.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

#32
Hier een review van een Grado platinum wood mm m.b.t. VTA/SRA

"Grado recommends that the VTA/SRA be set so that there is about a two-degree tilt from the front of the cartridge to the back. In other words, the arm should slope slightly backwards from the cartridge to the arm pillar. My own experimentation and listening shows this to be a good starting point, and I wound up with around a 1.8 degree tilt-back. Less than that and the treble region got grainy and slightly strident, with the bass becoming bloated and ill defined. More than about 2.1 degrees had the bass overly taught and the cartridge sounding more dark and recessed. Tracking force was set at 1.6 grams, and anti-skate varied from 1.4 to 1.7 depending on which arm/table I had it mounted on"

Hoe stel je dat in hemelsnaam het aantal graden in, met een geodriehoek naast de arm? Als ik het goed lees moet de achterkant van de arm iets lager zijn dan de voorkant?

De VTA is met dit element dus best belangrijk.

Ik heb Grado een email gestuurd en die gaven aan dat vanaf het element gezien de arm naar achteren toe moet "stijgen" met 1 tot 2 graden. Ik heb dat ook geprobeert maar vind de klank dan juist wat dunnetjes. Parallel aan de plaat of de achterkant net ietjes lager vind ik het mooiste klinken.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Tube-freak

Volgens dat rega artikel over VTA heeft het ook nog te maken met de groef van de plaat onder welke hoek die is gesneden dat heeft ook invloed op de VTA.  Dus zelfs als het perfect is afgesteld voor de ene plaat is het met een andere plaat wellicht weer niet perfect.

Maar volgens mij zou een goed element dit moeten kunnen ondervangen.  Dus niet dat het met de geringste afwijking ineens schel klinkt.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

S@m

Quote from: Tube-freak on March 18, 2012, 00:36:07
Volgens dat rega artikel over VTA heeft het ook nog te maken met de groef van de plaat onder welke hoek die is gesneden dat heeft ook invloed op de VTA.  Dus zelfs als het perfect is afgesteld voor de ene plaat is het met een andere plaat wellicht weer niet perfect.


Wat denk je van de verschillende diktes van vinyl...

Robiwan

Quote from: S@m on March 18, 2012, 07:45:17
Wat denk je van de verschillende diktes van vinyl...

klopt, van flinterdunne jaren 80 pop lp's tot dikke 180 grams "audiofiele" lp's.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Tube-freak

Trouwens die rega armen worden door allerlei fabrikanten gebruikt.  soms een OEM versie met een ander naamje erop, soms gewoon een orginele rega arm.
Dus zo slecht zullen ze niet zijn denk ik. 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Robiwan

Quote from: Tube-freak on March 18, 2012, 10:27:22
Trouwens die rega armen worden door allerlei fabrikanten gebruikt.  soms een OEM versie met een ander naamje erop, soms gewoon een orginele rega arm.
Dus zo slecht zullen ze niet zijn denk ik. 

klopt, maar als serieuze draaitafel fabrikant maak je een eigen arm(en).
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Tube-freak

Ja doen ze ook wel alleen schijnbaar krijgen ze het niet voor elkaar om gewoon een instap armpje te bouwen en betaal je je drie slagen in de rondte voor hun eigen armen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

zoldar

VTA heeft zeker invloed op s,t en cymbals. Michael Fremer heeft een nuttige instructie DVD waar hij er stap voor stap doorheen loopt.

Voor de Ortofon 2M Black heb de arm base redelijk door laten zakken. Dat zorgt ervoor dat het hoog schoon blijft en het laag goed aanwezig.

Maar die tip van de zaken aandraaien ga ik ook eens proberen.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Robiwan

Quote from: zoldar on March 18, 2012, 11:15:08
VTA heeft zeker invloed op s,t en cymbals. Michael Fremer heeft een nuttige instructie DVD waar hij er stap voor stap doorheen loopt.

Voor de Ortofon 2M Black heb de arm base redelijk door laten zakken. Dat zorgt ervoor dat het hoog schoon blijft en het laag goed aanwezig.

Maar die tip van de zaken aandraaien ga ik ook eens proberen.

gewoon vast en niet te maar ook niet te los ;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

Quote from: Tube-freak on March 18, 2012, 11:15:03
Ja doen ze ook wel alleen schijnbaar krijgen ze het niet voor elkaar om gewoon een instap armpje te bouwen en betaal je je drie slagen in de rondte voor hun eigen armen.

het hele nieuwe draaitafelgebeuren van tegenwoordig is gewoon prijzig. Daar staat tegenover dat het wel erg goed is en er ook goed uitziet, dat was vroeger inm de hoogtij dagen wel anders >:(
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

ZIU9

#42
@tubefreak

Je haalde ergens de handleiding van REGA aan. Nou, als je iets niet serieus moet nemen zijn het dit soort handleidingen. Goed, ik ben het met ze eens dat je niet al te kritisch moet zijn, geniet van de muziek in plaats van eindeloos afstellen. Maar als ze spreken van stof dat wel door de naald opzij wordt geschoven en dat we het schoonmaken van platen niet moeten overdrijven en dat we, en dat is nog het meest irritante, we de opmerkingen en aanbevelingen van fabrikanten van schoonmaakmiddelen maar niet moeten geloven dan slaan ze de plank niet eens mis, nee ze raaskallen maar wat. Moeten we REGA op die manier serieus nemen dan?!

Geen enkele plaat is volkomen vlak en geen enkele plaat is op elke plaats even dik. Dit kan voor onbalans zorgen bij zeer slappe ophanging van platenspelers. Dat is dan een minpunt van zo'n speler in mijn optiek. Je gaat toch niet voor iedere plaat de boel apart afstellen? Stel de arm goed af, stel de speler zonder plaat horizontaal af en that's it. Enjoy the music!