Google publiceert richtlijnen voor lay-out Android-apps

Started by skank1, January 13, 2012, 15:55:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skank1

Google publiceert richtlijnen voor lay-out Android-apps




Google heeft richtlijnen gepubliceerd waarin is voorgeschreven hoe apps op Android eruit moeten zien en hoe ze moeten werken. Zo moeten notificaties altijd uit te zetten zijn en mogen stijlelementen uit iOS niet in apps worden toegepast.

De richtlijnen zijn niet verplicht op Android; Google keurt apps namelijk niet voordat ze in Android Market verschijnen. Wel zijn de richtlijnen adviezen over hoe ontwikkelaars apps kunnen maken die op alle Android-hardware goed werkt en een duidelijke lay-out hebben.

Google vond de richtlijnen nodig, omdat Android-apps nu veelal verschillende lay-outs hebben, waardoor gebruikers er langer over doen om de interface van een app te leren. Als ontwikkelaars in groten getale de richtlijnen opvolgen, werken apps veelal op dezelfde manier, waardoor gebruikers weten waar ze welke functie kunnen vinden.

Een van de punten waarop Google hamert, is dat er geen stijlelementen van andere platforms moeten worden overgenomen. Daarbij gaat het onder meer om stijlelementen van iOS, zoals de Back-knop bovenin, de pijltjes naast lijstitems en de tabbalk onderin. "Als je het thema van interface-elementen wil aanpassen, doe dat dan voorzichting en volgens de richtlijnen van je eigen merk, niet volgens de conventies van een ander platform", zo waarschuwt Google.

Een ander punt dat Google wil maken is dat ontwikkelaars voorzichtig moeten zijn met notificaties. Zo zouden notificaties altijd uit te zetten moeten zijn en moet de app niet voor alle activiteit een notificatie geven, want dan zou de notificatiebalk onoverzichtelijk worden.

De richtlijnen zijn gericht op Android 4.0 Ice Cream Sandwich, de nieuwe versie van Googles mobiele besturingssysteem, waarin de interface ingrijpend is gewijzigd. Google stelde nog nooit eerder zo'n handleiding op om ontwikkelaars erop te wijzen hoe de lay-out van apps kan worden ontworpen.

Bron: tweakers

mooi van google !
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Rob G

Daarbij geldt volgens mij ook dat Google vanah ICS iedere telefoonfabrikant verplicht stelt om de mogelijkheid te geven de UI van de fabrikant (o.a. HTC Sense, Samsung Touchwiz) ook uit te kunnen schakelen, zodat er altijd de mogelijkheid is om de oorspronkelijke Android omgeving te werken.

Lijken mij zeker goede zetten van Google.

danielo

Quote from: Rob G on January 16, 2012, 11:27:21
Daarbij geldt volgens mij ook dat Google vanah ICS iedere telefoonfabrikant verplicht stelt om de mogelijkheid te geven de UI van de fabrikant (o.a. HTC Sense, Samsung Touchwiz) ook uit te kunnen schakelen, zodat er altijd de mogelijkheid is om de oorspronkelijke Android omgeving te werken.

Lijken mij zeker goede zetten van Google.

Ze kunnen dat niet  verplichten was immers opensource remember :), Wat ze kunnen doen is druk zetten om anders de google apps niet te leveren maar dat is een erg gevaarlijk spel kijk maar naar de fire en nook. Vooral bij samsung is dat een tricky iets want die worden zo groot dat ze best nee tegen google kunnen zeggen en een deal sluiten met andere app providers voor wat ze missen dan. Geen slechte zaak dat ze een poging te doen om meer controle te krijgen maar de uitkomst is zeer onzeker het is al de 3 of 4 poging...

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Rob G

QuoteZe kunnen dat niet  verplichten was immers opensource remember
Waarschijnlijk heb je het niet helemaal goed gelezen, of ben ik niet duidelijk geweest. Die verplichting heeft helemaal niets met het open source beleid te maken; er wordt niet 'verboden' om een eigen UI toe te passen, enkel de verplichting gesteld om de gebruiker ook de mogelijkheid te geven de fabrikanten UI uit te schakelen. Android blijft daarbij gewoon open source.
Zie http://www.nieuwemobiel.nl/011946/5888/Google-maakt-meeleveren-standaard-interface-Android-verplicht.html

danielo

Quote from: Rob G on January 16, 2012, 22:02:56
Waarschijnlijk heb je het niet helemaal goed gelezen, of ben ik niet duidelijk geweest. Die verplichting heeft helemaal niets met het open source beleid te maken; er wordt niet 'verboden' om een eigen UI toe te passen, enkel de verplichting gesteld om de gebruiker ook de mogelijkheid te geven de fabrikanten UI uit te schakelen. Android blijft daarbij gewoon open source.
Zie http://www.nieuwemobiel.nl/011946/5888/Google-maakt-meeleveren-standaard-interface-Android-verplicht.html

Hoe kan je die verplichting stellen op opensource dan mis je de essentie van het idee. Ze zullen dit best 'verplichten' maar dan alleen door de google apps (die niet opensource zijn) niet vrij te geven naar deze bedrijven. Wat houd mij als bedrijf tegen deze optie weg te halen als ik de source pak (in de zin van de wet/contract waar de opensource op rust).

stukje uit het nieuws :
----------------------------
"All devices with Android Market" is Google's way of saying "all legitimate Android devices." Basically, Android the OS is completely free to use by anyone, but Google keeps tight control of which phones and tablets can access the Market, and which devices come pre-loaded with its apps (Gmail, Maps, Navigation, and so on.) In essence, Google is mandating that carriers and OEMs must include the default, Nexus theme on all Android 4.0 devices.
--------------------------

Verplichten op basis van de open source contract is niet mogelijk dat is zoiets als een beetje zwanger zijn.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Rob G

Ik heb geen kennis van de contractvormen bij het gebruik van op source software, dus op dat punt zal ik moeten afhaken.

Verder vind ik het niet zo'n gek idee, aan de fabrikanten worden namelijk geen beperkingen van het gebruik van de source toegekend, er wordt enkel een aanvulling voor voorgeschreven.
Dit vind ik niet veel vreemder dan dat fabrikanten een open source software gebruiken, maar dit zelf compleet dicht timmeren; Zelf de vrijheid nemen, maar geen vrijheid aan de eindgebruiker geven. 


danielo

Quote from: Rob G on January 17, 2012, 16:45:26
Ik heb geen kennis van de contractvormen bij het gebruik van op source software, dus op dat punt zal ik moeten afhaken.

Verder vind ik het niet zo'n gek idee, aan de fabrikanten worden namelijk geen beperkingen van het gebruik van de source toegekend, er wordt enkel een aanvulling voor voorgeschreven.
Dit vind ik niet veel vreemder dan dat fabrikanten een open source software gebruiken, maar dit zelf compleet dicht timmeren; Zelf de vrijheid nemen, maar geen vrijheid aan de eindgebruiker geven. 



Ook de vrijheid 'wegnemen' is niet zomaar te doen (ligt een beetje aan het type opensource licentie) de truuk die er meestal inzit dat je de licentie van onderdelen moet respecteren en overnemen. Dus als jij iets gebruikt dan ben je verplicht het meestal onder de zelfde voorwaarde weer vrij te geven. Doe je dit niet vervalt je licentie en val je terug op gewoon copyright en ben je meestal gelijk in overtreding tov de meeste developers van het werk voor je.

Opensource heeft vaak extra 'eisen' maar die kan je niet zomaar aanpassen dan zou je 'ineens' de voorwaarde van gebruikers verderop in de ketting in de problemen kunnen brengen (door bijvoorbeeld ineens geld te vragen) de meeste hebben daarom een stuk over dat het 'toevoegen' van eisen inhoud dat de licentie direct vervalt.

Er zijn 4 grote standaard licenties (ruwweg) android gebruikt de apache licentie : http://www.apache.org/licenses/LICENSE-2.0.html leuk om eens te lezen.

Daniel.
Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.