Vraagje over custom witbalans

Started by Tube-freak, January 13, 2012, 07:51:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cyrus·

@Frank: CaptureNX haalt de RAW binnen en presenteert die met de aanpassingen conform de "JPEG-settings" in de camera. Daar valt Active D-Lighting, kleurverzadiging en ook verscherping onder. En bij de Nikon-camera's die in-body vertekeningscorrectie hebben voor Nikkor-objectieven, wordt de instelling daarvan ook meegenomen in de RAW die CaptureNX je voorschotelt.

Met andere woorden: de JPEG-settings van je Nikon-camera zijn het uitgangspunt voor de diverse schuifjes in de RAW-bewerking binnen CaptureNX. Bij andere programma's, zoals ACR en CaptureOne staan alle schuifjes bij aanvang op "0".

Dergelijke intelligentie is natuurlijk mooi, maar heeft ook een keerzijde: als je JPEG-settings niet goed staan, ga je wellicht overcorrigeren. Daarom ben ik meer fan van bijvoorbeeld CameraRAW, waar de foto binnenkomt "as shot" en alle schuifjes op "0" staan. Waarna je per foto bekijkt en toepast wat het beste is. Dat wil ik hier niet als "de betere methode" neerzetten; het is wel een werkwijze (van de software) die mij persoonlijk meer aanspreekt.
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Daarnaast zijn er vaak ook nog andere instellingen actief trouwens.
Maar goed daar kom je nagenoeg nooit 100% achter, Capture One FLAT geeft bv een andere midwaarde dan ACR FLAT.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 19, 2012, 08:55:44
Daarnaast zijn er vaak ook nog andere instellingen actief trouwens.

Klopt helemaal, maar ik wilde het kort houden  ;)

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 19, 2012, 08:55:44
Maar goed daar kom je nagenoeg nooit 100% achter, Capture One FLAT geeft bv een andere midwaarde dan ACR FLAT.

Inderdaad.... Veel doen en vervolgens kijken wat er gebeurt, is het devies.
Groeten,
Edwin

Tube-freak

#78
Ik had al uitgelegt dat captureNX al je jpg settings overneemt (contrast sharpness, hue, brightness, dlight, witbalans, kleurprofiel etc..)en dat het iets anders gaat dan met andere programmas maar niemand luistert of wil me geloven want volgens jullie was dat allemaal niet waar.

Als een van die settings niet zou kloppen maakt het nog geen fluit uit want het is een raw file.  En als je het niet wil gebruiken kan je alles op 0 zetten in de camera.  Hoef je niet perse van programmas voor te switchen.  Je kan achteraf al die settings en profielen ook nog aanpassen en volgens mij neemt captureNX zelfs "alle" picture controls over van de camera dus als je neutral, portret, landscape,vivid, monochrome en standard picture controls hebt (dat zijn jpg settings) dan kan je dus met 6 vooraf ingestelde verschillende instellingen werken en hoef je alleen maar een klik met de muis te geven en je hebt je jpg preset veranderd in cameraraw.  Maar je kan de schuifjes ook met de hand aanpassen natuurlijk.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Rob Eric Blank

Quote from: Tube-freak on January 19, 2012, 09:14:41
Ik had al uitgelegt dat captureNX al je jpg settings overneemt (contrast sharpness, hue, brightness, dlight, witbalans, kleurprofiel etc..)en dat het iets anders gaat dan met andere programmas maar niemand luistert of wil me geloven want volgens jullie was dat allemaal niet waar.
Volgens mij heeft niemand dat ontkent. Het uitgangspunten van de RAW converter.

Maar hoe ben je het van plan te gaan doen? Ik kies meestal een wit punt en check het dan op mijn monitor. Voor druk en reclame werk voor mijn opdrachtgevers is dit nog steeds een goede oplossing. Een grijskaart op het circuit leggen is niet echt een optie voor mij ;)

Tube-freak

#80
Volgens mij is het circuit zelf een grote grijskaart. :D

Hoe ik het verder ga doen nou gewoon zoals ik het tot nu toe altijd al deed.  autowitbalans aan en dan een black en/of white controlpoint zetten.
Ik ga alleen een extra stap toevoegen met fotograferen, gewoon iets wits of grijs in de buurt zoeken voor whitebalance meting en dan kan ik het misschien gebruiken bij het nabewerken maar ik schiet dan gewoon op autowitbalans, en ik kan altijd de custom wit balans dan nog gaan gebruiken want capturenx laad die custom wit balans waardes ook gewoon mee in capturenx dus die waardes weet het programma gewoon.  Met 2 muisklikken wissel ik gewoon tussen de verschillende witbalans presets en zie zo wat het beste werkt.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Rob Eric Blank

Quote from: Tube-freak on January 19, 2012, 15:03:33
Volgens mij is het circuit zelf een grote grijskaart. :D
Voordeel is dat veel bolides helder wit hebben. Dat is 1 van mijn referentie punten. De AWB is tegenwoordig ook wel wat beter dan een paar jaar geleden met mijn D70. Die was om te janken.

VlisChris

Hoe zeker weet je dat ze daadwerkelijk helder wit hebben?
Hoe zeker ben je dat daar niet een afwijking van bv 10% blauw in zit? Op het oog moeilijk/niet zichtbaar, maar je eindresultaat is dan net niet zoals je zou willen.

Let op, geen kritiek hoor, maar een oprecht geïnteresseerde vraag :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

Quote from: Tube-freak on January 19, 2012, 15:03:33
Volgens mij is het circuit zelf een grote grijskaart. :D

Hoe ik het verder ga doen nou gewoon zoals ik het tot nu toe altijd al deed.  autowitbalans aan en dan een black en/of white controlpoint zetten.
Ik ga alleen een extra stap toevoegen met fotograferen, gewoon iets wits of grijs in de buurt zoeken voor whitebalance meting en dan kan ik het misschien gebruiken bij het nabewerken maar ik schiet dan gewoon op autowitbalans, en ik kan altijd de custom wit balans dan nog gaan gebruiken want capturenx laad die custom wit balans waardes ook gewoon mee in capturenx dus die waardes weet het programma gewoon.  Met 2 muisklikken wissel ik gewoon tussen de verschillende witbalans presets en zie zo wat het beste werkt.

Dat gaat dus niet werken. Want je weet nooit of dat het "goede" grijs of wit is, om van een neutraal kleurpunt uit te gaan. Koop voor een tientje een setje witbalanskaarten (100% wit, 18% grijs, 100% zwart) en schiet daar een controlefoto mee.
Groeten,
Edwin

Rob Eric Blank

Quote from: Christiaan S on January 19, 2012, 18:42:20
Hoe zeker weet je dat ze daadwerkelijk helder wit hebben?
Hoe zeker ben je dat daar niet een afwijking van bv 10% blauw in zit? Op het oog moeilijk/niet zichtbaar, maar je eindresultaat is dan net niet zoals je zou willen.

Let op, geen kritiek hoor, maar een oprecht geïnteresseerde vraag :)
Vaak is dat in de serie even testen. Ik selecteer altijd eerst een punt dat op het oog wit is. Daarna trek ik zelf nog aan de schuifjes, omdat het resultaat niet altijd naar wens is. Dat is even spelen. Grijskaarten werkt niet. Expodisk.....probeer die eens voor een 300mm f2.8 te houden en als de lichtomstandigheden wisselen, kun je niet iedere drie minuten de witbalans goed zetten. Het is actiefotografie en bij korte wedstrijd (wat het in nederland vaak is) niet mogelijk.

Als je wisselende lichtomstandigheden hebt is de nabewerking soms een crime. Zijn dan geen vijf foto's gelijk en dat kost erg veel tijd. Liever een dag bewolkt dan zo nu en dan een wolkje die het licht wegvangt.

Jimmy Conway

Quote from: Rob Eric Blank on January 19, 2012, 19:55:14
Vaak is dat in de serie even testen. Ik selecteer altijd eerst een punt dat op het oog wit is. Daarna trek ik zelf nog aan de schuifjes, omdat het resultaat niet altijd naar wens is. Dat is even spelen. Grijskaarten werkt niet. Expodisk.....probeer die eens voor een 300mm f2.8 te houden en als de lichtomstandigheden wisselen, kun je niet iedere drie minuten de witbalans goed zetten. Het is actiefotografie en bij korte wedstrijd (wat het in nederland vaak is) niet mogelijk.

Als je wisselende lichtomstandigheden hebt is de nabewerking soms een crime. Zijn dan geen vijf foto's gelijk en dat kost erg veel tijd. Liever een dag bewolkt dan zo nu en dan een wolkje die het licht wegvangt.

Ik het vind bij warmer licht nogal eens een nadeel om te witbalansen op iets neutraals, omdat je in je raw converter ook alle lichtkleur neutraliseert. Dat resulteert nogal eens in een kille digitale foto.
Soms zet ik de witbalans instelling buitensituaties gewoon op het zonnetje of wolkje (mag wel niet van Tube, maar alla), dat wijkt dan minder af dan de werkelijkheid dan dat je een grijs of witpunt aanklikt in je raw converter.

Jimmy Conway

Quote from: Tube-freak on January 19, 2012, 02:49:04
@Jimmy conway
Het gaat me er gewoon om de foto al zo goed mogelijk uit de camera te krijgen en dat brengt automatisch met zich mee dat ik minder werk heb te doen achteraf.
Zoals JAFdoorhof al zei:  why fake it when you can create it. Dat bereik je alleen door de camera zo goed mogelijk in te stellen.

Ja, dat zeg ik! :)
Quote from: Jimmy Conway on January 19, 2012, 00:25:34
Als je echt efficiënt wilt schieten, dan meteen jpeg met de goede instellingen.

Quote from: Tube-freak on January 19, 2012, 02:49:04
Verder zie ik niet echt een reden waarom ik als hobbiest de automatische stand moet kiezen.
Nee, dat zeg ik nergens! :)

Quote from: Jimmy Conway on January 19, 2012, 00:25:34
Lekker autowitbalans** schieten, of zonnetje/wolkje/flitsje kiezen***.

Hey, je bent het toch met me eens, gaaf! :    :D

Quote from: Tube-freak on January 19, 2012, 15:03:33
Hoe ik het verder ga doen nou gewoon zoals ik het tot nu toe altijd al deed.  autowitbalans aan**.....Met 2 muisklikken wissel ik gewoon tussen de verschillende witbalans presets*** en zie zo wat het beste werkt..

Quote from: Tube-freak on January 19, 2012, 15:03:33
En foto's van zonsondergangen, katten, tulpen en kopjes koffie zou ik niet te laag inschatten of kleinerend over doen er zijn veel fotografen die daar hun geld mee verdienen, desnoods als stockfotograaf ofzo.
Als ik dat soort foto's van geen betekenis vind is dat net zo relevant of irrelevant als de waarde die jij ze toekent. In ieder geval niet iets om je druk over te maken (trouwens degene die met dat soort foto's hun geld mee verdienen zijn stockfotobureau's.)

Quote from: Tube-freak on January 19, 2012, 15:03:33
Je opmerkingen zijn weer heel laag bijdegronds, kleinerend, denigrerend en slaan helemaal nergens op.
Wie denk jij dan wel niet dat je ben?
LOL, ik ben kritisch, doch rechtvaardig....  :D

Lieve Tube-freak, je moet het hele fotografie-internet-forum-gebeuren niet zo serieus nemen, dan wordt het er een stuk leuker op. :)

VlisChris

Laatste is een goede :)
Je zult merken dat de ene foto door de helt de hemel in geprezen wordt, en door de ander volkomen de grond in geschopt wordt.
Soms is dat allebei op hetzelfde forum, soms is het ene forum voor je foto, en het andere forum tegen precies diezelfde foto.

In ander woorden, gebruik het commentaar op internet als leidraad, en probeer er uit te halen wat je relevant vind. Maar probeer je foto's niet zo te maken dat ze door "het forum" (welk dan ook) mooi gevonden worden. Als je het er zelf niet mee eens bent is dat gewoon te zien op foto's.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Tube-freak

Ja dat weet ik dus niet of het werkt maar dat merken we dan wel weer.  Op een ander forum werd uitgelegt dat het niets uitmaakt welke tint grijs het is.
18% is iets wat fabrikanten adviseren geloof ik maar in feite kan het elke grijstint zijn.  Nikon adviseerd 12% volgens mij. maar wit kan ook volgens mij lees ik op andere fora.  Ik heb nu gewoon teveel verschillende verhalen gehoord om nog te weten wat wel en niet werkt dus ik ga het gewoon zelf uittesten.

Quote from: CyrusOne on January 19, 2012, 19:28:55
Dat gaat dus niet werken. Want je weet nooit of dat het "goede" grijs of wit is, om van een neutraal kleurpunt uit te gaan. Koop voor een tientje een setje witbalanskaarten (100% wit, 18% grijs, 100% zwart) en schiet daar een controlefoto mee.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

VlisChris

Het gaat er in ieder geval om dat het een neutrale kleur is waar geen zweem in zit.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

De helderheid maakt ook niet uit, 18% is midden grijs of wel 128.128.128 en is belangrijk voor belichtings instellingen, als de RGB waardes maar gelijk zijn en onder de 200 en boven de 150 is het perfect voor en instellen van de kleurbalans.


Let op.
Ik hoor net zonsondergang, maar probeer die aub NOOIT met een witbalans kaart te schieten, net als kaars licht, tungsten etc. Als het je gaat om de sfeer. Een zonsondergang met egale witbalans is erg saai, kaarslicht geschoten met een witbalans kaart is erg saai, de kleuren maken namelijk juist bij dat soort scènes de sfeer.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Quoteen onder de 200 en boven de 150

Wat is er eigenlijk de reden van dat je binnen die waarden moet werken?
Dat je gelijke waarden moest hebben wist ik, en is eigenlijk ook wel logisch. Maar ik had persoonlijk gedacht (nooit geprobeerd overigens) dat het met iedere neutrale kleur had gekund :) Maar daar zal vast een hele goede reden voor zijn.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Boven de 150 omdat vaak in de donkere gedeeltes meer ruis kan zitten en zolang je met ISO200 of lager werkt niet echt een probleem maar sommige software is erg gevoelig en neemt maar een kleine sample en dan kun je met ruis een probleem krijgen.

Niet te hoog omdat anders bepaalde kleurkanalen kunnen clippen denk aan bv een waarde van 225.255.238 die eigenlijk zou moeten lezen als 225.270.238 dus verkeerde correctie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Quote from: Tube-freak on January 20, 2012, 01:09:02
Ja dat weet ik dus niet of het werkt maar dat merken we dan wel weer.  Op een ander forum werd uitgelegt dat het niets uitmaakt welke tint grijs het is.
18% is iets wat fabrikanten adviseren geloof ik maar in feite kan het elke grijstint zijn.  Nikon adviseerd 12% volgens mij. maar wit kan ook volgens mij lees ik op andere fora.  Ik heb nu gewoon teveel verschillende verhalen gehoord om nog te weten wat wel en niet werkt dus ik ga het gewoon zelf uittesten.


Als je zeker wil weten dat je controle-opname een neutraal kleurvak laat zien, is een set witbalanskaarten de enige optie. Zomaar "iets wits" buiten is nooit neutraal van kleur, al lijkt dat op het oog misschien zo. Als je dan zo nauwkeurig te werk wil gaan, moet ook je basis op orde zijn. Dus niet zomaar wat proberen, maar gedegen te werk gaan. Immers: garbage in, garbage out.
Groeten,
Edwin

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 20, 2012, 07:38:53

Let op.
Ik hoor net zonsondergang, maar probeer die aub NOOIT met een witbalans kaart te schieten, net als kaars licht, tungsten etc. Als het je gaat om de sfeer. Een zonsondergang met egale witbalans is erg saai, kaarslicht geschoten met een witbalans kaart is erg saai, de kleuren maken namelijk juist bij dat soort scènes de sfeer.
De witbalans hoeft ook lang niet altijd correct te zijn, kleur kun je ook gebruiken voor een sfeertje in je plaat.