Vraagje over custom witbalans

Started by Tube-freak, January 13, 2012, 07:51:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

#50
Stel, je probeert iemand oprecht te helpen met adviezen en tips, en je besteed hier je vrije tijd aan.
Hoe leuk zou jij onderstaande quote vinden?
Ik reageer niet meer op je vragen door dit soort opmerkingen in ieder geval.
De toon van je berichten is nogal "aangebrand"?

Quote. . . Jij verzint er gewooon bij dat. . .
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Mag ik jullie verhaal nou samenvatten door te stellen dat het eigenlijk niet zo niet uitmaakt hoe je instellingen zijn tijdens het fotograferen op een DSLR, zolang je maar een goede lens gebruikt EN de foto in RAW wegschrijft zodat je met een nabewerkingsprogramma alles rechttrekt cq perfectioneert?

Zou wel een hoop moeite schelen tijdens het fotograferen zelf. Al het werk zou dan in de nabewerking zitten en in het maken van ern goede compositie :)
Heb ik jullie nou goed begrepen of zit ik er helemaal naast?

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Als je het over softwarematige instellingen hebt kom je een heel eind mee ;)
Maar diafragma, sluitertijd, iso-waarde, focuslengte enz kun je uiteraard na afloop niet aanpassen.
Maar scherpte, kleur, contrast, witbalans, enz kun je wel van te voren in de camera instellen, maar dat is gewoon een beginwaarde voor in een rawconverter.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Quote from: Christiaan S on January 17, 2012, 23:52:51
Maar diafragma, sluitertijd, iso-waarde, focuslengte enz kun je uiteraard na afloop niet aanpassen.
Vanzelfsprekend :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Tube-freak

Dat inderdaad wat ik ook nastreef.  kleurenprofiel, sharpness, witbalans, contrast, hue etc kan je van te voren al in de camera regelen dus kan eventueel wat werk schelen achteraf in de nabewerking, en als dat een enkele keer niet het geval was dan is het nog niet erg want het is een RAW file en al die dingen kan je weer aanpassen in de RAW editor. Compositie moet wel goed zijn uiteraard en de sluitertijd en diafragma ook, hoewel de compositie soms nog gered kan worden met een crop.

Niet alleen is het een bewginwaarde voor de RAW editor maar ook voor je preview van de fotos op je LCD scherm van je camera dus alleen daarom zou je het al zo goed willen hebben als iemand die functie gebruikt.

Quote from: Christiaan S on January 17, 2012, 23:52:51
Als je het over softwarematige instellingen hebt kom je een heel eind mee ;)
Maar diafragma, sluitertijd, iso-waarde, focuslengte enz kun je uiteraard na afloop niet aanpassen.
Maar scherpte, kleur, contrast, witbalans, enz kun je wel van te voren in de camera instellen, maar dat is gewoon een beginwaarde voor in een rawconverter.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

VlisChris

Pas op met het beoordelen van foto's op je scherm hoor!
Zo vaak als ik in het verleden (maar ook nu nog) daar niet de fout mee ingegaan ben :)
Zowel positief als negatief. Een foto beoordelen adhv je scherm is machtig moeilijk :)
Scherpte zie je op zo'n klein schermpje niet terug, welke instelling je daarvoor gebruikt.

Het probleem is dat de kwaliteit van die schermen gewoonweg nog te laag is.
Tuurlijk, er is een wereld van verschil, en zelfs verbetering tussen mijn 30D en 5DII maar ook de laatste is nog niet zoals het hoort te zijn :)

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Ps: hou er rekening mee dat ook rawconverters met verschillende instellingen werken.
Als je ACR gebruikt heb je presets die allemaal verschillende effecten hebben.
Zelfs als de instellingen gelijk lijken te zijn :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Tube-freak

#57
Ik beoordeel meestal gewoon de algemene indruk van de foto op mijn LCD scherm van de camera. Voor scherpte te beoordelen moet je op de foto inzoomen maar dan nog is dat niet ideaal natuurlijk.  Maar de kleuren of een onder belichting of overbelichting is wel te zien of bijvoorbeeld een uitgebeten lucht die je liever blauw zou hebben ipv wit.

Het is niet ideaal maar  het is al meer dan je vroeger kon met film camera, foto maken, naar de afdruk centrale brengen en dan maar hopen dat het goed is.....
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

VlisChris

Je laatste zin ben Ik het mee eens :) ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

Quote from: Tube-freak on January 17, 2012, 20:02:18.

@Robert Erik Blank
Jij verzint er gewooon bij dat ik niet in RAW wil bewerken.  Ik geef simpel alleen aan dat capture NX al veel settings kan overnemen uit de camera wat eventueel weer stappen in de workflow scheelt.  Ik zeg niet dat het voor alle fotos perfect zal werken maar daarom werk ik ook in RAW.  Maar jij schijnt in de veronderstellling te verkeren dat ik niet begrijp wat een RAW file is, zoals je een heleboel dingen in je hoofd heb die ik helemaal niet gezegt heb.

Dit geef ik totaal niet aan. Ik heb alleen aangegeven als je geen bewerking uitvoert je in JPEG zou kunnen schieten. Als je minder hoeft aan te passen in Capture NX zal dit inderdaad in de workflow schelen. Minder aanpassingen aan belichting en witbalans. Maar heb zelf niet aangegeven dat jij niet in RAW wilt werken.

Cyrus·

Quote from: Erik on January 17, 2012, 23:34:37
Mag ik jullie verhaal nou samenvatten door te stellen dat het eigenlijk niet zo niet uitmaakt hoe je instellingen zijn tijdens het fotograferen op een DSLR, zolang je maar een goede lens gebruikt EN de foto in RAW wegschrijft zodat je met een nabewerkingsprogramma alles rechttrekt cq perfectioneert?

Niet helemaal. Je kunt in de nabewerking niet alles rechttrekken: bijvoorbeeld onvoldoende scherpte, de verkeerde scherptediepte en een compleet verkeerde belichting krijg je in de nabewerking niet goed.

Het grootste verschil tussen RAW en JPEG is dat nabewerken in RAW non-destructief is en je hebt veel meer "headroom" qua correcties.

Quote from: Erik on January 17, 2012, 23:34:37
Zou wel een hoop moeite schelen tijdens het fotograferen zelf. Al het werk zou dan in de nabewerking zitten en in het maken van ern goede compositie :)
Heb ik jullie nou goed begrepen of zit ik er helemaal naast?

Veel van mijn fotomaatjes werken onder het motto "ach, thuis trek ik alles in PS wel weer recht" maar ik vind het juist de kunst om de foto als zodanig al zo goed mogelijk te maken. Mijn filosofie is het: hoe beter het origineel, hoe beter de uiteindelijke kwaliteit. Dat het minder werk oplevert tijdens de nabewerking is dan mooi meegenomen. Want hoe minder je hoeft na te bewerken, hoe beter voor de uiteindelijke kwaliteit, ondanks dat postprocesing in RAW in principe zonder verlies geschiedt.

Het begint er toch immers mee dat je tijdens het schieten de foto al "zo goed mogelijk" zou moeten maken: dan dien je al de compositie, belichting, scherpte en scherptediepte op orde te hebben. Die zaken krijg je achteraf erg slecht c.q. met heel veel moeite nog op orde (nuance: qua belichting heb je in RAW nog wel aardig wat speelruimte). Achteraf kun je natuurlijk altijd nog wat sleutelen aan kleuren, witbalans, de compositie (rechtzetten, perspectief corrigeren, desgewenst uitsnijden) en als laatste nog wat verscherpen (dat dient eigenlijk altijd te gebeuren).
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

"why fake it, when you can create it"
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 18, 2012, 11:06:01
"why fake it, when you can create it"

Juist ! we zitten op dezelfde zender, Frank.  ;)
Groeten,
Edwin

Erik

Quote from: CyrusOne on January 18, 2012, 08:50:34en als laatste nog wat verscherpen (dat dient eigenlijk altijd te gebeuren).
Weet je dat laatste zeker? Zie wel eens foto's waarbij na verscherping andere dingen weer minder worden. Moet je niet gewoon hele goede lenzen gebruiken? Dan is het resultaat toch altijd al scherp, mits je goed focussed natuurlijk.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cyrus·

Uiteraard zul je moeten zorgen voor glaswerk dat scherp is en een voldoende hoge resolutie haalt voor jouw sensor. Maar door het principe van de digitale fotografie zul je als laatste stap van de nabewerking altijd wat moeten verscherpen. Niet (te) veel uiteraard, een beetje is vaak genoeg.
Groeten,
Edwin

Rob Eric Blank

Quote from: CyrusOne on January 18, 2012, 16:47:36
Uiteraard zul je moeten zorgen voor glaswerk dat scherp is en een voldoende hoge resolutie haalt voor jouw sensor. Maar door het principe van de digitale fotografie zul je als laatste stap van de nabewerking altijd wat moeten verscherpen. Niet (te) veel uiteraard, een beetje is vaak genoeg.
Als je een RAW schiet zelfs met het scherpte glas is wat er is. Zelf dan is enige verscherping nodig.

Cyrus·

Quote from: Rob Eric Blank on January 18, 2012, 21:00:28
Als je een RAW schiet zelfs met het scherpte glas is wat er is. Zelf dan is enige verscherping nodig.

Dat zég ik! ;)
Groeten,
Edwin

VlisChris

Al ligt het enorm aan je glaswerk hoeveel dat is :) (en de omstandigheden waarin je fotografeert).
Mijn 17-40 moest ik altijd flinke naverscherping toepassen, mijn huidige 16-35 (zeker in contrastrijke situaties) bijna niets. Wel "iets", maar lang niet zoveel als vroegah :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

@Christiaan: het hangt van het objectief af, maar ook van gebruikte diafragma en onderwerp. Dit is nou net zo'n item in de prostprocessing die "op gevoel" moet.
Groeten,
Edwin

VlisChris

Idd.
Diafragma, focuslengte, licht, contrast, sluitertijd, en nog 1.000 en 1 dingen.
Maar laat ik het zo zeggen: foto's onder gelijke omstandigheden gemaakt waren met de 17-40 gewoon minder scherp.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

Klopt wel hoor, met het ene objectief is nu eenmaal wat meer achteraf-verscherping nodig dan met het andere. 
Groeten,
Edwin

Tube-freak

Met mijn nikkor 12-24mm hoef ik eigenlijk nooit te verscherpen zo scherp is die lens (als ik verscherp wordt de foto slechter).  Met andere lensen moet het helaas wel veel gebeuren.  Ik heb trouwens een een keer de demoversie van NIKsoftware plugin:  Sharpener 3.x gebruikt (de lightroom plugin kan je ook in capture nx2 gebruiken). Die sharpener doet wel een stuk meer dan de standard sharpening tools volgens mij daar krijg je de verscherping op een hoger niveau dan dat ik eerst kreeg.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Jimmy Conway

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 16, 2012, 07:12:42
Niet alleen mensen met een oude monitor hebben geen aRGB, 99.9999% van de mensen met een monitor hebben geen aRGB, sterker een HEEL groot gedeelte van de fotografen hebben geen aRGB monitor.

En van die 0,0001% heeft waarschijnlijk 30% geen uniforme monitor, 30% geen goede kijkomgeving  en 30% geen idee hoe je color-management toepast.
Van die 10% van 0,0001% die overblijven, voor het gemak de pro's, gaat 80% van de foto's naar een drukker of andere externe waarna ze de controle kwijt zijn...
Kortom eigenlijk is voor zo'n beetje iedereen, behalve dat kleine groepje wat weet wat ie doet, sRGB de beste oplossing.

Sterker nog het doet er voor 99.9999% van de foto's helemaal niet toe of ze raw of jpeg zijn, wat voor kleurruimte ze hebben of dat je de witbalans tot op de laatste tiende hebt ingesteld, want 99.9999% van de foto's zijn toch niet van wezenlijk belang. (Lees bagger en het wordt er toch niet beter op... ;D )


@Tubefreak:
Wat is er als hobbyist nou zo belangrijk aan een efficiënte workflow?  ;D
Als je echt efficiënt wilt schieten, dan meteen jpeg met de goede instellingen.
Lekker autowitbalans schieten, of zonnetje/wolkje/flitsje kiezen.
Foto's maken van katten, tulpen, koppen koffie, zonsondergangetje, etc... Daarna 'season to taste', verkleinen en op het forum zetten ;D

Tube-freak

@Jimmy conway
Het gaat me er gewoon om de foto al zo goed mogelijk uit de camera te krijgen en dat brengt automatisch met zich mee dat ik minder werk heb te doen achteraf.
Zoals JAFdoorhof al zei:  why fake it when you can create it. Dat bereik je alleen door de camera zo goed mogelijk in te stellen.

Verder zie ik niet echt een reden waarom ik als hobbiest de automatische stand moet kiezen.
En foto's van zonsondergangen, katten, tulpen en kopjes koffie zou ik niet te laag inschatten of kleinerend over doen er zijn veel fotografen die daar hun geld mee verdienen, desnoods als stockfotograaf ofzo. 

Je opmerkingen zijn weer heel laag bijdegronds, kleinerend, denigrerend en slaan helemaal nergens op.
Wie denk jij dan wel niet dat je ben?

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Waarschijnlijk heeft Capture nx standaard al verscherping aan staan in een profiel, want feitelijk moet je eigenlijk alle RAWs een beetje verscherpen door het aa filter dat in de dlsr aanwezig is, dit verzacht het beeld een heel klein beetje om moiré tegen te gaan. Maar wederom veel programma's hebben standaard al iets aan staan.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"