Vraagje over custom witbalans

Started by Tube-freak, January 13, 2012, 07:51:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Dat die de waarden overneemt wil niet zeggen dat dat de enige juiste waarden zijn die er voor dat NEF bestand geldig zijn.
Je moet tenslotte "ergens" mee beginnen, en dus neemt de computer de instellingen over die je voor je JPEG's hebt ingesteld.
Maar dat is probleemloos zonder enige moeite of gevolgen achteraf zo aan te passen.

Het maakt dus NIET uit hoe je je camera instelt, het is tenslotte alleen maar een vrij veranderbaar beginpunt voor de computer.

Witbalans instellen? Een puur zwart punt vinden, een puur wit punt en daar op eiken. Probleem: je weet bijna nooit zeker dat die punten ook daadwerkelijk zwart en wit zijn. Weet dat Scott Kelby daar een methode voor heeft om daar omheen te werken, maar dat zou ik even in een boek moeten opzoeken. Of Frank moet zo uit zijn hoofd weten wat ik bedoel?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

x.studio

Quote from: Christiaan S on January 16, 2012, 07:42:47

Witbalans instellen? Een puur zwart punt vinden, een puur wit punt en daar op eiken. Probleem: je weet bijna nooit zeker dat die punten ook daadwerkelijk zwart en wit zijn. Weet dat Scott Kelby daar een methode voor heeft om daar omheen te werken, maar dat zou ik even in een boek moeten opzoeken. Of Frank moet zo uit zijn hoofd weten wat ik bedoel?

Soms vind ik dat achteraf met wit en zwartpunten best lastig, krijg er in ieder geval lang niet altijd het gewenste resultaat mee, dus hints daaromtrent welkom.
Tot nu toe heeft m'n voorkeur om van tevoren al zoveel mogelijk de witbalans in orde te hebben en zeker bij niet al te kritische toepassingen (mail en eventueel zw/w gedrukt) scheelt dat werk.

J.A.F._Doorhof

Weet je, je mag best dingen vet schrijven maar feit is dat als je er over 2 jaar op terug kijkt je denk ik denkt "oops, waarom poste ik dat zo" :D

RAW is RAW, bij RAW zijn GEEN waardes aanwezig die de camera als instellingen heeft, RAW is "RAW".
De settings KUN je overnemen van de camera maar dat zijn dan als het ware de startwaardes, het moet IETS hebben, je kan niet iets invoeren ZONDER kleurtemperatuur namelijk of zonder kleurspace.

Waarom op aRGB werken als niemand een monitor heeft die het weergeeft ?
HEEL simpel.
sRGB is veel te beperkte kleurspace om mee te werken, wat je ook doet er is eigenlijk meteen verlies in de file, bij aRGB heb je een stuk meer "ruimte" om te spelen met waardes, daarnaast zijn er LEGIO printers die VEEL meer ondersteunen dan sRGB, sterker bepaalde pro printers zitten bij bepaalde kleuren al bij ProPhotoRGB in de buurt of gaan er iets overheen.

Daarnaast bewerk je niet voor een kleurspace maar je bewerkt voor een eind resultaat, mijn voorkeur is ProPhotoRGB met 16 bits, ik heb dan meer dan genoeg "ruimte" om aan de files te "trekken" zet ik het dan terug naar aRGB of sRGB dan heb ik in ieder geval mooie overgangen en goede dynamiek, zou ik sRGB bewerken.... tja dan is de ramp vaak niet te overzien.

Vandaar ook dat je altijd in 16 bits mode moet bewerken en nooit in 8 bits.

Capture NX is niet anders als ELKE andere RAW convertor, er word een basis instelling genomen en dat is vaak wat je op de camera hebt staan, that's all. Bij JPEG IS dat de waarde en kun je er eigenlijk met goed fatsoen niet vanaf wijken (jpeg is 8 bits), bij RAW is het het begin en kun je feitelijk alle kanten op.

Wil je het echt goed hebben, dan zul je toch echt met witbalans kaarten of colorcheckers moeten gaan werken, sorry er is geen magische knop die alles voor je doet, er is geen magische settings die alles doet, nogmaals sorry maar fotografie is een "vak" en je zult bepaalde dingen gewoon moeten weten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 16, 2012, 18:05:28
Weet je, je mag best dingen vet schrijven maar feit is dat als je er over 2 jaar op terug kijkt je denk ik denkt "oops, waarom poste ik dat zo" :D

RAW is RAW, bij RAW zijn GEEN waardes aanwezig die de camera als instellingen heeft, RAW is "RAW".
De settings KUN je overnemen van de camera maar dat zijn dan als het ware de startwaardes, het moet IETS hebben, je kan niet iets invoeren ZONDER kleurtemperatuur namelijk of zonder kleurspace.

Waarom op aRGB werken als niemand een monitor heeft die het weergeeft ?
HEEL simpel.
sRGB is veel te beperkte kleurspace om mee te werken, wat je ook doet er is eigenlijk meteen verlies in de file, bij aRGB heb je een stuk meer "ruimte" om te spelen met waardes, daarnaast zijn er LEGIO printers die VEEL meer ondersteunen dan sRGB, sterker bepaalde pro printers zitten bij bepaalde kleuren al bij ProPhotoRGB in de buurt of gaan er iets overheen.

Daarnaast bewerk je niet voor een kleurspace maar je bewerkt voor een eind resultaat, mijn voorkeur is ProPhotoRGB met 16 bits, ik heb dan meer dan genoeg "ruimte" om aan de files te "trekken" zet ik het dan terug naar aRGB of sRGB dan heb ik in ieder geval mooie overgangen en goede dynamiek, zou ik sRGB bewerken.... tja dan is de ramp vaak niet te overzien.

Vandaar ook dat je altijd in 16 bits mode moet bewerken en nooit in 8 bits.

Capture NX is niet anders als ELKE andere RAW convertor, er word een basis instelling genomen en dat is vaak wat je op de camera hebt staan, that's all. Bij JPEG IS dat de waarde en kun je er eigenlijk met goed fatsoen niet vanaf wijken (jpeg is 8 bits), bij RAW is het het begin en kun je feitelijk alle kanten op.

Wil je het echt goed hebben, dan zul je toch echt met witbalans kaarten of colorcheckers moeten gaan werken, sorry er is geen magische knop die alles voor je doet, er is geen magische settings die alles doet, nogmaals sorry maar fotografie is een "vak" en je zult bepaalde dingen gewoon moeten weten.


:clapping: ik had het niet mooier kunnen zeggen. Ben het compleet met je eens!  :smile:
Groeten,
Edwin

Tube-freak

Laat maar zitten tegen zoveel eigenwijheid kan ik niet op.  Jullie begrijpen me niet ren geven geen antwoord op mijn vragen.  En jullie gebruiken volgens mij ook geen nikon maar  CaptureNX2 is NIET hetzelfde als andere rar converters voor nikon gebruikers.  Het is nog steeds wel RAW natuurlijk.

 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

x.studio

Volgens mij is in het begin van dit draadje al lang antwoord gegeven. Een 18% grijs kaart is voor de lichtmeting en niet voor de temperatuurmeting. Om die custom in te stellen ben je beter af met een wit-kaart. (of je improviseert net als ik met iets wat wit is)

J.A.F._Doorhof

@tube-freak,
Als je de materie snapt dan zie je al dat het antwoord oa door mij elke keer gegeven word, ik denk dat je gewoon denkt dat iets op een bepaalde manier werkt en niet wil geloven dat het anders is.

Nog 1x en dan geef ik het echt op, sorry.

ELKE RAW convertor heeft een basis instelling nodig.
ELKE RAW convertor zal vanaf de start de instellingen van de camera overnemen, aangezien nogmaals de waardes ergens moeten beginnen.
ELKE RAW convertor kun je zogenaamde profielen geven en dit opslaan als default, vanaf dan negeert hij de camera instellingen en zal hij ELKE file met die settings openen, voor studio werk ideaal, voor buiten iets minder.

ELKE RAW file (ook Nikon) heeft GEEN vaste kleurtemperatuur, een EIGEN kleurspace ("cameraraw"), maar wel een bepaalde belichting natuurlijk.

Maw het ENIGE dat je bij RAW echt goed moet hebben is de belichting, geen dingen uitgeblazen of schaduwen geblokkeerd, als je dat hebt kun je kleurspace en kleurtemperatuur etc. Later vrij veranderen.

Wil je een ACCURATE kleurtemperatuur is er maar 1 oplossing, een referentie meeschreven, bv een colorchecker (ideaal). Een witbalans kaart of een expodisc. Wil je alles in de camera instellen schiet de kaart dan beeldvullend en maar een custom witbalans, echter dit is onnodig veel werk aangezien je bij bij ELKE RAW convertor gewoon een profiel kan maken van de kaart en deze naar een serie foto's kan kopiëren.

Wil je 100% accurate belichting dan is er ook maar 1 oplossing en dat is werken met een lichtmeter, heb je verstand van zaken kan een reflectie meter ideaal zijn (spotmeter) anders een incident meter (de gebruikelijke), of natuurlijk gewoon de camera vertrouwen (gaat vaak best goed met wat kleine aanpassingen in de EC (exposure compensation) en omdat je RAW schiet heb je die speling genoeg.


Waar je vanaf moet :
Je moet open staan voor nieuwe ideeën, fotografie is niet iets wat je even door een knop in te drukken perfect kan realiseren, je zult de techniek erachter moeten leren snappen, en daarvoor moet je open staan, soms zijn dingen gewoon anders dan je denkt (zoals in dit geval).

De software die jij gebruikt is niets speciaals, het is gewoon een standaard RAW convertor en niet eens een hele speciale, wel een veel gebruikte maar feitelijk hebben pakketten als lightroom, aperture, Capture one, DPP, Adobe camera RAW, breezebrowser, bibble, Etc. Etc. Etc. Allemaal soortgelijke mogelijkheden (sommige wat meer, sommige wat minder) en allemaal dezelfde basis instellingen.

Leer te snappen dat dit gewoon een basis is en dat je daarna bij RAW letterlijk elke kant op kunt zolang je maar binnen het dynamisch bereik van de file blijft, je kan iets highlights terug halen, en wat schaduwen maar ergens stopt het. Dus als je bij RAW de dynamiek goed hebt en een referentie mee schiet voor kleurbalans dan ben je er, en geloof me nu aub de settings van de camera maken echt op zijn Hollands gezegd geen RUK uit voor je eindresultaat bij RAW.

Heb je gewoon een vraag stel hem dan gerust, maar aub ga niet meer lopen beweren dat het in jouw situatie anders is, want dat is het niet, en ik spreek uit een behoorlijke bak ervaring ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

#32
Edit

Ik had hier eerst wat anders staan :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#33
Wow Frank, dat je na zo'n aardige reactie nog de behoefte hebt om zo'n lap tekst neer te zetten :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

GH

Beetje een klassieke "fout" wat hier gebeurt.... Een kamera met al die menu's om zaken aan te passen geeft de indruk dat als je maar lang genoeg zoekt naar de magische settings (dus niet de automatische settings, die kunnen niet goed genoeg zijn) er wel een prachtig resultaat uit moet komen.

Dat die settings voor een groot deel te maken hebben met het eindresultaat van de door de camera bewerkte jpeg's wordt daarbij voor het gemak maar vergeten. Als de foto's niet aan de verwachting voldoen dan moet het wel aan de instellingen van de camera liggen.

Dat de basisprincipes van de fotografie ook in de digitale wereld nog steeds voor een groot deel neerkomen op de basisvaardigheden is blijkbaar alleen maar lastig.

Koop dus gewoon een fatsoenlijke camera (zelfs de basismodellen zijn al erg goed) een goede lens en een statief. Verdiep je een beetje in hoe lichtmeting werkt en concentreer je daarna op het fotograferen zelf met vooral aandacht voor de compositie en de resultaten komen vanzelf. Voor finetuning is er dan de aanpassing van de RAW file en je bent al verder dan 95% van de populatie.

J.A.F._Doorhof

@Christiaan.
In mijn "vakgebied" kom ik dit HEEL vaak tegen, soms is het een net andere benadering van de materie waardoor de cursist het ineens wel snapt, vandaar dat ik het gewoon probeer. Maar het stopt wel ergens natuurlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob Eric Blank

Als je alles perfect schiet in RAW en niet wil nabewerken, dan kun je toch net zo goed in JPEG schieten?

Zelf schiet ik in RAW, want wil soms toch nog wat editten.

J.A.F._Doorhof

Veel gehoorde misvatting en nee.
RAW is een 12 bits bestandsformaat op zijn slechts, tegenwoordig vaak 14 bits.
JPEG is een lossy 8 bits formaat maw er is enorm veel minder data aanwezig.

Bij JPEG is het een lossy compressie vorm van 8 bits dus 256 stapjes per kleur.
Bij RAW 12 bits is het een lossless compressie vorm van 4096 stapjes per kleur.
Bij RAW 14 bits is het een lossless compressie vorm met 16384 stapjes per kleur.
Bij RAW 16 bits is het een lossless compressie vorm met 65536 stapjes per kleur.

Dat scheelt dus nogal wat.
Daarnaast kun je vrij de kleurbalans veranderen, kun je veel verder schaduwen en highlights recoveren etc.

Dus zelfs bij perfecte belichting zou ik niet op JPEG schieten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 17, 2012, 09:02:28
Dat scheelt dus nogal wat.
Daarnaast kun je vrij de kleurbalans veranderen, kun je veel verder schaduwen en highlights recoveren etc.

Dus zelfs bij perfecte belichting zou ik niet op JPEG schieten.
Maar als je de RAW's toch niet gaat bewerken en deze in de computer omzetten in JPEG (zonder non destructive editing) dan heb je er volgens mij niet veel aan.

Sinds Lightroom gebruik ik altijd RAW. Kunt snel een JPEG maken en zeker bij wat lastigere omstandigheden kun je veel met een RAW. Net iets meer ruimte om te corrigeren.

J.A.F._Doorhof

Er is een plek voor jpg maar met de moderne snelle camera's en grote kaarten zie ik echt geen voordelen om jpg te gebruiken tenzij je bv sport schiet en echt de buffer nodig hebt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GH

Voor huis-tuin-keuken gebruik (niet helemaal wat jullie doen) is JPG over het algemeen toch ook wel handig. Geen bewerkingen noodzakelijk als je even snel iets wil bekijken en/of mailen.
Maar dan is er natuurlijk altijd nog de combinatie RAW+JPG :-).

Rob Eric Blank

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 17, 2012, 10:31:26
Er is een plek voor jpg maar met de moderne snelle camera's en grote kaarten zie ik echt geen voordelen om jpg te gebruiken tenzij je bv sport schiet en echt de buffer nodig hebt.
Zelfs met sport (wat ik zelf fotografeer) is RAW ok. Buffer is snelgenoeg.

Tube-freak

Quote from: GH on January 17, 2012, 07:58:32
Beetje een klassieke "fout" wat hier gebeurt.... Een kamera met al die menu's om zaken aan te passen geeft de indruk dat als je maar lang genoeg zoekt naar de magische settings (dus niet de automatische settings, die kunnen niet goed genoeg zijn) er wel een prachtig resultaat uit moet komen.

Dat die settings voor een groot deel te maken hebben met het eindresultaat van de door de camera bewerkte jpeg's wordt daarbij voor het gemak maar vergeten. Als de foto's niet aan de verwachting voldoen dan moet het wel aan de instellingen van de camera liggen.

Dat de basisprincipes van de fotografie ook in de digitale wereld nog steeds voor een groot deel neerkomen op de basisvaardigheden is blijkbaar alleen maar lastig.

Koop dus gewoon een fatsoenlijke camera (zelfs de basismodellen zijn al erg goed) een goede lens en een statief. Verdiep je een beetje in hoe lichtmeting werkt en concentreer je daarna op het fotograferen zelf met vooral aandacht voor de compositie en de resultaten komen vanzelf. Voor finetuning is er dan de aanpassing van de RAW file en je bent al verder dan 95% van de populatie.

Ik heb een goede camera, een Nikon D7000 en ook goede nikkor lensen.  Met de lichtmeter ben ik een beetje aan het uitproberen nog omdat de matrix lichtmeter soms wat problemen heeft met overbelichte lucht enzo maar dat gaat wel opgelost worden, licht niet aan de camera ligt aan mij want ik zet de belichtings meter blijkbaar verkeerd.  Ik schiet altijd alles in RAW.  Ik ben denk al 95% verder dan de meeste hobbiesten maar die laatste 5% is toch een behoorlijk moeilijke leercurve hoor.

Grootste moeilijkheid is nog hoe het licht valt en compositie enzo en de sfeer van een foto.  Ik ben nu ook een captureNX2 boek aan het lezen om echt alle ins en outs van het programma onder de knie te krijgen.  Ik zal ook even een wit vel papier in mijn tas stoppen voor de gevallen dat ik custom white balans wil gebruiken.

Ik ben zelf niet het type dat zichzelf op de borst klopt maar als andere mensen denken dat je een professionele fotograaf ben als ze je fotos zien dan denk ik dat mijn fotos er meestal niet slecht uitzien.  Zijn dan natuurlijk wel mensen die zelf geen verstand hebben van fotos maar goed is toch fijn als er iemand onder de indruk is.  Ik probeer natuurlijk alltijd beter te worden.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Cyrus·

@Tube-freak: ik ben ook Nikon-gebruiker (D7000 en D90) en heb in het begin Capture NX gebruikt. Daar ben ik echter van af gestapt omdat ik het een zeer onprettig programma vind om mee te werken.

Iets anders: ik heb alleen getracht om je duidelijk te maken dat witbalans-instelling totaal niets met (correcte) lichtmeting c.q. belichting heeft te maken en in welke gevallen je custom witbalans kunt gebruiken of beter de auto-stand kunt hanteren. Omdat je op dit moment vooral "ruzie" hebt met je lichtmeter c.q. correcte lichtmeting, heb ik je slechts geadviseerd om nu even niet je hoofd te breken op de perikelen rond witbalans, maar die gewoon op "auto" te zetten en dan eventueel in de nabewerking je witbalans wat aan te passen. Heb je het hoofdstuk "belichting en belichtingsmeting" voor jezelf uit, zou je het hoofdstuk "witbalans" weer op kunnen pakken. That's all.   ;)
Groeten,
Edwin

GH

In mijn optiek moet je als je goed materiaal hebt zeker in het begin niet teveel tijd besteden aan alles wat je met een computer kan instellen en corrigeren.

Leer je camera te gebruiken door eerst gewoon met de "standaard" settings te werken. Leer de verschillende lichtmetings methoden te gebruiken zodat je kan bepalen wat in welke situatie bruikbaar is. En kijk wat de verschillende sluitertijden en scherptediepten doen met je eindresultaat. Als je die basis functies goed beheerst is de rest bijzaak.

Als ik buiten fotografeer dan werkt de matrix meting over het algemeen prima. Zeker als je vanuit de ervaring kan inschatten wanneer je wat moet over- of onderbelichten. Of kan inschatten op welk deel van je compostie je de meting moet uitvoeren.

Zoals Frank ook aangeeft zolang je de belichting/opname binnen het dynamische bereik van de camera valt kun je op basis van een RAW bestand nagenoeg elk resultaat krijgen wat je wilt. Daar zit trouwens ook gelijk de uitdaging. Een landschap met op de grond details in de (diepe) schaduw en een luchtpartij met erg veel licht gaat simpelweg buiten dit dynamische bereik vallen. Niets aan te doen of je moet met bracketing en HDR gaan werken of met ND filters, maar dat is weer een heel ander onderwerp.

Zoals hier ook al meer is aangegeven is de instelling van de kleurbalans nagenoeg nooit een issue. En het is simpel te corrigeren indien nodig. Daar heb je geen wit vel papier voor in je tas nodig.....

Rob Eric Blank

Quote from: GH on January 17, 2012, 12:26:42
In mijn optiek moet je als je goed materiaal hebt zeker in het begin niet teveel tijd Zoals Frank ook aangeeft zolang je de belichting/opname binnen het dynamische bereik van de camera valt kun je op basis van een RAW bestand nagenoeg elk resultaat krijgen wat je wilt. Daar zit trouwens ook gelijk de uitdaging. Een landschap met op de grond details in de (diepe) schaduw en een luchtpartij met erg veel licht gaat simpelweg buiten dit dynamische bereik vallen. Niets aan te doen of je moet met bracketing en HDR gaan werken of met ND filters, maar dat is weer een heel ander onderwerp.

Zoals hier ook al meer is aangegeven is de instelling van de kleurbalans nagenoeg nooit een issue. En het is simpel te corrigeren indien nodig. Daar heb je geen wit vel papier voor in je tas nodig.....
Deze oplossing is al eens eerder aangedragen aan de topic starter. Volgens hem werd hiermee zijn vraag niet beantwoord.

Tube-freak

@GH
De een zegt wel een witkaart of papier gebruiken in dit topic de ander weer niet, dus verschillende mensen doen verschillende dingen is zoals ik het lees.  Zoals ik zelf al aangaf schiet ik altijd op auto witbalans.  En als ik een wit vel papier in mijn tas heb wil niet zeggen dat ik dat ook voor elke foto ga gebruiken, dat verzin je er zelf weer gewoon bij.  Maar om het echt heel accuraat te krijgen heb je volgens mij wel een witkaart of witbalans filter nodig.  Maar captureNX doet al een redelijke goede gok met black & white control points maar is volgens mij nooit helemaal precies wat het moet zijn natuurlijk.

Ik wordt ook een beetje moe ervan dat er nu weer bij wordt verzonnen dat ik de sluitertijden en diasfragmas niet zou begrijpen.  Waarom denkt iedereen dat ik dat niet begrijp.  Ga toch geen dingen verzinnen en als je zegt dat de rest bijzaak is dan begrijp je er zelf volgens mij niet al te veel van.

@Robert Erik Blank
Jij verzint er gewooon bij dat ik niet in RAW wil bewerken.  Ik geef simpel alleen aan dat capture NX al veel settings kan overnemen uit de camera wat eventueel weer stappen in de workflow scheelt.  Ik zeg niet dat het voor alle fotos perfect zal werken maar daarom werk ik ook in RAW.  Maar jij schijnt in de veronderstellling te verkeren dat ik niet begrijp wat een RAW file is, zoals je een heleboel dingen in je hoofd heb die ik helemaal niet gezegt heb.

@Cyrusone. 
Ik vind captureNX2 juist een heel prettig programma.
Zo zie je maar dat smaken verschillen.  Ik heb ook lightroom geprobeert maar ik krijg met CaptureNX gewoonweg altijd betere mooiere resultaten en het is nondestructief, en ik kan gewoon as ik zou willen 10 verschillende versies bewerkingen doen van dezelfde raw file en alle 10 heb ik gewoon de beschikking over en kost geen extra disk ruimte of wat dan ook hoef ook niet met layers enmasken te klooien of wat dan ook.  En in lightroom mis ik de "lokale" bewerkingen van de color controlpoints die in CaptureNX2 zitten.

Maar iedereen moet gewoon het programma gebruiken wat hij of zij prettig vind en voor mij is dat CaptureNX2.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

GH

Quote from: Tube-freak on January 17, 2012, 20:02:18
Ik wordt ook een beetje moe ervan dat er nu weer bij wordt verzonnen dat ik de sluitertijden en diasfragmas niet zou begrijpen.  Waarom denkt iedereen dat ik dat niet begrijp.  Ga toch geen dingen verzinnen en als je zegt dat de rest bijzaak is dan begrijp je er zelf volgens mij niet al te veel van.

Tuurlijk je hebt helemaal gelijk... ik wist dat er bij mij iets misging. Maar bedankt voor je wijze raad, ik ga een gelijk een wit vel papier bij mijn fotospullen stoppen.

J.A.F._Doorhof

Wit vel papier werkt jammer genoeg niet.....

1. Een wit vel papier is niet kleurneutraal, het bevat witmakers dus je zult in je uiteindelijke foto te weinig blauw vinden.
2. Een wit vel papier kan clippen (aangezien het wit is) maw als 1 kanaal clipped heb je meteen verkeerde uitkomsten. Je kan ervoor kiezen het vel 1.5 stops onder te belichten maar dan nog blijf je dus te weinig blauw hebben.

Een leuke grijskaart koop je al vanaf 6.00 QPCARD 101.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Ik heb dit setje witbalanskaarten in mijn fototas:



Te koop in Urk voor een tientje. Bij andere fotozaken vast ook te koop, voor ongeacht dezelfde prijs ± 1 euro.
Groeten,
Edwin