Vraagje over custom witbalans

Started by Tube-freak, January 13, 2012, 07:51:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Sorry dat ik jullie weer moet lastigvallen met mijn fotonoob vragen.  Ik ben op zich wel redelijk tevreden over de automatische witbalans van mijn Nikon D7000 camera maar ik denk dat het nog net een beetje beter kan met een custom wit balans.

Ik heb geen zin om geld te besteden aan een grijze fotokaart van 50 euro, sowieso kan je die hier niet eens krijgen.
Kan ik ook bijvoorbeeld de wit balans meten door bijvoorbeeld op een grijze muur te richten.  Mijn camera tas is ook licht grijs aan de binnenkant dus kan ik dat dan gebruiken?

Ik wil het liefst zo veel mogelijk van dingen gebruik maken uit de omgeving en niet de hele tijd met zo een kaart zeulen en dat dan ergens neerzetten en weer inpakken etc.... Wat is jullie ervaring ermee? hoe doen jullie dit?

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

VlisChris

Voor zover ik weet liever niet.
Een grijze muur hoeft zeker niet neutraal grijs te zijn, en je ogen hebben dat meestal niet door.
Als het geen neutraal grijs is krijg je alsnog een kleurzweem over je foto's.

Maar, 50 euro? Moet je hier eens kijken voor de lol ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

vieze freddie

grijze natuursteen zou redelijk juist moeten zijn
ga anders een paar kleurstalen voor verf halen (van die gekleurde vellen) in de brico of zo, zit mss het juiste grijs of wit tussen
Very funny, Scotty.... Now beam down my clothes!
 We ain't a sharp species. We kill each other over arguments about what happens when you die, then fail to see the fucking irony in that.

J.A.F._Doorhof

Nooit iets anders dan een witbalans kaart gebruiken.
In ALLE verf van tegenwoordig zitten verschillende kleuren, tenzij je de opdracht geeft wit met zwart te mengen.

Grijs natuursteen werkt ook niet aangezien daar ook andere kleuren inzitten.
GewooN AWB gebruiken of een witbalans kaart kopen, of natuurlijk een EXPO disc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Custom witbalans heeft alleen zin bij gecontroleerd licht, dus bij fotografie binnenshuis c.q. in de studio.

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 13, 2012, 08:30:41
Grijs natuursteen werkt ook niet aangezien daar ook andere kleuren inzitten.
GewooN AWB gebruiken of een witbalans kaart kopen, of natuurlijk een EXPO disc.

Inderdaad. Een knappe grijskaart heb je al vanaf 2 tientjes, een EXPO-disc is natuurlijk nog mooier maar wel weer prijziger.
Groeten,
Edwin

GH

#5
Quote from: Tube-freak on January 13, 2012, 07:51:53
Sorry dat ik jullie weer moet lastigvallen met mijn fotonoob vragen.  Ik ben op zich wel redelijk tevreden over de automatische witbalans van mijn Nikon D7000 camera maar ik denk dat het nog net een beetje beter kan met een custom wit balans.

Begin nou eerst maar eens foto's te maken i.p.v. te bedenken dat "het net een beetje beter kan"  ;)

Een custom witbalans is niets anders dan aangeven dat het op het moment van lichtmeting niet de standaard licht reflectie is waarop je camera is afgesteld. Meestal zijn er al standaard profielen om aan te geven dat er sprake is van normaal daglicht, schaduw, felle zon, binnenverlichting, enz. Tegen de tijd dat die niet voldoen ben je echt wel even verder. Een custom witbalans heeft feitelijk vooral zin als je in een gecontroleerde omgeving zit waarvan je weet dat deze afwijkt van één van de standaard profielen of de automatische mode.

En een eventuele "foutieve" witbalans is wanneer je RAW gebruikt eenvoudig te corrigeren. Geen enkele noodzaak dus om nu al zo moeilijk te gaan doen. Ga gewoon fotograferen.....
En het gaat niet zozeer om het grijs maar om een opervlak met een bekende (en consistente) lichtreflectie. Zo'n gray card is daarin de standaard, maar een ander opervlak waarvan je de reflectie weet is ook prima te gebruiken.

svmnb

Quote from: GH on January 13, 2012, 15:02:13
Begin nou eerst maar eens foto's te maken i.p.v. te bedenken dat "het net een beetje beter kan"  ;)

Zo'n neerbuigend toontje is ook weer niet nodig. Het is een legitieme vraag, waarvoor meerdere oplossingen zijn.
Ja, een afwijkende witbalans is in raw bewerking te corrigeren, maar tot op zekere hoogte. Als afzonderlijke kleurkanalen clippen, is er ook in raw geen redden meer aan.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Tube-freak

De automatische witbalans doet het op zich wel vrij goed meestal.  Ok kijk meestal naar de histogrammen en wijkt niet al te veel af.  Ja ik maak ook fotos maar soms kom je problemen tegen die je pa weet als je erover leest hoe het op te lossen.  De auto witbalans is zeker niet verkeerd maar soms kan he beter maar aangezien het achteraf te corrigeren is kan je altijd gewoon een beetje proberen wat wel en niet werkt.

Ok heb nu ook het kleurenprofiel op sRGB in de camera omdat volgens mij alle printers of printservices zoals de hema enzo, webbrowsers en monitoren daar op gebaseerd zijn.
Dus Adobe rgb is volgens mij voor een speciaal clubje mensen bedoeld en niet voor een "gewone" fotograaf zoals ik.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

x.studio

Corrigeer me maar als ik fout zit, maar een grijswaarde kaart, of iets anders wat ongeveer even grijs is als nood alternatief, is bestemd voor de lichtmeting en niet om de kleurtemperatuur te bepalen.
Zoals het bij mij werkt om handmatig de goede witbalans in te stellen is om de lichtmeting op 'spot' te zetten, vervolgens in het witbalans-menu voor custom kiezen en dan een foto te maken van iets wits (bij mij in ieder geval, bij gebrek aan een officiele witkaart). Ik gebruik als alternatief bv een 2x gevouwen A4 tje (kost niks,weegt niks en past ook altijd in de foto tas) of improviseer ter plekke desnoods wat met iets wat zo wit mogelijk is, kan een stuk tafellinnen of een servet zijn, een dikke envelop (die van de fiscus mijden, geven een kleurzweem).
Het is zo zonder 'echte' kleurkaart wellicht niet perfect, maar je komt aardig in de buurt. In een sporthal laatst wat foto's gemaakt en daar moesten de foto's gemaakt met de AWB flink gecorrigeerd worden, de custom opnames waren eigenlijk al goed genoeg wat betreft witbalans. 

Tube-freak

Volgens mij is witbalans om je kleurtemperatuur goed te zetten.   Een mens weet dat een wit papiertje onder een gelige lamp nog steeds wit is maar een camera kan dat niet dus moet je hem vertellen welke kleurtemperatuur de omgeving heeft anders maakt hij er een potje van.  witte papiertjes worden geel, sneeuw is ineens blauw met de verkeerde kleurtemperatuur.  Volgens mij heeft witbalans weinig met lichtmeting te maken anders dan de kleurtemperatuur van het omgevings licht te meten dmv van een grayscale te meten, maar ik kan het fout hebben natuurlijk.

Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat het geen fluit uit maakt welke kleur grijs het is.  Kan wit zijn of 10% grijs of 30% of zwart.
Was een heel technisch verhaal wat er aan vast zat waarom dat dan was.  18% grijskaarten zijn gewoon iets wat de engineers van sommige camera fabrikanten denken dat dat een goede meting is.  maar sommige fabrikanten zoals nikon zeggen gekloof ik weer 12%.



16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

18% grijskaarten zijn voor belichting met reflectie meters (zoals in je camera), witbalans grijskaarten zijn er voor het verwijderen van kleurzwemen.

Histogram heeft weinig te maken met kleurbalans of correcte belichting, maar laat alleen de verdeling van "helderheidstonen" binnen een opname zien.

Printers met het juiste papier, en goede afdruk centrales kunnen allemaal overweg met Adobe RGB, sRGB is de kleinste kleurspace en eigenlijk vooral voor online.

Monitoren etc. Kunnen met alle kleurspaces overweg (printers trouwens ook) als je maar een coloranalyzer gebruikt, ze vertalen als het ware de kleurspace om naar wat de monitor kan weergeven.

Zoals ik het nu lees schiet je op jpg, ik zou beginnen met op raw te schieten, je kan dan feitelijk de kleurbalans zeer makkelijk aanpassen en ook zelf kiezen welke kleurspace je wilt gebruiken voor wat. Plus je hebt een stuk mooiere verlopen tussen de kleuren en helderheidsovergangen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Ik schiet op RAW.  Doe ik altijd.  Ik weet niet waarom je denk dat ik op JPG schiet maar dat is niet zo.
Er zijn echt veel artikelen op internet te vinden die zeggen dat het beter is om sRGB te kiezen en dat adobe RGB gewoon overkill is en eerder voor problemen zorgt dan problemen oplost.  Anderen zeggen weer omdat aRGB groter is dat dat dan beter is.  Er lijken 2 kampen te zijn.  Een is het sRGB kamp die zeggen dat dat betere en meer consistente resultaten geeft en een ander kamp zegt dat AdobeRGB beter is.

Maar meestal moet ik het toch weer naar sRGB converteren dus kan ik net zo goed meteen sRGB nemen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Er is een kamp van mensen die het niet snappen en een kamp van mensen die het wel snappen :D

sRGB is een kleine kleurspace en eigenlijk alleen geschikt voor web.
Waarom ik aannam dat je op JPEG schiet ?
simpel, als je op RAW schiet maakt de instelling in je camera niets uit, RAW is kleurspace "cameraraw" verschilt dus per camera, voor moderne DSLRs is dat VEEL wijder dan aRGB, zit tegen ProPhotoRGB aan in bepaalde stukken.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Als je serieus wilt gaan bezig zijn met afdrukken, kun je het beste op Adobe RGB schieten, zodat je de grootste kleurruimte gebruikt. Plaats je je werk voornamelijk online, dan is sRGB aan te raden, omdat dat op het web de standaard is.

Ik schiet doorgaans op Adobe RGB, sla mijn bewerkte foto's op als .PSD of .TIFF en converteer ze naar .JPEG+sRGB voor online gebruik.
Groeten,
Edwin

Cyrus·

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 14, 2012, 16:15:58
Er is een kamp van mensen die het niet snappen en een kamp van mensen die het wel snappen :D

sRGB is een kleine kleurspace en eigenlijk alleen geschikt voor web.
Waarom ik aannam dat je op JPEG schiet ?
simpel, als je op RAW schiet maakt de instelling in je camera niets uit, RAW is kleurspace "cameraraw" verschilt dus per camera, voor moderne DSLRs is dat VEEL wijder dan aRGB, zit tegen ProPhotoRGB aan in bepaalde stukken.



@Frank: de Nikon D7000 laat zich (zoals alle Nikon dSLRs) instellen op Adobe RGB of sRGB en dat "komt ook mee" in de RAW ontwikkeling. D.w.z. als je de camera op sRGB zet, gaat de postprocessing ook in sRGB. Dat kan dus wel verschil maken in het eindresultaat. Dit even ter aanvulling op jouw verhaal.  ;)
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Lijkt me zeer stug aangezien RAW een eigen kleurspace heeft.
Wat er meegaat bij de bewerking is een vinkje dat ZEGT geschoten op sRGB dus begin maar met dat profiel.
Als je de RAW file opent in Photoshop zul je onderin gewoon kunnen kiezen voor sRGB, aRGB of ProPhotoRGB.

De aRGB en sRGB instelling is echt ALLEEN voor als je op JPEG schiet.
En ook logisch aangezien hoger dan aRGB niet mogelijk is met 8 bits bestanden.
Ik adviseer meestal om de workflow zo veel mogelijk in ProPhotoRGB te houden met 16bits files (voor wat gevorderde).

Het meegaan van settings is trouwens ook bij Canon bij bepaalde software zo, maar dit zijn puur "vinkjes" als het ware, binnen de RAW file word NIETS destructief opgeslagen, bij geen enkel camera merk. ik schiet zelf bv met het Technicolor ProCinema set en als de files in Aperture binnen komen krijgen ze direct een zeer aparte look (die ik mooi vind) in Capture One komen ze gewoon plat binnen net als in Camera RAW van Photoshop, laat je daar dus niet door misleiden.

Zelfde voor colortemp, als je AS Shot gebruikt dan houd hij de kleurtemperatuur van de camera aan, maar je kan hem alle kanten op zetten wat je wilt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 14, 2012, 17:59:14
Lijkt me zeer stug aangezien RAW een eigen kleurspace heeft.
Wat er meegaat bij de bewerking is een vinkje dat ZEGT geschoten op sRGB dus begin maar met dat profiel.
Als je de RAW file opent in Photoshop zul je onderin gewoon kunnen kiezen voor sRGB, aRGB of ProPhotoRGB.

Dat is exact wat ik bedoel. Wees dus alert bij je RAW-conversie dat je vanaf daar met de juiste colorspace verder gaat.
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Je moet altijd je settings in de gaten houden :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Ja maar als het goed is moet een colorspace-"aware" programma de kleurspace overnemen.  CaptureNX2 doet dit volgens mij gewoon.
Ik heb aleen nu nog geen fotos gemaakt met mijn nieuwe sRGB setting dus heb het nog niet kunnen testen.

Dat programmas helemaal geen settings overnemen als je in RAW schiet dat is volgens mij gewoon kolder.  CaptureNX2 neemt wel gewoon dingen over uit een RAW file volgens mij.  Ook je wit balans setting wordt overgenomen volgens mij.  Ik heb geen idee van photoshop hoe die dat doet want dat gebruik ik niet want alles wat "ik" nodig heb zit al in CaptureNX2.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Er zal altijd EEN waarde worden overgenomen aangezien een programma ergens moet starten, bij Photoshop sla je raw defaults op.

Kleurspace in de camera heeft echt totaal geen invloed op de raw, je kan net zo goed een oude file pakken en deze op sRGB of aRGB zetten maar goed dat heb ik al gezegd.

Met raw kun je alle kanten op, qua kleurspace is het geen sRGB en geen aRGB het is de "cameraraw" kleurspace en deze moet je binnen je raw convertor omzetten naar waar JIJ in wilt werken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Ik heb besloten om weer op Adobe RGB te schieten vanwege het feit dat firefox gewoon color-management aware is en de fotos zien er in aRGB gewoon hetzelfde uit op het web als in CaptureNX2.  Dus het is geen probleem voor de browser.  Als ik iets wil printen dat zie ik dan wel weer.

In het boekje van de camera staat:  Wanneer u in ViewNX2 of CaptureNX2 foto's opent dan wordt automatisch de juiste kleurruimte geselecteerd.  Ik heb geen flauw idee hoe dat met andere programmas werkt maar als ik een RAW foto in Capture NX2 open dan is het al ARGB (of SRGB) en ik hoef nooit iets te converteren of wat dan ook.
Als ik een RAW bestand als jpg save dan is het gewoon ARGB.  Het kan zijn dat photoshop dat weer heel ingewikkeld wil doen, maar dat is dan ook de reden dat ik geen photoshop gebruik, allees moet altijd ingewikkelder dan nodig.

Maar goed nu weet ik nog steeds niet wat ik met mijn witbalans moet doen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Cyrus·

Sorry maar je begrijpt er niets van, wat die kleurspace betreft. Het postprocessing-programma neemt de instelling van je camera over. Dat doen Photoshop, CaptureOne, ViewNX, CaptureNX en wat er verder nog te krijgen is.

Binnen Photoshop is de kleurspace heel makkelijk te wijzigen: open de NEF in CameraRAW (dat moet je toch). Klik onderin op de huidige kleurinstellingen en je kunt heel simpel aanpassen. Dus niets ingewikkelds aan.

Wat is er nu zo relevant aan de juiste colorspace? Jouw eigen Firefox is misschien wel colorspace-aware, maar andere browsers of mobiele apparaten zijn dat mogelijk niet. Sommige sites waar je kunt uploaden, strippen colorspace en/of Exif-info dus dan gaat het ook mis. En je printer is hoogstwaarschijnlijk ook niet colorspace-aware, als die al Adobe RGB ondersteunt. Sommige afdrukcentrales en afdrukterminals (die je in fotozaken ziet) kunnen ook alleen maar met sRGB overweg. Wellicht zend je een foto in voor publicatie en kan men daar ook alleen maar met sRGB overweg.

In al die gevallen wordt jouw Adobe-RGB foto dus niet met de juiste kleuren weergegeven. Vandaar dat je bij opslag naar JPEG dus altijd vooraf goed moet nadenken wat het uiteindelijke gebruik van die JPEG wordt en welke colorspace deze dient te bevatten.

Terugkomend op custom whitebalance: vergeet dat alsjeblieft voor nu. Het heeft werkelijk helemaal niets met de juiste belichting van foto's te maken (in de zin van te donker, correct, te licht). De witbalansinstelling bepaalt slechts de uiteindelijke kleurweergave door keuze van het witpunt in relatie tot de kleurtemperatuur van de omgeving. Laat 'm gewoon op "auto" staan en corrigeer eventueel achteraf de witbalans waar nodig, als de camera toch niet het juiste witpunt te pakken had. In RAW gaat dat werkelijk zonder verlies.

Anders gezegd: door vooraf je custom witbalans in te stellen, bespaar je achteraf wat werk in de postprocessing. Maar het aantal situaties waarin je custom witbalans kunt gebruiken is zó beperkt (alleen bij gecontroleerd licht, dus binnen c.q. in de studio) dat je je energie nu beter kunt richten op jouw perikelen met de basics rondom de belichting van je foto's.
Groeten,
Edwin

Tube-freak

#22
Beetje vreemde assumptie dat ik er werkelijk niets van begrijp.  Ik weet heus wel hoe je de colorspace kan veranderen in captureNX2.  Ook weet ik wel wat de witbalans doet en dat is zorgen dat de kleurtemperatuur van de foto gewoon klopt met de werkelijke situatie (of juist niet als je het verkeerd doet).

Ik ben geen achtelijke idioot ofzo.  Ik snap wel dat sRGB de webstandaard is en voor printen en ARGB  niet maar dat kan ik altijd nog aanpassen later.  Het gaat mij gewoon erom dat ik niet elke keer een kleur profiel hoef te converten dat scheelt weer een extra stap in de nabewerking.  Tevens ga ik ook geen rekening houden met wie welke browser gebruikt dan is het einde zoek.  Ik ga er vanuit dat de meeste moderne webbrowser colorspace aware zijn en dat het geen probleem is om Argb te gebruiken.

Dan kan je net zo goed rekening gaan houden met mensen die een oude monitor hebben die ook geen argb ondersteunt etc...

Voor de wit balans lijkt het mij gewoon een fijn idee om dat goed geregeld te hebben en dat ik daar in de nabewerking niet naar hoef te kijken. Leg mij anders eens uit hoe je de witbalans achteraf nog goed krijgt want ik heb geen zin om dat te gokken.

Met een nikon camera RAW file in combinatie met capture nx2 werkt het trouwens net even anders als met andere raw software.
De NEF file bevat ook alle jpg settings van je camera en past deze alvast toe op je raw file als je het NEF bestand in captureNX2 opent.

Je hoeft in feite dus niet RAW + jpg te schieten want de raw-nef opent gewoon met de jpg settings van je camera in capture nx2 en ook nog als voordeel is dat het er in feite hetzelfde uitziet als op je lcd screen van de camera want die laat de jpg zien en niet de raw.

Ik snap natuurlijk dat photoshop gebruikers dit niet begrijpen en canon gebruikers wellicht ook niet maar zo werken nikon-nef files en capturenx2 nou eenmaal samen.
Het is zo gedaan om werk uit handen te nemen, als je het al in de camera kan fixen waarom zou je dan nog achteraf moeilijk gaan lopen doen.  Ik heb veel video workshops zitten kijken van profesionele fotografen en ik zie er nooit een roepen shit mijn exposure is verkeerd laat maar zitten dat fix ik wel in photoshop. Nee wat ze doen is de foto overnieuw maken en later in photoshop misschien nog een puntje op de "i" misschien maar ze zorgen dat de basis min of meer klopt.  Zo wil ik het liefst ook fotos maken.
Dus daarom ben ik me ook aan het verdiepen met dingen als wit balans enzo om dat zo goed mogelijk te doen.  Ik gaf dat voorbeeld van de exposure gewoon als een willekeurig voorbeeld en ik weet dat dat niet hetzelfde is als wit balans en dat er ook nog andere dingen zijn waar je op moet letten maar meestal wordt ik verkeerd begrepen dus ik leg het maar even uit.








16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Niet alleen mensen met een oude monitor hebben geen aRGB, 99.9999% van de mensen met een monitor hebben geen aRGB, sterker een HEEL groot gedeelte van de fotografen hebben geen aRGB monitor.

Ik denk dat de reactie komt omdat het echt geen "biet" uitmaakt waarop je de settings van de camera zet, je veranderd alleen maar de JPEG settings, RAW is volledig seperaat daarvan, je zou als het goed is binnen Capture NX denk ik ook kunnen instellen "open alles als......."

Professionale fotografen maken zich trouwens weinig zorgen over witbalans :-)
Ze schieten een zogenaamde colorchecker of witbalans kaart mee en doen later in de RAW convertor de "calibratie" of hangen het juiste profiel eraan.
Qua belichting gebruik je of een lichtmeter of vertrouw je op de camera zelf, helemaal perfect op de automaat word het nooit.

De INSTELLING op de camera maakt bij RAW echter echt niets uit, je limiteert jezelf alleen maar, licht veranderd CONTINUE, kleurtemperatuur veranderd CONTINUE, helemaal buiten. Gebruik de AWB, gebruik AV of TV en wil je het achteraf echt goed hebben schiet een witbalans kaart mee.

Ik vind de uitspraak dat je er niets vanaf weet ook wat "direct" en zou tactischer mogen, maar eerlijk is eerlijk je begint blijkbaar net met deze materie en de dingen die je vraagt hebben heel weinig te maken met wat je echt wilt :-)

Maar vraag gewoon door, ik geef erg veel les zoals je weet en deze materie is zelfs bij veel "pro's" niet eens goed aanwezig jammer genoeg, dus don't worry :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

#24
Ik ben geen expert inderdaad maar ik zou mezelf niet als idioot willen omschrijven die er niets van begrijpt.
Maar waarom moet ik dan toch op ARGB schieten als niemand een ARGB monitor heeft.

Kijk ik kan natuurlijk mijn camera op ARGB zetten en dan in captureNX gaan zitten converten naar srgb maar als ik de camera vertel dat het srgb moet zijn dan laadt hij het bestand al automatisch met een srgb kleurprofiel en scheelt weer een extra stap in de nabewerking.  Dus waarom moet ik de camera dan op ARGB zetten volgens jullie of mis ik hier iets...  Beetje vreemd om ARGB te gebruiken als je monitor het niet eens kan weergeven.   Ik zet het altijd op ARGB omdat het op mijn scherm er beter uitzet, weet verder niet de specs van het scherm ofzo.



Voor de zoveelste keer:

Ik schiet met Nikon RAW-NEF en CaptureNX2.  EN CAPTURE NX2 NEEMT DE JPG SETTINGS VAN JE CAMERA OVER ALS JE EEN NEF BESTAND INLAAD.
Het maakt dus WELuit hoe ik mijn camera instel want daar opent captureNX2 zijn RAW bestand mee want zo laadt hij de RAW photo.  Dus captureNX opent wel gewoon een raw file maar voegt er meteen al een paar settings aan toe die je normaal handmatig achteraf zou moeten aanpassen dus scheelt gewoon weer wat werk.  Ja dat kan je allemaal met de hand doen maar waarom zou ik dat doen als het niet hoeft.

De RAW file opent dus in feite zoals een jpg file eruit zou zien.

Maar nog even over dat wit balans.  stel hij staat op automatisch, hoe krijg ik dan achteraf de witbalans goed zonder dat ik een graycard heb.
Wat ik nu meestal doe is een black control point instellen, of soms white control point of allebei.  Maar hoe weet je nou of dat de echte kleuren zijn.  

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai