Vakantiekiekjes: DSLR / compact camera / systeemcamera

Started by Dirc, January 14, 2012, 19:19:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirc

Ik heb wel eens een dergelijke vraag gesteld, maar bij deze in een iets andere vorm:

Ik ga dit jaar op vakantie naar USA voor meer dan 3 weken. Ik wil hier mooie foto's maken, maar zeker niet rond sjouwen met lenzen en zware gewichten.
Ook al weet ik dat je dan inderdaad veel mooiere foto's kunt maken. Het is gewoon niet handig met vliegen, je bagage en het rondtrekken.

Nu vroeg ik me af wat een goede optie zou zijn:
-Eenvoudige DSLR; bijvoorbeeld een Nikon D5000 of D3000 aanschaffen met 1 lens met voldoende bereik
-Een compactcamera (heb nu een panasonic lumix tz10); eenvoudig schieten, altijd bij de hand. Helaas minder kwaliteit en bereik
-Systeem camera; wellicht een mooie tussenoplossing

Ik heb voorheen de Nikon D40 gehad. Mijn foto's komen vooral in een album of op een laptopscherm en zijn niet bedoeld om uit te vergroten op 2x2 meter. Natuurlijk mag er best een mooi plaatje bij zitten voor op canvas of posterformaat.
Wat kunnen jullie adviseren?

Dirc

Nog een toevoeging dat ik op het moment dus de compact camera heb.
Een andere zou dus betekenen dat ik even in de buidel moet tasten  :D

Starred


Perfectionist

Je kunt idd of een systeemcamera nemen, waarbij de nieuwe Nikon 1 ook erg mooi is. Ik gebruik voor het compacte een Canon Powershot G11, de bekende compact met spiegelreflexkwaliteit.
Een beter forum begint bij jezelf.

Tube-freak

Lijkt me zonde om alleen voor de vakantie een DSLR te kopen.  Maar als je hem daarna ook nog gebruikt is een Nikon D5100 met een 18-200mm lens wellicht een optie.
Als je niet groters dan 200mm nodig hebt in elk geval.  Veel van die panasonic camera doen het ook heel goed hoor kan je ook mooie fotos mee krijgen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

VlisChris

Als je enkel voor vakantie een SLR koopt betwijfel ik dat je het voordeel van zo'n camera eruit gaat halen in die 3 weken.
Zonde van het geld, de moeite, en het mee te zeulen gewicht dus in mijn ogen.
Koop een goede compact en je komt heel erg ver op vakantie :) Je gaat vakantie vieren, geen fotovakantie houden toch ;)
Daarbij mag je zeker de Canon G series niet missen als je gaat kijken. Schijnt erg goed te zijn. Je leest regelmatig van mensen die hem gebruiken naast hun SLR.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

GH

Ik zou eerder gaan voor de S serie van Canon. Zelfde sensor als de G serie maar zonder de grotere camera er omheen. Prima kwaliteit, en met het uitkomen van de S100 kun je de S95 vaak voor een aardige prijs aanschaffen.

Nou weet ik niet wat voor compact camera je al hebt, maar er zit wel degelijk (veel) verschil tussen de modellen. Voor landschappen is wat mij betreft de Canon S serie (of iets vergelijkbaars) een hele goede keuze. Een systeemcamera zou ik niet doen, die zijn aardig aan de prijs en zodra je met meerdere lenzen gaat werken ga je toch ook het nodige gewicht moeten meenemen. Natuurlijk minder dan een DSLR, maar die zijn dan weer een stuk flexibeler.

Uitzondering natuurlijk wel als je in de parken in de VS veel dieren wilt fotograferen. Dan is een compact niet optimaal.

Dirc

Quote from: Christiaan S on January 15, 2012, 02:18:15
Als je enkel voor vakantie een SLR koopt betwijfel ik dat je het voordeel van zo'n camera eruit gaat halen in die 3 weken.
Zonde van het geld, de moeite, en het mee te zeulen gewicht dus in mijn ogen.
Koop een goede compact en je komt heel erg ver op vakantie :) Je gaat vakantie vieren, geen fotovakantie houden toch ;)
Daarbij mag je zeker de Canon G series niet missen als je gaat kijken. Schijnt erg goed te zijn. Je leest regelmatig van mensen die hem gebruiken naast hun SLR.

Dit was ook mijn eerste gedachte. De panasonic TZ-10 heb ik al.

VlisChris

Quoteals je in de parken in de VS veel dieren wilt fotograferen

Dan wordt het imho al meer een foto-vakantie :)
Plus, als je echo wildlife gaat fotograferen kom je met 200mm ook nog zeker te kort. Duur geintje dan hoor ;)

S serie schijnt ook erg goed te zijn. Wel wat meer compactcamera qua bedieningsgemak :) (wat zijn na- en voordelen heeft ;) )
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank

De systeemcamera's zijn erg mooi, alleen misschien wel duurder dan de genoemde DSLR camera's. Als dit de enige drie weken zijn dat je een camera in ter hand neemt is het een behoorlijke investering. De genoemde compacts of superzooms zouden dan mijn keuze zijn. Erg veel bereik voor het geld en relatief eenvoudig te bedienen.

Misschien tweedehands een optie?

Tube-freak

Dirc was jij niet diegene die van een DSLR naar compact point & shoot was overgestapt en nu weer terug wil misschien naar DSLR of was dat een andere Dirc?
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Dirc

Dat was deze Dirk.

Deze Dirk merkt namelijk zeker kwaliteitsverschil (maar dat is al weer 2 jaar geleden dat ik de overstap maakte) tussen DSLR en compact.
Ook logisch natuurlijk. Daarnaast vind ik het zonde om te investeren in een camera voor vakantiefoto's.

Ik merkte bij de DSLR dat ik hem puur bij vakanties of gelegenheden meenam. De compacte leg je toch eerder even in de auto. Zeker omdat fotografie niet iets is waardoor ik een uitstapje of vakantie wil laten beheersen.

Starred

Combinatie van een DSLR voor de echte foto's en een iPhone 4S voor de hapsnap pics?

Of een Nikon DSLR + een Nikon V1/J1. Kan je in ieder geval de lenzen uitwisselen...

Als je naar de G-serie van Canon kijkt, dan de meest recente bekijken. Die heeft bijna een APC formaat sensor er in  8)