Shure SRH-840 voor buiten, nu een mooie set voor binnen

Started by Bas Akkerman, January 11, 2012, 21:28:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on February  8, 2012, 22:55:04
Super! Wel echt goed in laten spelen! Liefst zo'n 200 uur.
Ik doe mijn best, een busreis naar Malmo van 11.00u helpt al aardig. ;)
Hij moet ook zeker ingespeeld raken, vind het midhoog nog wat teveel opvallen en het kan allemaal wat soepeler. Wat nu al wel opvalt t.o.v. de Grado 80 is de plek van de luisteraar. Waar je met de Grado deel was van de band, ben je bij de Shure deel van het publiek. Grappig.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Dat is ook wel een perspectief dat mij aanspreekt en een reden dat ik geen uitgesproken fan ben van de goedkopere Grado's (ook door hun ongeraffineerde mid-hoog) of Sennheiser HD 25.

Maar dat soepele, homogene geluid gaat nog komen...

Jumping Jack

 :withstupid:

Ik heb die van mij gewoon een hele tijd aan de hoofdtelefoonversterker laten hangen terwijl de set via de speakers speelt... De klank gaat er inderdaad nog veel op vooruit.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Even een tussenpost. Hij is nu flink aan het inspelen, hoewel ik hem nog wel op de versterker zal laten inspelen. Midhoog gaat al iets beter, hoog wordt gedefinieerder (bekkens :wub:), het midlaag, is wat teveel afwezig, het laag is nog wat rommelig. Vrouwenstemmen hebben de voorkeur, juist door het gebrek aan midlaag/gesloten koptelefoon waardoor (?) laag sompiger wordt en mannenstemmen body missen. De zangers lijken met een te strakke broek te zingen.
Soms hoor ik ook nog wat gekraak in de filters, alsof het te hard staat en overstuurt wordt, maar ik speel op lager volume dan voorheen.
Een gesloten hoofdtelefoon is toch wel even wennen, voor mijn gevoel hoor ik steeds het suizen van mijn eigen oren door de muziek heen. En mis ik wat zwart om de instrumenten en stemmen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Geef hem echt 100 uur, waarvan zeker een dag roze ruis op een volume dat je net aan zelf als vrij luid en onprettig ervaart als je de hoofdtelefoon op hebt. Het maakt ECHT uit... De SRH840 is echt heel erg goed in balans. Midlaag afwezig en laag rommelig kan ik absoluut niet beamen (als ik het echt zou vinden zou ik het zeggen... ;)).

Hier overigens een interessant vergelijk tussen de hoofdtelefoons:



Hieruit zou je op kunnen maken dat de SRH840 meer 'mellow' klinkt door minder energie tussen 1 en 5 kHz en wat 'bassier' door meer en dieper laag. Dat is ook precies wat ik als verschil hoor tussen de twee modellen. Ik vind de SR80 vrij fel en mid-georienteerd klinken, de SRH840 heeft een perspectief dat wat 'verder weg' is en wat meer laid-back, met echter behoudt van alle details (bekkens inderdaad!). Precies wat ik wil als ik naar een hoofdtelefoon luister. Misschien is het toch niet jouw 'dingetje'? Ieder persoon hoort immers weer anders en vooral bij hoofdtelefoons kan dat enorm polariseren.

Bas Akkerman

Het zijn toch gewoon typisch inspeeldingen denk ik. Het mid is inderdaad wat minder prominent aanwezig dan bij de SR80, waardoor het op mij gemoffeld kan overkomen. Ik heb wel een test-dvd met roze ruis, maar kan je dat ook op repeat zetten of zo?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Quote from: Bas Akkerman on February 15, 2012, 21:50:05
Het zijn toch gewoon typisch inspeeldingen denk ik. Het mid is inderdaad wat minder prominent aanwezig dan bij de SR80, waardoor het op mij gemoffeld kan overkomen. Ik heb wel een test-dvd met roze ruis, maar kan je dat ook op repeat zetten of zo?

Ja, kun je op repeat zetten. Repeat title geloof ik... Niet TE hard zetten natuurlijk... ;)  Ik vind het moeilijk aan te geven hoe hard precies, maar liefst iets harder dan je ooit zult spelen. Gebruik echter wel je gezonde verstand met het volume... ;)

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on February 15, 2012, 21:55:26
Ja, kun je op repeat zetten. Repeat title geloof ik... Niet TE hard zetten natuurlijk... ;)  Ik vind het moeilijk aan te geven hoe hard precies, maar liefst iets harder dan je ooit zult spelen. Gebruik echter wel je gezonde verstand met het volume... ;)
Kan wel aardig inschatten wat je bedoelt met het volume. En dan bedoel je met roze ruis de "toonladder" van laag naar hoog, toch?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Garmt, met wat stuur jij de Shure aan? Gebruik je hem enkel mobiel? Gewoon uit nieuwsgierigheid...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Quote from: Jumping Jack on February 15, 2012, 22:00:10
Garmt, met wat stuur jij de Shure aan? Gebruik je hem enkel mobiel? Gewoon uit nieuwsgierigheid...

Vooral thuis aan Macbook Pro, iPod en iPad... Heel soms aan mijn Linn Majik DS-I.

Bas Akkerman

Mmm, de Shure's beginnen steeds beter ingespeeld te raken.
Waar ik eerst het midhoog en hoog mooi werd weergegeven, komt nu het midlaag naar voren. Zo kon ik net het drumvel horen en de trillingen na het slaan op het vel. Kortom, ook daar meer "inner details".
Belangrijkste vind ik nog wel dat ik ook weer nummers beluister die ik meestal oversloeg. Ik zal binnenkort eens iemands iPod lenen. Kijken wat de dac van mijn Sony nou eigenlijk voor aandeel heeft daarin.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Haha, het ding verandert nogal hé. Ik was ook aangenaam verrast toen die ingespeeld was...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Zeker!!! Hij begint steeds evenwichtiger te raken. En wat ik zeg, ook steeds meer details te horen. Een zelfde ervaring had ik destijds ook met de Grado. Het wordt allemaal makkelijker en soepeler.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Klopt, ik stond er echt van te kijken wat voor een wereld van verschil dat gaf. Ik had dat bv met mijn speakers nooit zo ingrijpend ervaren.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

sebassie

Als het mee zit, wordt vanmiddag mijn nieuwe hoofdtelefoon bezorgd. Mede obv de vele positieve bevindingen hier heb ik ook gekozen voor een Shure 840. Deze gaat mijn Ultrasone HFI-2400 vervangen tijdens treinreizen van en naar mn werk.

Hoewel ik heel erg tevreden ben over de Ultrasone (het geluid, maar ook zeker het draagcomfort) voelde ik me in een drukke trein een beetje opgelaten als ik harder speelde (half open systeem). Vandaar dus de Shure. Ik heb al gelezen dat-ie veel inspeeltijd nodig heeft. En dat ik dat voor een goed resultaat moet doen met 'pink noise'... Maar kan iemand me vertellen wat roze ruis is en hoe ik er aan kan komen?

Sebas
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

garmtz

Het is het geluid dat je hoort aks je je radio niet afstemt op een station. Je zou dus een FM tuner kunnen gebruiken. Muziek werkt overigens ook wel hoor...

Bas Akkerman

Garmt kan je daar beter uitleg over geven, maar ik zal het proberen. Pink noise staat vaak op een test dvd/blu ray zodat je elke luidspreker met behulp van een db-meter op hetzelfde geluidsniveau kan instellen. Het is een soort ruis (zoals je vroeger op de tv had als die geen signaal had). Die kan je laten spelen en je hoofdtelefoon ondertussen op de hoofdtelefoonaansluiting van je versterker/receiver aansluiten. Dan krijgt de hoofdtelefoon dus die ruis en speelt ie daardoor in. Is het een beetje duidelijk zo? Bij de Shure is het zeker aan te raden hem goed in te spelen. Veel plezier ermee, hopelijk bevalt ie je!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Gewoon een cd (of een muziekbestand) met wat dynamische muziek op repeat doet het ook wel hoor...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

sebassie

dus als ik het goed begrijp is pink noise 'gewoon' ruis... even terzijde: waar komt die toevoeging 'pink' vandaan?

@ garmt: kan ik wel 'ruis' uit mn dsi krijgen? en zo ja, hoe dan?
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

garmtz

Pink noise is gewoon maar een naampje. De ruis is zo samengesteld, dat alle frequenties vertegenwoordigd zijn, maar dat de hoeveelheid geluidsenergie per oktaaf gelijk is voor iedere octaafband (of 1/3 octaafband). Dit maakt deze ruis uitermate geschikt voor metingen van frequentiebereik, omdat die vaak wordt gepresenteerd als energie per 1/3 octaaf.

Witte ruis heeft niet zo'n filter/shaping, zit dan dus ook minder laag en meer hoog in het signaal.

Jumping Jack

Volgens mij kan je wel ergens een geluidsbestand met pink noise downloaden.
Hier bv: http://archive.org/details/TenMinutesOfWhiteNoisePinkNoiseAndBrownianNoise
Ik veronderstel dat dit mag geplaatst worden en er geen auteursrechten op zitten?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Quote from: sebassie on June  8, 2012, 09:52:47

@ garmt: kan ik wel 'ruis' uit mn dsi krijgen? en zo ja, hoe dan?

Gewoon googlen op 'download pink noise mp3' en de file op repeat streamen nasr je DSI! ;)

sebassie

de ht heeft n groot deel van het weekend aan het pink noise infuus gehangen. voorlopig nog met mn ultrasone in de trein.
weet iemand of er voor de share ook een kortere kabel beschikbaar is?
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

garmtz

Quote from: sebassie on June 11, 2012, 17:53:36
de ht heeft n groot deel van het weekend aan het pink noise infuus gehangen. voorlopig nog met mn ultrasone in de trein.
weet iemand of er voor de share ook een kortere kabel beschikbaar is?

Korter niet, wel een 'straight' kabel (of heb je die al, het originele snoer is namelijk gekruld) van 3 m. Je kunt natuurlijk altijd knippen en opnieuw afmonteren...