Shure SRH-840 voor buiten, nu een mooie set voor binnen

Started by Bas Akkerman, January 11, 2012, 21:28:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Vooruit, nog maar een aankoopadvies-topic van mij ;)

Deze is echter een beetje uit "nood" geboren. Ik heb al een aantal jaar een SR80 als hoofdtelefoon waar ik erg tevreden over ben. In het verleden heb ik in dezelfde prijsklasse Beyerdynamic, AKG en Sennheiser gehoord, maar de Grado stak er voor mij met kop en schouders bovenuit. Niet te fel of metalig in het hoog, een vrij strakke bass en een mooi, maar niet overdreven middengebied. Deze Grado neem ik overal mee naar toe en dat is te merken. Inmiddels heb ik al een nieuwe draad erop laten zetten en ook deze draad is op sterven na dood. Daarnaast ondervind ik te veel last van omgevingsgeluiden doordat de Grado een open koptelefoon is. Kortom, ik ben op zoek naar een andere oplossing die maximaal €500,- kost.

Ik hink daarbij op twee gedachten:
- een koptelefoon kopen voor binnen die beter speelt dan de Grado én een koptelefoon voor onderweg die (het liefst) net zo goed presteert als de huidige SR80. Dat laatste is niet per se nodig, omdat ik weet dat een open koptelefoon in verhouding tot de prijs beter presteert dan een gesloten koptelefoon.
- slechts 1 koptelefoon wanneer dit een dusdanige verbetering is dat het verdelen van het budget eigenlijk zonde is. Als dit dan betekent dat ik wel mindere kwaliteit hoor in bijvoorbeeld het OV kan ik daar mee leven.

Vooralsnog kies ik voor optie 1, omdat ik het eigenlijk zonde vind een dusdanig dure koptelefoon ook het OV in mee te nemen.
Mogelijke koptelefoons zouden dan kunnen zijn: Grado Prestige SR-325i (voor binnen) en een Shure SRH-840 voor buiten. Deze keuzes heb ik tot nu gebaseerd op mijn ervaring met Grado en de ervaringen van Garmt, waar ik me klanktechnisch vaak in kan vinden (gevoelig voor hoog, rijkheid van stemmen en een goed laag).
Een andere vraag is of ik de Grado "onversterkt" kan beluisteren of dat ik deze per se moet gebruiken in combinatie met een hoofdtelefoonversterker. Thuis wil ik namelijk ook via mijn mp3-speler in bed kunnen luisteren en dan vind ik een losse versterker net wat minder handig. Ik weet dat ik dan ook een verloop moet hebben om de Grado op de mp3 aan te kunnen sluiten.

Daarnaast zit ik er aan te denken een Asus Xonar Essence ST te kopen en in te bouwen in de PC. Op deze manier kan ik, wanneer ik dat wil, toch de Grado versterken en ik verwacht dat dit een betere bron is dan mijn huidige mp3-speler. Maar ook hier graag advies!

Bas

PS: dit alles gaat niet ten koste van het stereogedeelte. De ervaring tussen het luisteren met een koptelefoon en luidsprekers is dusdanig anders dat ik dit niet kan en wil vergelijken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Former member 78


Bas Akkerman

Mijn Grado begeeft het eerder dan ik wil kiezen.  :D Ik wil het (geld) eigenlijk een beetje voor mijn verjaardag vragen. En die is al over een week. Dus aankoop eind februari?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Former member 78

Dat is best snel!

Er zullen vast members zijn met goede voorstellen.

garmtz

Misschien is het handig als je hier komt luisteren naar de Shure? Hij is nu ingespeeld en speelt best fijn zowel op mijn Linn als op mijn MacBook Pro met Pure Music. Ik gebruik hem echter ook direct op mijn iPad en iPhone. Prima!

De Grado heeft veel meer baat bij een goede hoofdtelefoonversterker dan de Shure (hoewel het best zal gaan, vanwege de lage impedantie van de Grado), maar of je de weg moet gaan van een geluidskaart? Misschien is een portable amp zoals de nieuwe Fiio E17 dan een beter idee. Kun je zowel thuis als onderweg gebruiken en zal je ook in de mogelijkheid stellen om zelfs de Grado onderweg op je MP3 speler te gebruiken.

Als ik niet de eis had voor een gesloten hoofdtelefoon, had ik zeer waarschijnlijk ook voor Grado gekozen, omdat het geluid me erg aanstaat van het merk. Gek genoeg is de Shure helemaal niet 'Grado-achtig', eerder naar Sennheiser neigend, maar toch vind ik beide merken aangenaam.

Bij mij vallen vanwege het hoog heel veel merken af, zoals Beyer en Ultrasone, maar lees mijn topic, daar heb ik het al een keer uitgelegd... ;)

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on January 11, 2012, 22:56:44
Misschien is het handig als je hier komt luisteren naar de Shure? Hij is nu ingespeeld en speelt best fijn zowel op mijn Linn als op mijn MacBook Pro met Pure Music. Ik gebruik hem echter ook direct op mijn iPad en iPhone. Prima!

De Grado heeft veel meer baat bij een goede hoofdtelefoonversterker dan de Shure (hoewel het best zal gaan, vanwege de lage impedantie van de Grado), maar of je de weg moet gaan van een geluidskaart? Misschien is een portable amp zoals de nieuwe Fiio E17 dan een beter idee. Kun je zowel thuis als onderweg gebruiken en zal je ook in de mogelijkheid stellen om zelfs de Grado onderweg op je MP3 speler te gebruiken.

Als ik niet de eis had voor een gesloten hoofdtelefoon, had ik zeer waarschijnlijk ook voor Grado gekozen, omdat het geluid me erg aanstaat van het merk. Gek genoeg is de Shure helemaal niet 'Grado-achtig', eerder naar Sennheiser neigend, maar toch vind ik beide merken aangenaam.

Bij mij vallen vanwege het hoog heel veel merken af, zoals Beyer en Ultrasone, maar lees mijn topic, daar heb ik het al een keer uitgelegd... ;)
Yep, naar aanleiding van dat topic kwam ik ook op de Shure. Voor deze Grado had ik ook een goedkope Sennheiser en de sound beviel me op zich wel. Dan kom ik eens langs om de Shure te beluisteren, tof!
Mmm, toch wel een head-amp dus? Wat zijn jullie tips daarvoor?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Quote from: Bas Akkerman on January 12, 2012, 08:29:53
Yep, naar aanleiding van dat topic kwam ik ook op de Shure. Voor deze Grado had ik ook een goedkope Sennheiser en de sound beviel me op zich wel. Dan kom ik eens langs om de Shure te beluisteren, tof!
Mmm, toch wel een head-amp dus? Wat zijn jullie tips daarvoor?

Head-amps die zowel USB in (vanaf laptop) als AUX in hebben, zijn o.a. de iBasso Zero en Fiio E17 (nog niet uit). Beiden rond de 100-150 Euro.

Bas Akkerman

Ik heb ze op Internet gezocht, maar kan zo snel niet vinden welke winkels ze verkopen.
Daarnaast vraag ik me af of ik ermee de dac in een ipod mee kan bypassen. Via aux-in, toch? Zit namelijk te denken om mijn Sony mp3-speler te vervangen voor een ipod. De Sony ondersteunt namelijk geen flacc, dus heb nu alles (geript met Eac) in wav erop staan. Aangezien ik maar 32 gb beschikbaar heb, zit de Sony nogal snel vol.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

Quote from: garmtz on January 12, 2012, 09:31:54
Head-amps die zowel USB in (vanaf laptop) als AUX in hebben, zijn o.a. de iBasso Zero en Fiio E17 (nog niet uit). Beiden rond de 100-150 Euro.

Ik heb zelf de HRT HeadStreamer I.S.M. Senn HD-25, deze heeft alleen geen AUX in. Misschien is de HiFiMAN HM-801 ook een idee, portable, kan ook dienst doen als USB/DAC/AMP.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

Quote from: Bas Akkerman on January 15, 2012, 15:18:07
De nieuwe iPod classic 160 gb kost nu €215,-. Valt dus mee...

Ok, dat is zeker niet verkeerd, ik denk dat je op zoek moet naar een makkelijk aan te sturen HP dan.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bas Akkerman

Inderdaad of een prijs tot €200 voor de hoofdtelefoon en een versterker zoals Garmt die aangaf. Of gewoon nog even wachten met de iPod, dat heeft niet zo'n haast.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Kan een Grado SR-225i voor een mooie demoprijs krijgen... Ga ik wel doen denk ik. Dan is er nog ruimte voor een 2e koptelefoon en/of koptelefoonversterker.

Edit: en na wat speurwerk zie ik nu ook een tweedehands Grado SR-325i. Voor €70,- meer dan bovengenoemde SR-225i.
Ships, wat nu te doen?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Former member 78


Bas Akkerman

Quote from: ArjanR1 on January 16, 2012, 16:08:18
Is er de mogelijkheid om ze te beluisteren?

a
De 225 komt van een winkel, daar dus wel. De 325 komt van een particulier, dus daar weet ik het nog niet van.

Ik lees van sommige reviews dat de 325 een betere basweergave heeft, maar ook een pittiger hoog dan de 225. Dan ben ik toch geneigd voor de 225 te gaan.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz


Bas Akkerman

Quote from: garmtz on January 17, 2012, 20:19:45
Ik kan je niet helpen... Ken ze niet goed genoeg... Lastig... :-\
Geen probleem. Af en toe wat tips helpt me al prima. Ik ga voor de SR225. Dan houd ik genoeg geld over voor de Shure en voor een koptelefoonversterker.
De Graham Slee Voyager lijkt me ook wel wat, maar kan ik dan niet op de pc/laptop aansluiten. Toch? Het lijkt me wel een meerwaarde in kwaliteit t.o.v. de door jouw geopperde versterkers.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Quote from: Bas Akkerman on January 17, 2012, 21:18:52
Geen probleem. Af en toe wat tips helpt me al prima. Ik ga voor de SR225. Dan houd ik genoeg geld over voor de Shure en voor een koptelefoonversterker.

Altijd eerst beluisteren, hoofdtelefoons zijn zeer persoonlijk. Geldt ook voor de Shure... ;)

QuoteDe Graham Slee Voyager lijkt me ook wel wat, maar kan ik dan niet op de pc/laptop aansluiten. Toch? Het lijkt me wel een meerwaarde in kwaliteit t.o.v. de door jouw geopperde versterkers.

de Graham Slee heeft inderdaad geen USB in. Of hij beter is dan de door mij genoemde weet ik niet...

Bas Akkerman

Ik ga ze ook beluisteren. Maar de SR325i is al weg, vandaar.
De Graham ga ik ook eerst beluisteren. Weet jij nog waar ik de ibasso en fiio (als die eenmaal uit is) kan beluisteren? In de VS struikel je over zaken waar je versterkers kan beluisteren, maar in Nederland...  :withstupid:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Quote from: Bas Akkerman on January 17, 2012, 22:16:13
Ik ga ze ook beluisteren. Maar de SR325i is al weg, vandaar.
De Graham ga ik ook eerst beluisteren. Weet jij nog waar ik de ibasso en fiio (als die eenmaal uit is) kan beluisteren? In de VS struikel je over zaken waar je versterkers kan beluisteren, maar in Nederland...  :withstupid:

iBasso en Fiio zou voor mij ook een blindkoop zijn, maar voor het doel en de prijs vind ik dat minder erg dan bij hoofdtelefoons. Overigens heb ik de Shure ook blind gekocht, dus ik volg mijn eigen advies niet eens op... ;)

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on January 17, 2012, 22:21:33
iBasso en Fiio zou voor mij ook een blindkoop zijn, maar voor het doel en de prijs vind ik dat minder erg dan bij hoofdtelefoons. Overigens heb ik de Shure ook blind gekocht, dus ik volg mijn eigen advies niet eens op... ;)
Haha, ik hoor het liefst toch zelf ja, mij te grote verschillen! Nou wordt dat met de versterkers inderdaad wel lastig.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Op de blind een Shure SRH-840 online besteld. Nu maar hopen dat hij er voor woensdag is (voordat ik naar Malmö ga), maar dat zal wel wishfull thinking zijn. De Grado 225i hoop ik binnenkort te beluisteren.
Dus ik ben toch maar de weg opgegaan van een aparte koptelefoon voor binnen en één voor buiten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Quote from: Bas Akkerman on February  3, 2012, 22:21:28
Op de blind een Shure SRH-840 online besteld. Nu maar hopen dat hij er voor woensdag is (voordat ik naar Malmö ga), maar dat zal wel wishfull thinking zijn. De Grado 225i hoop ik binnenkort te beluisteren.
Dus ik ben toch maar de weg opgegaan van een aparte koptelefoon voor binnen en één voor buiten.

Super! Wel echt goed in laten spelen! Liefst zo'n 200 uur.