creeeren continue optische verbinding

Started by bigbro, January 10, 2012, 20:39:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bigbro

Hoi,

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een voorversterker met heel veel optische en digitale coaxiale ingangen. Op zich mooi maar de versterker is zo 'slim' om elke keer wanneer er geen signaal binnenkomt op een ingang, deze ingang ook af te sluiten. Geen probleem bij bijvoorbeeld een blurayspeler of zo want die geeft een permanent signaal af. Ik wil echter ook mijn tv aansluiten via de optische digitale ingang. Wat gebeurt er vervolgens:

Elke keer als ik zap sluit de voorversterker de ingang af. Komt dan vervolgens het volgende kanaal en dus signaal, dan volgt er een keiharde tik door de luidsprekers. Dit komt weer omdat de voorversterker zo is opgebouwd dat alle extra beschermingen etc zijn weggelaten. In de praktijk betekent dit dat ik het tv audio signaal analoog heb aangesloten. Daarmee mis ik in vele gevallen het DD 5.1 geluid dat door veel kanalen wordt meegestuurd.

Wat ik nodig heb is een soort kastje, optisch in en weer optisch uit, dat wel een constante (stroom) signaal afgeeft, zodat de ingang van de versterker open blijft staan. Nu was hier bij mij een forumgenoot op visite en die zij dat een DAC een optische ingang en uitgang heeft en bovendien een constant signaal afgeeft.

Vraag: heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wellicht een andere oplossing?

CZ79

#1
Ik weet dat er 'DAC's' (eigenlijk geen DAC, want je gaat van digitaal naar digitaal) bestaan die ook een digitale uitgang hebben, wellicht dat deze inderdaad gebruikt kunnen worden om er een continue 'spanning' op te houden zodat de ingang van de versterker niet 'gesloten' wordt vanwege (een seconde) geen signaal.

Wellicht dat er ook nog andere oplossingen bestaan?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika