Welke draaitafel heb jij?

Started by Joris1971, January 9, 2012, 21:49:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

patsijb

mooi die new carbonversies van project

Sodejuu

Quote from: Robiwan on June  5, 2016, 13:05:02
Bedankt voor de tip. Ik heb de webshop ingelicht over het probleem. En een Audio Technica AT95E (die heb ik nog liggen), matcht die goed met een Rega arm?

De AT95E erin gezet met de Rega protractor en de kanaalbalans is in orde. Het klinkt wel minder goed.
Een AT95e zou eigenlijk niet minder mogen klinken dan een Bias2. Ik ben ook geen fan van de Rega afstelling. Als je de overhang van de arm aanhoudt (= 15mm), zul je zien dat het element (naald) een stuk verder naar voren moet. Als je dat doet, klinkt het stukken beter.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

Robiwan

Quote from: Sodejuu on June  6, 2016, 16:59:16
Een AT95e zou eigenlijk niet minder mogen klinken dan een Bias2. Ik ben ook geen fan van de Rega afstelling. Als je de overhang van de arm aanhoudt (= 15mm), zul je zien dat het element (naald) een stuk verder naar voren moet. Als je dat doet, klinkt het stukken beter.

dat heb ik gedaan maar het bias element klinkt echt een stuk beter, op de kanaalonbalans na dan. Daarnaast is de RF frequentie van 15 Hz met de 95E in een Rega arm niet optimaal (target is 8-12 Hz). 
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Sodejuu

Heb je die 15Hz uit een tabel gehaald, berekend of gemeten? Als je de Hifi News Test LP hebt, kun je zelf nagaan wat de armresonantiefrequentie is.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

Robiwan

#904
Quote from: Sodejuu on June  6, 2016, 20:24:41
Heb je die 15Hz uit een tabel gehaald, berekend of gemeten? Als je de Hifi News Test LP hebt, kun je zelf nagaan wat de armresonantiefrequentie is.

http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=12&submit=Submit

Ik sta ook versteld maar de Bias2 klinkt echt stukken beter (levendiger, zuiverder, rijker, strakker, sneller, gedetailleerder) dan de AT95E :dontgetit: :D Ik gebruik verder een Rega Fono MM MK2 phonoversterker.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Sodejuu

Dus uit een tabel. Als je de LP die ik eerder aangaf hebt, kun je 'm meten. Dat is track 2 (lateraal) en 3 (vertikaal) op de B kant. Je hoort een stem telkens een frequentie noemen. Dat gaat van 16Hz naar 6Hz. Daar waar de arm het ergst staat te wiebelen, dat is je resonantiefrequentie. Ik weet zeker dat die lager zal zijn dan 15Hz.
Hoe oud is je AT95 en waar heeft ie al eerder in gespeeld. Is de naald nog wel goed?
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

Robiwan

Quote from: Sodejuu on June  7, 2016, 01:55:20
Dus uit een tabel. Als je de LP die ik eerder aangaf hebt, kun je 'm meten. Dat is track 2 (lateraal) en 3 (vertikaal) op de B kant. Je hoort een stem telkens een frequentie noemen. Dat gaat van 16Hz naar 6Hz. Daar waar de arm het ergst staat te wiebelen, dat is je resonantiefrequentie. Ik weet zeker dat die lager zal zijn dan 15Hz.
Hoe oud is je AT95 en waar heeft ie al eerder in gespeeld. Is de naald nog wel goed?

de at95e is nagenoeg nieuw en komt uit een nieuwe At LP120 USB draaitafel. Niet vergeten dat dit element maar 30 euro kost!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Sodejuu

Klopt (officieel kost een AT95e €49,95), maar een Bias2 kost ook maar €50 als je 'm in 't performancepack neemt, met gratis kanaalongelijkheid. Een MP100 kost €100 (net als de Bias2 officieel), maar speelt wel veel beter en heeft geen kanaalongelijkheid. Waar wil je naar toe?
BTW, bij LP Gear kun je een hyperelliptic naald en een Shibata naald kopen passend voor de AT95. Dat speelt voor zo'n goedkoop element ongelofelijk goed.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

Robiwan

Quote from: Sodejuu on June  8, 2016, 12:30:26
Klopt (officieel kost een AT95e €49,95), maar een Bias2 kost ook maar €50 als je 'm in 't performancepack neemt, met gratis kanaalongelijkheid.

:D :D :D Joenit stuurt een nieuw en hopelijk goed Bias2 element op. Wel een zeer goede service. wordt morgen netjes op m'n werk bezorgd en het defecte exemplaar nemen ze mee terug.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Peerless Monster

#909
Nieuw projectje geweest en afgelopen woensdag in gebruik genomen...
Een dual CS510
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

advr

Quote from: Peerless Monster on June  8, 2016, 18:46:38
Nieuw projectje geweest en afgelopen woensdag in gebruik genomen...
Een dual CS510

Dat ziet er mooi uit!!

Veel plezier  er mee!
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Peerless Monster

Quote from: advr on June  8, 2016, 20:23:57
Dat ziet er mooi uit!!

Veel plezier  er mee!

Thnx Ad!
Het klinkt ook zo lekker.

bedrading is helemaal vervangen door Cardas bedrading, loopt echt heel soepeltjes na de revisie.
Echt heel mooi gedaan.

Ik ga denk ik nog wel een iets uitgebreider verslagje doen, maar dit is gewoon prachtig.
Zo lekker stil, vloeiend, muziek!!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kwabbernoot

Ziet er erg mooi uit.  :worship: Heb je ook nog een foto een beetje meer van boven genomen?

Groeten...

Peerless Monster

Quote from: Kwabbernoot on June  9, 2016, 08:48:58
Ziet er erg mooi uit.  :worship: Heb je ook nog een foto een beetje meer van boven genomen?

Groeten...

Plaats ik vanavond.
Ik probeer door mijn mail heen te worstelen van afgelopen jaren dat afwezig was 😄
Dus drukte 😜
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

advr

Quote from: Peerless Monster on June  8, 2016, 21:57:29
Thnx Ad!
Het klinkt ook zo lekker.

bedrading is helemaal vervangen door Cardas bedrading, loopt echt heel soepeltjes na de revisie.
Echt heel mooi gedaan.

Ik ga denk ik nog wel een iets uitgebreider verslagje doen, maar dit is gewoon prachtig.
Zo lekker stil, vloeiend, muziek!!

Leuk is dat knutselen aan oud spul.... ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Robiwan

Quote from: Sodejuu on June  8, 2016, 12:30:26
Klopt (officieel kost een AT95e €49,95), maar een Bias2 kost ook maar €50 als je 'm in 't performancepack neemt, met gratis kanaalongelijkheid. Een MP100 kost €100 (net als de Bias2 officieel), maar speelt wel veel beter en heeft geen kanaalongelijkheid. Waar wil je naar toe?
BTW, bij LP Gear kun je een hyperelliptic naald en een Shibata naald kopen passend voor de AT95. Dat speelt voor zo'n goedkoop element ongelofelijk goed.

Joenit heeft een nieuw (onder garantie) Rega Bias2 MM element opgestuurd en deze is helemaal oke. Geen hoorbare kanaalonbalans en het klinkt bijzonder goed. Geen analytisch gedoe want je wordt al na een paar tellen in de muziek getrokken, kortom ben zeer tevreden.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

#916
De laatste dagen enkele vinylalbums vergeleken met Spotify.

De verschillen die zich telkens openbaren zijn de betere ruimtelijkheid en losheid van de draaitafel tegenover het meer krachtige, Pratty, recht voor je smoel karakter van Spotify. Het album Dare van The Human League klonk op lp helaas echt naar natte kranten. :crazy: :D Ook sss-en zijn niet altijd zuiver met lp, maar dat is een bekend fenomeen.

Ik heb aan Joenit de vraag gesteld of ik de Rega Torque Wrench kan lenen waarmee de element schroefjes gelijkmatig met 0,4 Nm worden vastgedraaid. Op het gehoor spelen met de mate van 'vastzetten' geeft redelijk wat klankverschil. De handleiding geeft aan deze zo vast mogelijk te zetten. Maar ja wat is zo vast mogelijk? Voor de een is dat het punt waarop de behuizing bijna scheurt en voor de ander als de schroefjes maar net vastzitten.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Cyreg

#917
ja, uit ervaring sprekend met Rega TT's en z'n elementen > grote klank invloed mbt hoe vast...vaster...vaststststs  ;D
Trouwens, dat geldt ook heel sterk voor de RB250, RB300 armen met middenpilaar..
..deze moeten net aan vast zitten > anders dood geluid!!!

Geldt dus niet zozeer voor de 3-punts bevestiging, maar dat zal ongetwijfeld ook wel wat uitmaken!
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Quote from: Cyreg on June 12, 2016, 13:11:29
ja, uit ervaring sprekend met Rega TT's en z'n elementen > grote klank invloed mbt hoe vast...vaster...vaststststs  ;D
Trouwens, dat geldt ook heel sterk voor de RB250, RB300 armen met middenpilaar..
..deze moeten net aan vast zitten > anders dood geluid!!!

Geldt dus niet zozeer voor de 3-punts bevestiging, maar dat zal ongetwijfeld ook wel wat uitmaken!

De Bias2 heeft een 2-punts bevestiging! Maar wat vond jij het beste klinken betreffende elementen, losjes, vaster, vast, VAST?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Cyreg

#919
Quote from: Robiwan on June 12, 2016, 13:26:23
De Bias2 heeft een 2-punts bevestiging! Maar wat vond jij het beste klinken betreffende elementen, losjes, vaster, vast, VAST?

Ah sorry, bij driepunts-bevestiging bedoelde ik de ARMEN, niet de elementen  ;)
elementen had ik meestal wel vast, maar met niet veel kracht
(heb toen ook nog wel 'ns geprobeerd om aan zo'n torquewrench te komen)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Quote from: Cyreg on June 12, 2016, 14:11:16
Ah sorry, bij driepunts-bevestiging bedoelde ik de ARMEN, niet de elementen  ;)
elementen had ik meestal wel vast, maar met niet veel kracht
(heb toen ook nog wel 'ns geprobeerd om aan zo'n torquewrench te komen)

zag enkele gerelateerde berichten van ene Cyreq voorbijkomen op het vinylengine forum :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

wil

Na lang geleden met Philips Hi-fi's, Lenco's en een Thorens look-a-like (geen idee meer wat dat was) gedraaid te hebben heb ik weer een platenspeler. Een Sony PS-LX220. Een Pro-Ject phono box II er aan en draaien maar.



De platenzaak om de hoek kan in zijn handen wrijven :D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Alco

Lijkt me wel erg lastig te bedienen, als ie zo laag staat, Wil. :unsure:
(aan de andere kant, zo krijg je wel de nodige rek en strek oefeningen, en wordt muziek luisteren een sport)  ;)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

wil

Is inderdaad laag, maar prima te doen. Bovendien staat ie dan tijdens het spelen geen extra stof te happen, na het spelen kan de stofkap er weer los op gelegd worden.
Wel is het zo dat deze speler sowieso al erg plat is. Een hoger model wordt al snel echt te krap.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Struis

Nu iig nog een Thorens TD160 die ik al.. Hmm.. bijna 20 jaar heb en gebruik... Wow, dat is al even.......
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.