Alles over platenwasmachines

Started by Joris1971, January 9, 2012, 21:25:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jumping Jack

Mss nog een voordeel van de okki nokki: de nodige onderdelen (viltjes voor de afzuigmond, afzuigarmen) vind je gemakkelijk online (bv bij vinylvinyl).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

AbZ

Quote from: Jumping Jack on January 10, 2012, 09:28:22
Mss nog een voordeel van de okki nokki: de nodige onderdelen (viltjes voor de afzuigmond, afzuigarmen) vind je gemakkelijk online (bv bij vinylvinyl).
:thumbs-up:  lijstje tikkie aangepast

chansig

De Hanss is veel minder duur geworden..scheelt wel een euro of 300.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

sultankat

Quote from: AbZ on January  9, 2012, 22:33:27
Volgens mij moet het losmaken van vuil niet door het zuigen gebeuren
maar door de vloeistof & het inweken.

Klopt, maar vervolgens moet je het wel allemaal afvoeren voordat de zaak verdampt. En dan is een betere afzuiging niet te verwaarlozen.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Rowdy

Wie heeft er ervaring met onderstaande platenborstel/stofzuigertje?


Hij kost 22,95 euro.

Arno P

#30
De wereldstandaard: Keith Monk's of afgeleiden hiervan zijn volgens mij de meest effectieve reinigers

En goed na te maken overigens

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108431.50

metheny

Quote from: Rowdy on February  4, 2012, 08:24:13
Wie heeft er ervaring met onderstaande platenborstel/stofzuigertje?


Hij kost 22,95 euro.

Prima ding werkt perfect, ik kan het weten want ik heb er zelf ook 1
Martin Logan Ethos. NordOst Thor stroomfilter. GATO DIA-250S. Eversolo DMP-A8. Neotech Neet-1008 ethernet kabel. Cisco Meraki switch met upgrade

Deleted Member 2

Quote from: metheny on February 28, 2012, 21:34:08
Prima ding werkt perfect, ik kan het weten want ik heb er zelf ook 1

Ik lees hier wel dat een sterker vacuum een positief punt is. Tot op zekere hoogte is dat ook zo, maaar...
Het gevaar is aanwezig dat de vloeistof door de afzuigbuis verdampt in plaats van opgezogen wordt. Het gevolg is dan dat de verontreinigingen achterblijven op de lp. Net niet de opzet. Het meest effectief is een simpele zuigkrachtregeling (oude stofzuiger of triac via conrad) er tussen en experimenteren maar. 8)

Joris1971

Wat is het BESTE platenwasmiddel?


AbZ


Peerless Monster

Quote from: AbZ on August 22, 2012, 21:20:47
Zieke actie  :D
Kan me nauwelijks voorstellen dat iemand daar z'n platenspul aan waagt  :crazy:

Ik had het daarstraks ook gezien en wilde het hier plaatsen...
Je was me alleen voor ;). Grappig is het wel. Ik zou me er niet aan wagen.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Is al een oude..maar toch evengoed grappig. Schijnt erg goed te werken alleen een behoorlijk intensief karweitje en duur ook.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Exxar

Damn, ik ga het toch ook bij mijn Okki Nokki houden. Dit ding werkt perfect en kost nog geen stukken van mensen, maar je kunt zoiets ook altijd zelf maken met een oude stofzuiger.
Enig nadeel aan mijn Okki is dat het plateau een beetje wiebelig is. Nieuwere versies hebben nu een spanschroef op de as waar het plateau op past.

Peerless Monster

Quote from: chansig on August 23, 2012, 13:19:09
Is al een oude..maar toch evengoed grappig. Schijnt erg goed te werken alleen een behoorlijk intensief karweitje en duur ook.

Gr Hans

Duur ok. Maar intensief?
Een plaatwassen is nu eenmaal intensief ;).
Het lijkt te werken zo op het gehoor...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

In verhouding met dan....pffff. ;D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mordante

Ga samen met een vriend een platenwasmachine kopen. Echter ik zit zwaar te twijvelen tussen de Hanss en de Okki. Het verschil is €100. Als ik het goed heb begrepen zuigt Hanss harder. Dat lijkt mij wel een voordeel. Maar is het ook de €100 waard? Dat weet ik niet. Voordeel is dat Hanss in mijn woonplaats te koop is. De Okki weet ik niet.

Moet daar eens over nadenken.

Joris1971

Quote from: Mordante on September 13, 2012, 16:24:17
Ga samen met een vriend een platenwasmachine kopen. Echter ik zit zwaar te twijvelen tussen de Hanss en de Okki. Het verschil is €100. Als ik het goed heb begrepen zuigt Hanss harder. Dat lijkt mij wel een voordeel. Maar is het ook de €100 waard? Dat weet ik niet. Voordeel is dat Hanss in mijn woonplaats te koop is. De Okki weet ik niet.

Moet daar eens over nadenken.

De Hans vind ik er persoonlijker mooier uitzien dan de Okki....

Jumping Jack

Quote from: Mordante on September 13, 2012, 16:24:17
Ga samen met een vriend een platenwasmachine kopen. Echter ik zit zwaar te twijvelen tussen de Hanss en de Okki. Het verschil is €100. Als ik het goed heb begrepen zuigt Hanss harder. Dat lijkt mij wel een voordeel. Maar is het ook de €100 waard? Dat weet ik niet. Voordeel is dat Hanss in mijn woonplaats te koop is. De Okki weet ik niet.

Moet daar eens over nadenken.

De Okki bestel je gewoon bij H&C hifi, gratis aan je deur geleverd. En nog net iets goedkoper dan ergens anders ook, kun je met het verschil een boel plaatjes kopen  :headbanging:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Mordante

Quote from: Jumping Jack on September 13, 2012, 16:51:52
De Okki bestel je gewoon bij H&C hifi, gratis aan je deur geleverd. En nog net iets goedkoper dan ergens anders ook, kun je met het verschil een boel plaatjes kopen  :headbanging:.

Doet H&C hifi mee aan de verkiezing slechtse website van Nederland? Ik kon de Okki niet vinden op de site.

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

ZIU9

#46
Net nieuw hier binnen, lijkt me een prettige site waar we echt over onze hobby kunnen discussieren. Ik ben als ongeregistreerde gast de postings, en de moderatie nagegaan vzv mogelijk, prima!

Over platenwassen, ik gebruik mijn eigen methode. Ik gebruik delen van de Knosti wasbak. Eén deel alcohol en één deel gedestilleerd water en een paar druppeltjes Dreft blauw afwasmiddel. Ik gebruik de wasbak zoals die bedoeld is, plaat tussen de labelklem en wassen maar, in twee richtingen om ingebakken vuildeeltjes echt goed los te krijgen. Maar dan wijkt mijn methode af. Want ik laat de plaat eerst, boven de bak houdend, zoveel als mogelijk afdruipen. De plaat gaat NIET in het droogrek, dat gebruik ik helemaal niet. Ik gebruik daarvoor in de plaats keukenpapier van goede kwaliteit. Ik droog de plaat helemaal af, twee vellen aan elkaar per plaat. Droog met de groeven mee!!! De enorme capillaire werking van keukenpapier zal de vloeistof samen met het vuil afvoeren. Het werkt echt. In elk geval veel beter dan de originele Knosti vloeistof die altijd een residu op de plaat achterlaat. Dit residu vind je aan de naald terug bij de eerste keer na het wassen afspelen. Zo niet bij mijn methode. Bij mijn methode zal er zeer beslist niets aan de naald blijven kleven na de eerste keer afspelen. De plaat is bijna antistatisch door de Dreft. Soms hoor je toch nog wat spetters bij de eerste keer afspelen, maar deze verdwijnen meteen na een keer afspelen.

Bij de Knosti methode blijft er gewoonweg veel te veel vuil in de groef achter die bovendien in het druipspoor buitensporig veel aanwezig is. Probeer het eens, een Keith Monks mag dan erg mooi zijn, maar bedenk je eens hoeveel platen je zou kunnen kopen voor het bedrag dat zo'n machine moet kosten.....Vragen beantwoord ik natuurlijk graag. Wellicht ten overvloede, nooit op 78 rpm schellak platen toepassen!

bles

Hier een goed verhaal over plaatjes wassen en de recepten voor schoonmaak vloeistof  :notify:

http://www.tnt-audio.com/clinica/fluids.html

Succes  :bigsmile: 

Deleted Member 2

Vanmiddag heb ik de alleszuiger die zorgt voor het vacuum van mijn zelf-gebouwde RCM in een andere kamer gezet. Gaatje in de muur, slang er door en weg is de herrie.  :P

Kilroy

Ik heb reeds een tijdje een Okki Nokki en ben daar héél tevreden over!
Echt smerige platen (maar die koop ik maar uitzonderlijk!) moeten soms wel een keer of twee gereinigd worden, maar het resultaat is SUPER!
Onhandig vind ik dat je het reservoir op regelmatige tijdstippen moet ledigen... een 'bijna ledigen indicator' zou wel handig zijn...

Ik gebruik de reinigingsvloeistof van okki nokki (is ook niet echt duur te noemen) maar je zou die eenvoudig zelf kunnen maken:

Meng 1 liter, vetvrije, industriële alcohol (verkrijgbaar in de professionele verfwinkel) en 2 liter gedestilleerd water in een plastic container. Goed schudden. Voeg er een aantal druppels Dreft afwasmiddel aan toe. Begin met vier druppels. Dan weer goed schudden. Als het mengsel na het schudden niet schuimt dan nog een paar druppels erbij doen. Weer schudden. En weer wat druppels. Totdat het mengsel slechts kortstondig schuimt. De schuimkraag moet snel verdwenen zijn. Of vraag in de fotowinkel naar een oppervlakteontspanner voor vloeistoffen.

Ikzelf heb het nog niet uitgetest... maar ik vermoed dat het gewoonweg het recept is van de okki-nokki vloeistof...