Vinyl - Alles over problemen

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:47:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frits marantz

Is een draaitafel met een subwoofer wel goed te gebruiken? Ik heb de indruk dat bij mij de zaak dan niet echt onder controle te houden is. De rumble van de plaat wordt teveel versterkt.

Robiwan

Quote from: frits marantz on March 11, 2017, 19:24:58
Is een draaitafel met een subwoofer wel goed te gebruiken? Ik heb de indruk dat bij mij de zaak dan niet echt onder controle te houden is. De rumble van de plaat wordt teveel versterkt.

als de phonoversterker over een subsonic filter beschikt zou het geen probleem moeten zijn, is dat het geval?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

master30

Ik heb wat zgan platen maar na het wassen met de okki nokki, kraken sommige platen nog, de naald is ook goed schoongemaakt met naaldreiniger.

Het kraken, is dan soms een knappend geluid.


HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Robiwan

Quote from: master30 on April 28, 2017, 22:08:00
Ik heb wat zgan platen maar na het wassen met de okki nokki, kraken sommige platen nog, de naald is ook goed schoongemaakt met naaldreiniger.

Het kraken, is dan soms een knappend geluid.

waarschijnlijk beschadigingen kun je niets aan veranderen helaas.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

bokkes

Quote from: master30 on April 28, 2017, 22:08:00
Ik heb wat zgan platen maar na het wassen met de okki nokki, kraken sommige platen nog, de naald is ook goed schoongemaakt met naaldreiniger.

Het kraken, is dan soms een knappend geluid.
Ik denk aan roest door het wassen ...................... jij hebt toch veel Metal ;-)

master30

#205
Quote from: bokkes on April 29, 2017, 14:09:13
Ik denk aan roest door het wassen ...................... jij hebt toch veel Metal ;-)

^^ shit dan was het niet roestvrij, weer die goedkope persingen dus.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Dolby

Misschien beter reinigen dan met een staalborstel ;D

Mvrgr, Peter

hifi-annemie

Quote from: master30 on April 28, 2017, 22:08:00
Ik heb wat zgan platen maar na het wassen met de okki nokki, kraken sommige platen nog, de naald is ook goed schoongemaakt met naaldreiniger.

Het kraken, is dan soms een knappend geluid.
Ik zou de plaat dan nog eens reinigen, je moet uitkijken dat je het stof niet verder in de groeven drukt bij het schoonmaken. Mijn ervaring is om ruim vloeistof te gebruiken zodat het stof gaat "drijven" en het dan af te zuigen.
ook naspoelen met gedistilleerd water wil wel eens helpen.
Als de plaats niet echt vettig is en alleen maar wat stoffig, moet je je afvragen of je je hem wel nat gaat reinigen.

master30

Quote from: hifi-ralph on May  4, 2017, 10:01:17
Ik zou de plaat dan nog eens reinigen, je moet uitkijken dat je het stof niet verder in de groeven drukt bij het schoonmaken. Mijn ervaring is om ruim vloeistof te gebruiken zodat het stof gaat "drijven" en het dan af te zuigen.
ook naspoelen met gedistilleerd water wil wel eens helpen.
Als de plaats niet echt vettig is en alleen maar wat stoffig, moet je je afvragen of je je hem wel nat gaat reinigen.

Misschien dat dat het wel is, dat ga ik is proberen.
Ik  kan overigens nergens gedestilleerd water vinden, alleen gedemineraliseerd water, ben bij supermarkten, bouwmarkten en auto onderdelen zaken wezen kijken, maar helaas. Makro heeft het wel op het etiket staan maar op de fles staan een stempel waarop gedemineraliseerd water staat, dus dat is het ook niet.
Ik gebruik dus voorlopig nog gedemineraliseerd water.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Dirk

gedemineraliseerd is ook goed, maakt voor dit gebruik écht 0,0 verschil  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

master30

Quote from: Dynky on May  5, 2017, 17:35:51
gedemineraliseerd is ook goed, maakt voor dit gebruik écht 0,0 verschil  ;)

Zeker weten? dat maakt het wel makkelijker, 45 cent bij AH geloof ik
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Dirk

ik gebruik het zelf al jaren naar volle tevredenheid, kost ahw niets in bidons van 5L  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

master30

Quote from: Dynky on May  5, 2017, 18:34:51
ik gebruik het zelf al jaren naar volle tevredenheid, kost ahw niets in bidons van 5L  ;)

Bedankt voor de input, dan laat ik het daar ook maar bij, anders maak ik het me zelf weer lastig.

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

master30

Mijn houten platenborsteltje krijgt wel rood/oranje achtige schimmel als ie een paar dagen niet is gebruikt.
waarschijnlijk moet ik toch gedestilleerd gaan gebruiken i.p.v. gedemineraliseerd
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

HJ

Quote from: master30 on May  9, 2017, 23:26:49
Mijn houten platenborsteltje krijgt wel rood/oranje achtige schimmel als ie een paar dagen niet is gebruikt.
waarschijnlijk moet ik toch gedestilleerd gaan gebruiken i.p.v. gedemineraliseerd
Maakt niet uit voor dit doel.
Maar het borsteltje goed afspoelen moet goed zijn toch?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


master30

Quote from: hans. on May 10, 2017, 00:27:05
Maakt niet uit voor dit doel.
Maar het borsteltje goed afspoelen moet goed zijn toch?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.

Afspoelen gaat goed, maar vroeg me af of er geen schimmel op de platen kan gaan groeien, alhoewel vinyl natuurlijk geen bodem is daarvoor
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

HJ

Quote from: master30 on May 10, 2017, 08:51:47
Afspoelen gaat goed, maar vroeg me af of er geen schimmel op de platen kan gaan groeien, alhoewel vinyl natuurlijk geen bodem is daarvoor
Die drogen toch gewoon. Die borstel krijgt schimmel omdat je hem nat hebt opgeborgen denk ik.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


master30

Quote from: hans. on May 10, 2017, 09:02:07
Die drogen toch gewoon. Die borstel krijgt schimmel omdat je hem nat hebt opgeborgen denk ik.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.

klopt ik leg hem na gebruik naast de okki op een keukendoekje
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Sphinkx

Ik heb net een plaat op gelegd van Bob Marley. Daarbij viel het mij op dat ik het volume een stuk hoger moest zetten dan de vorige plaat. Om het zelfde volume te bereiken moest ik van +/- 35 naar 65 gaan op een schaal van 100. Is dat normaal? Plaat is nieuw gekocht deze week.


Sent from my iPad using Tapatalk
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

lestat1234

#219
whoops verkeerde topic. :)
Primare SP33 4KVM & a30.5 + cd21
 Rega Planar 6 & Exact
 
Totem Forest, Model One Center, Model One
 Velodyne SPL 1200 Ultra
Sony Bravia 55"
Cables + connectors: Totem - Nordost/ Wyrewizard - Supra - Van den Hul - Soundright - Kemp - Rittal -  WBT - PS audio - Rega

Kevf

Ik heb een oude Thorens platenspeler maar de snelheid klopt niet meer. De 45 toeren duurt er veel te lang over om op gang te komen en volgens mij is de 33 toeren ook niet correct. Is dit nog te herstellen?

addesmo

Denk dat een nieuwe snaar wonderen kan doen 😉

Han S

Ik zag zojuist in een aflevering van 'how things are made' hoe vinylplaaten worden gemaakt. Dat wist ik al een tijdje, want ik heb zelf veel platen opgenomen en ik weet wat de problemen zijn.

Maar het zette me aan het denken. Het is een enorm arbeidsintensief gebeuren en anno 2020 begint het vrijwel altijd met een digitale opname. Het is geen 1990 meer en digitaal is volwassen geworden.

Ik heb nog gewerkt met mengpanelen van 2.5 ton guldens en tapemachines van ruim een ton, waar tapes op gaan van 2 inch breed welke tegenwoordig 350 euro kosten en die bij 30 ips (76 cm/sec)  in 16 minuten vol zijn. Terwijl je met een digitaal speeltje bijna gratis uren kan opnemen in hoge resolutie.

Die professionele tapemachine als de Studer A827 klinkt onbehoorlijk goed, maar dat doet een hoge resolutie digitaal bestand met goede convertors net zo en ik durf te beweren dat vrijwel geen enkel mens het verschil zal kunnen duiden.

En we hebben na de CD formats gehad met een veel hogere resolutie als SACD en DVD Audio, welke in principe exact zo klinken als de studio opname, maar die hebben het niet overleefd. MP3 wel en andere formats met een veel lagere resolutie en waarschijnlijk alleen vanwege het gebruiksgemak, want een vinylplaat past niet in je apparaatje of in je phone.

Maar dit is een forum waar mensen aanzienlijke bedragen besteden aan hun apparatuur, om een zo goed mogelijke geluidskwaliteit te halen in hun luisterruimte.
En daar past in mijn beleving de vinylplaat totaal niet in. Het is een techniek uit 70 jaar geleden als ik de bakelieten plaat even niet meereken, want die was er al veel eerder.

En dat kan ik als ex studiobaas en opnametechnicus niet begrijpen. Hoe een format dat volkomen achterhaald is alsnog zo populair kan zijn geworden, want geluidstechnisch kan de plaat zich niet meten met een bestand op zelfs 16/44.1 zoals de CD norm, laat staan 24/96 of nog hoger.

Ik zie bandjes op TV hun nieuwe album presenteren en zelfs bekende en gevestigde oudere bands komen dan met een vinylplaat.

Zijn we nou de weg kwijt? Digitaal was begin jaren 90 verre van ideaal, de convertors waren matig en een prof tapemachine klonk een stuk beter, had een veel mooier stereobeeld etc. Maar na 30 jaar ontwikkeling klinkt een digitale opname minstens zo goed, al zal een ouwe  analoog rot de typische eigenschappen van tape en analoge elektronica weten uit te buiten. Maar daar heb je met vinyl niets aan.

Het enige voordeel van vinyl is dat het met gemak gerecycled kan worden, verder in mijn optiek alleen maar nadelen.

Shoot me.

pietjepc

Wat bedoel je met: geluidstechnisch niet kunnen meten met een bestand op cd formaat? Minder zijn in de zin van...?
Is het niet zo dat sommige mensen voorkeur hebben voor de vervorming, van het geluid, die de lp met zich meebrengt?

addesmo

En, je mist een heel belangrijk punt, de beleving! Het opzetten van een lp, het afstellen van de speler en alles daar omheen.
Fuck het superieure geluid van cd of streamer. Niks mooier dan op jouw met zorg gekochte draaitafel, voor versterker, element, zelf je net gereinigde lp uit 1968 op zetten ;D