Alles over phono versterkers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:30

Previous topic - Next topic

Mediator, graafie and 2 Guests are viewing this topic.

Robiwan

Quote from: advr on February 14, 2014, 21:12:40
Jij zegt : Je bent lekker bezig ;D
Zeg ik  : uhuh (om zoveel geld uit te geven) :bigsmile: haha

oke :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

gerzom

Vraagje:

Mijn Electrocompaniet ECP 1 phono trap heeft een brom. Ik heb mijn draaitafel geaard aan mijn voorversterker, dus mijn phono trap is niet geaard. De brom is alleen hoorbaar bij hoger volume. Heeft het nut on mijn phono trap ook te aarden op mijn voorversterker of creer ik dan juist een aard-lus?
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


Deleted Member 2

Quote from: gerzom on May 17, 2014, 13:01:39
Vraagje:

Mijn Electrocompaniet ECP 1 phono trap heeft een brom. Ik heb mijn draaitafel geaard aan mijn voorversterker, dus mijn phono trap is niet geaard. De brom is alleen hoorbaar bij hoger volume. Heeft het nut on mijn phono trap ook te aarden op mijn voorversterker of creer ik dan juist een aard-lus?

Bij phonotrappen geldt dat je alle mogelijkheden moet proberen. Een licht brom is zeker bij MC niet altijd te vermijden. Op de luisterplek mag je het echter zeker niet horen.
Tip: de aarde in netsnoeren aarden uiteraard ook. soms is het beter om de aarde aan de kant van het apparaat los te nemen.

gerzom

Quote from: Onder013 on May 17, 2014, 13:26:33
Bij phonotrappen geldt dat je alle mogelijkheden moet proberen. Een licht brom is zeker bij MC niet altijd te vermijden. Op de luisterplek mag je het echter zeker niet horen.
Tip: de aarde in netsnoeren aarden uiteraard ook. soms is het beter om de aarde aan de kant van het apparaat los te nemen.
Het is echt een flinke brom die versterkt wordt, bij hoog volume hoor je hem harder, bij laag volume bijna niet. ECP 1 heeft een aparte 42 volt voeding met aangegoten stroomkabel, maar mijn stopcontact is niet voorzien van randaarde.
Ik ga maar eens even wat kabeltjes trekken hier en daar.
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


Jumping Jack

Staat er iets in de buurt van het element dat kan interfereren? Erg lastig zo'n aardingsprobleem...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

gerzom

Quote from: Jumping Jack on May 17, 2014, 13:47:19
Staat er iets in de buurt van het element dat kan interfereren? Erg lastig zo'n aardingsprobleem...
Ik las in de handleiding dat de trafo van mijn eindtrap zou kunnen storen, maar als ik de phono trap verder wegzet maakt het geen verschil uit in brom. Ook het aanraken van de RCA pluggen maakt geen verschil. Is het niet zo dat bij het aanraken van de pluggen de brom minder zou moeten worden als het iets met aarding van doen zou hebben?
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


Cyreg

Heb je volledig afgeschermde RCA kabel in gebruik van DT naar phonotrapje?
Ik bedoel dus bijv coaxiaal of .....?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

gerzom

Quote from: Cyreg on May 17, 2014, 15:57:12
Heb je volledig afgeschermde RCA kabel in gebruik van DT naar phonotrapje?
Ik bedoel dus bijv coaxiaal of .....?
Ik gebruik Qables Silvercab kabels van DT -> Phono trap -> VV
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


Cyreg

Heb even gezocht, maar kan geen Qables RCA-RCA vinden  :huh2:

...maar zijn deze kabels dan wel volledig afgeschermd, zoals bij 'n coax?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Deleted Member 2

Quote from: Cyreg on May 17, 2014, 16:39:31
Heb even gezocht, maar kan geen Qables RCA-RCA vinden  :huh2:

...maar zijn deze kabels dan wel volledig afgeschermd, zoals bij 'n coax?

Ik wel wat gevonden, maar het is onduidelijk of deze afgeschermd zijn.



Even testen met een ander setje interlinks waarvan je weet dat er afscherming is.

gerzom

#335
Vraagje voor de kenners, als ik de ECP 1 switch naar MM is de brom totaal weg.
Is dit een "normaal" verschil tussen MM en MC?

Ik merkte wel dat de kabel tussen draaitafel en phono trap ook verschil maakt, ik had nog een Audioquest Golden Gate liggen en die is iets stiller qua brom.
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


Deleted Member 2

Quote from: gerzom on May 21, 2014, 20:34:14
Vraagje voor de kenners, als ik de ECP 1 switch naar MM is de brom totaal weg.
Is dit een "normaal" verschil tussen MM en MC?

Ik merkte wel dat de kabel tussen draaitafel en phono trap ook verschil maakt, ik had nog een Audioquest Golden Gate liggen en die is iets stiller qua brom.

Is de R in de phonotrap goed ingesteld op >30ohm?

Het is de L versie dus aansluiten op de MM-ingang lijkt mij uit den boze. De output van de DV is 0,3 mV. Hoe verhoudt dit zich tot de specs van de phonotrap?

Verder zag ik op the Vinylengine forum een draadje over de phono trap waarin aangegeven wordt dat deze vaker last heeft van brom. Iets met de voeding daarvan:

http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=25095

Quote:
I got my ECP-1 in January 1995. I discovered the humming during the first few days I had it, and called the company. A very polite lady told me the problem was in the power supply. The problem was usual in Gremany and they used to ship the item with another power-supply to avoid the humming. I returned the original, and got the type the sold with it in Germany.

It did not get much better. As the years have gone I have discovered that electric heating sources of all types anywhere in the house will make it hum when turned on or used. If my english was better i would explain in detail.

I still use it occationally because I think it is a very nice sounding unit. However I´ve had to put the deck and the Phono-stage about four meters from the amplifiers etc. In all the 15 years I´ve used it it has never been more quiet than now. Allthough not perfect still...

I hope this can help you. Try turning the kitchen stove on and off etc. to see if you have the same problem. Maybe som filtering of the AC og electrical isolation will help, but i have not had the opertunity to try yet.

Works pretty well in the summertime.... :lol:
Quote


Gr,
Henk

gerzom

Quote from: Onder013 on May 22, 2014, 10:17:00
Is de R in de phonotrap goed ingesteld op >30ohm?

Het is de L versie dus aansluiten op de MM-ingang lijkt mij uit den boze. De output van de DV is 0,3 mV. Hoe verhoudt dit zich tot de specs van de phonotrap?

Verder zag ik op the Vinylengine forum een draadje over de phono trap waarin aangegeven wordt dat deze vaker last heeft van brom. Iets met de voeding daarvan:

http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=25095

Quote:
I got my ECP-1 in January 1995. I discovered the humming during the first few days I had it, and called the company. A very polite lady told me the problem was in the power supply. The problem was usual in Gremany and they used to ship the item with another power-supply to avoid the humming. I returned the original, and got the type the sold with it in Germany.

It did not get much better. As the years have gone I have discovered that electric heating sources of all types anywhere in the house will make it hum when turned on or used. If my english was better i would explain in detail.

I still use it occationally because I think it is a very nice sounding unit. However I´ve had to put the deck and the Phono-stage about four meters from the amplifiers etc. In all the 15 years I´ve used it it has never been more quiet than now. Allthough not perfect still...

I hope this can help you. Try turning the kitchen stove on and off etc. to see if you have the same problem. Maybe som filtering of the AC og electrical isolation will help, but i have not had the opertunity to try yet.

Works pretty well in the summertime.... :lol:
Quote


Gr,
Henk
Hoi Henk,

Aan de phonotrap zelf is niets in te stellen, dus de "R" zal wel goed staan, neem ik aan  :crazy:
Uit de ECP 1 manual:
Phono stage
Phono input to record output
Gain 1 KHz Moving Coil (source impedance = 10 ohm) 73 dB (4500x)
Gain 1 KHz Moving Magnet 34.8 dB (55x)
Input Impedance Moving Magnet 47 Kohm/22pF
THD 1 KHz (2V output) less than 0.007%
Overload 1 KHz Moving Coil (THD = 0,2%) more than 2 mV
Overload 1 KHz Moving Magnet )THD = 0,2%) more than 165mV
Channel separation )iV output at 1 KHz) more than 80dB
Noise ref. 0,5 mV) Moving Coil -88 dB
Noise (ref. 5 mV) Moving Magnet -88 dB
Equivalent input noise 400 Hz - 300 KHz) 0,2 uV
RIM Accuracy (20 Hz - 20 KHz) +/-0,1 dB
Output impedance 100 ohm

Ik heb die opmerking over de voeding ook gelezen, dus heb ik wat navraag gedaan bij MacKenzie Hifi voor een PSU upgrade, echter volgens hen zou dit niet de oplossing zijn voor het probleem.
Ik denk dat ik maar eens aan de slag ga met beter afgeschermde kabels, gezien het feit dat ik gisteren een kleine verbetering merkte met het gebruik van een paar Audioquest Golden Gate kabels.
Is het zinvol om hiervoor Coax interlinks te nemen (die normaal voor Digitale overdracht gebruikt worden) Volgens mij zijn mijn huidige Qables niet heel erg afgeschermd. http://www.silvercab.nl/index.php?id=10

Gert-Jan

Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


Deleted Member 2

Quote from: gerzom on May 22, 2014, 11:31:44
Hoi Henk,

Aan de phonotrap zelf is niets in te stellen, dus de "R" zal wel goed staan, neem ik aan  :crazy:
Uit de ECP 1 manual:
Phono stage
Phono input to record output
Gain 1 KHz Moving Coil (source impedance = 10 ohm) 73 dB (4500x)
Gain 1 KHz Moving Magnet 34.8 dB (55x)
Input Impedance Moving Magnet 47 Kohm/22pF
THD 1 KHz (2V output) less than 0.007%
Overload 1 KHz Moving Coil (THD = 0,2%) more than 2 mV
Overload 1 KHz Moving Magnet )THD = 0,2%) more than 165mV
Channel separation )iV output at 1 KHz) more than 80dB
Noise ref. 0,5 mV) Moving Coil -88 dB
Noise (ref. 5 mV) Moving Magnet -88 dB
Equivalent input noise 400 Hz - 300 KHz) 0,2 uV
RIM Accuracy (20 Hz - 20 KHz) +/-0,1 dB
Output impedance 100 ohm

Ik heb die opmerking over de voeding ook gelezen, dus heb ik wat navraag gedaan bij MacKenzie Hifi voor een PSU upgrade, echter volgens hen zou dit niet de oplossing zijn voor het probleem.
Ik denk dat ik maar eens aan de slag ga met beter afgeschermde kabels, gezien het feit dat ik gisteren een kleine verbetering merkte met het gebruik van een paar Audioquest Golden Gate kabels.
Is het zinvol om hiervoor Coax interlinks te nemen (die normaal voor Digitale overdracht gebruikt worden) Volgens mij zijn mijn huidige Qables niet heel erg afgeschermd. http://www.silvercab.nl/index.php?id=10

Gert-Jan

Hi Gert-Jan,

Je kan volgens de manual niets instellen aan de pre.  ???
Verder wordt ook in de manual gewaarschuwd voor brom: plaats naast of boven de versterker met strikte aanwijzingen...

Een coax kabel (digitale interlink) lijkt me niet geschikt. De interlinks die jij gebruikt kunnen gevoelig zijn voor stoorvelden. Samen met de eveneens stoorgevoelig pre kan de som wel eens slecht uitpakken. Mij lijkt dat je wat zou kunnen experimenteren met de plaatsing van de pre (zie manual), zeker op MC zetten/laten staan en experimenteren met andere interlinks.
Zit je vast aan deze pre, of......

Gr
Henk

gerzom

Quote from: Onder013 on May 22, 2014, 15:24:33

Zit je vast aan deze pre, of......

Gr
Henk

Ja, ik zit er aan vast.  ;D 

Los van de brom op hogere volumes (zonder muziek) klinkt het geheel prachtig, dus geen echte klachten hier, hoor.
Ik ga een beetje xperimenteren met andere kabels (tips voor goed afgeschermde kabels zijn welkom)
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


Jumping Jack

Ik gebruik Linn Black, zonder enige storing en heel betaalbaar.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Sense of music heeft een wisselende maar vaak uitgebreide collectie en...hebben verstand van draaitafels. Bevalt het niet, kan het zonder morren retour.

Gr
Henk

gerzom

Brom-update:

Ik heb net even wat verschillende kabels gehaald om te proberen en er zit nu een Crystal Cable (afgeschermd) tussen en de brom is bijna weg. Ik heb verder nog geen muziek geluisterd, alleen gecheckt of de brom minder is en dat is duidelijk het geval, dus de oorzaak is boven, nu dus luisteren naar nieuwe kabels   :blush:

Ik heb ook nog een setje Linn Silver interlinks meegekregen, van het weekend maar eens even gaan luisteren naar de verschillen in kabels.

Het blijkt dat de Qables niet afgeschermd zijn, dus dat gaat um niet worden met deze phonotrap  ;D

Iedereen bedankt voor het meedenken hier!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gert-Jan
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


Deleted Member 2

Quote from: gerzom on May 23, 2014, 11:47:05
Brom-update:

Ik heb net even wat verschillende kabels gehaald om te proberen en er zit nu een Crystal Cable (afgeschermd) tussen en de brom is bijna weg. Ik heb verder nog geen muziek geluisterd, alleen gecheckt of de brom minder is en dat is duidelijk het geval, dus de oorzaak is boven, nu dus luisteren naar nieuwe kabels   :blush:

Ik heb ook nog een setje Linn Silver interlinks meegekregen, van het weekend maar eens even gaan luisteren naar de verschillen in kabels.

Het blijkt dat de Qables niet afgeschermd zijn, dus dat gaat um niet worden met deze phonotrap  ;D

Iedereen bedankt voor het meedenken hier!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gert-Jan

Perfect!

Toch zou ik met de nieuwe interlink nog wat experimenteren. Wie weet levert de optimale plaatsing ook nog wat winst.

Gr
Henk

Thesqualer

Omdat ik al enige tijd geen phono voorversterker meer heb ben ik langzaam aan het kijken naar een nieuwe.
Heb momenteel een Technics SL-1810 icm Emotiva UMC-1/XPA-5 en Wharfedale Jade 1.

Omdat ik een beetje in dezelfde klank van Emotiva wil blijven stuitte ik op de Emotiva XPS-1
Deze kost zo'n $150,00. Ben je in nederland ook wel kwijt. http://shop.emotiva.com/collections/processors/products/xps-1-phono-stage

Iemand enig idee of dit een goed ding zou kunnen zijn?
Hij beschikt in ieder geval over RIAA en je kunt hem instellen op MM en MC met diverse waarden.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Robiwan

Quote from: Thesqualer on May 23, 2014, 12:11:10
Omdat ik al enige tijd geen phono voorversterker meer heb ben ik langzaam aan het kijken naar een nieuwe.
Heb momenteel een Technics SL-1810 icm Emotiva UMC-1/XPA-5 en Wharfedale Jade 1.

Omdat ik een beetje in dezelfde klank van Emotiva wil blijven stuitte ik op de Emotiva XPS-1
Deze kost zo'n $150,00. Ben je in nederland ook wel kwijt. http://shop.emotiva.com/collections/processors/products/xps-1-phono-stage

Iemand enig idee of dit een goed ding zou kunnen zijn?
Hij beschikt in ieder geval over RIAA en je kunt hem instellen op MM en MC met diverse waarden.

Nooit van dat merk gehoord maar specificaties zijn prima en het ziet er zeer degelijk uit.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

pacific

Quote from: Thesqualer on May 23, 2014, 12:11:10
Omdat ik al enige tijd geen phono voorversterker meer heb ben ik langzaam aan het kijken naar een nieuwe.
Heb momenteel een Technics SL-1810 icm Emotiva UMC-1/XPA-5 en Wharfedale Jade 1.

Omdat ik een beetje in dezelfde klank van Emotiva wil blijven stuitte ik op de Emotiva XPS-1
Deze kost zo'n $150,00. Ben je in nederland ook wel kwijt. http://shop.emotiva.com/collections/processors/products/xps-1-phono-stage

Iemand enig idee of dit een goed ding zou kunnen zijn?
Hij beschikt in ieder geval over RIAA en je kunt hem instellen op MM en MC met diverse waarden.
Voor het geld zeker niet verkeerd. Speelt menig vergelijkend product weg. Check google en Audiokarma forum!!

Bama

Ik heb een Dynavector p75 mk3 en nu lees ik dingen over de Dr. T settings, volgens mij hetzelfde als de zgn enhanced settings iemand daar op dit forum ervaring mee?

Deleted Member 2

Quote from: Bama on July 27, 2014, 20:37:28
Ik heb een Dynavector p75 mk3 en nu lees ik dingen over de Dr. T settings, volgens mij hetzelfde als de zgn enhanced settings iemand daar op dit forum ervaring mee?

Met sommige mc low output elementen geeft het klankmatige voordelen. Kwestie van proberen. KT88 die op andere forums actief is weet er flink wat van.

Maneblusser

Ik heb zo'n 3 weken geleden mijn Trichord Dino MK2 voorzien van een upgrade : de Dino+ PSU.
In feite was ik dat nog niet van zin, maar de Dino MK3 komt op de markt en die ziet er anders uit, met zijn metalen kast.
Ik wou een esthetische match met mijn Dino MK2 te hebben en besloot dan onmiddellijk een Dino + MK 2 aan te schaffen.
De hifiverkoper - die Trichord en Michell ook invoert in België (rara, wie is die hifiboer ? )- had nog eentje staan   Ik moest er dus snel bij zijn.
Wat zijn mijn bevindingen, na deze drie weken ?
Ter info : ik draai met een Michell Tecnodec met RB-300 arm, Tecnoweight en Benz Micro MC Gold cartridge.
1) geen gebrom meer , wat soms wel het geval was met de gewone voeding.
2) alles klinkt nog opener en luchtiger.
3) meer "rust" in het spelen van een plaat. Ook al dankzij de afwezigheid van dat  gebrom.
4) Er staat een aan/uit schakelaar op de PSU : weer een blauw lichtje minder dat moet blijven branden.
Kortom, een geslaagde upgrade wat mij betreft.



Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC