Alles over phono versterkers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

stefan_82

Quote from: karma on April 21, 2013, 20:56:41
Een te weinig gemakkelijke weergave, veroorzaakt doordat er te weinig "lucht" en ruimte hoorbaar is. Juist het losse, gemakkelijke en ruimtelijke is een kenmerk van goed vinyl en wordt vaak om zeep geholpen door een simpele phonotrap.

ik kan me zeker vinden in bovenstaande beschrijving.
Ik weet naar waar op zoek te gaan :)

@Rob: mijn set klinkt idd warmer dan jouw set. Ik moet nog uitvissen of de grado een overkill vormt. Denk eerder dat het op niveau vd phono zit.
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

Robiwan

Quote from: stefan_82 on April 22, 2013, 14:11:36
ik kan me zeker vinden in bovenstaande beschrijving.
Ik weet naar waar op zoek te gaan :)

@Rob: mijn set klinkt idd warmer dan jouw set. Ik moet nog uitvissen of de grado een overkill vormt. Denk eerder dat het op niveau vd phono zit.

teveel lucht en ruimte is ook niet goed!!!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Rob_Dingen

Stefan ik heb zelf een v/d Hul Colibri wat het tegenovergestelde is van Grado.
De Grado is zeker muzikaal maar ik vind hem terug houdend in het hoog en qua ruimtelijkheid.
Maar goed als je Phono pre ook nog tegenhoud of rustig klinkt kan het wat te veel worden.

LPLover waarom is dat niet goed?

Rob

Robiwan

Quote from: Rob_Dingen on April 22, 2013, 23:23:14
Stefan ik heb zelf een v/d Hul Colibri wat het tegenovergestelde is van Grado.
De Grado is zeker muzikaal maar ik vind hem terug houdend in het hoog en qua ruimtelijkheid.
Maar goed als je Phono pre ook nog tegenhoud of rustig klinkt kan het wat te veel worden.

LPLover waarom is dat niet goed?

Rob

heeft gevolgen voor de precisie en homogeniteit. Te veel lucht associeer ik ook met een wat dunne klank. Een heeeel klein beetje compressie maakt het klankbeeld voller.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

raindog

Kan iemand mij vertellen hoe belangrijk het is dat de minimum afsluitimpendantie van een element 'enigzins' overeen komt met de opgegeven impendantie van de phono-versterker?

Die vraag stel ik omdat ik op zoek ben naar een andere phono pre. Mijn huidige set-up met Musical Fidelity V-LPSII klinkt prima, zeker met de S-booster voeding er aan, maar ik zoek iets nog mooiers. Zowel klankmatig als optisch maar ook praktisch. De V-LPS is echt een onding als je hem niet uit het zicht kan plaatsen.

Nu heb ik een aantal phono pre's in gedachten. Sommigen hebben instelbare weerstanden en andere een vaste weerstand. Een Ear 834p bijvoorbeeld heeft een weerstand van 400 Ohm. Dat wijkt nogal af van de minimum afsluitimpedantie van 30 Ohm van mijn Dynavector element. Zijn er regels voor hoeveel je af mag wijken of is dit alleen proefondervindenlijk vast te stellen?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Robiwan

Quote from: raindog on May  9, 2013, 22:22:38
Kan iemand mij vertellen hoe belangrijk het is dat de minimum afsluitimpendantie van een element 'enigzins' overeen komt met de opgegeven impendantie van de phono-versterker?

Die vraag stel ik omdat ik op zoek ben naar een andere phono pre. Mijn huidige set-up met Musical Fidelity V-LPSII klinkt prima, zeker met de S-booster voeding er aan, maar ik zoek iets nog mooiers. Zowel klankmatig als optisch maar ook praktisch. De V-LPS is echt een onding als je hem niet uit het zicht kan plaatsen.

Nu heb ik een aantal phono pre's in gedachten. Sommigen hebben instelbare weerstanden en andere een vaste weerstand. Een Ear 834p bijvoorbeeld heeft een weerstand van 400 Ohm. Dat wijkt nogal af van de minimum afsluitimpedantie van 30 Ohm van mijn Dynavector element. Zijn er regels voor hoeveel je af mag wijken of is dit alleen proefondervindenlijk vast te stellen?

voor een zo goed mogelijk match waarmee de prestaties van het element en dus de klank recht wordt aangedaan, moet de waarde wel zo dicht mogelijk in de buurt liggen. Alleen hoeveel dat mag afwijken wil je het kunnen horen, geen idee????
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

raindog

Quote from: LPlover on May  9, 2013, 22:38:07
voor een zo goed mogelijk match waarmee de prestaties van het element en dus de klank recht wordt aangedaan, moet de waarde wel zo dicht mogelijk in de buurt liggen. Alleen hoeveel dat mag afwijken wil je het kunnen horen, geen idee????

Dag Robin, als ik mij goed herinner had jij toch ooit de Dynavector P75 in huis? Die is volgens mij instelbaar. Heb je de verschillende settings toen nog uitgeprobeerd? De Dynavector P75mk3 staat in ieder geval op mijn lijstje. Qua instelling pas deze natuurlijk perfect bij mijn element, maar of het ook klankmatig mijn ding is zou ik moeten uitproberen.   



Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Robiwan

Quote from: raindog on May  9, 2013, 23:24:40
Dag Robin, als ik mij goed herinner had jij toch ooit de Dynavector P75 in huis? Die is volgens mij instelbaar. Heb je de verschillende settings toen nog uitgeprobeerd? De Dynavector P75mk3 staat in ieder geval op mijn lijstje. Qua instelling pas deze natuurlijk perfect bij mijn element, maar of het ook klankmatig mijn ding is zou ik moeten uitproberen.   

ja klopt. Ik heb de P75 MkIII even in huis gehad om te testen alleen de verschillende settings niet geprobeert omdat ik draai met een high output MC, dus is een afsluitweerstand vereist van 47kohm en een versterking om en nabij de 45 dB.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

raindog

#283
Wat vond je van de P75 en met welk element heb je toen getest? De 10X5?

Op marktplaats wordt een Quad QC24P aangeboden. Iemand ervaring hier mee? Deze heeft een afsluitweerstand van 10 Ohm. Kan op het internet maar weinig info vinden over deze Quad. Hij is van dezelfde ontwerper als de Ear 834p.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Robiwan

Quote from: raindog on May 10, 2013, 19:15:40
Wat vond je van de P75 en met welk element heb je toen getest? De 10X5?

Op marktplaats wordt een Quad QC24P aangeboden. Iemand ervaring hier mee? Deze heeft een afsluitweerstand van 10 Ohm. Kan op het internet maar weinig info vinden over deze Quad. Hij is van dezelfde ontwerper als de Ear 834p.

Ja samen met de 10x5. Je hebt een PM.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Ik zag dat de transrotor ook al weer de deur uit mag. Jij wisselt vaker van phonopre dan van plaat :o :clapping:

Houd je ook bij wat je vond van die hele serie pre's die je inmiddels getest hebt?

Kan een goed houvast zijn voor zoekenden naar een pre.

Robiwan

Quote from: Onder013 on May 15, 2013, 10:27:42
Ik zag dat de transrotor ook al weer de deur uit mag. Jij wisselt vaker van phonopre dan van plaat :o :clapping:

Houd je ook bij wat je vond van die hele serie pre's die je inmiddels getest hebt?

Kan een goed houvast zijn voor zoekenden naar een pre.

????????????????
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on May 15, 2013, 10:29:10
????????????????

Ik bedoel een notitie van je luisterindrukken.

Groet,

Henk

raindog

#288
Vandaag heel impulsief een half jaar oude Lehmann Black Cube SEII gekocht. Ik kan me er geen buil aan vallen en ga morgen eens uitproberen hoe het klinkt in mijn set.

Update: de Lehmann klinkt zoals verwacht, een tikkeltje droger maar tegelijk mooi open en gedetaileerd. Gelaagder ook dan mijn V-LPS, meer diepte in het geluid. Bij sommige platen sluipt er wel iets van scherpte in, de S en T klanken en zo. Door een andere netkabel te gebruiken is dit al iets verminderd. Zal ook nog een andere interlink uitproberen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Robiwan

Rega heeft een nieuwe MM/MC phonoversterker op de markt gebracht.

http://www.hifi.nl/artikel/20578/Rega-introduceert-nieuwe-Aria-Phono-voorversterker.html
http://www.rega.co.uk/html/Aria.htm

Capaciteitinstelling voor MC snap ik niet helemaal????
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on May 17, 2013, 11:21:48
Rega heeft een nieuwe MM/MC phonoversterker op de markt gebracht.

http://www.hifi.nl/artikel/20578/Rega-introduceert-nieuwe-Aria-Phono-voorversterker.html
http://www.rega.co.uk/html/Aria.htm

Capaciteitinstelling voor MC snap ik niet helemaal????

In de manual wordt vooral over MC gesproken (ook in relatie met de C-instelling). MM komt niet of nauwelijks aan de orde en geen vermelding van de instelling van C)

Robiwan

Quote from: Onder013 on May 17, 2013, 12:55:14
In de manual wordt vooral over MC gesproken (ook in relatie met de C-instelling). MM komt niet of nauwelijks aan de orde en geen vermelding van de instelling van C)

TECHNICAL SPECIFICATION / MM INPUT
Generator source resistance = 40Ω.
Input sensitivity = 1.7mV for 200mV output.
Input loading = 47K in parallel with 100pF.
Maximum input level = 93mV at 1KHz.
Gain = 41.4dB at 1KHz.
Frequency response (100KΩ output load) = 15Hz (-3dB) to 100KHz (-0.2dB).
RIAA accuracy (100KΩ output load) = better than +/-0.2dB 100Hz to 100KHz.
THD+Noise = typically 0.005% at 1V Bandwidth 100Hz to 22KHz.
Noise (150Ω terminator on input) = typically –86dBV un-weighted 100Hz to 22KHz
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on May 17, 2013, 14:15:23
TECHNICAL SPECIFICATION / MM INPUT
Generator source resistance = 40Ω.
Input sensitivity = 1.7mV for 200mV output.
Input loading = 47K in parallel with 100pF.
Maximum input level = 93mV at 1KHz.
Gain = 41.4dB at 1KHz.
Frequency response (100KΩ output load) = 15Hz (-3dB) to 100KHz (-0.2dB).
RIAA accuracy (100KΩ output load) = better than +/-0.2dB 100Hz to 100KHz.
THD+Noise = typically 0.005% at 1V Bandwidth 100Hz to 22KHz.
Noise (150Ω terminator on input) = typically –86dBV un-weighted 100Hz to 22KHz

Dus slechts één vaste instelling voor C?

Robiwan

Quote from: Onder013 on May 17, 2013, 14:19:53
Dus slechts één vaste instelling voor C?

ja, vaste waarde van 100pF maar die is voor veel MM elementen wel toereikend. zoek maar eens op het net en daaruit blijkt dat een ingangscapaciteit van 100pF plus de capaciteit van de toonarmbekabeling voor een "vlakke" frequentieverloop zorgt in het hoog.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

garmtz

Quote from: LPlover on May 17, 2013, 14:15:23
Maximum input level = 93mV at 1KHz.
Gain = 41.4dB at 1KHz.
Frequency response (100KΩ output load) = 15Hz (-3dB) to 100KHz (-0.2dB).
RIAA accuracy (100KΩ output load) = better than +/-0.2dB 100Hz to 100KHz.
THD+Noise = typically 0.005% at 1V Bandwidth 100Hz to 22KHz.
Noise (150Ω terminator on input) = typically –86dBV un-weighted 100Hz to 22KHz

Holy cow!

lynch1979

Quote from: raindog on May 15, 2013, 23:14:27
Vandaag heel impulsief een half jaar oude Lehmann Black Cube SEII gekocht. Ik kan me er geen buil aan vallen en ga morgen eens uitproberen hoe het klinkt in mijn set.

Update: de Lehmann klinkt zoals verwacht, een tikkeltje droger maar tegelijk mooi open en gedetaileerd. Gelaagder ook dan mijn V-LPS, meer diepte in het geluid. Bij sommige platen sluipt er wel iets van scherpte in, de S en T klanken en zo. Door een andere netkabel te gebruiken is dit al iets verminderd. Zal ook nog een andere interlink uitproberen.

Welke netkabel en interlink hen je er nu tussen hangen?

raindog

Cardas Hexlink Golden Five netkabel en Cardas Crosslink interlink.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

raindog

Quote from: garmtz on May 18, 2013, 01:05:04
Holy cow!

Waar schrik je van Garmt? Is dat veel of juist weinig? Goed of slecht?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

garmtz

Een enorme oversturingsmarge en heel hoge s/r verhouding. Technisch zeer gedegen en indrukwekkend!

stefan_82

Quote from: Mordante on January 13, 2012, 14:23:05
Volgens mij is er ook een Astin Trew concord phono amp. Deze is alleen ruim twee keer zo duur als de AT8000.

Iemand ervaring met de Grado PH1?

Beter af met een lehmann black cube? Of zo een chinoeze :p jasmine?

Zie beiden vij W&W te koop staan en ben toe aan een upgrade

Mijn onderschrift maakt mijn set up duidelijk.
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l