Alles over phono versterkers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:30

Previous topic - Next topic

Nosferatu and 3 Guests are viewing this topic.

Robiwan

Ik vraag me in het algemeen het volgende af. Heeft ieder hier die een affiniteit met vinyl heeft ook een platenwasmachine?

Dit is namelijk mijn geheimtip voor een optimale klank :D

Ik koop lp's 2e hands en je wilt niet weten wat een wasbeurt doet met de klank van de betreffende lp. Door het grondig schoonmaken en afzuigen van de smeurie heb je gewoon meer dynamiek, meer helderheid/hoog, schoner geluid, kortom gewoon beter. Ik heb een Okkie Nokki van de 1e generatie. De motor maakt nu wel een pokke herrie en de stofzuiger voor het afzuigen ook :D, maar het werkt prima. Oke, een mooie en volledig automatische platenwasmachine kost knaken maar het vertaald zich dubbel en dwars terug in een mooier geluid, lees het originele geluid.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Jumping Jack

Ook een OkkiNokki hier, laatste generatie. Je kan m.i. Niet serieus plaatjes draaien zonder... Als mensen zien of horen dat ik vinyl draaien, krijg ik vaak de reactie: 'o zo gezellig met dat gekraak en wat ruis'. Hun gezicht als ik dan zeg dat ik mijn platen was waardoor ze (in 95% van de gevallen) loepzuiver klinken  ;D.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

Quote from: Jumping Jack on March  3, 2013, 20:13:19
Ook een OkkiNokki hier, laatste generatie. Je kan m.i. Niet serieus plaatjes draaien zonder... Als mensen zien of horen dat ik vinyl draaien, krijg ik vaak de reactie: 'o zo gezellig met dat gekraak en wat ruis'. Hun gezicht als ik dan zeg dat ik mijn platen was waardoor ze (in 95% van de gevallen) loepzuiver klinken  ;D.

klopt. ach kun je die mensen niet kwalijk nemen. vroeger werd er gedraaid met spelers van bedenkelijke kwaliteit en ja dat klonk niet super en veel ruis en gekraak. tegenwoordig koop je erg mooie spelers maar helaas wel aan de prijzige kant.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Ik gebruik een zelf gebouwde clone van de VPI HW-17. Deze biedt als voordeel boven de HW-17 dat de vacuum motor in een aangrenzende kamer staat. Deze is dmv een slang van een alleszuiger verbonden met de platenwasser. De vacuumtubes (3 stuks) zijn van VPI. De borstel en de pomp voor de vloeistof zijn wel gemonteerd, maar worden niet gebruikt.

Voor de effectiviteit van het schoonmaken zijn belangrijk de reinigingsvloeistof, de stappen en het vacuum.

De belangrijkste invloed op het eindresultaat is het voldoende lang in laten werken van de reinigingsvloeistof.
De drie stappen die ik toepas zijn:
- MOFI enzym-cleaner in laten weken (circa 5 minuten)
- MOFI deep cleaner
- spoelen met pure water
Het opbrengen doe ik met de pads van DiscDoctor.

Het voorgaande deed ik voorheen slechts met sterk vervuild vinyl uit bijvoorbeeld de kringloop.
Nieuwe LP's zijn echter minstens zo vervuild dus deze ondergaan dezelfde behandeling.

Welke cleaners gebruiken jullie? Zijn jullie tevreden met het resultaat?

Groet,

Henk

Robiwan

Quote from: Onder013 on March  3, 2013, 22:39:31
Ik gebruik een zelf gebouwde clone van de VPI HW-17. Deze biedt als voordeel boven de HW-17 dat de vacuum motor in een aangrenzende kamer staat. Deze is dmv een slang van een alleszuiger verbonden met de platenwasser. De vacuumtubes (3 stuks) zijn van VPI. De borstel en de pomp voor de vloeistof zijn wel gemonteerd, maar worden niet gebruikt.

Voor de effectiviteit van het schoonmaken zijn belangrijk de reinigingsvloeistof, de stappen en het vacuum.

De belangrijkste invloed op het eindresultaat is het voldoende lang in laten werken van de reinigingsvloeistof.
De drie stappen die ik toepas zijn:
- MOFI enzym-cleaner in laten weken (circa 5 minuten)
- MOFI deep cleaner
- spoelen met pure water
Het opbrengen doe ik met de pads van DiscDoctor.

Het voorgaande deed ik voorheen slechts met sterk vervuild vinyl uit bijvoorbeeld de kringloop.
Nieuwe LP's zijn echter minstens zo vervuild dus deze ondergaan dezelfde behandeling.

Welke cleaners gebruiken jullie? Zijn jullie tevreden met het resultaat?

Groet,

Henk

ik gebruik de okkie nokki zeepcleaner en dat werkt perfect.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Mordante

Ik heb er nog geen. Staat wel in de planning maar ik hik een beetje tegen de aanschaf prijs aan.

AbZ

Heb ook nog een Okki Nokki staan (in Amsterdam).  Hebbuh?

provia_f

Ik gebruik 3 Knosti's. Eentje voor een inweekrondje (1/6 alcohol,5/6 gedestilleerd water en een paar drupjes spoelglans), de 2e voor de echte reiniging (1/3 IPA, 2/3 gedestilleerd en weer die spoelglans) en tot slot een spoeling van alleen gedestilleerd water met een drupje of wat spoelglans. Werkt naar mijn mening prima en 3 Knosti's zijn met 120 euro toch nog een stuk goedkoper dan een echte machine. Je zou het ook bij 2 kunnen houden: reiniging en naspoelen. Die laatste stap doe ik omdat je met een Knosti de gebruikte vloeistof niet afzuigt zodat je kans hebt dat er vuil op de plaat blijft zitten. Spoelbad vervang ik bij iedere reinigingssesie, andere vloeistoffen filtreer ik voor hergebruik tot ik denk dat ze te vervuild zijn geworden.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

LeonArdusS

#259
Quote from: AbZ on March  4, 2013, 13:52:13
Heb ook nog een Okki Nokki staan (in Amsterdam).  Hebbuh?

Wil je die weg doen?
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

AbZ


AbZ

Wat mag ik verwachten van een Lehmann Decade ten opzichte van deze twee,
die ik sowieso ga vergelijken:

- Trichord Dino Mk2 met Dino+ PSU
- Perreaux SX V2

Any thoughts?

Oud lid

Ik laat ze wassen bij Klangpunkt in Aken op een luxe wasmachine.

Erwin B

AbZ

Quote from: Erwin B on April 12, 2013, 11:08:03
Ik laat ze wassen bij Klangpunkt in Aken op een luxe wasmachine.

Erwin B
Alle drie?  Gaat een phono pre daar beter van klinken?

Oud lid

Ik reageerde nog even op het platen wassen.

Ik ken de drie genoemde phonotrappen niet.

Erwin B

AbZ

Quote from: Erwin B on April 12, 2013, 15:12:52
Ik reageerde nog even op het platen wassen.
Tjeemig dat had ik niet door.

Oud lid

Je kunt niet duidelijk genoeg zijn  :D

Erwin B

Deleted Member 2

Quote from: Erwin B on April 12, 2013, 15:28:12
Je kunt niet duidelijk genoeg zijn  :D

Erwin B

Zeker Ab moet je altijd een beetje op weg helpen....

AbZ

Quote from: Onder013 on April 12, 2013, 19:12:46
Zeker Ab moet je altijd een beetje op weg helpen....
We komen er wel  ;D  Toch?  :confused:

Deleted Member 2

Quote from: AbZ on April 12, 2013, 22:41:18
We komen er wel  ;D  Toch?  :confused:

Tuurlijk ;D gewoon een beetje aanpassen.

stefan_82

Zonet een Gyro Se aangekocht  :clapping:

Mijn set is in balans behalve de phono.
Vooraleer ik enkele bedenkingen opschrijf, had ik graag geweten wat zijn de 'auditieve kenmerken' van een ondermaatse phono?

Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

Robiwan

Quote from: stefan_82 on April 21, 2013, 10:58:04
Zonet een Gyro Se aangekocht  :clapping:

Mijn set is in balans behalve de phono.
Vooraleer ik enkele bedenkingen opschrijf, had ik graag geweten wat zijn de 'auditieve kenmerken' van een ondermaatse phono?

smal stereobeeld, enige scherpte, dun laag, ruis en brom.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

stefan_82

 :xmas:
Quote from: LPlover on April 21, 2013, 16:35:25
smal stereobeeld, enige scherpte, dun laag, ruis en brom.

Ruis en brom alleszins niet :)
Mijn beste platen klinken nog steeds top.
Maar ik neem ergens veel meer links midden rechts weer. Alsof het beeld in deze drie is opgedeeld.
Hoog en laag soms te geprononceerd alsof er geen middengebied.
Ik vergroot deze waarnemingen nu wel uit.
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l

Gebruiker 003

Quote from: stefan_82 on April 21, 2013, 10:58:04
Zonet een Gyro Se aangekocht  :clapping:

Mijn set is in balans behalve de phono.
Vooraleer ik enkele bedenkingen opschrijf, had ik graag geweten wat zijn de 'auditieve kenmerken' van een ondermaatse phono?

Een te weinig gemakkelijke weergave, veroorzaakt doordat er te weinig "lucht" en ruimte hoorbaar is. Juist het losse, gemakkelijke en ruimtelijke is een kenmerk van goed vinyl en wordt vaak om zeep geholpen door een simpele phonotrap.

Rob_Dingen

Dag Stefan

Het is bekend zoals ik je vertelde dat de Grado elementen wat warm klinken maar zeker geen scherp hoog hebben.
En dat stereo beeld herken ik niet je hebt het bij mij gehoord en dat was prima.
Ik ken natuurlijk je verdere set niet maar het stereo beeld mag zeker niet kleiner zijn als met CD.

Rob