Alles over phono versterkers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted Member 2

Quote from: provia_f on February 24, 2013, 18:40:29
Ongetwijfeld kan de voedingsspanning ook anders geleid worden.Ik heb overal steeds gekozen voor even lange draden voor elk kanaal, en dus alles door het midden van de kast geleid, en dicht tegen de behuizing aan. Ik vind het wel mooi dat ze het laatste stukje onder de prints doorlopen, dan zie je weer wat minder bedrading.

Dat snap ik. Je geeft aan dat de phonotrap zelf geen brom geeft; wel een beetje via de versterker. Vandaar.
Gebruik je de pearl met MC?

Groet,

Henk

Robiwan

Quote from: Onder013 on February 24, 2013, 18:45:25
Geen piep meer in het rechter kanaal? Jammer dat je mm moet gebruiken. Die piep hoorde ik met MC.

Zo te lezen ben je er tevreden over. En dat uit zo'n sardineblijk.....(het gebruik van dit soort termen heb ik van jou geleerd....) ;D

Heb je hem ook al beluisterd met wat meer subtiele muziek?

Groet,

Henk

sardineblik :D :D

Ben vandaag weer wat minder enthousiast, ik wordt zo langzamerhand helemaal crazy van mezelf. Ik vind hem in het hoog toch iets vlak, daar is de Smartfono fraaier.

Kan ik niet beter stoppen met vinyl? wie wil mijjn draaitafel+element+phonotrappen kopen? :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on February 24, 2013, 22:10:17
sardineblik :D :D

Ben vandaag weer wat minder enthousiast, ik wordt zo langzamerhand helemaal crazy van mezelf. Ik vind hem in het hoog toch iets vlak, daar is de Smartfono fraaier.

Kan ik niet beter stoppen met vinyl? wie wil mijjn draaitafel+element+phonotrappen kopen? :D

Heb je de dwarsdrukcompensatie wel met behulp van een oude scoop afgesteld? Wil nog wel eens helpen ;D ;D ;D

Robiwan

Quote from: Onder013 on February 24, 2013, 22:13:03
Heb je de dwarsdrukcompensatie wel met behulp van een oude scoop afgesteld? Wil nog wel eens helpen ;D ;D ;D

nee op het gehoor, maar ja dat is bij mij ook zo veranderlijk als het weer :D

Met een laag compliant element moet de dwarskracht ongeveer zo hoog staan als de naaldkracht. In mijn geval iets onder 2 met 2 gram naalddruk. Maar het blijft een compromis.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Vandaag heb ik een AstinTrew AT 8000 overgenomen. Het is een gok want deze heb ik niet eerder gehoord. Klinkt verre van slecht. Zelfs integendeel, het klinkt heel lekker. "Boogie" is misschien wel de juiste aanduiding. Lekker muzikaal en zet een mooi plaatje neer.

Ik weet nog niet of mijn zoektocht naar een phonoversterker nu het juiste heeft opgeleverd. Voorlopig ben ik zeer tevreden.

Groet,

Henk

Robiwan

Quote from: Onder013 on February 24, 2013, 23:06:42
Vandaag heb ik een AstinTrew AT 8000 overgenomen. Het is een gok want deze heb ik niet eerder gehoord. Klinkt verre van slecht. Zelfs integendeel, het klinkt heel lekker. "Boogie" is misschien wel de juiste aanduiding. Lekker muzikaal en zet een mooi plaatje neer.

Ik weet nog niet of mijn zoektocht naar een phonoversterker nu het juiste heeft opgeleverd. Voorlopig ben ik zeer tevreden.

Groet,

Henk

Ja die Austin Morris :D heb ik ook een keer te leen gehad. Was er niet zo over te spreken :( Zolang jij tevreden bent is het goed!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on February 24, 2013, 23:32:55
Ja die Austin Morris :D heb ik ook een keer te leen gehad. Was er niet zo over te spreken :( Zolang jij tevreden bent is het goed!

Het is altijd lastig om een plank MDF te laten zingen... :( ;) ;D

Heb je nou al eens een opstelling met Rega gehoord dat voor jou de top was? Dus de sound die je nastreeft?

Groet,

Henk


Robiwan

#232
Quote from: Onder013 on February 25, 2013, 09:06:36
Het is altijd lastig om een plank MDF te laten zingen... :( ;) ;D

Heb je nou al eens een opstelling met Rega gehoord dat voor jou de top was? Dus de sound die je nastreeft?

Groet,

Henk

plank MDF, niet zo neerbuigend he over Engelse simplicity :D Dat gestuiter van zo'n Gyro is lekker :D

De top bestaat voor mij niet. Ik heb draaitafel systemen gehoord van vele duizenden euro's en daar werd ik niet warm of koud van. Ja ik heb wel eens een Rega demo beluisterd met totem op een beurs toen het rustig was en dat klonk wel erg goed, of een Brinkman, dat was wel wow.

Wellicht gek maar de klank die ik nastreef neigt naar het cd geluid met een analoog sausje. Levendig en ritmisch geluid hou ik van. Rega is dat zeer zeker en best wel clean ook, maar gaat wellicht net niet ver genoeg voor mij.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Misschien moet je dan toch eens naar zo'n trampoline gaan luisteren. Dat klinkt zeker ritmisch dankzij de binnenvering. Er staan nu een paar fraaie michell's te koop.

Als je de voorkeu hebt voor het cd geluid met een analoog sausje, kan je natuurlijk overwegen om een cd-speler met buizen eindtrap aan te schaffen.
Als je het wat simpeler wilt doen kan een buizenbuffer van Musical Fidelity wonderen doen ook achter de phono versterker.
Ik heb er een staan en die kan je eventueel proberen.

Groet,

Henk


Mordante

Quote from: Onder013 on February 25, 2013, 11:26:50
Misschien moet je dan toch eens naar zo'n trampoline gaan luisteren. Dat klinkt zeker ritmisch dankzij de binnenvering. Er staan nu een paar fraaie michell's te koop.

Als je de voorkeu hebt voor het cd geluid met een analoog sausje, kan je natuurlijk overwegen om een cd-speler met buizen eindtrap aan te schaffen.
Als je het wat simpeler wilt doen kan een buizenbuffer van Musical Fidelity wonderen doen ook achter de phono versterker.
Ik heb er een staan en die kan je eventueel proberen.

Groet,

Henk

uit nieuwsgierigheid waar staan deze te koop? Misschien dat ik ooit in de verre verre toekomst mijn Scout wel voor een Orbe se wil inruilen.


Gebruiker 003

#236
Quote from: LPlover on February 25, 2013, 09:47:19
plank MDF, niet zo neerbuigend he over Engelse simplicity :D Dat gestuiter van zo'n Gyro is lekker :D

De top bestaat voor mij niet. Ik heb draaitafel systemen gehoord van vele duizenden euro's en daar werd ik niet warm of koud van. Ja ik heb wel eens een Rega demo beluisterd met totem op een beurs toen het rustig was en dat klonk wel erg goed, of een Brinkman, dat was wel wow.

Wellicht gek maar de klank die ik nastreef neigt naar het cd geluid met een analoog sausje. Levendig en ritmisch geluid hou ik van. Rega is dat zeer zeker en best wel clean ook, maar gaat wellicht net niet ver genoeg voor mij.

Rega klinkt voor mij wel heel anders dan andere merken, of liever gezegd het klinkt niet. Zo kent Rega geen hoog, laag of midden. Het vormt een geheel met de muziek. Het hoog zu je eerder terughoudend kunnen noemen. Een groot pluspunt van Rega is dat er een beweeglijkheid in het geluid zit. Voor mij maakt dit dat geluid me blijft boeien. Op het gemis van die eigenschap valt bij mij 50% van alle andere apparatuur al af omdat zij die eigenschap niet of te weinig bezitten. Dat soort apparatuur houdt mijn aandacht niet vast en gaat me zelfs dodelijk vervelen. Pluspunt van Rega is ook de natuurlijkheid van het geluid. Bij veel apparatuur in het hogere segment hangt het geluid voor mij op den duur als los zand aan elkaar. Het vormt geen geheel. Rega weet het voor elkaar te krijgen dat alles een geheel blijft en het geen perfect ontleed maar emotieloos geheel wordt. Ook op dit punt haken mijn oren snel af als dit niet in orde is. Reden waarom ik zo zoekende ben geweest naar een goede CD speler.

Rega maakt geen draaitafels die klinken als een CD speler. Ze maken wel CD spelers die eigenschappen hebben van draaitafels of me in ieder geval het gemis niet laten ervaren.

Ieder zijn ding trouwens dus als je niet tevreden bent heeft dat een oorzaak en moet je die achterhalen. Je oren bedriegen je namelijk niet. Als iets echt goed is dan twijfel je niet. Het kan ook zijn dat er andere oorzaken zijn dan apparatuur. Je geeft namelijk aan dat je eerst wel een tijd tevreden was. Dan gaat het wat mij betreft nooit over grote verschillen en dus in beginsel niet over apparatuur wisselen. Denk bijvoorbeeld eens aan zaken als pole checken, andere interlinks of netsnoeren, koppelen van de ondergrond met spikes, iets doen aan je stroom, etc.


Robiwan

Quote from: karma on February 25, 2013, 17:25:29
Rega klinkt voor mij wel heel anders dan andere merken, of liever gezegd het klinkt niet. Zo kent Rega geen hoog, laag of midden. Het vormt een geheel met de muziek. Het hoog zu je eerder terughoudend kunnen noemen. Een groot pluspunt van Rega is dat er een beweeglijkheid in het geluid zit. Voor mij maakt dit dat geluid me blijft boeien. Op het gemis van die eigenschap valt bij mij 50% van alle andere apparatuur al af omdat zij die eigenschap niet of te weinig bezitten. Dat soort apparatuur houdt mijn aandacht niet vast en gaat me zelfs dodelijk vervelen. Pluspunt van Rega is ook de natuurlijkheid van het geluid. Bij veel apparatuur in het hogere segment hangt het geluid voor mij op den duur als los zand aan elkaar. Het vormt geen geheel. Rega weet het voor elkaar te krijgen dat alles een geheel blijft en het geen perfect ontleed maar emotieloos geheel wordt. Ook op dit punt haken mijn oren snel af als dit niet in orde is. Reden waarom ik zo zoekende ben geweest naar een goede CD speler.

Rega maakt geen draaitafels die klinken als een CD speler. Ze maken wel CD spelers die eigenschappen hebben van draaitafels of me in ieder geval het gemis niet laten ervaren.

Ieder zijn ding trouwens dus als je niet tevreden bent heeft dat een oorzaak en moet je die achterhalen. Je oren bedriegen je namelijk niet. Als iets echt goed is dan twijfel je niet. Het kan ook zijn dat er andere oorzaken zijn dan apparatuur. Je geeft namelijk aan dat je eerst wel een tijd tevreden was. Dan gaat het wat mij betreft nooit over grote verschillen en dus in beginsel niet over apparatuur wisselen. Denk bijvoorbeeld eens aan zaken als pole checken, andere interlinks of netsnoeren, koppelen van de ondergrond met spikes, iets doen aan je stroom, etc.

Mooi verwoord :)

Vandaar mijn keuze voor Naim! Het Naim geluid prikkelt mijn oren je wordt gedwongen om te luisteren, daar hou ik van. Tegelijkertijd is het Naim geluid toch goed in balans. Die combinatie is zeldzaam. Dus eigenlijk ben ik opzoek naar een draaitafel met een Naim geluid :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

provia_f

Quote from: Onder013 on February 24, 2013, 18:48:43
Dat snap ik. Je geeft aan dat de phonotrap zelf geen brom geeft; wel een beetje via de versterker. Vandaar.
Gebruik je de pearl met MC?

Groet,

Henk

Ik gebruik hem met een Goldring Elite, mc dus. Hij bromt nu helemaal niet. Sluit ik de draaitafel aan op de phono van de versterker dan is er wel een beetje brom, dus ik ga er alleen maar op vooruit.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Deleted Member 2

Quote from: Mordante on February 25, 2013, 12:46:49
uit nieuwsgierigheid waar staan deze te koop? Misschien dat ik ooit in de verre verre toekomst mijn Scout wel voor een Orbe se wil inruilen.

Ik zag dat een er van inmiddels is gereserveerd. Door jou misschien? ;D

Groet,

Henk

Mordante

Quote from: Onder013 on February 26, 2013, 11:31:15
Ik zag dat een er van inmiddels is gereserveerd. Door jou misschien? ;D

Groet,

Henk

Nee voorlopig nog niet. Ging mij er meer om dat ik een idee heb wat een tweedehands ongeveer moet kosten. Er een aantal andere dingen welke ik eerst op orde wil hebben.

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on February 24, 2013, 09:49:53
Nou dan ik maar weer. De laatste tijd flink bezig met phonoversterkers. Wat nu eindelijk wel vaststaat is dat de Dynavector 10x5 HOMC element een blijvertje is in de arm van de Rega P7 alsmede de Chord Cobra 2 RCa-Din kabel, dus dat zijn in iedergeval 2 uitgangspunten :D

Stageline N (2e hands aangeschaft maar alweer verkocht):
Ja voor de 2e maal, 2e hands gekocht omdat deze volgens de Naim kenners een goede match is met de 10x5 :D. Deze krijgt voeding van de Nait XS versterker. Dus met 1 kabel tussen de Stageline en versterker kun je spelen. Na een opwarmperiode, hij was zowat bevroren gezien de winterse temperaturen van de laatste tijden, kon het luisteren beginnen. Nou dat klonk op het 1e gehoor zeker niet verkeerd en zeker min of meer Naims maar toch weer niet. Het klankbeeld is te omschrijven als te los met overdreven veel lucht tussen de instrumenten e.d. Daardoor mis je samenhang. Het laag is wel droog en goed gearcticuleerd maar mist kracht en volheid. Het middengebied is nog z'n sterkste kant. Het hoog is wat afgevlakt, je mist daardoor wat leven. Uiteindelijk klinkt het te rustig en mat. Nee, weer in de verkoop :D

Clearaudio Smartfono (2e hands aangeschaft):
Heel wat anders. Wat een klein ding is dat zeg. SMD techniek maar wel dual mono opgebouwd. Aan de onderkant 2 schakelaars voor MM/MC. Wat meteen opviel t.o.v. de Stageline is het hoog. Dat is veel meer aanwezig en levendig. Het laag is lekker stevig maar kan wel dichtlopen met sommige muziek. Er is dus enige dynamiekcompressie. Het algehele klankbeeld is er een met meer samenhang. Het klinkt best wel stevig ook maar toch intiem. Maar zoals gezegd in drukke passages wat dichtloop en soms een lichte vervorming. Dit is een mooi trapje voor pop/rock muziek, meer heeft te weinig een all round karakter om mij te blijven pleasen.

Dynavector P75 MKIII (te leen van Snijders):
De DV wordt geleverd zonder voeding. Er wordt gebruik gemaakt van het schakelprincipe. Volgens DV zou een voedingsupgrade klankmatig zodoende geen ruk uitmaken. Maar De P75 komt nu met een dikke 12 volt voeding. Ingesteld op 45 dB versterking en 47 kohm kon de pret beginnen. Wat meteen opvalt t.o.v. de Stageline en Smartfono is de veel krachtigere weergave over het gehele frequentiebereik. De bassen knallen meer, het hoog is lekker aanwezig zonder sissen of scherpte, het middengebied is pakkend en het klinkt lekker ritmisch zoals Naim. Daarnaast is 45 dB versterking ideaal voor 2,5 mv output. De cd is nog net een fractie harder. Nirvana 'smells like teen spirit' rockt nu echt en het gaat ook hard. Met de Stageline en Smartfono moet de volumeregelaar op 12-1 uur voor wat herrie, nu knalt het al op 9 uur. Altijd goed want dan heb je veel meer reserve. De klankbalans is ietwat droog maar daardoor is van 'overhang' in met name het laag geen sprake. De DV klinkt ook niet dun zoals wel mijn ervaring is met veel trapjes die ik in mijn leven al heb voorbij zien komen. Deze klinkt all round toch wel erg fraai. Klopt het dus toch dat een element en phonoversterker van hetzelfde merk een goede combi is. Het klinkt eigenlijk zoals CD maar dan in de goede zin van het woord. Vol, snel, twinkelend, schoon, mooie plaatsing maar toch ook voldoende samenhang. Het instellen vergt wel wat extra aandacht want je plaatst een jumper zo op het verkeerde pinnetje.  De behuizing voelt wat warm aan maar dat getuigd volgens mij alleen van z'n mooie inspanning.

Te be continued.

Hoe is het met de DV? Al uit het raam gegooid of valt het wel mee?

Groet,

Henk

Robiwan

Quote from: Onder013 on February 28, 2013, 22:49:39
Hoe is het met de DV? Al uit het raam gegooid of valt het wel mee?

Groet,

Henk

:D :D Weer terug naar Snijders. Voor mijn oren te vlak in het hoog. Speel nu weer een paar dagen met de smartfono en dat klinkt gewoon beter. Ik heb sterk het vermoeden dat deze niet of nauwelijks is gebruikt. Het klinkt dan ook beter dan een week geleden.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on March  1, 2013, 08:21:23
:D :D Weer terug naar Snijders. Voor mijn oren te vlak in het hoog. Speel nu weer een paar dagen met de smartfono en dat klinkt gewoon beter. Ik heb sterk het vermoeden dat deze niet of nauwelijks is gebruikt. Het klinkt dan ook beter dan een week geleden.

Ik hoor hele goede berichten over de Pearl2, zoals die ook gebouwd is door provia_f en van de Xono.

Jasmine (sense of music) hoor ik ook veel lovende berichten over.

Tot nu bevalt mij de combinatie van AT OC9 III en AT8000 heel goed.

Wat ik wel opmerkte is dat in de lp van 10cc track dreadlock holiday, allerlei geluidjes in het hoog mis. Mogelijk is dit de opname, want dat hoog mis ik absoluut niet in andere opnames.

Succes verder met je zoektocht,

Henk

Robiwan

Quote from: Onder013 on March  1, 2013, 10:10:09
Ik hoor hele goede berichten over de Pearl2, zoals die ook gebouwd is door provia_f en van de Xono.

Jasmine (sense of music) hoor ik ook veel lovende berichten over.

Tot nu bevalt mij de combinatie van AT OC9 III en AT8000 heel goed.

Wat ik wel opmerkte is dat in de lp van 10cc track dreadlock holiday, allerlei geluidjes in het hoog mis. Mogelijk is dit de opname, want dat hoog mis ik absoluut niet in andere opnames.

Succes verder met je zoektocht,

Henk

wordt een mooie Array ph1 phonoversterker aangeboden. qua opbouw en mogelijkheden een super mooi ding. die heb ik al eens getest in combinatie met een clearaudio draaitafel en toen viel het geluid me tegen, erg analytisch.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on March  1, 2013, 13:26:07
wordt een mooie Array ph1 phonoversterker aangeboden. qua opbouw en mogelijkheden een super mooi ding. die heb ik al eens getest in combinatie met een clearaudio draaitafel en toen viel het geluid me tegen, erg analytisch.

https://sites.google.com/site/vinylivan/hear-forum-dag/hear-dag-2010


Deleted Member 2

Quote from: LPlover on March  1, 2013, 13:26:07
wordt een mooie Array ph1 phonoversterker aangeboden. qua opbouw en mogelijkheden een super mooi ding. die heb ik al eens getest in combinatie met een clearaudio draaitafel en toen viel het geluid me tegen, erg analytisch.

En de Creek Wyndsor

Robiwan

#247
Quote from: Onder013 on March  2, 2013, 13:19:05
En de Creek Wyndsor

Creek, zou ik niet meteen aan denken.

In de Hifi choice staat een review.
http://www.hifichoice.co.uk/news/article/creek-wyndsorphono--pound;1500/9236

Maar onder de " dislikes'  iets heel vanzelfsprekends lijkt mij.

"DISLIKE: Set up features are less useful for those with one cartridge"

Dat geldt voor alle instelbare phonoversterkers in combinatie met 1 element.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2


Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2