Alles over phono versterkers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:30

Previous topic - Next topic

Mediator and 5 Guests are viewing this topic.

Deleted Member 2

Ik ben zeer geïnteresseerd. Dus als het er van komt om iets te gaan bestellen.....
Zou het ook mogelijk zijn om, als jij zo ver bent je pre eens te beluisteren?

Wellicht dat we dan ook het kleinere broertje - de Pearl - er bij kunnen betrekken?

Verder heb ik ook het oog laten vallen op de bottlehead kit waar lovend over geschreven wordt.

De Pro-ject Phono Box RS en de Icon staan ook nog op het lijstje.

Groet,

Henk

Rob_Dingen

Hoi Henk

Als je nog even geduld hebt kunnen we dat wel een keer regelen geen probleem.
Is er ergens een schema van het Bottlehead kitje?
Heb ook veel met buizen gebouwd kan ik misschien ook zo bouwen.
Rob

Deleted Member 2

Ik heb daar ook al naar gezocht, maar nog niet gevonden. Morgen zal ik nog eens zoeken.

Heel fijn dat je in bent voor een luistersessie.

Groet,

Henk

provia_f

De Pearl II zoals ik hem nu bouw is afgestemd op MC elementen met een output in de range van 0,4-1mV, afsluitweerstand 100 Ohm. Die is dus minder flexibel dan die Xono. Hangt er dus even vanaf of je een geschikt element bij de hand hebt om hem te testen.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

provia_f

Quote from: AbZ on February 12, 2013, 20:56:14
Dat zeg ik ook niet, integendeel.  (Misverstandje, I presume?)
Bedankt voor de info  :thumbs-up:   Ik moet maar eens tijd vinden voor dat soort dingen.

Voor de selectie van onderdelen moet je inderdaad echt even de tijd nemen. Alhoewel: hoe meer je leest, hoe verwarrender het wordt. De één zweert bij zilver-mica condensatoren, de ander vindt het weer niks etc etc. Wayne Colburn is in het artikel van de Pearl II redelijk nuchter over "magische" onderdelen. En zijn mening sla ik wel hoog aan. Veel goede onderdelen zijn helemaal niet zo duur als je in 1x de hele boel bij Digikey/Mouser etc bestelt. Vishay CMF55 weerstanden iets van 11-12 cent, de mosfet en transistoren 30-60 cent of zo, FC elco's (3300 mu) van Panasonic ook goedkoop. Wat wel in de papieren gaat lopen zijn FETs, ik had er 12 nodig maar heb er 70 gekocht om tot gematchte tweetallen en viertallen te komen. Ook de grote elco's van 10.000 microF zijn wel duur. En zilver-mica condensatoren, maar daar heb ik er maar 2 van per kanaal. Bestel wel altijd wat extra onderdelen voor het geval je wat verklooit, en bestel wat alternatieve waarden van onderdelen waarmee je kan variëren (load, gain etc). Enfin, wat ik achteraf wel weet is dat je wel duurder uitkomt dan je vooraf denkt. Een goede behuizing met degelijke connectoren gaat ook in de papieren lopen.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

AbZ

Quote from: provia_f on February 13, 2013, 08:12:20
Voor de selectie van onderdelen moet je inderdaad echt even de tijd nemen. Alhoewel: hoe meer je leest, hoe verwarrender het wordt. De één zweert bij zilver-mica condensatoren, de ander vindt het weer niks etc etc. Wayne Colburn is in het artikel van de Pearl II redelijk nuchter over "magische" onderdelen. En zijn mening sla ik wel hoog aan. Veel goede onderdelen zijn helemaal niet zo duur als je in 1x de hele boel bij Digikey/Mouser etc bestelt. Vishay CMF55 weerstanden iets van 11-12 cent, de mosfet en transistoren 30-60 cent of zo, FC elco's (3300 mu) van Panasonic ook goedkoop. Wat wel in de papieren gaat lopen zijn FETs, ik had er 12 nodig maar heb er 70 gekocht om tot gematchte tweetallen en viertallen te komen. Ook de grote elco's van 10.000 microF zijn wel duur. En zilver-mica condensatoren, maar daar heb ik er maar 2 van per kanaal. Bestel wel altijd wat extra onderdelen voor het geval je wat verklooit, en bestel wat alternatieve waarden van onderdelen waarmee je kan variëren (load, gain etc). Enfin, wat ik achteraf wel weet is dat je wel duurder uitkomt dan je vooraf denkt. Een goede behuizing met degelijke connectoren gaat ook in de papieren lopen.
Kijk dat is info  :thumbs-up:  Denk dat het al heel wat is, als het ueberhaupt gaat werken  ;D
Dat matchen kan ik wellicht beter "outsourcen" aan iemand met meer kennis van zaken?


m9

je hebt gewoon een testopstellingkje nodig en een dmm waar je de transistors makkelijk in kunt prikken.

de transistors zijn gematched te koop op ebay dus buiten het gemak is het veel goedkoper tenzij je de eeuwige hobbyist bent en nooit genoeg onderdelen hebt.

AbZ

#207
Quote from: m9 on February 13, 2013, 22:49:49
je hebt gewoon een testopstellingkje nodig en een dmm waar je de transistors makkelijk in kunt prikken.

de transistors zijn gematched te koop op ebay dus buiten het gemak is het veel goedkoper tenzij je de eeuwige hobbyist bent en nooit genoeg onderdelen hebt.
OK dat is nog wel te doen.  Met alle respect voor provia_f, maar ik hoef idd geen 70 FETS  :police:

provia_f

testopstelling is inderdaad erg simpel. Multimeter, batterij een een IC voetje.

Ik heb de rest van die 70 trouwens weer verkocht hoor, deels ook als gematchte tweetallen tegen een hogere prijs. Ik heb alleen wat reserves gehouden voor het geval ik eens wat zou opblazen...
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

provia_f

#209
Trouwens, als de prijzen liggen zoals ik ze nu zie ($20 voor een quad, $11 voor een paar) zou je 62$ kwijt zijn, daar kan je ook aardig wat losse fets voor kopen...

En nog iets: idealiter zorg je er ook voor dat de quads en paren voor beide kanalen qua Idss niet te veel van elkaar verschillen; soort dubbele matching dus (binnen kanaal/tussen kanaal).

Maar goed, dat voert allemaal te ver, ga je daar maar zorgen over maken als je besloten hebt om met zelfbouw te beginnen  :)
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on February  7, 2013, 10:28:40
tuurlijk :D

De graham slee gram amp 2 is al vanmezelf :D maar ik twijfelde soms aan z'n kwaliteiten in combinatie met de sumiko (karakter) en verkeerde vta afstelling met de dynavector 10x5:D. De graham is juist erg eerlijk, soms fijn soms niet. speel nu dus met de graham en dynavector (+6 mm spacer onder rb700 arm). Klankbalans wijkt nauwelijks af van de cd5x, altijd goed.

De Graham gaat er nu definitief uit? Zag je aanbod op hifi.nl.

Ben je er al uit wat er voor terug komt?

Groet,

Henk

Robiwan

Quote from: Onder013 on February 15, 2013, 14:05:56
De Graham gaat er nu definitief uit? Zag je aanbod op hifi.nl.

Ben je er al uit wat er voor terug komt?

Groet,

Henk

kweet nog nie :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on February 15, 2013, 17:29:11
kweet nog nie :D

De nieuwe Pro-ject Phono Box RS gezien? Er komt wat later nog een upgrade PSU voor. Zeer goede gebruikerservaring op VE en idem test in het duitse Audio.

Groet,

Henk

remco320

Ik heb nu sinds twee weken de Pro-ject Tubebox ipv de Phonobox die ik eerst had. En ik ben echt ontzettend blij met die aanschaf. Wat een mooi vol en warm geluid en veel gedetailleerder dan de phonobox.

Deleted Member 2

Is er nog iets te melden door de zelfbouwers van de pearl en/of de ono?

Rob_Dingen

#215
Wat wil je weten?
Hij speelt op dit moment zijn eerste klanken en kan zeggen dat hij veel beter klinkt als mijn buizen preamp en een opamp trapje wat ik ooit zelf gebouwd heb.
Helaas heb ik niet meer referenties op dit moment.

Rob

provia_f

Ik heb hem net ingebouwd en de voeding voorzien van wat "audiofielere" diodes. Nou nog nieuwe pluggen aan de draaitafel en dan maar eens uitgebreid vergelijken. Voorzover ik hem nu gehoord heb klinkt hij mooi neutraal.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Deleted Member 2

Quote from: provia_f on February 22, 2013, 19:42:15
Ik heb hem net ingebouwd en de voeding voorzien van wat "audiofielere" diodes. Nou nog nieuwe pluggen aan de draaitafel en dan maar eens uitgebreid vergelijken. Voorzover ik hem nu gehoord heb klinkt hij mooi neutraal.

Quote from: Rob_Dingen on February 21, 2013, 15:17:48
Wat wil je weten?
Hij speelt op dit moment zijn eerste klanken en kan zeggen dat hij veel beter klinkt als mijn buizen preamp en een opamp trapje wat ik ooit zelf gebouwd heb.
Helaas heb ik niet meer referenties op dit moment.

Rob

Spannende en mooie momenten voor jullie.

Ik hoop echt dat jullie de twee bouwprojecten eens met elkaar kunnen vergelijken in een luistersessie.

Veel plezier van jullie bouwsels

Groet,

Henk

Robiwan

Nou dan ik maar weer. De laatste tijd flink bezig met phonoversterkers. Wat nu eindelijk wel vaststaat is dat de Dynavector 10x5 HOMC element een blijvertje is in de arm van de Rega P7 alsmede de Chord Cobra 2 RCa-Din kabel, dus dat zijn in iedergeval 2 uitgangspunten :D

Stageline N (2e hands aangeschaft maar alweer verkocht):
Ja voor de 2e maal, 2e hands gekocht omdat deze volgens de Naim kenners een goede match is met de 10x5 :D. Deze krijgt voeding van de Nait XS versterker. Dus met 1 kabel tussen de Stageline en versterker kun je spelen. Na een opwarmperiode, hij was zowat bevroren gezien de winterse temperaturen van de laatste tijden, kon het luisteren beginnen. Nou dat klonk op het 1e gehoor zeker niet verkeerd en zeker min of meer Naims maar toch weer niet. Het klankbeeld is te omschrijven als te los met overdreven veel lucht tussen de instrumenten e.d. Daardoor mis je samenhang. Het laag is wel droog en goed gearcticuleerd maar mist kracht en volheid. Het middengebied is nog z'n sterkste kant. Het hoog is wat afgevlakt, je mist daardoor wat leven. Uiteindelijk klinkt het te rustig en mat. Nee, weer in de verkoop :D

Clearaudio Smartfono (2e hands aangeschaft):
Heel wat anders. Wat een klein ding is dat zeg. SMD techniek maar wel dual mono opgebouwd. Aan de onderkant 2 schakelaars voor MM/MC. Wat meteen opviel t.o.v. de Stageline is het hoog. Dat is veel meer aanwezig en levendig. Het laag is lekker stevig maar kan wel dichtlopen met sommige muziek. Er is dus enige dynamiekcompressie. Het algehele klankbeeld is er een met meer samenhang. Het klinkt best wel stevig ook maar toch intiem. Maar zoals gezegd in drukke passages wat dichtloop en soms een lichte vervorming. Dit is een mooi trapje voor pop/rock muziek, meer heeft te weinig een all round karakter om mij te blijven pleasen.

Dynavector P75 MKIII (te leen van Snijders):
De DV wordt geleverd zonder voeding. Er wordt gebruik gemaakt van het schakelprincipe. Volgens DV zou een voedingsupgrade klankmatig zodoende geen ruk uitmaken. Maar De P75 komt nu met een dikke 12 volt voeding. Ingesteld op 45 dB versterking en 47 kohm kon de pret beginnen. Wat meteen opvalt t.o.v. de Stageline en Smartfono is de veel krachtigere weergave over het gehele frequentiebereik. De bassen knallen meer, het hoog is lekker aanwezig zonder sissen of scherpte, het middengebied is pakkend en het klinkt lekker ritmisch zoals Naim. Daarnaast is 45 dB versterking ideaal voor 2,5 mv output. De cd is nog net een fractie harder. Nirvana 'smells like teen spirit' rockt nu echt en het gaat ook hard. Met de Stageline en Smartfono moet de volumeregelaar op 12-1 uur voor wat herrie, nu knalt het al op 9 uur. Altijd goed want dan heb je veel meer reserve. De klankbalans is ietwat droog maar daardoor is van 'overhang' in met name het laag geen sprake. De DV klinkt ook niet dun zoals wel mijn ervaring is met veel trapjes die ik in mijn leven al heb voorbij zien komen. Deze klinkt all round toch wel erg fraai. Klopt het dus toch dat een element en phonoversterker van hetzelfde merk een goede combi is. Het klinkt eigenlijk zoals CD maar dan in de goede zin van het woord. Vol, snel, twinkelend, schoon, mooie plaatsing maar toch ook voldoende samenhang. Het instellen vergt wel wat extra aandacht want je plaatst een jumper zo op het verkeerde pinnetje.  De behuizing voelt wat warm aan maar dat getuigd volgens mij alleen van z'n mooie inspanning.

Te be continued.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

provia_f

Dit is hem geworden:







Vergeleken met de phonotrap in mijn versterker is het een (subtiele) verbetering. Nu heb ik niet van die high-endige oren, maar ik hoor wat zuiverder stemmen, bas wat beter onder controle en het stereobeeld/plaatsing lijkt wat natuurlijker. Een blijvertje dus. Waarbij ik moet aantekenen dat voor aansluiting op de versterker er eerst een verlengsnoertje aan de draaitafel moet, dat is natuurlijk niet voordelig. Bij de Pearl moet het uitgangssignaal over een interlink van dik 2 meter naar de versterker, maar dat signaal is veel sterker. Last van brom heb ik totaal niet met de Pearl, bij aansluiting op de versterker wel een klein beetje.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Robiwan

Quote from: provia_f on February 24, 2013, 15:26:42
Dit is hem geworden:



[

aansluiten kan haast niet fout gaan, super duidelijk :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

provia_f

ja, kleiner werden de letters niet geleverd. Ik had wel ietsje kleiner gewild, maar hiermee moet ik het maar doen. Ach, 't is ook geen straf zullen we maar zeggen  ;)
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Deleted Member 2

#222
Quote from: provia_f on February 24, 2013, 17:26:40
ja, kleiner werden de letters niet geleverd. Ik had wel ietsje kleiner gewild, maar hiermee moet ik het maar doen. Ach, 't is ook geen straf zullen we maar zeggen  ;)

Het is een beauty geworden. Veel eer van je werk. :worship:

Was de voedingsspanning niet mogelijk via een andere routing of is dit de volgens de handleiding beste plek?

Als de Pearl nog maar kort staat te spelen weet je dat je over een flinke tijd pas hoort wat de Pearl echt kan.

Groet,

Henk

provia_f

Ongetwijfeld kan de voedingsspanning ook anders geleid worden.Ik heb overal steeds gekozen voor even lange draden voor elk kanaal, en dus alles door het midden van de kast geleid, en dicht tegen de behuizing aan. Ik vind het wel mooi dat ze het laatste stukje onder de prints doorlopen, dan zie je weer wat minder bedrading.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on February 24, 2013, 09:49:53
Nou dan ik maar weer. De laatste tijd flink bezig met phonoversterkers. Wat nu eindelijk wel vaststaat is dat de Dynavector 10x5 HOMC element een blijvertje is in de arm van de Rega P7 alsmede de Chord Cobra 2 RCa-Din kabel, dus dat zijn in iedergeval 2 uitgangspunten :D

Stageline N (2e hands aangeschaft maar alweer verkocht):
Ja voor de 2e maal, 2e hands gekocht omdat deze volgens de Naim kenners een goede match is met de 10x5 :D. Deze krijgt voeding van de Nait XS versterker. Dus met 1 kabel tussen de Stageline en versterker kun je spelen. Na een opwarmperiode, hij was zowat bevroren gezien de winterse temperaturen van de laatste tijden, kon het luisteren beginnen. Nou dat klonk op het 1e gehoor zeker niet verkeerd en zeker min of meer Naims maar toch weer niet. Het klankbeeld is te omschrijven als te los met overdreven veel lucht tussen de instrumenten e.d. Daardoor mis je samenhang. Het laag is wel droog en goed gearcticuleerd maar mist kracht en volheid. Het middengebied is nog z'n sterkste kant. Het hoog is wat afgevlakt, je mist daardoor wat leven. Uiteindelijk klinkt het te rustig en mat. Nee, weer in de verkoop :D

Clearaudio Smartfono (2e hands aangeschaft):
Heel wat anders. Wat een klein ding is dat zeg. SMD techniek maar wel dual mono opgebouwd. Aan de onderkant 2 schakelaars voor MM/MC. Wat meteen opviel t.o.v. de Stageline is het hoog. Dat is veel meer aanwezig en levendig. Het laag is lekker stevig maar kan wel dichtlopen met sommige muziek. Er is dus enige dynamiekcompressie. Het algehele klankbeeld is er een met meer samenhang. Het klinkt best wel stevig ook maar toch intiem. Maar zoals gezegd in drukke passages wat dichtloop en soms een lichte vervorming. Dit is een mooi trapje voor pop/rock muziek, meer heeft te weinig een all round karakter om mij te blijven pleasen.

Dynavector P75 MKIII (te leen van Snijders):
De DV wordt geleverd zonder voeding. Er wordt gebruik gemaakt van het schakelprincipe. Volgens DV zou een voedingsupgrade klankmatig zodoende geen ruk uitmaken. Maar De P75 komt nu met een dikke 12 volt voeding. Ingesteld op 45 dB versterking en 47 kohm kon de pret beginnen. Wat meteen opvalt t.o.v. de Stageline en Smartfono is de veel krachtigere weergave over het gehele frequentiebereik. De bassen knallen meer, het hoog is lekker aanwezig zonder sissen of scherpte, het middengebied is pakkend en het klinkt lekker ritmisch zoals Naim. Daarnaast is 45 dB versterking ideaal voor 2,5 mv output. De cd is nog net een fractie harder. Nirvana 'smells like teen spirit' rockt nu echt en het gaat ook hard. Met de Stageline en Smartfono moet de volumeregelaar op 12-1 uur voor wat herrie, nu knalt het al op 9 uur. Altijd goed want dan heb je veel meer reserve. De klankbalans is ietwat droog maar daardoor is van 'overhang' in met name het laag geen sprake. De DV klinkt ook niet dun zoals wel mijn ervaring is met veel trapjes die ik in mijn leven al heb voorbij zien komen. Deze klinkt all round toch wel erg fraai. Klopt het dus toch dat een element en phonoversterker van hetzelfde merk een goede combi is. Het klinkt eigenlijk zoals CD maar dan in de goede zin van het woord. Vol, snel, twinkelend, schoon, mooie plaatsing maar toch ook voldoende samenhang. Het instellen vergt wel wat extra aandacht want je plaatst een jumper zo op het verkeerde pinnetje.  De behuizing voelt wat warm aan maar dat getuigd volgens mij alleen van z'n mooie inspanning.

Te be continued.

Geen piep meer in het rechter kanaal? Jammer dat je mm moet gebruiken. Die piep hoorde ik met MC.

Zo te lezen ben je er tevreden over. En dat uit zo'n sardineblijk.....(het gebruik van dit soort termen heb ik van jou geleerd....) ;D

Heb je hem ook al beluisterd met wat meer subtiele muziek?

Groet,

Henk