Alles over phono versterkers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:30

Previous topic - Next topic

Vinyl_Fuchs and 3 Guests are viewing this topic.

Gebruiker 003

En ben je nu in de race voor iets nieuws? In ieder geval een nieuwe phonotrap als je een ASR thuis hebt. Ik ben zelf erg voor een gehele rega lijn, je krijgt dan een stuk beweging in het geluid, ieder ander geluid is voor mij al snel na verloop van tijd plat of saai, niet voor wat betreft beeld opbouw, maar wel voor wat betreft beweging in het geluid. Daardoor verlies ik bij langer luisteren al snel de aandacht. Je zou ook kunnen stellen dat Rega meer "fun" is. Maar goed, ieder zijn ding. En zo ik ook het mijne.

provia_f

Ja, maar een Pass XP15 is wel een wat mooier ontwerp dan de Pearl II, die zou zelfbouw duidelijk meer kosten. Ik  ben trouwens ook wel meer dan 250 euro kwijt. Dat commentaar kwam alleen uit de VS waar het toch wel wat goedkoper is om onderdelen te kopen. Goed, ik wil natuurlijk nog liever denken dat die Pearl II kan concurreren met alles tot 1600 euro :-)
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Rob_Dingen

Veel hoger en de XP 15 is niet veel mooier en lijkt op de pearl of de Xono.
Alles wat Pass Labss bouwd lijkt op elkaar met steed kleine wijzigingen.
Als je onderdelen trafo's en kast telt ben je makelijk €500,- kwijt daar wil de fabrikant winst op x 1,8 is €900,- dan moet het naar nederland waar de importeur er 1,8 aan pakt is €1600 en dan naar de winkel die er ook 1,8 aan pakt dan loop je al naar de €3.000,-
Dus in mijn optiek is de pearl nagenoeg gelijk aan de X15.

Rob

Deleted Member 2

Quote from: Rob_Dingen on February  6, 2013, 18:18:01
Veel hoger en de XP 15 is niet veel mooier en lijkt op de pearl of de Xono.
Alles wat Pass Labss bouwd lijkt op elkaar met steed kleine wijzigingen.
Als je onderdelen trafo's en kast telt ben je makelijk €500,- kwijt daar wil de fabrikant winst op x 1,8 is €900,- dan moet het naar nederland waar de importeur er 1,8 aan pakt is €1600 en dan naar de winkel die er ook 1,8 aan pakt dan loop je al naar de €3.000,-
Dus in mijn optiek is de pearl nagenoeg gelijk aan de X15.

Rob

Leuk dat je in geld kan uitdrukken hoe de verhoudingen liggen, maar is dat ook qua klank, etc het geval?

Ken je deze phono versterker goed, heb je hem zelf of weleens gehoord? En is de Xono dan weer heel veel beter?

Groet,

Henk

Rob_Dingen

#179
Geld en klank hebben niets met elkaar gemeen duurder is immers niet altijd beter.
Ook smaak is een belangrijke factor.
Nee ik ken de versterkers helemaal nog niet zei al dat ik hem aan het bouwen ben dus heb er nog niet naar geluisterd.
Wel ken ik alle andere producten van Pass Labs en heb ze allemaal gebouwd en beluisterd en weet uit ervaring hoe hij te werk gaat en welke componenten hij gebruikt.
Het ging er mij alleen maar om dat de Pearl wel wat hoger staat in waarde als €1.000,- en ik durf bijna met zekerheid te stellen dat hij nagenoeg hetzelfde klinkt als de X15.

Rob

Rob_Dingen

Hier een paar foto's van de Xono.
Hij is volledig gescheiden gebouwd per kanaal dus dual mono.

Rob

Robiwan

Quote from: karma on February  6, 2013, 17:59:09
En ben je nu in de race voor iets nieuws? In ieder geval een nieuwe phonotrap als je een ASR thuis hebt. Ik ben zelf erg voor een gehele rega lijn, je krijgt dan een stuk beweging in het geluid, ieder ander geluid is voor mij al snel na verloop van tijd plat of saai, niet voor wat betreft beeld opbouw, maar wel voor wat betreft beweging in het geluid. Daardoor verlies ik bij langer luisteren al snel de aandacht. Je zou ook kunnen stellen dat Rega meer "fun" is. Maar goed, ieder zijn ding. En zo ik ook het mijne.

talking to me? :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

provia_f

Mooi, die Xono! Ziet er nog wel weer wat ingewikkelder uit dan de Pearl. Ik heb trouwens maar 1 voeding voor beide kanalen. Op diy audio zei  iemand dat de Pearl II en de XP15 dicht bij elkaar lagen qua klank. De XP15 was nog wel de winnaar, ruiste ook wat minder. Enfin, ik zou het al heel wat vinden als mijn bouwsel in de buurt kwam van zoiets moois als een XP15...
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804


Robiwan

Quote from: karma on February  7, 2013, 08:50:34
Ja, mag het ?  :D

tuurlijk :D

De graham slee gram amp 2 is al vanmezelf :D maar ik twijfelde soms aan z'n kwaliteiten in combinatie met de sumiko (karakter) en verkeerde vta afstelling met de dynavector 10x5:D. De graham is juist erg eerlijk, soms fijn soms niet. speel nu dus met de graham en dynavector (+6 mm spacer onder rb700 arm). Klankbalans wijkt nauwelijks af van de cd5x, altijd goed.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: Rob_Dingen on February  6, 2013, 22:49:29
Hier een paar foto's van de Xono.
Hij is volledig gescheiden gebouwd per kanaal dus dual mono.

Rob

Dank voor de foto's. Dat geeft me een beetje een indruk van de omvang en de complexiteit. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe dat gaat klinken.
Het zou toch wat zijn als er een sessie zou komen waarin de Pearl vergeleken kan worden met de Xono.
Zou erg interessant zijn

Groet,

Henk

AbZ

#186
Quote from: Rob_Dingen on February  6, 2013, 22:49:29
Hier een paar foto's van de Xono.
Hij is volledig gescheiden gebouwd per kanaal dus dual mono.
Mooi!  maar ik zie dat de voedingen wel een stukje print delen?
Dan kan je ze dus niet helemaal scheiden?

Gebruiker 003

Quote from: LPlover on February  7, 2013, 10:28:40
tuurlijk :D

De graham slee gram amp 2 is al vanmezelf :D maar ik twijfelde soms aan z'n kwaliteiten in combinatie met de sumiko (karakter) en verkeerde vta afstelling met de dynavector 10x5:D. De graham is juist erg eerlijk, soms fijn soms niet. speel nu dus met de graham en dynavector (+6 mm spacer onder rb700 arm). Klankbalans wijkt nauwelijks af van de cd5x, altijd goed.

Niet iedere combinatie is altijd even gelukkig helaas. Ik blijf erbij dat een phonotrap het meest onderschatte onderdeel is. Ook in jouw geval geef je voor je NAIM XS 2000 euro uit en voor je phonotrap 300 euro. Een vriend van mij heeft een Puresound P10, dat is zomaar een voorbeeld van een heel mooi ding.

Robiwan

#188
Quote from: karma on February  9, 2013, 11:21:50
Niet iedere combinatie is altijd even gelukkig helaas. Ik blijf erbij dat een phonotrap het meest onderschatte onderdeel is. Ook in jouw geval geef je voor je NAIM XS 2000 euro uit en voor je phonotrap 300 euro. Een vriend van mij heeft een Puresound P10, dat is zomaar een voorbeeld van een heel mooi ding.

een combi van 2000 euro versterker en 300 euro phonoversterker kan toch juist de gelukkige combi zijn :). de graham met psu voeding kost trouwens 540 euro en de 2e hands XS maar 1100 euro :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Rob_Dingen

#189
Quote from: AbZ on February  8, 2013, 23:35:10
Mooi!  maar ik zie dat de voedingen wel een stukje print delen?
Dan kan je ze dus niet helemaal scheiden?
Vertel eens dan dat begrijp ik niet.
Dus als het in een behuizing zit kan het niet dual mono zijn?

Rob

Dirk

ik denk dat AbZ doelt op het feit dat ze tgv die gedeelde voedings-PCB niet gescheiden te bouwen zijn, in aparte kastjes als het ware
ik lees echter nergens dat het daarom geen dual mono zou zijn ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

Quote from: Dynky on February  9, 2013, 22:29:35
ik denk dat AbZ doelt op het feit dat ze tgv die gedeelde voedings-PCB niet gescheiden te bouwen zijn, in aparte kastjes als het ware
ik lees echter nergens dat het daarom geen dual mono zou zijn ;)
Juist.  Ben dus benieuwd wat&hoeveel daar in het midden vd print gedeeld wordt
en of dat ook fysiek te scheiden zou zijn.

'Dual mono' (wat dat ook is -- soms een rekbaar begrip?) is idd een andere kwestie. 

Rob_Dingen

In het midden zit een DC blocker en een filter wat tussen de aarde en chassis zit dus daar word de 220 op aangesloten en de primaire zijdes van de trafo.

Rob

m9

heb je de borden en onderdelen (gematchde transistors inbegrepen misschien) via een groupbuy op diyaudio gekocht en zo ja, wat waren ongeveer de kosten?


Rob_Dingen

#194
Nee de boarden heb ik bij rstaudio.de gekocht.
De jfets heb ik zelf gematched die heb ik namelijk meer dan genoeg.
Kosten is voor mij moeilijk te schatten omdat ik de meeste onderdelen in huis had.
Maar ik verwacht tussen de €500,- a €1.000,- afhankelijk van de kwaliteit van de onderdelen en kasten.
Je kunt bij rstaudio de onderdelen lijst downloaden daar staan ook de leveranciers op of je besteld bij Farnell of Mouser.

Rob

AbZ

Interessant!  Wat kosten de lege printen ongeveer?  (Staat niet op de site.)

Rob_Dingen

Ik dacht uit mijn hoofd rond de €140,- voor de complete set.

Rob

AbZ

Quote from: Rob_Dingen on February 12, 2013, 20:30:51
Ik dacht uit mijn hoofd rond de €140,- voor de complete set.

Rob
Da's best wel tempting...  Dus nu de volgende vraag...
Als we de behuizing ff buiten beschouwing laten, wat gok je dan voor de onderdelen?
En waar gaan de meeste kosten in zitten voor goede kwali?

Rob_Dingen

Quote from: AbZ on February 12, 2013, 20:38:16
Da's best wel tempting...  Dus nu de volgende vraag...
Als we de behuizing ff buiten beschouwing laten, wat gok je dan voor de onderdelen?
En waar gaan de meeste kosten in zitten voor goede kwali?
Dat is echt niet veel te duur zeker niet voor kleine oplages laat zelf ook regelmatig printen maken en dan hebben we het nog niet over de tijd die het kost om een goede print te tekenen.
Download nu gewoon de onderdelen lijst een en kijk eens wat alles kost.
Voeding is altijd duur (grote elco's en 50VA trafo's) dan zijn alle belangrijke condensators silver mica en de iets grotere waardes styroflex zo veel mogelijk Panasonic FC elco's.
Daar zou je wat op kunnen besparen en misschien gewone metaalfilm weerstanden gebruiken.
Maar op heel het project maakt dat niet zo veel uit.
Heb hem ondertussen al afgeregeld en het werkt allemaal prima nu nog inbouwen en luisteren.

Rob

AbZ

Quote from: Rob_Dingen on February 12, 2013, 20:50:30
Dat is echt niet veel te duur zeker niet voor kleine oplages
Dat zeg ik ook niet, integendeel.  (Misverstandje, I presume?)
Bedankt voor de info  :thumbs-up:   Ik moet maar eens tijd vinden voor dat soort dingen.