Alles over phono versterkers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Deleted Member 2

Quote from: provia_f on February  1, 2013, 11:02:28
Ja, er is een print beschikbaar, $100 per kanaal. Krijg je er ook nog 6 gematchte jfets bij. Maar voeg $200 bij alle kosten van onderdelen en behuizing en je kan met gemak een Lehman Black Cube kopen. En dan weet je nog niet zeker of het echt wat wordt. Dus heb ik maar besloten het eerst eens op ouderwets gaatjesbord te doen, die prints aanschaffen kan altijd nog. Vooralsnog lijkt het wel te werken. Ik weet niet wat ik als voordelen van de echte prints kan verwachten. Makkelijker bouw natuurlijk, en misschien dat de aanwezigheid van een groter aardvlak hem minder gevoelig voor ruis/brom maakt.

Weer wat bezig geweest met me te orienteren voor een phono pre. De Pearl is nog steeds heel interessant. ik lees er zeer goede dingen over in de reviews. Al zoekend vind ik twee uitvoeringen van de Paerl: de Paerl I en - je raadt het al - de II. weet jij wat nou precies het verschil is tussen die twee versies?

Ook zie ik nog de Ono: redelijk meer ingewikkeld. Geen idee wat deze doet ten opzichte van de Paerl.

Vlot het bouwen / testen al wat. Ben zeer benieuwd naar je indrukken of misschien zelfs al een review.

Groet,

Henk

Mordante

Quote from: Onder013 on February  5, 2013, 11:37:59
Weer wat bezig geweest met me te orienteren voor een phono pre. De Pearl is nog steeds heel interessant. ik lees er zeer goede dingen over in de reviews. Al zoekend vind ik twee uitvoeringen van de Paerl: de Paerl I en - je raadt het al - de II. weet jij wat nou precies het verschil is tussen die twee versies?

Ook zie ik nog de Ono: redelijk meer ingewikkeld. Geen idee wat deze doet ten opzichte van de Paerl.

Vlot het bouwen / testen al wat. Ben zeer benieuwd naar je indrukken of misschien zelfs al een review.

Groet,

Henk

Wat is je budget voor een phono pre?

Deleted Member 2

Quote from: Mordante on February  5, 2013, 12:01:11
Wat is je budget voor een phono pre?

Simpele vraag die lastig te beantwoorden is. ik ken mezelf inmiddels redelijk goed en weet hoe gemakkelijk ik me laat verleiden........
Bij het te stellen budget moet je natuurlijk ook uitgaan van de kwaliteit en de waarde van de draaitafel, de arm en het element. De draaitafel is de Michell Gyro met Orbe upgrade, arm is de SME 309 en het element de AT OC9. Het element speelt in deze combinatie fris, geeft detail, goede ruimtelijke weergave.
De frisheid moet door de phono zeker niet verder aangezet worden. Als budget stel ik max 500 tot 700 euro.
Gebruikt is geen probleem en dan zijn diverse pre's binnen bereik. Bijvoorbeeld de Goldenote phono I mk3 of de Whest Two.
Dat geldt ook voor diy waarbij Pass Paerl er uit springt en te realiseren is binnen budget.

Groet,

Henk

Robiwan

Quote from: Onder013 on February  5, 2013, 12:17:34
Simpele vraag die lastig te beantwoorden is. ik ken mezelf inmiddels redelijk goed en weet hoe gemakkelijk ik me laat verleiden........
Bij het te stellen budget moet je natuurlijk ook uitgaan van de kwaliteit en de waarde van de draaitafel, de arm en het element. De draaitafel is de Michell Gyro met Orbe upgrade, arm is de SME 309 en het element de AT OC9. Het element speelt in deze combinatie fris, geeft detail, goede ruimtelijke weergave.
De frisheid moet door de phono zeker niet verder aangezet worden. Als budget stel ik max 500 tot 700 euro.
Gebruikt is geen probleem en dan zijn diverse pre's binnen bereik. Bijvoorbeeld de Goldenote phono I mk3 of de Whest Two.
Dat geldt ook voor diy waarbij Pass Paerl er uit springt en te realiseren is binnen budget.

Groet,

Henk

De Goldennote(bluenote) phono I MK2 had de neiging to brommen (ervaring). Ik weet niet of dat middels met de mk3 versie geen issue meer is?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

#154
Quote from: LPlover on February  5, 2013, 14:40:31
De Goldennote(bluenote) phono I MK2 had de neiging to brommen (ervaring). Ik weet niet of dat middels met de mk3 versie geen issue meer is?

Dat is inmiddels verholpen. Dank voor de oplettendheid.

Mordante

Quote from: Onder013 on February  5, 2013, 12:17:34
Simpele vraag die lastig te beantwoorden is. ik ken mezelf inmiddels redelijk goed en weet hoe gemakkelijk ik me laat verleiden........
Bij het te stellen budget moet je natuurlijk ook uitgaan van de kwaliteit en de waarde van de draaitafel, de arm en het element. De draaitafel is de Michell Gyro met Orbe upgrade, arm is de SME 309 en het element de AT OC9. Het element speelt in deze combinatie fris, geeft detail, goede ruimtelijke weergave.
De frisheid moet door de phono zeker niet verder aangezet worden. Als budget stel ik max 500 tot 700 euro.
Gebruikt is geen probleem en dan zijn diverse pre's binnen bereik. Bijvoorbeeld de Goldenote phono I mk3 of de Whest Two.
Dat geldt ook voor diy waarbij Pass Paerl er uit springt en te realiseren is binnen budget.

Groet,

Henk

Persoonlijk zou ik nog even doorsparen. Ik denk dat je voor iets meer budget wat beter kan kopen. Of je zou moeten kijken naar MM phono amps.

Jumping Jack

Onder heeft een MC-element dus een mm-versterker is denk ik niet aan de orde...

Met dergelijk budget is er best wel moois te vinden tweedehands hoor.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

#157
En waar zou dat door sparen dan toe moeten leiden? Het gaat overigens om een MC-element.

Zoals ik al aan gaf ben ik heel gemakkelijk in verleiding te brengen om het budget wat op te rekken.

Zo kijk ik bijvoorbeeld ook naar de diy Pass Xono

Er komt bij dat ik geduld heb omdat het nu ook al redelijk klinkt met de Musical Fidelity X-LPS-V3

Jumping Jack

Quote from: Onder013 on February  5, 2013, 15:35:17
Zoals ik al aan gaf ben ik heel gemakkelijk in verleiding te brengen om het budget wat op te rekken.

Erg herkenbaar  ;D
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Rob_Dingen

Hoi

Het verschil tussen de Pearl 1 en 2 is de uitgangs trap die is verandert.
Het verschil tussen de Xono en Pearl is de ria correctie is bij de Pearl passief en bij de Xono actief de Xono heeft ook een MC trap aan board en de Pearl is een MM versterker.
Ook kan de Xono gebalanceerd uit.
Ben nu een Xono aan het bouwen.

Rob

provia_f

De Pearl I is qua gain afgestemd op MM elementen (40dB dacht ik), de Pearl II meer op (medium output) MC elementen met 55dB gain. De gain van de Pearl II kan trouwens wel gevarieerd worden door wat met 2 weerstanden te varieren (zo tussen de 45dB en 65dB). Mijn versie zal iets van 58,5dB gain hebben, dat brengt de signaalsterkte iets meer in lijn met andere bronnen (anders knallen m'n speakers eruit als ik overschakel naar cd en vergeet het volume terug te draaien...)
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Deleted Member 2

Dank voor jullie reacties. Is er een indicatie te geven van de kosten van de Xono en van de kennis die je nodig hebt om deze te bouwen? Ik bedoel dus daadwerkelijk kennis van electronica en doel niet op de vaardigheid om te bouwen.

Groet,

Henk

provia_f

Xono weet ik niet, maar de Pearl II is prima te doen als je een beetje netjes kan solderen en schema's begrijpt. Zeker als je de officiele prints gebruikt. Wel moet je er goed tijd in steken en goede componenten kopen etc,anders heb je kans dat het nog niks wordt, en dat zou zonde zijn van het geld.

Ik vind het bouwen van die Pearl II echt een heel leuk project. Het loont om je goed in te lezen (download het officiele artikel). Dan weet je gelijk van welke onderdelen je ook wat andere waarden moet kopen zodat je kan spelen met gain, ingangsimpedantie, -capaciteit, laagfilter etc. Die AT-OC9 van jou kan denk ik ook wel wat meer gain gebruiken dan de standaard 55dB.

Qua geluidsindruk: voorzover ik nu kan beoordelen klinkt de Pearl II warmer dan de phonotrap in de Denon versterker waarop ik hem test. Dat zou prima samengaan met het frisse karakter van die AT lijkt me zo. Maar goed, dit is nog maar een voorlopig oordeel op een oude versterker eneen kleine speaker. Vanavond ga ik verder met de behuizing en ik gadenk ik ook nog even de weerstand erin zetten die de gain op de door mij gewenste waarde brengt (58,5dB)
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Deleted Member 2

nog een kandidaat die nog niet lang op de markt is: Pro-Ject Phono Box RS

Ziet er redelijk compleet uit:



aardig detail is dat de ingangsweerstand die met name voor MC van belang is, met een soort volumeregelaar ingesteld kan worden.
Zie ook: http://www.audio.de/testbericht/pro-ject-phono-box-rs-im-test-1334742.html

Groet,

Henk

provia_f

Ziet er ook mooi uit. Vraag is of je gebalanceerd nodig hebt, zo nee dan betaal je voor iets dat je niet gebruikt. Je kan bij zelfbouw natuurlijk ook een schakelaartje toevoegen waarmee je ingangscapaciteit en impedantie kan schakelen. Vooral handig als je nog wel eens van element wisselt. Als je het bij 1 element houdt kan je tijdens de bouw proberen welke capaciteit/impedantie het lekkerst klinkt.

Ik heb vanavond de output van beide kanalen gemeten met een toon van een testplaat. Ik kwam uit op een kanaalverschil van 0,17dB. Wat mij betreft volkomen acceptabel, dat kan net zo goed aan het element (gespecificeerd < 1dB) of misschien wel de testplaat liggen. Met het oor voor de tweeter heb ik het idee dat het rechterkanaal wat meer ruist dan het linker (zonder signaal).
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Deleted Member 2

Ik houd nog alle opties open. Wat ik nu doe is een soort bureaustudie. Voor ik iets aanschaf of ga bouwen wil ik het eerst horen.

Groet,

Henk

provia_f

Dat lijkt me heel verstandig. Voordeel van commerciële modellen is dat je ze eerst kan beluisteren, je mag bij een goede zaak er vast ook wel eentje lenen. Als je zo'n Pearl II gaat bouwen, moet je maar zien dat de klank naar je smaak is. En zo niet kijken hoeveel je er nog voor krijgt als je hem verkoopt...
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Deleted Member 2

Quote from: provia_f on February  5, 2013, 23:15:47
Dat lijkt me heel verstandig. Voordeel van commerciële modellen is dat je ze eerst kan beluisteren, je mag bij een goede zaak er vast ook wel eentje lenen. Als je zo'n Pearl II gaat bouwen, moet je maar zien dat de klank naar je smaak is. En zo niet kijken hoeveel je er nog voor krijgt als je hem verkoopt...

Dat zijn inderdaad de nadelen. Er staat weer een forse winst tegenover als je uit gaat van een vergelijkbare phono. Dus bijvoorbeeld Pass Xono versus de diy versie.

provia_f

Ja, ik las ergens dat je bij commerciële producten kon uitgaan van verkoopprijs = 4x materiaalprijs, waarop men concludeerde dat de Pearl II wel kon concurreren met producten tot een euro of 1000... Of hier waarheid in zit weet ik niet, maar het geeft wel een goed gevoel ;-)
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Robiwan

Tis geen blijvertje de ASR. Speel nu weer met de Dynavector 10x5 met, dankzij een positieve VTA, eindelijk het klankbeeld waar ik naar zocht in combinatie met de Graham Gram Amp2SE. Het is me werkelijk een raadsel waarom ik de Dynavector tot nu toe alleen met een licht negatieve of neutrale VTA heb gebruikt en daardoor telkens weer terugging naar de Sumiko? :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: LPlover on February  6, 2013, 13:21:40
Tis geen blijvertje de ASR. Speel nu weer met de Dynavector 10x5 met, dankzij een positieve VTA, eindelijk het klankbeeld waar ik naar zocht in combinatie met de Graham Gram Amp2SE. Het is me werkelijk een raadsel waarom ik de Dynavector tot nu toe alleen met een licht negatieve of neutrale VTA heb gebruikt en daardoor telkens weer terugging naar de Sumiko? :D

Een positieve VTA is bij de pivot wat hoger? Of juist bij de headshell?

Vandaag ben ik wat aan het kletsen geweest met de mensen van Icon audio. Zeer aardige mensen met verstand van zaken. De Icon wil ik zeker eens horen tijdens de zoektocht.

Mooi dat jij het nu voor elkaar hebt!? 8)

Groet,

Henk

Robiwan

Quote from: Onder013 on February  6, 2013, 14:03:37
Een positieve VTA is bij de pivot wat hoger? Of juist bij de headshell?

Vandaag ben ik wat aan het kletsen geweest met de mensen van Icon audio. Zeer aardige mensen met verstand van zaken. De Icon wil ik zeker eens horen tijdens de zoektocht.

Mooi dat jij het nu voor elkaar hebt!? 8)

Groet,

Henk

positieve VTA is bij de pivot hoger dan bij de headshell. Er zit nu dus een 6 mm spacer onder de rb700 arm.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Gebruiker 003

Quote from: LPlover on February  6, 2013, 13:21:40
Tis geen blijvertje de ASR. Speel nu weer met de Dynavector 10x5 met, dankzij een positieve VTA, eindelijk het klankbeeld waar ik naar zocht in combinatie met de Graham Gram Amp2SE. Het is me werkelijk een raadsel waarom ik de Dynavector tot nu toe alleen met een licht negatieve of neutrale VTA heb gebruikt en daardoor telkens weer terugging naar de Sumiko? :D

Ben je ook met elementen bezig nu? Omdat je aangeeft telkens weer terug te gaan naar de Sumiko?

Robiwan

Quote from: karma on February  6, 2013, 16:11:33
Ben je ook met elementen bezig nu? Omdat je aangeeft telkens weer terug te gaan naar de Sumiko?

ik heb een sumiko blackbird en een dynavector 10x5:D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Rob_Dingen

Quote from: provia_f on February  6, 2013, 13:08:27
Ja, ik las ergens dat je bij commerciële producten kon uitgaan van verkoopprijs = 4x materiaalprijs, waarop men concludeerde dat de Pearl II wel kon concurreren met producten tot een euro of 1000... Of hier waarheid in zit weet ik niet, maar het geeft wel een goed gevoel ;-)
Dat heb je helemaal fout.
Een Pass Labs Phono versterker kost rond de €4.000,- en met dubbele behuizing dus voeding appart €11.000,-
Ook klopt je berekening niet want je kan een Pearl niet bouwen voor €250,- met fatsoenlijke materialen.

Rob