Alles over phono versterkers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Gebruiker 003

In de gehele draaitafelketen is het meest onderschatte onderdeel de phonotrap. Nagenoeg alle interne phonotrappen zijn in mijn ervaring het anker in een goede draaitafelweergave. Ik denk dat je dus wel aardig enthousiast wordt van zo'n Pass Labs clone.

LPlover, Rega maakt maar één MC element, dus antwoord geven is overbodig hoor.

Cyreg

Quote from: karma on January 31, 2013, 18:27:35
In de gehele draaitafelketen is het meest onderschatte onderdeel de phonotrap. Nagenoeg alle interne phonotrappen zijn in mijn ervaring het anker in een goede draaitafelweergave. Ik denk dat je dus wel aardig enthousiast wordt van zo'n Pass Labs clone.

Eens; en zo is IMO het gebruikte element het meest overschatte  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Quote from: karma on January 31, 2013, 18:27:35
In de gehele draaitafelketen is het meest onderschatte onderdeel de phonotrap. Nagenoeg alle interne phonotrappen zijn in mijn ervaring het anker in een goede draaitafelweergave. Ik denk dat je dus wel aardig enthousiast wordt van zo'n Pass Labs clone.

LPlover, Rega maakt maar één MC element, dus antwoord geven is overbodig hoor.

oke dus je speelt met de rp1 en apheta? :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: provia_f on January 31, 2013, 15:34:47
Ik ben bezig met het bouwen van een Pass diy Pearl II. Benieuwd of die beter gaat klinken dan de phonotrap in mijn Sony TA-FA70ES. Het is in ieder geval een indrukwekkende hoeveelheid onderdelen  :). Nu nog een beetje spelen met de gain. Standaard 55dB, ik denk dat ik voor een dB of 3 meer ga om hem wat meer in lijn te brengen met ingebouwde phonotrap en andere ingangen (niet om het niveau van een cd speler te evenaren, maar het verschil mag wel wat kleiner of je schrikt echt enorm als je omschakelt...)

Draaitafel Thorens TD320MkII met Goldring Elite.

Klinkt erg interessant. Hoe ver ben je met de bouw?

provia_f

De beide kanalen en de voeding zijn gebouwd. Ik zit nu in de testfase. 1 weerstand per kanaal aanpassen om de gewenste gain te krijgen. Linker kanaal ruiste eerst erg; bleek een defecte mosfet. Dit weekend maar eens de behuizing gaan bouwen. Pas als ik tevreden ben over alles bouw ik hem in.

Ik test nu op een oude Denon versterker (1 kanaal tegelijk) en een Tannoy Mercury m1 speaker. Ik kan al wel horen dat het geluidsbeeld warmer en wat minder fel is dan dat van de phonotrap in die Denon. Ik denk dat er minder snel luistermoeheid zal optreden. Maar goed, een definitief oordeel heb ik pas als hij in de echte set zijn kunstjes vertoont.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Deleted Member 2

Quote from: provia_f on January 31, 2013, 23:29:54
De beide kanalen en de voeding zijn gebouwd. Ik zit nu in de testfase. 1 weerstand per kanaal aanpassen om de gewenste gain te krijgen. Linker kanaal ruiste eerst erg; bleek een defecte mosfet. Dit weekend maar eens de behuizing gaan bouwen. Pas als ik tevreden ben over alles bouw ik hem in.

Ik test nu op een oude Denon versterker (1 kanaal tegelijk) en een Tannoy Mercury m1 speaker. Ik kan al wel horen dat het geluidsbeeld warmer en wat minder fel is dan dat van de phonotrap in die Denon. Ik denk dat er minder snel luistermoeheid zal optreden. Maar goed, een definitief oordeel heb ik pas als hij in de echte set zijn kunstjes vertoont.

Het zou mooi zijn als je de vorderingen en de resultaten hier wilt melden. 8)

Foto's van de bouwfase worden zeer gewaardeerd.

Gebruiker 003

Quote from: Cyreg on January 31, 2013, 19:37:33
Eens; en zo is IMO het gebruikte element het meest overschatte  ;)

Ik had het nog willen zeggen en ben blij dat jij het aanvult.

provia_f

Hierbij alvast een foto van hoe de twee kanalen eruit zien:



En 1 kanaal van opzij gezien:


Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Deleted Member 2

Quote from: provia_f on February  1, 2013, 09:12:00
Hierbij alvast een foto van hoe de twee kanalen eruit zien:



En 1 kanaal van opzij gezien:



Dank voor je snelle reactie met foto's die goed inzicht geven waar het om gaat. Is er geen print voor deze pre beschikbaar of heb je om andere redenen voor het gaatjesboard gekozen?

Groet,

Henk

provia_f

Ja, er is een print beschikbaar, $100 per kanaal. Krijg je er ook nog 6 gematchte jfets bij. Maar voeg $200 bij alle kosten van onderdelen en behuizing en je kan met gemak een Lehman Black Cube kopen. En dan weet je nog niet zeker of het echt wat wordt. Dus heb ik maar besloten het eerst eens op ouderwets gaatjesbord te doen, die prints aanschaffen kan altijd nog. Vooralsnog lijkt het wel te werken. Ik weet niet wat ik als voordelen van de echte prints kan verwachten. Makkelijker bouw natuurlijk, en misschien dat de aanwezigheid van een groter aardvlak hem minder gevoelig voor ruis/brom maakt.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Mordante

Quote from: Cyreg on January 31, 2013, 19:37:33
Eens; en zo is IMO het gebruikte element het meest overschatte  ;)

Weet niet of ik het daar mee eens ben. Vind het moeilijk om te zeggen wat nu het meest/minst overschatte deel is. Ik weet wel dat toen ik mijn Ortofon MC2 verving door een Lyra Dorian dat er een wereld voor mij open ging. vergelijkbaar met dezelde stap tussen de inbouw phono pre van mijn versterker en de stap naar de RCM sensor prelude.

provia_f

Lyra kwijl, kwijl... Als ik de loterij nog eens win wil ik wel een Delos... Jammer alleen van die vreselijke kleur.
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Mordante

Quote from: provia_f on February  1, 2013, 13:05:09
Lyra kwijl, kwijl... Als ik de loterij nog eens win wil ik wel een Delos... Jammer alleen van die vreselijke kleur.

Een Kleos is inderdaad mooier om te zien.  :inlove:

provia_f

Die heb ik inderdaad wel eens zien en horen spelen bij Audio Selectief. Ik vond alleen het prijskaartje alleen wat minder mooi  ;)
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

Robiwan

Quote from: karma on January 31, 2013, 18:27:35
In de gehele draaitafelketen is het meest onderschatte onderdeel de phonotrap. Nagenoeg alle interne phonotrappen zijn in mijn ervaring het anker in een goede draaitafelweergave. Ik denk dat je dus wel aardig enthousiast wordt van zo'n Pass Labs clone.

LPlover, Rega maakt maar één MC element, dus antwoord geven is overbodig hoor.

hmmm. Mijn ervaring is juist dat er klankmatig maar kleine verschillen zijn. Verschillen tussen elementen vind ik veel groter.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Cyreg

Interessant/verrassend om deze OL pdf even te lezen met het LP afspelen in het hoofd  ;)

http://www.originlive.com/system_brochure.pdf

Door hen ervaren/verwachte bijdrage (OK het is natuurlijk wel 'n DT/arm fabrikant  :devil:) in % uitgedrukt van de geluidskwaliteit.
Vooral ook het verschil tussen 15% phonotrap en 10% element is interessant; maar ook mbt 10% element en 30% arm > oftewel......
.... zeer goede kwaliteit element > 3x zo goede kwaliteit arm!
(hoeft niet speciaal ook dezelfde verhouding in de prijs te zijn dus  :notify:)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Gebruiker 003

Quote from: LPlover on February  2, 2013, 16:13:25
hmmm. Mijn ervaring is juist dat er klankmatig maar kleine verschillen zijn. Verschillen tussen elementen vind ik veel groter.

Nee hoor, dat ligt ergens anders aan.

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

#143
Effe lachen Karma :D

Heb nu een ASR Mini Basis te leen van Multifoon. De 1e klanken zijn van een weldadige vloeiendheid, rust, zuiverheid maar toch aanstekelijk, pittig en levendig. Minder randjes dan met de Graham. Ruisvloer is heeeeeel erg laag ook met 42 dB voor de 2,5 mv output van de Blackbird, ondanks dat de behuizing niet van metaal is. Capaciteit ingesteld op 50pF, de laagste waarde.

Phonotrap maakt natuurlijk wel uit :D

De Blackbird ziet het liefst een totale capaciteit van 250 pF. moet ik de ASR dan op 50 of 150 pF zetten, incl. alle kabels tussen element en ingang?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Gebruiker 003

Ik kan alleen maar dit vinden over je blackbird.

Output Voltage/Channel  2.5mV 
Internal Impedance 135 Ohms
Load impedance: 47,000 Ohms

Als je hebt uitgevonden dat je blackbird liever 250pf ziet, moet je hem op 150 zetten. Is volgens mij ook een meer gangbare waarde voor MM. Ik weet niet of de rest van bovenstaande ook instelbaar is, gain lijkt me in ieder geval wel. Ik heb het wat dat betreft makkelijk want Rega geeft gewoon aan hoe ik één en ander moet instellen.

Inderdaad maakt een phonotrap een verschil. Vroeger maakte Rega een Eos phonotrap die naast MC ook voor MM geschikt was, dat was ook een prachtig ding en koste destijds ongeveer 1500 gulden. Niks geen NE 5534 (of iets dergelijks) opamps, maar intern een aantal mooi verzorgde versterkingstrappen. Dat was ook wat ik bedoelde met mijn opmerking.

Als ik dan nog meer mag zeiken over Rega en phonotrappen: ik snap niet dat de Ios Reference in één keer 5.700 euro kost! Als je nu bij Rega iets serieus wilt, dan ben je gelijk een fortuin kwijt en dat was vroeger anders.

Cyreg

#145
Quote from: karma on February  3, 2013, 15:53:42
Als ik dan nog meer mag zeiken over Rega en phonotrappen: ik snap niet dat de Ios Reference in één keer 5.700 euro kost! Als je nu bij Rega iets serieus wilt, dan ben je gelijk een fortuin kwijt en dat was vroeger anders.

Binnenkort is er weer 'n gecombineerde instelbare MM/MC trap van Rega beschikbaar.
Gaat, dacht ik gezien te hebben op 'n forum, GBP 800 kosten, dus valt mee  :D   
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Quote from: Cyreg on February  3, 2013, 16:20:23
Binnenkort is er weer 'n gecombineerde instelbare MM/MC trap van Rega beschikbaar.
Gaat, dacht ik gezien te hebben op 'n forum, GBP 800 kosten, dus valt mee  :D

Wat wel lekker is met de ASR, is dat je de klank kan beinvloeden door met de versterking, afsluitweerstand en capaciteit te spelen. Met meer gain (48dB, iets harder dan sommige cd's), afsluitweerstand 22000 ohm i.p.v. 47000 en 150pF, klinkt het gewoon vetter, voller, met meer druk in het laag, warmer stemgeluid, maar iets minder dynamisch. Dat is wel mijn klankvoorkeur.

Een vergelijk tussen de cd of lp versie van Tango in the night van Fleetwood Mack, is nu makkelijk in het voordeel van de lp. Het klinkt gewoon veel meer live en als echte muziek.  De neiging is er ook om het volume steeds hoger te zetten :D

Estetische past de ASR helemaal niet bij mijn Naim set, maar ach lekker belangrijk :D




Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

#147
Klinkt goed zoals jij het beschrijft. Word je er niet onrustig van als zo kan switchen van karakteristiek? Zeker zo belangrijk: gaat dit dan niet ten koste van het middengebied?

Is de DV van de baan?

Groet,

Henk

Robiwan

Quote from: Onder013 on February  4, 2013, 00:13:28
Klinkt goed zoals jij het beschrijft. Word je er niet onrustig van als zo kan switchen van karakteristiek? Zeker zo belangrijk: gaat dit dan niet ten koste van het middengebied?

Is de DV van de baan?

Groet,

Henk

:D :D Ja enige onrust, zoals altijd, is zeker aanwezig. Maar met deze instellingen klinkt het erg fraai. De blackbird kan wel een wat lagere afsluitweerstand hebben omdat deze toch ietjes piekt in het middenhoog en hoog (klinkt dus soms iets te fris op 47kohm, ook met de graham). Het klinkt nu smeuiger/pakkender. Het stereobeeld gaat er zowieso flink op vooruit met de ASR t.o.v. de Graham. Er gebeurt gewoon meer. Daarnaast klinkt het lekker krachtig overall met een lekkere bass kick waar ik van hou. Wellicht iets minder natuurlijk (Naim karakteristiek is ook niet zondermeer natuurlijk) maar geeft mij meer luisterplezier.

De DV ga ik niet meer proberen. Kan me niet voorstellen dat deze beter klinkt dan de ASR.   

Alleen het uiterlijk is effe wennen. Aanstaande woensdag is m'n vrije dag dus dant volgt later de definitieve beoordeling.

Gr,

Robin
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Mordante

Quote from: Cyreg on February  2, 2013, 17:35:59
Interessant/verrassend om deze OL pdf even te lezen met het LP afspelen in het hoofd  ;)

http://www.originlive.com/system_brochure.pdf

Door hen ervaren/verwachte bijdrage (OK het is natuurlijk wel 'n DT/arm fabrikant  :devil:) in % uitgedrukt van de geluidskwaliteit.
Vooral ook het verschil tussen 15% phonotrap en 10% element is interessant; maar ook mbt 10% element en 30% arm > oftewel......
.... zeer goede kwaliteit element > 3x zo goede kwaliteit arm!
(hoeft niet speciaal ook dezelfde verhouding in de prijs te zijn dus  :notify:)

Wij van WC eend...............