Alles over phono versterkers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Robiwan

#75
Nou vooruit mijn topic over phonoversterkers.

Eigen set:
Rega RP6 met Goldring 2500 MM
Naim Stageline N + Flatcap 2x voeding
Naim Nait XS versterker
Neat Motive 2 speakers

De kandidaten om de Stageline eventueel te vervangen in de prijsklasse tussen 300-1000 euro:
1. Dynavector P75 MkIII
2. Heed Questor
3. Heed Quasar
4. Rega Fono MM

Streven
Een phonoversterker die Naims klinkt maar met net wat meer hifi kwaliteiten.

Luistertest Dynavector:

Technisch gedeelte
Versterkingsfactor op 40 dB en afsluitweerstand op 47000 ohm. Capaciteit kun je niet wijzigen. Staat niets in de handleiding maar zal uit ervaring rond de 100 pF liggen. De Goldring ziet het liefst 100-200 pF.

Luisteren
De DV75 klinkt behoorlijk anders de Stageline. Een meer hifi geluid. Meer detail, gooit het beeld meer open, het hoog lijkt hoger, veel snelheid. Daarentegen mis je na een paar platen het Naim geluid al vrij snel. Het middengebied is minder robust en overall klinkt het minder vol en soms zelfs wat dun en scherp. Qua zuiverheid of zeg maar de afwezigheid van sibilance en narigheid, ontlopen ze elkaar niet veel. Ze pakken het signaal beide gewoon anders aan. De Naim lijkt gek genoeg wel iets rustiger te klinken en de DV iets energieker. Is de DV beter dan de Stageline? Tja, anders en ik kan er denk ik toch niet al te lang naar luisteren. Op naar de volgende kandidaat.

To be continued.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Cyreg

#76
Je Goldring 2500 heeft beste recensies, dus OK  ;D

Zit je phonoamp (niet de stageline) ook op het ML stekkerblok aangesloten?
Let op fase/neutral en luister dus ook naar omgekeerde stekkers > kan veel schelen  :o

Zou ook 'n GrahamSlee phonoamp in je selectie opnemen  ;) Bijv de MM 2SE
Slee amps staan bekend om hun volle, toch gedetailleerde, niet-hifi klank

Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

#77
Quote from: Cyreg on October 12, 2012, 23:46:23
Je Goldring 2500 heeft beste recensies, dus OK  ;D

Zit je phonoamp (niet de stageline) ook op het ML stekkerblok aangesloten?
Let op fase/neutral en luister dus ook naar omgekeerde stekkers > kan veel schelen  :o

Zou ook 'n GrahamSlee phonoamp in je selectie opnemen  ;) Bijv de MM 2SE
Slee amps staan bekend om hun volle, toch gedetailleerde, niet-hifi klank

Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen

Ja alles is aangesloten op het ML blok. Met voltmeter meet ik de restspanning. Laagste waarde is correct.

vandaag wat rare fratsen zo af en toe met de Goldring. Geheel random maar meestal het begin van de plaat soms een flinke statische tik/spetter, ik schrik dan echt,  en dan weer een paar lp's niets aan de hand?? Wat kan dat wezen?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

bril12

Op zondag 21 oktober is er (weer) een phonotrappenluistertest, nu bij A10Audio in Amsterdam. Aanmelden via hear.nl in het analoog-forum.

Robiwan

Quote from: bril12 on October 14, 2012, 12:15:09
Op zondag 21 oktober is er (weer) een phonotrappenluistertest, nu bij A10Audio in Amsterdam. Aanmelden via hear.nl in het analoog-forum.

Ben daar verleden jaar een keer geweest voor een Array phonotrap. Daar stonden pas dure spullen :o Die Array trouwens toen niet aangeschaft want dat klonk helemaal hifi :(

Ik beluister de phonotrap het liefste thuis.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Mordante

#80
Quote from: bril12 on October 14, 2012, 12:15:09
Op zondag 21 oktober is er (weer) een phonotrappenluistertest, nu bij A10Audio in Amsterdam. Aanmelden via hear.nl in het analoog-forum.

Klopt ik ga daar bij zijn. Ik ben namelijk ook min of meer opzoek naar een phono pre. Tot nui toe gaat mijn zoektocht niet soepel. Eén phono pre was net voor mijn neus verkocht een andere verkoper die zijn pre zonder photos te koop had staan reageert niet op het verzoek om mij wat fotos te versturen. Bij Number one audio verkopen ze Roksan en Moon bijde schijnen goed te zijn en waarschijnlijk kan ze ook thuis uit proberen. Echter ik wil eerst op de hear.nl phono dag mijzelf wat gaan oriënteren. Bij A10 boden ze mij een Nagra BPS, een EAR of een RCM Prelude aan. De EAR valt denk ik wel af. Dit is een buizen pre en ik kan mij niet voorstellen dat je voor mijn budget een goede buizen MC phono pre kan kopen.

Groovy

Ik gebruik geen vv meer,maar een passieve volumeregeling.
Daar kunnen twee draaitafels op en een cd speler.
Ik heb nu een veel beter geluid.
Ruimtelijker mooi stereobeeld en gedetaileerd.
Hij is gebouwd door Jerry en aangepast op mijn Emt. :clapping:
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Robiwan

Quote from: Groovy on October 17, 2012, 12:39:33
Ik gebruik geen vv meer,maar een passieve volumeregeling.
Daar kunnen twee draaitafels op en een cd speler.
Ik heb nu een veel beter geluid.
Ruimtelijker mooi stereobeeld en gedetaileerd.
Hij is gebouwd door Jerry en aangepast op mijn Emt. :clapping:

he en de RIAA correctie?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Groovy

Die heeft Jerry gebouwd onder een buizenbuffer van de xp Music fidelity.
Die staat onder de Emt.
In de passieve regeling zit een buffer tbv het element.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Arden

Quote from: Mordante on October 17, 2012, 09:22:11
Klopt ik ga daar bij zijn. Ik ben namelijk ook min of meer opzoek naar een phono pre. Tot nui toe gaat mijn zoektocht niet soepel. Eén phono pre was net voor mijn neus verkocht een andere verkoper die zijn pre zonder photos te koop had staan reageert niet op het verzoek om mij wat fotos te versturen. Bij Number one audio verkopen ze Roksan en Moon bijde schijnen goed te zijn en waarschijnlijk kan ze ook thuis uit proberen. Echter ik wil eerst op de hear.nl phono dag mijzelf wat gaan oriënteren. Bij A10 boden ze mij een Nagra BPS, een EAR of een RCM Prelude aan. De EAR valt denk ik wel af. Dit is een buizen pre en ik kan mij niet voorstellen dat je voor mijn budget een goede buizen MC phono pre kan kopen.

Dat moet je zeker doen! Wordt druk, maar ook gezellig en ongetwijfeld leerzaam! Misschien ook nog even een tip in deze, gezien de phono's die je noemt en er even van uitgaand dat dit het budget aangeeft, er staat bij A10 Audio ook een Symphonic Line MM/MC phonostage in diezelfde prijsklasse. Er staat mij bij dat jij een Symphonic Line versterker hebt? Zou dus een serieuze optie kunnen zijn. Die kun je ook op zeker thuis proberen!

Robiwan

#85
En dan nu de nieuwe Rega Fono MM. Intussen is de Rega RP6 vervangen voor een Rega P7 met Sumiko Blackbird high output MC. De RB 700 is voorzien van een 4 mm spacer om de VTA nagenoeg perfect te krijgen.

Technisch gedeelte:
Versterkingsfactor is ca. 41 dB en dat is wonderbaarlijk voldoende voor maar 2,5 mv output van de Sumiko. In andere woorden, het gaat hard zat en de klank heeft oooohmppp :D. De afsluitweerstand bedraagt 47000 ohm. Capaciteit is 100pF, maar is volgens mij geen issue voor een MC element.

Kabels:
Naim lavender RCA-Din kabel

Muziek:
Matt Bianco album Indigo

Luisteren:
De Fono klinkt wat krachtiger en directer dan de Stageline. Je zit meer op de 1e rij dan verder naar achteren in de zaal met de Stageline. Tja wat valt er verder te zeggen. Er klinkt gewoon fijne muziek :). Het album Indigo van Matt Bianco is klankmatig erg fraai.

Omschakelen naar de Stageline geeft wel een iets betere plaatsing maar meteen valt op dat de muziek een stapje terug doet.

Volgende kandidaat een Graham slee Gram amp 2.

To be continued.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Lightspeed

#86
Zo zie je maar hoe een wat meer budget-vriendelijk apparaatje toch óók heel muzikaal kan zijn.  :thumbs-up:
Zelf had ik ook de volgende phono-amps op 't oog: Rega Fono mini en Thorens MM001, daarnaast de CambridgeAudio 551P.
Voor de prijs is die 551P zeker niet te evenaren, de opbouw en afwerking is echt geweldig. En qua spec's ook voldoende en klinkt dus nog eens mooi.
En zo de interne tech-foto's bekeken te hebben heeft de Graham Slee Amp2 nou niet veel meer speciaals qua ontwerp dan de 551P.
Die Rega heeft, dacht ik te zien, zelfs een 'discrete output stage' i.p.v. een op-amp chip.
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

Robiwan

Quote from: Lightspeed on October 27, 2012, 13:12:00
Zo zie je maar hoe een wat meer budget-vriendelijk apparaatje toch óók heel muzikaal kan zijn.  :thumbs-up:
Zelf had ik ook de volgende phono-amps op 't oog: Rega Fono mini en Thorens MM001, daarnaast de CambridgeAudio 551P.
Voor de prijs is die 551P zeker niet te evenaren, de opbouw en afwerking is echt geweldig. En qua spec's ook voldoende en klinkt dus nog eens mooi.
En zo de interne tech-foto's bekeken te hebben heeft de Graham Slee Amp2 nou niet veel meer speciaals qua ontwerp dan de 551P.

De Graham heb ik hier al staan, maar de adapter was alleen voorzien van een Engelse aansluiting, dus die kan ik nog niet testen :(. Krijg volgende week een verloopje toegestuurd. Reviews zijn overigens goed.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

En dan nu de Graham Slee amp 2 SE phonoversterker.

Kabels:
Naim lavender RCA-Din kabel

Muziek:
Matt Bianco album Indigo/Nirvana Nevermind (remaster)

Luisteren:
De amp 2 klinkt luchtig, warm en zuiver maar mist wat pit in vergelijking met de Rega Fono. Het klinkt wat te lief.

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de Rega. 

Volgende kandidaat een Heed Questor/Quasar.

To be continued.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Cyreg

Hoi LPl, jammer dat je zo snel al opgeeft met Graham Slee.
Slee amps staan erom bekend dat ze lange inspeeltijd nodig hebben  :huh2:

Heb je deze uitvoering beluisterd of 'n andere?

http://www.gspaudio.co.uk/gram-amp-2-se-phono-stage-preamp.htm

Succes verder  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Quote from: Cyreg on October 31, 2012, 10:26:10
Hoi LPl, jammer dat je zo snel al opgeeft met Graham Slee.
Slee amps staan erom bekend dat ze lange inspeeltijd nodig hebben  :huh2:

Heb je deze uitvoering beluisterd of 'n andere?

http://www.gspaudio.co.uk/gram-amp-2-se-phono-stage-preamp.htm

Succes verder  ;)

Nee, deze:


Uploaded with ImageShack.us

Door het inspelen zal het karakter niet veel meer veranderen. Het zal niet ineens pittiger gaan klinken. Ik vind het ook gewoon geen mooi kastje :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

Ik geef de Graham slee nog een kans. Wat opvalt met deze trap is de mooie klankbalans van laag tot hoog en het zuivere/schone karakter. Een welhaast lineaire frequentiekarakteristiek vergelijkbaar met een digitale bron. Volgens de fabrikant moet de amp 2 minstens 1 week aan de stroom hangen om optimaal te presteren. Nou dat doe ik dan maar.

Laterssss
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Cyreg

#92
Ja, dat 2 weken aan laten staan voor beter geluid is vrij cruciaal bij alles van Graham Slee  ;)
Maar ja dat is ook echt 'n ex-BBC techneut die zelf luistert en verbetert gaande de tijd  :omg:

Ik heb zelf 'n paar maal 'n GSP trapje gehad GoldV, Reflex, met en zonder PSU1's (veel verschil!!)
Ben toen naar minder box-count en touwtjes gegaan en die LFD met phonotrapje gekocht  ;D
Benieuwd naar je uiteindelijke mening.

Overigens heb ik nog steeds 'n hoofdtel.verst. van GSP > heel OK  :clapping:

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Quote from: Cyreg on November 14, 2012, 11:36:03
Ja, dat 2 weken aan laten staan voor beter geluid is vrij cruciaal bij alles van Graham Slee  ;)
Maar ja dat is ook echt 'n ex-BBC techneut die zelf luistert en verbetert gaande de tijd  :omg:

Ik heb zelf 'n maal 'n GSP trapje gehad GoldV, Reflex, met en zonder PSU1's (veel verschil!!)
Ben toen naar minder box-count en touwtjes gegaan en die LFD met phonotrapje gekocht  ;D
Benieuwd naar je uiteindelijke mening.

Overigens heb ik nog steeds 'n hoofdtel.verst. van GSP > heel OK  :clapping:

:) Het transparante karakter, "see trough" the picture en het "bouncy" laag is opvallend goed. Daarnaast is er geen aanzet tot scherpte ook niet op hoge volumes. En zoals gezegd het coherente gedrag van laag tot hoog is fraai. Je kan er zodoende ook lang naar luisteren zonder luistermoeheid. speel nu sinds vanmorgen met groot genoegen uiteenlopende muziek :)

Versterking is met 41,5 dB ook meer dan voldoende voor de 2,5 mv output van de Blackbird. dus het kan ook hard!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Maneblusser

Ik heb een Trichord Dino mk2 met standaardvoeding.
Ooit komt de upgrade er met de Never connected. Ooit.
Geweldige phonotrap voor zijn geld.
Ik had vroeger een Musical Fidelity X-LPS v3 : kon er niet aan tippen.vooral dan bij MC elementen .
Ik heb ook nog een NAD PP-3 waarmee ik platen digitaliseer. Dit is een veel betere optie als zo'n gore USB-platenspeler van de ALDI.
De Trichord Dino mk2 is, itt de Mk1, in het zwart. Naar 't schijnt zou Phillip Matthews van Hifi Corner Deurne(Antwerpen)  een belangrijke rol gespeeld hebben bij de ontwikkeling van de MK2. Wie de man kent , weet hiermee genoeg...
Hier een fotootje, waarbij dient gezegd dat het uiterlijk omgekeerd evenredig is aan de prestaties :
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

chansig

Ik vind het wel een mooi kastje... :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Maneblusser

Quote from: chansig on November 28, 2012, 14:50:35
Ik vind het wel een mooi kastje... :D

Gr Hans
Eigenlijk wel. Maar de meeste phono stages zijn van metaal,zelfs een NAD PP3 van €150.
De Dino mk2  kost meer dan 3 keer zo veel, en is slechts een plastieken ding .
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

AbZ

#97
Quote from: Maneblusser on January 20, 2013, 20:11:25
Eigenlijk wel. Maar de meeste phono stages zijn van metaal,zelfs een NAD PP3 van €150.
De Dino mk2  kost meer dan 3 keer zo veel, en is slechts een plastieken ding .
Er zijn wel meer 'dure' spullen met zo'n soort behuizing.
Het plastic wordt acryl genoemd.  Dat klinkt dan weer beter.
Kan duurder zijn dan standaard metalen behuizing.

Maneblusser

Quote from: AbZ on January 20, 2013, 20:39:51
Er zijn wel meer 'dure' spullen met zo'n soort behuizing.
Het plastic wordt acryl genoemd.  Dat klinkt dan weer beter.
Kan duurder zijn dan standaard metalen behuizing.
Weer iets geleerd vandaag  ;D Dankuwel !
Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

AbZ

Quote from: Maneblusser on January 20, 2013, 23:04:15
Weer iets geleerd vandaag  ;D Dankuwel !
Ik heb dezelfde phono pre, met de Dino+ PSU  ;D