Alles over phono versterkers

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tube-freak

Ik denk dat er nog wel minimaal 10 merken te noemen zijn...
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

S@m

Quote from: Tube-freak on March 14, 2012, 13:52:27
Ik denk dat er nog wel minimaal 10 merken te noemen zijn...

Veel en veel meer, maar je hebt een leuk beginnetje... ;)

Tube-freak

Ik heb vandaag de lijst uitgebreid maar nog niet alles specs of prijzen staan erbij.
We moeten de hele week om 05:30 uur s ochtends trainen van de shifu, dus maak het vandaag niet al te laat vandaag.  Als ik zin / tijd heb maak ik de lijst verder af.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

LaughingStock

Na jaren op het forum geleeched te hebben, toch maar besloten om wat actiever te gaan worden  ;)

Ik draai sinds 2 maanden met een Clearaudio performance SE + Maestro MM element. Bevalt me op zich goed, maar merk dat er meer uit te halen valt. Ervaar namelijk dat het totale geluidsbeeld mij iets te sterk gekenmerkt wordt door een nadrukkelijke midrange. Klinkt met name alsof het tophoog een beetje afgenepen wordt, waardoor de muziek soms wat 'gesluierd' en zelfs modderig klinkt. Heb al veel geëxperimenteerd met VTA en tracking force, maar blijf het probleem houden. Denk dan ook dat de oplossing meer ligt in aanpassing van het element en/of de phono stage (draai nu over de phono ingang van mijn Musical Fidelity a5). Iemand tips voor een phono stage die meer transparantie in het geluidsbeeld kan brengen? Een MC element is natuurlijk ook een optie, maar daar moet ik sowieso eerst een losse phono stage voor aanschaffen aangezien mijn amp alleen geschikt is voor een MM element. Alle tips welkom!
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Robiwan

#54
Quote from: hertebek on April 28, 2012, 15:54:55
Na jaren op het forum geleeched te hebben, toch maar besloten om wat actiever te gaan worden  ;)

Ik draai sinds 2 maanden met een Clearaudio performance SE + Maestro MM element. Bevalt me op zich goed, maar merk dat er meer uit te halen valt. Ervaar namelijk dat het totale geluidsbeeld mij iets te sterk gekenmerkt wordt door een nadrukkelijke midrange. Klinkt met name alsof het tophoog een beetje afgenepen wordt, waardoor de muziek soms wat 'gesluierd' en zelfs modderig klinkt. Heb al veel geëxperimenteerd met VTA en tracking force, maar blijf het probleem houden. Denk dan ook dat de oplossing meer ligt in aanpassing van het element en/of de phono stage (draai nu over de phono ingang van mijn Musical Fidelity a5). Iemand tips voor een phono stage die meer transparantie in het geluidsbeeld kan brengen? Een MC element is natuurlijk ook een optie, maar daar moet ik sowieso eerst een losse phono stage voor aanschaffen aangezien mijn amp alleen geschikt is voor een MM element. Alle tips welkom!

Hoe is de performance opgesteld? Op een rack, muurbeugel? Tracking force op 2,4 gram? Met het Maestro element kun je het beste de VTA zo instellen dat de arm wat naar achterenhangt. Je hebt dan ook minder last van wow met hobbelige platen, zie het plaatje (optie B maar dan in geringe mate).



Daarnaast is het maar de vraag of de match met Musical Fidelity goed is omdat de tonale balans inderdaad wat meer naar het midden en hoog neigt? Probeer eens een Rega fono MM of een Clearaudio Basic+ phonotrap.  
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

LaughingStock

Quote from: LPlover on April 28, 2012, 18:20:18
Hoe is de performance opgesteld? Op een rack, muurbeugel? Tracking force op 2,4 gram? Met het Maestro element kun je het beste de VTA zo instellen dat de arm wat naar achterenhangt. Je hebt dan ook minder last van wow met hobbelige platen, zie het plaatje (optie B maar dan in geringe mate).

Bedankt! Had al een beetje gehoopt dat je zou reageren, gezien je ruime ervaring met de performance...
De performance stond op een Spiderrack, en nu bovenop een lowboard meubel. Hoor echter weinig verschil. Zou een muurbeugel veel uitmaken? Tracking force staat inderdaad op 2.4 gr afgesteld en heb ook de 'hangende arm' opstelling, zoals je voorstelde. Maakt het trouwens nog uit of ik het ijzeren plaatje tussen de arm en element achterwege laat?

Quote from: LPlover on April 28, 2012, 18:20:18
Daarnaast is het maar de vraag of de match met Musical Fidelity goed is omdat de tonale balans inderdaad wat meer naar het midden en hoog neigt? Probeer eens een Rega fono MM of een Clearaudio Basic+ phonotrap. 

Zou inderdaad kunnen dat de performance niet optimaal matcht met de MF. Maar als ik een directe vergelijking doe tussen LP en CD, is het hogere frequentiespectrum wel aanwezig bij cd's, dus de versterker heeft niet perse de neiging om het hoog af te romen, lijkt me. Wat ik gek vind is dat de meeste problemen die ik op diverse fora tegenkom over de performance met name liggen op het vlak van te weinig laag. Lastig met elkaar te rijmen allemaal...

Aan de Basic+ zat ik ook al te denken. Iemand ervaring met deze phono amp?
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Robiwan

#56
Quote from: hertebek on April 28, 2012, 21:29:03
Maakt het trouwens nog uit of ik het ijzeren plaatje tussen de arm en element achterwege laat?


als je die achterwege laat kan het contragewicht meer naar voren worden geschoven en dat is weer beter voor de tracking ;) Maar ja dan moet je wel een protractor hebben om het element weer af te stellen ???. Het viel mij op dat met behulp van een clearaudio protractor het klankbeeld voller werd, zie foto.

probeer eens iets van ikea als ondergrond. Een expedit boekenkast of Lack tafel.



Stuur me een PM als je protractor wilt lenen.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

LaughingStock

Boom heb ik genoeg, heb zelfs liever een iets puntiger laag. Maar dat ligt ook deels aan de MF.
Ik zal eens mijn oude ikea meubeltje uit de schuur trekken :D
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Robiwan

Quote from: hertebek on April 28, 2012, 22:46:27
Boom heb ik genoeg, heb zelfs liever een iets puntiger laag. Maar dat ligt ook deels aan de MF.
Ik zal eens mijn oude ikea meubeltje uit de schuur trekken :D

:D :D De Rega Rp6 staat op een expedit boekenkast vrolijk te zingen :inlove:
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Joris1971

Dit is mijn phono pre: Ear 88PB  :wub:

LaughingStock

Quote from: LPlover on April 28, 2012, 22:49:28
:D :D De Rega Rp6 staat op een expedit boekenkast vrolijk te zingen :inlove:

Ha, dus toch maar gegaan voor Rega ;)
Maar als ik het goed begrijp maakt een muurbeugel (in jouw geval) niet veel uit?
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Robiwan

Quote from: hertebek on April 29, 2012, 10:00:42
Ha, dus toch maar gegaan voor Rega ;)
Maar als ik het goed begrijp maakt een muurbeugel (in jouw geval) niet veel uit?

sterker nog plaatsing van de rp6 op de vrij zware audiomagic muurbeugel geeft een rustig en suf klankbeeld en het lijkt dan net of het tophoog wordt onderdrukt. De levendigheid is foetsie. De clearaudio op de audiomagic is zeer zeker wel een verbetering.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Mordante

Quote from: Joris1971 on April 29, 2012, 08:55:37
Dit is mijn phono pre: Ear 88PB  :wub:

Dat is best een dure phono trap. Zelf zou ik wat huiverig zijn voor een buizen phono pre, zeker als je een MC element gebruikt.

Joris1971

#63
Quote from: Mordante on May  1, 2012, 11:35:01
Dat is best een dure phono trap. Zelf zou ik wat huiverig zijn voor een buizen phono pre, zeker als je een MC element gebruikt.

Leg eens uit svp waarom je huiverig bent voor een buizen phono pre??
En waarom speciaal als het gaat om een mc-element?

grt Joris

Mordante

Quote from: Joris1971 on May  1, 2012, 11:40:32
Leg eens uit svp waarom je huiverig bent voor een buizen phono pre??
En waarom speciaal als het gaat om een mc-element?

grt Joris


Een MC element heeft meestal een zeer lage uitgangs spanning. Mijn element geeft 0.55mV en er zijn MC elementen die een uitgangs spanning hebben van 0.2-0.3mV. Zover ik weet is het best moeilijk om zulke lage spanningen te versterker naar een normaal uitgangs signaal van ik dacht 1.8-2.0V. Als je dat met buizen wilt doen zonder ruis wordt het heel moeilijk denk ik en dus kostbaar. Ik weet wel dat het kan, de Nagra VPS kan het oa, maar dan hebben we het wel over phono pre's die voor de meeste stervelingen niet betaalbaar zijn. Als ik naar een iets meer betaalbare phono pre's kijk zeg rond de 800-2000 dan vallen de buizen eigenlijk wel af. Tenzij je een MM element gebruikt. De Manley steelhead en Nagra VPS zijn buizen phono's die (zeer) goed presteren.

Zelf zit ik er wel eens aan te denken om een losse phono pre te kopen als ik daar het geld voor heb. Maar dan is mijn max budget toch echt wel iets van €1000 eventueel + inruil van mijn oude speakers.

Tube-freak

Volgens mij moet je gewoon kijken naar hoeveel gain de versterker kan leveren. Naar mijn mening zijn er ook een hoop transistor phonotrappen die nogal magertjes zijn met de gain.
Mijn trichord dino+ moest ik op 70db gain zetten voor mijn benz ace van 0,4mv.  Op 63db gain was het echt niet leuk meer.
Ik vraag me af of sommige 60db gain phonotrappen dan niet te weinig zijn maar misschien is de uitgangs spanning van de phonotrap hoger waardoor de gain niet hoog hoeft te zijn.Heb ik verder geen verstand van.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Joris1971

Quote from: Mordante on May  1, 2012, 12:07:40
Een MC element heeft meestal een zeer lage uitgangs spanning. Mijn element geeft 0.55mV en er zijn MC elementen die een uitgangs spanning hebben van 0.2-0.3mV. Zover ik weet is het best moeilijk om zulke lage spanningen te versterker naar een normaal uitgangs signaal van ik dacht 1.8-2.0V. Als je dat met buizen wilt doen zonder ruis wordt het heel moeilijk denk ik en dus kostbaar. Ik weet wel dat het kan, de Nagra VPS kan het oa, maar dan hebben we het wel over phono pre's die voor de meeste stervelingen niet betaalbaar zijn. Als ik naar een iets meer betaalbare phono pre's kijk zeg rond de 800-2000 dan vallen de buizen eigenlijk wel af. Tenzij je een MM element gebruikt. De Manley steelhead en Nagra VPS zijn buizen phono's die (zeer) goed presteren.

Zelf zit ik er wel eens aan te denken om een losse phono pre te kopen als ik daar het geld voor heb. Maar dan is mijn max budget toch echt wel iets van €1000 eventueel + inruil van mijn oude speakers.

Die van mij ruist niet hoor.

Maar hij kost nieuw wel 4800 euro.

http://www.senseofmusic.nl/product/EAR-88PB-phono-voorversterker/2434

Mordante

Quote from: Joris1971 on May  1, 2012, 16:11:39
Die van mij ruist niet hoor.

Maar hij kost nieuw wel 4800 euro.

http://www.senseofmusic.nl/product/EAR-88PB-phono-voorversterker/2434

Dat had ik gezien ja. Geloof ook direct dat die van jou niet ruist. Voor die prijs mag dat ook wel  8)

Mordante

Ik zit zelg met een lodderig/schuin oog te kijken naar de Symphonic Line Phono versterker die bij A10 te koop staat. Maar dan zal ik toch echt eerst mijn speakers moeten verkopen.

vinnie411

Heb een zelfbouw Phone-pre, op basis van de phonodude van "triode dick" Deze is geheel bromvrij en werkt echt heerlijk. Gebruik hem nu wel met een mm element, maar zit in de race voor een nieuwe tafel...
Gebruik nu nog enkel buizen als versterking i.c.m. passive attenuator en source select.
Alleen nog een keer de opamps van de cd speler vervangen voor buizen....
Zelfbouw Buizen eindversterker met kt88 JJ 4x
Zelfbouw Buizen Phone-pre o.b.v. Phonodude met JJ buizen
Zelfbouw Passive Volume/source met stapped attenuator Takman weerstanden.
Denon dcd725 SRM Tech arezzo ultra platenspeler.

frank2

Ik zag vandaag de Jasmine phono pre amp bij wenw staan. Voor de liefhebber..

Heb nu zelf een Harmony desighn v9 hier thuis op proef staan, geeft een enorme rust wat ik hier thuis nooit gehoord heb, detaillering... als eerste indruk. Schijnt zweeds te zijn.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

ruud2

gisteren een transrotor pre amp aangeschaft, en na minstens 15 jaar m'n denon dp67L met stanton 881 s element weer afgestoft
nu is m'n muziekkeuze weer verdubbelt.
Nog niets afgesteld maar wat weer een genot..
even wennen aan de krasjes en een overslag,maar dat is met afstellen wel weer te verhelpen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Groovy

Jerry heeft voor mij een Sony ta-f4a versterker omgebouwd naar een passieve volume regelaar.
Hij heeft daar een buffer ingebouwd voor mijn Emt tds-15 en nu klinkt het nog beter dan met een normale vv. :worship:
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

chansig

Jerry de Tovenaar van Tilburg.... :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Willy de Woofer

Sinds kort heb ik een Spectral DMC12 voorversterker. Daar schijnt ook een phonotrap voor te zijn(geweest).
Kan iemand daar iets over vertellen? Ik kan er nauwelijks iets over vinden.