Alles over elementen MC/MM/MI

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jumping Jack

Ik doe net hetzelfde: wassen met de OkkiNokki, de naald stofvrij maken met een stylus-borsteltje en regelmatig de naald reinigen met Nagaoka hi-clean 801... Ik heb nog een Onzow Zero-dust (gelkussen) liggen, maar dat gebruik ik niet meer: weinig efficiënt en volgens sommigen niet zonder risico...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Ik weet dat Garmt Last gebruikt voor zijn naalden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Broem

Volgens mij zijn er ook niet veel meer mogelijkheden om een naald schoon te maken. Was er overigens bij de Cadenza Black nog niet aan toegekomen. Hij lag er al af voordat ik de kans kreeg. Lees trouwens dat er verschillende tips te krijgen op zo'n naald maar kan nergens terugvinden hoe zo'n tip wordt bevestigd aan de naald. Ik weet dat er de nodige experts zijn die retippen e.d maar iemand enig idee hoe z'n tip wordt bevestigd! Pure nieuwsgierigheid.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

garmtz

Inderdaad een koolstofborsteltje droog voor het stof en heel af en toe op het koolstofborsteltje wat naaldreiniger (LAST of LP#9) om de tip iets beter te reinigen. Liever niet direct kwastjes op de stylus, dat is te nat. Ik gebruik ook onregelmatig Stylast van LAST. En Linn 'green paper'.

Mijn platen was ik met een Okki Nokki en gebruik ook op de platen LAST Record Preservative. Ik wil mijn wasregime nog eens beschrijven, zal ik snel eens doen. Bas kent hem al... :)

Robiwan

Quote from: garmtz on November 26, 2014, 22:05:00
Inderdaad een koolstofborsteltje droog voor het stof en heel af en toe op het koolstofborsteltje wat naaldreiniger (LAST of LP#9) om de tip iets beter te reinigen. Liever niet direct kwastjes op de stylus, dat is te nat. Ik gebruik ook onregelmatig Stylast van LAST. En Linn 'green paper'.

Mijn platen was ik met een Okki Nokki en gebruik ook op de platen LAST Record Preservative. Ik wil mijn wasregime nog eens beschrijven, zal ik snel eens doen. Bas kent hem al... :)

ik gebruik al jaren naaldreiniger van Audio Technica, gewoon af en toe vol op de stylus niks geen problemen maar altijd voorzichtig zijn.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Deleted Member 2

Quote from: Broem on November 26, 2014, 21:53:58
Volgens mij zijn er ook niet veel meer mogelijkheden om een naald schoon te maken. Was er overigens bij de Cadenza Black nog niet aan toegekomen. Hij lag er al af voordat ik de kans kreeg. Lees trouwens dat er verschillende tips te krijgen op zo'n naald maar kan nergens terugvinden hoe zo'n tip wordt bevestigd aan de naald. Ik weet dat er de nodige experts zijn die retippen e.d maar iemand enig idee hoe z'n tip wordt bevestigd! Pure nieuwsgierigheid.

wordt gelijmd. Geen idee welk type lijm.

Arden

Quote from: LPlover on August  7, 2014, 10:22:44
Voor 99% van de MM en high output MC elementen is 47000 ohm de aangewezen afsluitweerstand. Het lijkt mij dat Devialet toch een bewuste keuze heeft gemaakt met die 37000 ohm.

Nou, ik vraag het me af. Onlangs moest ik een dealer helpen welke daar een klant had zitten met een Devialet welke zijn phonogedeelte toch van een hoger niveau wilde hebben. Die missie was dus kansloos. Wat we er ook aanknoopten, van Sonore AC  Doxy's, Octave phonomodules tot vdH Holy Grails aan toe, het geluid veranderde gewoon totaal niet. Het signaal gaat uiteindelijk gewoon door dat digitale gedeelte wat maar 1 voorgeprogrammeerd resultaat oplevert. Op de een of andere manier heeft die afsluitwaarde dan ook geen zin meer, we hebben zelfs 200 kOhm op een MC geprobeerd, het maakte gewoon helemaal niets uit. Ik vraag me nog steeds af wat hier nou de bedoeling van is geweest. Dat men keuzes maakt, tuurlijk, prima, daarvoor wijken ze ook af van alles en iedereen met een concept wat een grote schare liefhebbers heeft gecreëerd. Maar waarom nu precies deze voor de phono sectie, keine ahnung....

Dirkjanboon

ben al jaren een ortofoon fan zowel in mijn technics als in de uitgeleende philips alle bij om 10 mm , prima element niet duur en toch goed
Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

Jumping Jack

Deze week komt een Koetsu Black binnen  :pompom:  :inlove:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

hifi-annemie

Ik heb nu een loopwerk met twee armen, kan daarmee elementen goed vergelijken. In een arm zit een DENON A10 anniversary ( is een jubileum uitvoering van de DL 103) en in de andere een VD Hul the Canary special wood.
Er zit best wel verschil in beide elementen maar niet zoveel als de prijs zou doen vermoeden, het van de Hul element kost meer dan 6 x zoveel dan de Denon maar klinkt zeker niet 6 x beter. Er zijn wel verschillen, zo klinkt het VD Hul element iets verfijnder en gaan de bassen wat dieper en ze klinken wat warmer. Daarentegen klinkt het Denon element vaak wat natuurlijker en directer.Natuurlijk speelt de combinatie van arm en element ook een grote rol , zo zit het Denon element in een zwaardere 12" arm, dit is een goede combinatie gezien de wat lagere compliantie van het element.
voor de liefhebbers: ik heb nog een Zyx R100 mc element te koop. Nieuwprijs €1100,- . nu €550,-

T_I

Ik ben weet LP's gaan draaien en bedacht me dat het wel handig was om te kijken of er nog naalden te krijgen zijn voor m'n Denon DL-160. Blijkbaar niet. Niet echt handig. Wat nu? Ik heb al een kleine inventarisatie van de elementen die ik heb, Ortofon OM 5, Stanton 681EEE MK3 en ik moet nog enkele Lenco M100's en een Revox DM-20 hebben rondzwerven. (nog niet gevonden)

Wat is wijsheid. Op jacht naar een alternatief voor de Denon, een van de aanwezige elementen gebruiken,... De speler is een Thorens TD 160 (geloof ik, zwaar gemodificeerd) met een SME 3009 R arm en een X-LPS pre-amp. Budget is er nog niet, dit is puur ter oriëntatie. (Hoe hard moet ik gaan sparen)
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Sodejuu

De Denon DL160 is een MC element. Daarbij kun je zelf meestal niet de naald verwisselen. Je kunt 'm wel laten retippen. Er zijn bedrijven die dat doen. Je krijgt er dan alleen meestal geen fine line naald op, maar een elliptische of een conische. Prijzen beginnen bij ca €90.
De DL160 is vele malen beter dan de rij elementen die je nog meer hebt genoemd. Als ik in je schoenen zou staan, zou ik een DL110 kiezen (is gelijk aan de DL160, maar met een andere naaldvorm) of als je geen MC meer wil, een Nagaoka MP110. Die laatste haalt helaas het niveau niet van de DL160, maar maakt wel muziek. Als je meer te besteden hebt, dan kan een Nagaoka MP150 of MP200 natuurlijk ook.
Andere optie? Goldring M2200 of M2300. Ook die maken meer muziek dan de elementen uit je lijst
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

scrutinizer

Quote from: Sodejuu on January 12, 2016, 17:10:06
De Denon DL160 is een MC element. Daarbij kun je zelf meestal niet de naald verwisselen. Je kunt 'm wel laten retippen. Er zijn bedrijven die dat doen. Je krijgt er dan alleen meestal geen fine line naald op, maar een elliptische of een conische. Prijzen beginnen bij ca €90.
De DL160 is vele malen beter dan de rij elementen die je nog meer hebt genoemd. Als ik in je schoenen zou staan, zou ik een DL110 kiezen (is gelijk aan de DL160, maar met een andere naaldvorm) of als je geen MC meer wil, een Nagaoka MP110. Die laatste haalt helaas het niveau niet van de DL160, maar maakt wel muziek. Als je meer te besteden hebt, dan kan een Nagaoka MP150 of MP200 natuurlijk ook.
Andere optie? Goldring M2200 of M2300. Ook die maken meer muziek dan de elementen uit je lijst

Waar baseer jij dat op ....?
Ken je de Stanton 681 triple E?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Jumping Jack

Quote from: Jumping Jack on November 21, 2015, 18:55:39
Deze week komt een Koetsu Black binnen  :pompom:  :inlove:

Plaatje bij het praatje:



VTF op 1,96 gram, 100Ohm plug in de Superline en geen cap-plug.

Dit speelt echt heel erg mooi (imo), en trackt ook heel goed (ik gebruik geen antiskating).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

scrutinizer

#189
Quote from: Jumping Jack on January 13, 2016, 12:25:37
Plaatje bij het praatje:



VTF op 1,96 gram, 100Ohm plug in de Superline en geen cap-plug.

Dit speelt echt heel erg mooi (imo), en trackt ook heel goed (ik gebruik geen antiskating).

Check deze VTF ook nog even na VTA...
(mits deze VTF voor jou exemplaar ideaal blijkt te zijn)
Njoy ... ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Jumping Jack

#190
VTA is op zicht (en gehoor) en is eigenlijk toch een soort compromis aangezien niet elke plaat even dik is. Ik heb geen "on the fly" VTA zoals bv de Classic 2 die heeft...

VTF check ik, als een soort neurotisch afwijking, regelmatig even  :blush:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

scrutinizer

#191
Quote from: Jumping Jack on January 13, 2016, 13:53:31
VTA is op zicht (en gehoor) en is eigenlijk toch een soort compromis aangezien niet elke plaat even dik is. Ik geen "on the fly" VTA zoals bv de Classic 2 die heeft...

VTF check ik, als een soort neurotisch afwijking, regelmatig even  :blush:.
Sommige elementen zijn gevoelig voor SRA ....Zo ook de Koetsu.
Gezien je specifieke VTF opgave :notify:, zal 120 tot 200 gram toch ook geen probleem hoeven te zijn, JJ Flash ;)

Alleen wat meer selectief luisteren.  :)



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Jumping Jack

De arm laat ik iets hellen naar achteren toe, niet veel. Dan klinkt het voor mij meest in balans. Dat deed ik met het vorige element (AT OC9, mk3) ook...

En voor de rest draai ik gewoon plaatjes hoor, ik lig hier niet dagelijks met de inbussleutel aan die arm te pulken  :D.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

scrutinizer

Quote from: Jumping Jack on January 13, 2016, 14:14:30
De arm laat ik iets hellen naar achteren toe, niet veel. Dan klinkt het voor mij meest in balans. Dat deed ik met het vorige element (AT OC9, mk3) ook...

En voor de rest draai ik gewoon plaatjes hoor, ik lig hier niet dagelijks met de inbussleutel aan die arm te pulken  :D.

;D.....Wat ik ermee aan wilde geven is het feit dat die 1.96 gr VTF dan niet 'zo' kritisch komt, Jack. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Jumping Jack

Weet ik. Dat is ook gewoon de waarde waar ik op uitkwam en die mij goed leek te zijn. VTF is op die unipivots soms wat tricky omdat je gemakkelijk ook de azimuth weer om zeep helpt. Mss toch maar eens een soundsmith counter intuitive aanschaffen (al vind ik de prijs voor die dingen op zich ook "counter intuitive").
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

addesmo

Quote from: scrutinizer on January 13, 2016, 12:19:56
Waar baseer jij dat op ....?
Ken je de Stanton 681 triple E?
Wil ik wel wat over zeggen.
In een grijs  ;) verleden beide gehad en ja...de Denon speelt in een andere liga dan de Stanton!
Trple a was in de zeventiger jaren wel in de top, maar 10 jaar later wel ingehaald door de modernere Denon. Tenminste, dat vind ik  :smile:

scrutinizer

#196
Quote from: addesmo on January 13, 2016, 21:28:09
Wil ik wel wat over zeggen.
In een grijs  ;) verleden beide gehad en ja...de Denon speelt in een andere liga dan de Stanton!
Trple a was in de zeventiger jaren wel in de top, maar 10 jaar later wel ingehaald door de modernere Denon. Tenminste, dat vind ik  :smile:

...en dat is dan jou ervaring en mening vanuit een grijs verleden ..... :)

Neemt niet weg dat dit element veelvoudig in studio's gebruikt werd.
.....en wanneer aandacht voor de gekozen arm, een 881s fine line (shibata) contact stylus, zonder borstel en een serieuze afstelling, doet deze gewoon mee in die liga hoor..... ;)

Althans ....dat vind ik. :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

T_I

#197
Quote from: Sodejuu on January 12, 2016, 17:10:06
De Denon DL160 is een MC element. Daarbij kun je zelf meestal niet de naald verwisselen. Je kunt 'm wel laten retippen. Er zijn bedrijven die dat doen. Je krijgt er dan alleen meestal geen fine line naald op, maar een elliptische of een conische. Prijzen beginnen bij ca €90.
De DL160 is vele malen beter dan de rij elementen die je nog meer hebt genoemd. Als ik in je schoenen zou staan, zou ik een DL110 kiezen (is gelijk aan de DL160, maar met een andere naaldvorm) of als je geen MC meer wil, een Nagaoka MP110. Die laatste haalt helaas het niveau niet van de DL160, maar maakt wel muziek. Als je meer te besteden hebt, dan kan een Nagaoka MP150 of MP200 natuurlijk ook.

Hmmm, dat wordt sparen. De prijzen van deze elementen maakt het investeren in een service kit van net geen 100 euro (incl inspectie microscoop voor de naald) een bruikbare investering. Bij aanschaf van de speler (zwaar verbouwde TD-160 tegen 'onderdelen' prijs) heb ik de DL-160 erbij gekregen, onbekend hoeveel draaiuren het element had. (in meer dan 5 jaar niet heel veel bij gekomen, ik denk minder dan 50)

Quote from: Sodejuu on January 12, 2016, 17:10:06
Andere optie? Goldring M2200 of M2300. Ook die maken meer muziek dan de elementen uit je lijst

Ik zie bij Goldring nog andere, leuke en iets betaalbaardere elementen staan. Wat ik wel al doar heb is dat naked diamond wel de beste optie is. Bij investeringen in de stereo, ook op dit punt, wil ik altijd minimaal even goed, liefst beter hebben. De high-output MC die ik nu heb mag ook verbeterd worden.  Ik ben niet zo thuis in de elementen, in welke klasse moet ik de DL-160 plaatsen met de nu verktijgbare elementen van Denon, Nagaoka en Goldring?

De rest van de setup is overigens een gestripte TD-160, SME-3009R arm, X-LPS pre-amp, AVM competition pre/mono versterker set en als speakers een set Final 0.4's. Muziek smaak is voornamelijk pop/rock, jazz, synthesizer (Jarre) en klassiek (nu voornamelijk piano, smaak is iets aan het veranderen naar orkestraal) Ik zou denken dat een snel element wenselijk is. Wat ik eigenlijk we wens is een vervangbare naald, zit ik dan vast aan MM?

Stanton 681...

Quote from: scrutinizer on January 13, 2016, 22:47:05
...en dat is dan jou ervaring en mening vanuit een grijs verleden ..... :)

Neemt niet weg dat dit element veelvoudig in studio's gebruikt werd.
.....en wanneer aandacht voor de gekozen arm, een 881s fine line contact stylus, zonder borstel en een serieuze afstelling, doet deze gewoon mee in die liga hoor..... ;)

Althans ....dat vind ik. :)

Dan ben ik wel benieuwd waar ik zo'n stylus kan vangen, zonder borstel. (of zijn die borstels demontabel) Dan wil ik wel eens gaan vergelijken.

Overigens, ik ben wat aan het neuzen naar inspectie/service/afstel gereedschap. Nu vind ik bij pickupnaald.nl een service kit met drukmeter en microscoop voor een krappe 90 euro, maar bij pickupnaalden.nl een losse microscoop voor 220,= en hele simpele drukmeters vanaf +- 7.50. Welke sets/spullen gebruiken jullie om de omgeving af te stellen?
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Sodejuu

Vaak is een keer goed schoonmaken al een verbetering. Ik had het laatst met mijn 13 jaar oude Benz Wood. Die klonk ook nergens meer naar. Goed schoon gemaakt (met het juiste spul en wat geduld) en het ding speelt weer prima. Misschien dat het bij de DL-160 ook helpt. Mits goed afgesteld slijt zo'n naald nauwelijks.

De DL-160 en DL-110 zijn gelijk, op de naaldvorm na. De Nagaoka's zijn MI (moving Iron) elementjes en geven meer uitgangsspanning. Ze hebben iets meer body dan de Denon's Goldring is dan weer net iets neutraler dan de Nagaoka, maar de klankkleur van Nagaoka vind ik mooier. Die betrekt je meer in de muziek. In vergelijk met de DL-160 kom je toch uit op de modellen die ik eerder al heb genoemd.
In die set up die je noemt zou ik toch zeker voor een van de Nagaoka's gaan.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

hifi-annemie

Ik heb laatst een paar Philips elementjes uit de 400 en 500 serie opgeknapt, dit zijn toch ondergewaardeerde elementen, vaak vindt je deze in de kringloopwinkel of op MP voor een paar centen.
Deze elementjes doen echt niet onder voor de oudere Denons ed. mits ze natuurlijk in  orde zijn.
Philips was destijds echt niet slecht, alleen wat ondergewaardeerd door analoog fans. Wat van ver komt hoeft echt niet altijd beter te zijn.