Alles over elementen MC/MM/MI

Started by Joris1971, January 9, 2012, 20:44:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted Member 2

#150
Quote from: weust on August  5, 2014, 14:18:33
Het laatste gedeelte van de review kon ik wat pas mee, maar klinkt prima.
Ook de review van de OC9/II gelezen (link zit in het artikel) en die scoort ook leuk.

En als je iemand in de UK/Frankijk of Duitsland kent dan vallen de prijzen nog mee als je ze vergelijkt met hier in Nederland.
De AT UK webshop verstuurd alleen binnen de UK of naar Frankrijk en Duitsland blijkbaar...

Zijn in het phono pre gedeelte van de devialet de instellingen voor mc en voor mm goed instelbaar (versterkingsfactor, weerstand, capaciteit)?

Het plateau van de technics is neem ik aan van aluminium/non ferro?

weust

Ja. Weet zo uit mijn hoofd even niet of de versterkingsfactor en weerstand in te stellen is, maar de capaciteit zeker wel.
Zit op werk maar zal straks even kijken in de configurator.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Deleted Member 2

Quote from: weust on August  5, 2014, 14:39:21
Ja. Weet zo uit mijn hoofd even niet of de versterkingsfactor en weerstand in te stellen is, maar de capaciteit zeker wel.
Zit op werk maar zal straks even kijken in de configurator.

Ok, plateau van aluminium/ non-ferro?

weust

Moet toch even op iemand wachten. Ik kan de Load (capaciteit) en voltage instellen.
Meer niet.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

weust

#154
Quote from: Onder013 on August  5, 2014, 14:40:43
Ok, plateau van aluminium/ non-ferro?

Standaard ding. Aluminium dus.

Wel met Achromat trouwens. SL1200/SL1210 versie.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

garmtz

Quote from: Onder013 on August  5, 2014, 14:33:13
Zijn in het phono pre gedeelte van de devialet de instellingen voor mc en voor mm goed instelbaar (versterkingsfactor, weerstand, capaciteit)?

Het plateau van de technics is neem ik aan van aluminium/non ferro?

Advanced analog phono input
Cartridge type: MM / MC
Canal choice: stereo / mono
Sensitivity with MM cartridge from 1mVRMS to 15mVRMS
Sensitivity with MC cartridge from 100μVRMS to 5000μVRMS
Input impedance from 10Ω to 16,7kΩ
Capacity from 0pF to 700pF
RIAA equalization curve: 1953, 1976 or other on demand
Sampling rate 96kHz or 192kHz

Deleted Member 2

Quote from: garmtz on August  5, 2014, 15:02:40
Advanced analog phono input
Cartridge type: MM / MC
Canal choice: stereo / mono
Sensitivity with MM cartridge from 1mVRMS to 15mVRMS
Sensitivity with MC cartridge from 100μVRMS to 5000μVRMS
Input impedance from 10Ω to 16,7kΩ
Capacity from 0pF to 700pF
RIAA equalization curve: 1953, 1976 or other on demand
Sampling rate 96kHz or 192kHz

moet met de OC9 dus wel lukken qua interfacing: 0,4mV en 100ohm

weust

Lync1979 stuurde al wat links naar de elementen. 525 Euro voor de OC9/III.
Is om over na te denken een keer.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

garmtz

Je kunt in ieder geval beter MC gebruiken met de Devialet dan MM. De MM stand heeft een ingangsimpedantie van 37 kOhm, wat de meeste MM's suf laat klinken

weust

Misschien een type fout, maar dat is toch 47 kOhm?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

garmtz


Quote from: weust on August  6, 2014, 07:49:56
Misschien een type fout, maar dat is toch 47 kOhm?

Dat zou het moeten zijn ja... :). Geen typefout dus...

weust

Ik zie wat je bedoelt (moest even achter de computer kruipen omdat de configuratie pagina van Devialet niet fatsoenlijk werkt op een iPad).
Als ik mij het goed herinner was het voorheen wel zo dat de standaard waarde 47 kOhm was.

Voor mijn 2M Red heb ik contact gehad met Devialet, een tijd terug, over dat er geen 47 kOhm waarde te selecteren valt. Devialet gaf aan dat de "High" waarde goed was voor mijn element.
Vind het zelf wel apart dat ze alleen maar een aantal vaste waarden geven, en een sprong maken van 37 naar 60.
En dat terwijl 47 kOhm volgens mij een veel gebruikte waarde is.

Maar hoe weet/kom jij er bij dat die 37 kOhm is dan? Lijkt mij lastig meten intern in de Devialet?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

garmtz

Je hoeft niet intern te meten... Gewoon aan de buitenkant op de RCA ingang...

garmtz

#163
Bij MM is die ene high waarde ook de enige die je kunt kiezen, dus wat bedoel je met die 60?

weust

Dat ik in het drop down menu een hoop verschillende waardes zie, waaronder 60?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

weust

#165
Ik zie het nu staan. Had het wel eens zien staan bedenk ik mij nu.

Wel vreemd dat Devialet niet de keuze geeft, en het alleen voor MC toepasbaar maakt.
Krijg het idee dat je praktisch verplicht word om voor een MC element te gaan met een Devialet, zodat je de instellingen beter kunt afstemmen. Of überhaupt kan afstemmen dus eigenlijk.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

garmtz

De afsluitweerstand is bij MM altijd vast op 47kOhm! Dat is verplicht en zo vastgesteld! Dat de Devialet hiervan afwijkt is gewoon een ontwerpfoutje.

MC zal dus in de meeste gevallen beter gaan, hoewel er ook wel MC HO elementen zijn die goed werken op die 37kOhm. Mijn Linn Adikt (MM) was geen succes op de Devialet.

weust

In de RIAA staat niets over de capaciteit van een element vast gelegd.
Dat 47 kOhm altijd gebruikt word is niet verplicht, maar word gewoon zo toegepast.

Dat Devialet een ontwerp fout gemaakt heeft, dikke vingers bij het programmeren in dit geval, kan ik het mee eens zijn.
Heb jij, of iemand anders dat jij weet, dit al eens bij ze aangegeven?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Robiwan

#168
Quote from: weust on August  7, 2014, 08:40:57
In de RIAA staat niets over de capaciteit van een element vast gelegd.
Dat 47 kOhm altijd gebruikt word is niet verplicht, maar word gewoon zo toegepast.

Dat Devialet een ontwerp fout gemaakt heeft, dikke vingers bij het programmeren in dit geval, kan ik het mee eens zijn.
Heb jij, of iemand anders dat jij weet, dit al eens bij ze aangegeven?

Voor 99% van de MM en high output MC elementen is 47000 ohm de aangewezen afsluitweerstand. Het lijkt mij dat Devialet toch een bewuste keuze heeft gemaakt met die 37000 ohm.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

garmtz

Quote from: LPlover on August  7, 2014, 10:22:44
Het lijkt mij dat Devialet toch een bewuste keuze heeft gemaakt met die 37000 ohm.

Waarom denk je dat? Het is wel een erg rare keuze die geen enkel voordeel heeft.

Robiwan

Quote from: garmtz on August  7, 2014, 10:34:03
Waarom denk je dat? Het is wel een erg rare keuze die geen enkel voordeel heeft.

Nee dat klopt, alleen een voordeel voor een zeer schaars aantal mm/HOMC elementen. Zou je dat eens kunnen navragen, jullie zijn toch Devialet dealer?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

garmtz

Quote from: LPlover on August  7, 2014, 11:01:17
Nee dat klopt, alleen een voordeel voor een zeer schaars aantal mm/HOMC elementen. Zou je dat eens kunnen navragen, jullie zijn toch Devialet dealer?

Ik kan het navragen...

Cyreg

#172
Quote from: garmtz on August  7, 2014, 10:34:03
Waarom denk je dat? Het is wel een erg rare keuze die geen enkel voordeel heeft.

Tja, misschien 'n bedachte MM-waarde i.c.m. 'n onvermijdelijke (te) hoge ingangscapaciteit  :unsure:?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

garmtz


Broem

Na mijn debacle met de verdwenen diamant tip (lijkt wel een aflevering van Bassie en Adriaan  ;) ) van de Ortofon Cadenza Black toch eens gaan nadenken over het schoonhouden van de naald(tip) Ik was mijn platen voor gebruik en heb mijn vorige elementen (diverse Linn en Ortofon MC) altijd zuiver gehouden met een droge borstel en zo nu en dan bij wat sludge met Audio -Technica Stylus Cleaner. Dit heeft in 30 jaar plaatjes draaien nog nooit tot problemen geleid. Wat zijn jullie ervaringen en/of tips? Op www weinig over te vinden en op dit forum ook (nog) niet. Wil voorbereid zijn als ik dadelijk weer ga draaien met een nieuw element.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45