overstappen van kabel naar schotel: wat heb ik nodig?

Started by jurrien1962, January 9, 2012, 14:22:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jurrien1962

De kogel is thuis door de kerk: we gaan overstappen van kabel (matige kwaliteit van signaal) naar schotel wat betreft tv-kijken.

Kunnen forumgenoten mij advies geven over hoe bepaalde zaken aan te pakken?
Ik heb drie punten in huis waar ik tv wil kunnen kijken: wat heb ik aan hardware nodig om op die drie plaatsen signaal te krijgen en om onafhankelijk van elkaar te kunnen kiezen waarnaar gekeken wordt?
Ik hoor nl. verschillende uitspraken hierover: 1 schotel met 1 kop, 1 schotel met 3 koppen, 3 schotels; 1 kop met 3 tuners, 3 koppen met 3 tuners, en ga zo maar door. Gezien mijn onbekendheid met deze materie graag jullie advies.

Moet alles met kabels of zijn er ook draadloze oplossingen voor in huis?
Welke merken zijn goed?
Welke abonnementen zijn interessant?

GH

Ik zou eerst toch nog maar eens goed naar je kabel signaal kijken..... Er zijn wellicht uitzonderingen als je ergens buiten een stedelijk gebied woont, maar het (digitale) kabelsignaal is normaal superieur aan een sateliet signaal. Zeker de HD zenders.

Er zijn natuurlijk andere voordelen van de sateliet, maar signaalkwaliteit is dat meestal niet. Sterker nog je hebt meestal best last van de atmosfeer met bijvoorbeeld regen en sneeuw. En je kosten zullen ook lekker oplopen.

frank2

Hoewel ik al jarenkang schotelbezitter ben; zou ik toch even kijken naar je kabelaansluiting.

- je moet een canal digitaal kaart hebben en een sat tuner (in jouw geval 3 expl!!!)
- je kunt voor 1 euro p/mnd extra een extra kaart krijgen zie de website
- Je hebt een schotel nodig met veel extra koppen, en elk draad moet naar de desbetreffende sat tuner

Je hebt goed beeld maar dit geheel gaat je veel geld kosten.
Ik zou het volgende doen: 1 schotel met een abbo. en 1 sat tuner, koop technisat is goed nooit geen storingen en je hebt alleen een extra ci module nodig voor de kaart, uodates gaan automatisch, maar andere merken kan ook

Je bent goedkoop uit 10,95 p/mnd voor heel veel zenders koop ook een kop voor Astra 2 , kun je echt heel veel engelse zenders ontvangen.

Voor de andere 2 aansluitingen digitenne, 2e hands tuner kopen 35 euro, en geen kaart heb je altijd 3 NL zenders en reg. omroep, anders kost je dat ook weer 10 euro p/mnd.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

FrankieV

Ben ook al jarenlang schotelbezitter en zou niet anders willen.

1. Goede schotel bv. Bigsat (Weinig tot geen last van beelduitval).
2. 3 lnb,s voor astra 1,2,3. Bij 3 tv's heb je een quad lnb nodig ivm 3 uitgangen. Meestal beneden heb je een 2 tuner dec. dus samen 4 kabels.
3. Per tv een decoder. Zou een HD decoder adviseren omdat SD eruit gaat. Beneden zou ik een vu+ met pli adviseren. Boven Dreambox 500 of 800
4. Per lnb een switch. Dus 4. en per decoder coax kabel. Naar beneden 2 stuks.
5. Canal Digitaal basis abbo. Kaartje kun je intern delen met de andere decoders (softcam) Dus maar 1 kaartje nodig.
6. Netwerk in huis naar alle decoders.

Absoluut beter beeld als kabel!
Ik geloof 14,95 euro Basis met HD.
Wel moet je er af en toe tijd aan besteden, zoals af en toe de software van de decoder updaten.
Enne...uitkijken met dreambox clones.....

marconist

Quote from: frank2 on January  9, 2012, 18:38:29

- Je hebt een schotel nodig met veel extra koppen, en elk draad moet naar de desbetreffende sat tuner


Welnee. Een LNB met vier outputs hoeft niet erg duur te zijn en met een gewone (+80 cm) schotel pak je makkelijk drie satellieten. Daarnaast natuurlijk een Disceq switch per ontvanger (maar één kabel per ontvanger naar binnen!), maar die zijn ook niet duur.
Edit: http://www.astrasat.nl/index.php/page,shop.browse/type,quattro_lnb/cat_type,satelliet?

Enfin, FrankieV is mij voor.  ;)


hillie

Quote from: GH on January  9, 2012, 14:33:34
..., maar het (digitale) kabelsignaal is normaal superieur aan een sateliet signaal. Zeker de HD zenders.

Er zijn natuurlijk andere voordelen van de sateliet, maar signaalkwaliteit is dat meestal niet. Sterker nog je hebt meestal best last van de atmosfeer met bijvoorbeeld regen en sneeuw. En je kosten zullen ook lekker oplopen.

Mijn ervaring is dat satelietsignaal superieur is aan kabel, vooral de HD zenders. Van atmosfeer heb ik amper last.

DB628

Ik net juist het tegenovergestelde gedaan. Van schotel naar kabel. Dit om wel 1 grote reden, (c)analdigitaal blijft hun codes veranderenen een apparaat dat nu werkt kan zo wel eens niet meer werken. Staat bij mij nu een werkloze IPbox, doet geen updates meer terwijl dit, qua beeld en geluid de nummer 1 was/is.

Daarnaast is het weer inderdaad erg van invloed op de ontvangst ook na een goede afstelling. De kosten zijn vergeleken met bijvoorbeld Ziggo ook erg hoog en ik bedoel dan de aansluitkosten en aanschafkosten, reken gerust op zo'n 1000 euro per tv als je het goed wil doen. Dit hoeft natuurlijk niet op elke tv.

millon

Ik heb kabel en schotel 1 op 1 vergeleken met HD-uitzendingen.
Beide ontvangers waren van Philips.

En de winnaar was de schotel ;D

jurrien1962

Tot zover iedereen bedankt voor de adviezen en ervaringen.  :worship:
Ik ga een en ander bekijken en tegen elkaar afwegen (o.a. de kosten).
Ik kom er vast op terug.

BeoMaster

@ FrankieV


Mooi geinstalleerd de bigbisat  :clapping:
Pioneer AX-5Ai, Pioneer 989 AVi, cinematiq optimizer II plus, KEF Q series, REL Quake 2, Vincent monoblocks, Panasonic Viera, Epson TW 3500, Projecta, Dreambox 800 HD, Xtrend 9000, AC-Ryan Playon HD, Visiosat Big Bisat.

BeoMaster

Quote from: GH on January  9, 2012, 14:33:34
Ik zou eerst toch nog maar eens goed naar je kabel signaal kijken..... Er zijn wellicht uitzonderingen als je ergens buiten een stedelijk gebied woont, maar het (digitale) kabelsignaal is normaal superieur aan een sateliet signaal. Zeker de HD zenders.

Er zijn natuurlijk andere voordelen van de sateliet, maar signaalkwaliteit is dat meestal niet. Sterker nog je hebt meestal best last van de atmosfeer met bijvoorbeeld regen en sneeuw. En je kosten zullen ook lekker oplopen.

Qua kosten ben ik het met je eens. Als het gaat om superieur signaal in vergelijking met de kabel, kan ik alleen maar zeggen dat dit grote onzin is. Voorwaarde is wel, goed materiaal gebruiken. Bij een goede installatie, bijna tot geen uitval ivm sneeuw en regen en daarbij krijg je veel extra zenders (als je dat tenminste wil).
Pioneer AX-5Ai, Pioneer 989 AVi, cinematiq optimizer II plus, KEF Q series, REL Quake 2, Vincent monoblocks, Panasonic Viera, Epson TW 3500, Projecta, Dreambox 800 HD, Xtrend 9000, AC-Ryan Playon HD, Visiosat Big Bisat.

marconist

Ik ben het met Beomaster eens.
Sinds een twee jaar zit ik op de Ziggo kabel: zeker niet slecht.
Ik draaide voorheen met een 99cm alu schotel. Zelden last van (sneeuw)buien. Gelazer met CD over een HD receiver deed mij besluiten om er maar mee te stoppen. Ik had inmiddels zat zenders gezien met de rotor.  :D

Die schotel (en een hoop andere zooi zoals Philips SD receivers met programmer) kan jurrien1962 wat mij betreft gratis ophalen.  :sigh:
Wel zelf uitzoeken met b.v. Hutsefruts wat er allemaal kan!



FrankieV

Quote from: BeoMaster on January  9, 2012, 23:31:45
@ FrankieV


Mooi geinstalleerd de bigbisat  :clapping:

Thx. Ik doe altijd mijn best om er iets moois van te maken. Heb de switches binnen gezet. Daarom gaan er 16 coax kabels naar binnen.

jantje112

Ik heb laatst een T55 gekocht voor 25 euro met 5 lno houders. Op de radiomarkt een aantal quad lno voor 5 euro stuk en er staan nu weer 3 dreamboxjes op te draaien :)

Schotel is echt de hoofdprijs niet als je een beetje goed inkoopt. Als je kosten wil besparen kun je alleen de astra 19.2 als quad uitrusten en de anderen als dual. Dan heb je op 1 locatie geen BBC e.d.

Als je kosten wil besparen hoef je ook niet overal al een HD ontvanger neer te zetten. En als je goedkoop wilt ontvangen ga je maar even googlen op dreambox :)

BMW850

Hoi jurrien1962,

Ik heb een Dreambox 800HD te koop.
Het is een originele Dreambox 800HD dus geen clone.
Verkoop deze box omdat ik een Dreambox 7020HD ga aanschaffen.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=120022.0

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Rowdy

Weet niet of ik mijn vraag in dit topic mag stellen, maar bij deze.

Wij hebben sinds 2 maanden een Sony 40EX725 televisie met ingebouwde satelliettuner. Wij kijken nu free-to-air via de satelliet, maar zou graag Ned 1, 2 en 3 willen ontvangen. De andere zenders hoeven voor ons niet. Heb ik dan dit nodig en dan zonder abonnement? We hebben geen CanalDigitaal smartcard.

SpeedyAndré

Je hebt een geactiveerde CD kaart nodig, zonder abonnement werkt het niet.
Deze tv heeft ook dvb-t (digitenne) dus je kan een (buiten) antenne op de coax aansluiting prikken waarmee je ned 1-3 wel gratis kan ontvangen ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Rowdy

Als ik jou goed begrijp heb ik altijd minimaal een Basis pakket (10,95 per maand) nodig bij CD? Alleen Ned 1, 2 en 3 via CD is niet mogelijk?

SpeedyAndré

Volgens mij niet, ze hebben alleen het basis pakket en extra pakketten, net als de meeste aanbieders.
Dit soort info moet je gewoon op hun website kunnen vinden, daar is niks geheims aan ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

frank2

Quote from: Rowdy on April 19, 2012, 19:00:21
Als ik jou goed begrijp heb ik altijd minimaal een Basis pakket (10,95 per maand) nodig bij CD? Alleen Ned 1, 2 en 3 via CD is niet mogelijk?

Dit is wel mogelijk, maar daarvoor moet je bellen, online staat het nergens, bij de pakket keuzes. (dit is wat ik dacht ergens gelezen te hebben, even informeren bij CD en dan weet je het zeker)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Pos

Quote from: Rowdy on April 19, 2012, 19:00:21
Als ik jou goed begrijp heb ik altijd minimaal een Basis pakket (10,95 per maand) nodig bij CD? Alleen Ned 1, 2 en 3 via CD is niet mogelijk?

Jawel, je moet eenmalig registratie- en smartcardkosten betalen.

Voor het uitzenden van programma's moeten omroepen auteursrechten betalen aan de auteursrechthebbenden. Voor de landelijke publieke omroep wordt dit alleen voor het gebied Nederland betaald.

CanalDigitaal verspreidt Nederland 1, 2 en 3 via de Astra 1-satelliet. De signalen van deze satelliet reiken tot ver buiten Nederland. De auteursrechthebbenden hebben echter geen toestemming gegeven om de programma's buiten Nederland te bekijken. Hierdoor is het noodzakelijk dat de uitzendingen van Nederland 1, 2 en 3 gecodeerd worden doorgegeven, waardoor een actieve -bij CanalDigitaal geregistreerde smartcard- nodig is.

Voor de ontvangst van Nederland 1, 2 en 3 heeft u geen abonnement nodig. U betaalt echter wel eenmalige registratiekosten per smartcard. Wilt u echter ook de beschikking hebben over de Nederlandse commerciële omroepen (RTL 4, 5, 7, SBS 6, Net5 en Veronica), kies dan voor tenminste het Basis-pakket.
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

millon

Of via een kennis die ook canal heeft een 2e kaart aanvragen.
Een 2e kaart is er vanaf 1malig 39euro en 2 euro per maand.
Dan heb je alle ned zenders.

donaldk

@marconist, waar zit je ergens?

@jantje112, wat is toch die radiomarkt, je haalt daar altijd betaalbare spullen, maar google vond het vorige toen ik ging zoeken niet.

Tot je wat beter spul zoekt, dan betaal je de hoofdprijs en is in Nederland ook slecht te vinden tegenwoordig. Co-rotortjes enzo, fatsoenlijke actuators, enzovoorts.

marconist

Quote from: donaldk on April 20, 2012, 20:39:37
@marconist, waar zit je ergens?



Hiero!   ;D

Bij toeval kijk ik hier nog even ..... het is handiger om mij te wekken met een PM.  ;)

Ja, die berg spullen is er nog steeds gratis voor de serieuze liefhebber.