Downloaden vs kopen - een discussie

Started by Bas Akkerman, April 19, 2012, 08:47:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Betalen we misschien ook al een vaste vorm van bekeuring wanneer we met de auto over de weg rijden? Het is maar zo mogelijk dat je te hard rijdt op de weg. Je krijgt uiteraard een boete wanneer je gesnapt wordt. Maar misschien betaald iedereen al wel een beetje in de belasting of benzine prijs voor het geval dat er misschien te hard gereden wordt terwijl je daarop niet gepakt wordt? Lijkt me in dezelfde trant als bij de lege cd's en huren bij de Bib... Oh ja, misschien kunnen we het kwartje van Kok daaronder scharen?

Ik vind het in ieder geval belachelijk dat je met zijn alle maar moet betalen voor iets wat mogelijk is. Je bent daardoor zowat 'verplicht' om dan ook maar gebruik daarvan te maken ook... Ik hoop niet dat het voor het te hard rijden ook zo is, ik wordt namelijk niet graag verplicht om gevaarlijk op de weg te doen...  :P

EJ

Quote from: MaxxMark on April 24, 2012, 12:22:40
De vraag is of dat aandeel in de bijdrage voor de bieb is om hun kosten er uit te halen, of dat een dergelijk bedrag daadwerkelijk wordt afgedragen aan de belangenorganisatie.
Dat is niet relevant omdat de wet toe laat een kopie van die cd of dvd te maken.

MaxxMark

Quote from: EJ on April 24, 2012, 12:40:15
Dat is niet relevant omdat de wet toe laat een kopie van die cd of dvd te maken.

Het is inderdaad niet relevant, al vond ik het wel een interessante kwestie in deze. De bieb zegt het op dusdanige wijze dat het op meerdere manieren te interpreteren valt. Als gebruiker zou je kunnen denk dat de bieb het vanuit het muzikant oogpunt doet (en dus geld afdraagt). Maar voor het zelfde geld is het puur eigen belang en doen ze het om te voorkomen dat ze verlies gaan leiden. Het eerste zou erg netjes en sociaal zijn. Het 2e is puur zakelijk.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

THX-UltraII


Hanky Panky

Quote from: MaxxMark on April 24, 2012, 19:43:34
Het is inderdaad niet relevant, al vond ik het wel een interessante kwestie in deze. De bieb zegt het op dusdanige wijze dat het op meerdere manieren te interpreteren valt. Als gebruiker zou je kunnen denk dat de bieb het vanuit het muzikant oogpunt doet (en dus geld afdraagt). Maar voor het zelfde geld is het puur eigen belang en doen ze het om te voorkomen dat ze verlies gaan leiden. Het eerste zou erg netjes en sociaal zijn. Het 2e is puur zakelijk.

Om diezelfde reden heeft ook elke bieb een kopieerapparaat (of 4) staan waarmee je naar hartelust de aanwezige boeken mag kopiëren ondanks dat in zo ongeveer elk boek vermeld is dat dat niet mag zonder toestemming vd rechthebbende. Daarom heb ik me ook nooit laten tegenhouden met het overzetten van cd naar tape in de good-old days.

Kopiëren van boeken was vooral handig voor die samenvattingboeken als je weer eens een boekbespreking moest houden  :angel:
PS: wel het boek lezen, de leraar wist precies waar de 'kennisgaten' zaten in die samenvattingen  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

JCL

Ik download heel erg veel (in verhouding tot de totale media die ik "bezit"). Heb 80 originele BD's en iets van 40 CD's. Met name CD's download ik veel. Rede is simpel, je kunt ze in hele goede kwaliteit (FLAC) krijgen en ze nemen weinig (schijf) ruimte in.

Waarom ik wel originele media koop? Simpel: de kwaliteit is iets beter. CD's en BD's zijn marginaal beter. Zeker toen ik tot voor kort geen HD-audio kon afspelen in MKV's was dit een goede rede om te kopen. Al met heeft de muziek/film industrie geen verkeerde aan mij, maar ik zie het niet als liefdadigheid.

Struis

Hmm, na 1000 lege CDs en de bijdrage daar op, 100 laserdiscs (die dingen waren echt levensduur), 100 originele videos, 300 audio CDs, 300+ DVDs, 1000 singles en 85 LP's te hebben aangeschaft, wilde ik een CD luisteren die uit zou komen (en  ik gekocht had als dat beviel), toen blijkbaar Brein(loos) dat oppikte (toen nog bij Napster) en begon te dreigen dat dit soort illegaal gedrag niet kon. Toen ook overal die anti-piraterij crap op de (originele) DVD's kwamen had ik er genoeg van..

Ik heb alle vinyl en CDs nog, stream alles en koop alleen nog ik ECHT leuk vind. De rest download ik. Ik heb denk ik mijn bijdrage wel geleverd ;)
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.