Set van cz79

Started by CZ79, January 6, 2012, 20:49:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HuubF

Quote from: Staaled on August 10, 2022, 14:26:39
Ik werk trouwens al jaren met DSP en heb verschillende sets speakers gehad. En met verschillend bedoel ik verschillend.
Dat klonk nooit hetzelfde. ;)

Weet wat je doet en er is geen degradatie van het profiel.

Ik wil best geloven dat jij er erg goed in bent.  ;D

Maar als ik hier lees dat het laag van de HDI1600's een stuk slanker is geworden vrees ik het ergste.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

CZ79

Ben je serieus?

Het laag is slanker geworden omdat een flinke bult in het laag wordt gecorrigeerd, dat heeft niets te maken met het 'profiel' van de speaker maar met het 'profiel' van de kamer die hier een flinke boost laat zien (in dit frequentie gebied), dat je daar aan bent gewend betekent in dit geval nog niet dat het 'juist' is.

Ik heb dus nu geen minder laag maar wel een minder aan 'te veel laag'.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

HuubF

Quote from: cz79 on August 10, 2022, 17:33:41
Ben je serieus?

Het laag is slanker geworden omdat een flinke bult in het laag wordt gecorrigeerd, dat heeft niets te maken met het 'profiel' van de speaker maar met het 'profiel' van de kamer die hier een flinke boost laat zien (in dit frequentie gebied), dat je daar aan bent gewend betekent in dit geval nog niet dat het 'juist' is.

Ik heb dus nu geen minder laag maar wel een minder aan 'te veel laag'.

Ja ik ben serieus maar met de beste bedoelingen.

Als jij tevreden bent is dat het allerbelangrijkste.  ;)
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

addesmo

Ja, niet geprobeerd Huub, dus voor altijd onwetend  ;)

Ralf67

Als ex gebruiker van de TaCt kan ik me wel deels in de vraag van HuubF vinden.

Al snel had ik in de ruimte boven te slank/dun laag na correctie van de bult op 40 hz (+10 db)

Met een betere plaatsing en een subwoofer erbij uiteindelijk het gewenste resultaat behaald.

De DSP weer terug naar de vorige eigenaar, waar het duidelijk beter uitpakt. 8)

Contour

Als het te slank/dun klinkt is het laag als geheel te zacht, juist het gebied 70-150Hz zeg maar.

CZ79

Quote from: Ralf67 on August 10, 2022, 20:00:16
Als ex gebruiker van de TaCt kan ik me wel deels in de vraag van HuubF vinden.

Al snel had ik in de ruimte boven te slank/dun laag na correctie van de bult op 40 hz (+10 db)

Met een betere plaatsing en een subwoofer erbij uiteindelijk het gewenste resultaat behaald.

De DSP weer terug naar de vorige eigenaar, waar het duidelijk beter uitpakt. 8)

Dan is het een kwestie van de juiste doel curve vinden en die evt aanpassen. En laat dat nou net heel erg goed kunnen met de TaCT, te weinig laag? Ander curve of bestaande curve wat aanpassen totdat het goed (naar je zin) is
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Quote from: Ralf67 on August 10, 2022, 20:00:16
Als ex gebruiker van de TaCt kan ik me wel deels in de vraag van HuubF vinden.

Al snel had ik in de ruimte boven te slank/dun laag na correctie van de bult op 40 hz (+10 db)

Met een betere plaatsing en een subwoofer erbij uiteindelijk het gewenste resultaat behaald.

De DSP weer terug naar de vorige eigenaar, waar het duidelijk beter uitpakt. 8)

Je vindt +10dB op 40 Hz gewoon fijn klinken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Quote from: HuubF on August 10, 2022, 15:44:10
Ik wil best geloven dat jij er erg goed in bent.  ;D

Maar als ik hier lees dat het laag van de HDI1600's een stuk slanker is geworden vrees ik het ergste.

Was niet als borstklopperij bedoeld. ;D
DSP is tegenwoordig krachtig en in veel gevallen ook goed te noemen. Op die golf surfen wij gewoon mee. :D

Ik heb die evolutie bijna geheel meegemaakt en voor HT kan ik inmiddels zeggen: absoluut onmisbaar !
Stereo: goed toepasbaar en icm handmatige opties voor de installer/user heel vaak briljant.

Ga je regelmatig met DSP icm handmatig meten om groeit de handigheid en het inzicht wat wat doet, maar ook wat je (niet) wenst.

Als voorbeeld mijn ruimte waar 4 deuren in zitten.
Dan ga je eens wat proberen met verschillende open/dicht metingen en settings.
Ontzettend gaaf om dan de laagcurves zo op optimale extensie/output/gladheid te tweaken. :headbanging:


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

En wil je 100% zeker de speaker niet aantasten:gated REW.
Zo schakel je de ruimte uit.

Vervolgens die curve in ruimte plus speaker benaderen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

addesmo

Quote from: Staaled on August 11, 2022, 09:47:19
En wil je 100% zeker de speaker niet aantasten:gated REW.
Zo schakel je de ruimte uit.

Vervolgens die curve in ruimte plus speaker benaderen.
Of toch maar gewoon Tact, Lyngdorf, Mcintosh met het brilliante Room Perfect  ;D

katwax

Quote from: HuubF on August 10, 2022, 19:13:43
Ja ik ben serieus maar met de beste bedoelingen.

Als jij tevreden bent is dat het allerbelangrijkste.  ;)
Huub ik denk toch dat je enkele zaken door elkaar gooit.
Het "karakter" van de speaker staat los van roommodes, als een speaker een piek van 10db heeft op bv 40Hz dan is het gewoon een slechte speaker.
Indien mogelijk zou je kunnen opzoeken hoe de speaker meet (zonder roommode) en dit als doelcurve gebruiken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Quote from: katwax on August 11, 2022, 10:52:13
Huub ik denk toch dat je enkele zaken door elkaar gooit.
Het "karakter" van de speaker staat los van roommodes, als een speaker een piek van 10db heeft op bv 40Hz dan is het gewoon een slechte speaker.
Indien mogelijk zou je kunnen opzoeken hoe de speaker meet (zonder roommode) en dit als doelcurve gebruiken.

Het elimineren van roommodes zonder het karakter van de speaker aan te tasten lukt alleen als je zelf ingrijpt, niet als je het aan een algoritme overlaat.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

CZ79

Ligt er dan natuurlijk wel aan tot welke frequentiegebied dat algoritme corrigeert.
In het laag is het vooral de kamer/ruimte zaken zal 'verpesten' en heeft het geluid imo weinig te maken met 'speaker karakter'.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kwabbernoot

Quote from: Ralf67 on August 10, 2022, 20:00:16
Als ex gebruiker van de TaCt kan ik me wel deels in de vraag van HuubF vinden.

Al snel had ik in de ruimte boven te slank/dun laag na correctie van de bult op 40 hz (+10 db)

Met een betere plaatsing en een subwoofer erbij uiteindelijk het gewenste resultaat behaald.

De DSP weer terug naar de vorige eigenaar, waar het duidelijk beter uitpakt. 8)

Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is. Nadat bij mij voor het eerst DSP was toegepast moest ik ook heel erg wennen aan het "dunne" laag. Dat werd mij ook gezegd. Ik moest het een tijdje zo laten en dan, na een paar weken, nog maar eens luisteren via by-pass van het filter. Dan hoor je echt wat er van te voren mis was.

Dat wil dan niet zeggen dat met DSP alles goed is maar in de alle gevallen vond ik het toch beter. Een beetje handmatig bijstellen van het filter vond ik altijd wel prettig.

Groeten...

chansig

Wordt zelfs voor gewaarschuwd in de manual van bv dat apparaat wat CZ nu weg heeft gedaan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

De anti-mode bedoel je? correct staat er zo letterlijk in beschreven.

Is kwestie van wennen en na een xx aantal dagen zet je hem in de bypass en schrik je en vraag je jezelf af hoe je dacht dat dat goed was
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

katwax

Ja en in begin denk je iets te missen, maar bij sommige nummers hoor je dan plots zaken die je daarvoor niet opvielen. Het eerst dat mij opviel was het duidelijk horen van de verschillende lagen in het laag.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: HuubF on August 12, 2022, 08:09:53
Het elimineren van roommodes zonder het karakter van de speaker aan te tasten lukt alleen als je zelf ingrijpt, niet als je het aan een algoritme overlaat.
Zelf ingrijpen als in zelf filters instellen of door akoestisch te dempen?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

CZ79

Afgelopen tijd veel geluisterd met en zonder de TaCT, in bypass en verschillende target curves, maar... de mooie spreiding lijkt weg te zijn wanneer ik de TaCT aanzet. Bas wordt slanker (schreef ik eerder al), maar ook neemt de algemene spreiding (diepte en met name breedte) af.

Daarop ben ik nog meer aan het aanpassen gegaan, maar de 'magie' die ik heb zonder de TaCT (die ik overigens met o.a. de Avalons juist kreeg met de TaCT) lijkt veel minder te zijn.
Vergelijk is niet helemaal eerlijk want wellicht doet de Weiss Dac ook een flinke duit in het zakje, maar daarvoor is met de TaCT in de set gewoonweg geen ruimte (kastje vol).

Ergo speelt de set nu weer met de Weiss maar zonder de TaCT.
Ik heb overigens wel de speakers wat verzet mbv de TaCT door ze zo te plaatsen dat de gemeten delay waardes allebei op '0' uitkomen, de curve laat dan ook een veel vlakker plaatje zien en het geluid (stemmen bijv.) staat nu (vanaf de luisterplek) recht in het midden, met een ongelooflijke breed beeld wat zich ver achter en naast de speakers uitstrekt.

Misschien pakt de TaCT met correctie gewoon heel anders uit met deze speakers die een waveguide tweeter opbouw hebben, die heb ik hiervoor nooit gehad.

Nou ja wat het ook is, het speelt weer de sterren van de hemel en een daarbij iets steviger fundament neem ik dan op de koop toe.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Ralf67

De Tact wordt wederom de deur gewezen zie ik 😎

Heel herkenbaar wat je schrijft over het sausje wat de DSP over het geluid gooit.

Minder laag en minder diep stereobeeld.

Tabcam

Quote from: Ralf67 on October  5, 2022, 09:27:06
De Tact wordt wederom de deur gewezen zie ik 😎

Heel herkenbaar wat je schrijft over het sausje wat de DSP over het geluid gooit.

Minder laag en minder diep stereobeeld.
Mijn ervaringen met DSP zijn wisselend. De ene keer werkt het geweldig uit en speelt een set één, twee stappen hoger, de andere keer wordt er meer kwaad dan goeds gedaan. Het vraagt ook de nodige experimenten en meetsessies om het kloppend te krijgen. Ga je richting units actief versterken dan is het in ieder geval eenvoudiger voor beginners dan actief analoog en maak je echt een grote stap.


Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

AudioEnZo

TaCtloos is dus soms toch beter :D

Ralf67


CZ79

Quote from: Ralf67 on October  5, 2022, 09:27:06
De Tact wordt wederom de deur gewezen zie ik 😎

Heel herkenbaar wat je schrijft over het sausje wat de DSP over het geluid gooit.

Minder laag en minder diep stereobeeld.

En het vreemde daarin is juist dat met de vorige speakers dit juist helemaal niet zo uitpakte.

Het is nu echt de breedte die beperkter is, en het laag...tja die is helder want de pieken waaraan ik gewend was werden verbeterd en dan 'lijkt' het minder laag te zijn terwijl het dan juist 'beter' is en de rest van het mid en hoog hier heel erg van opknapt.

Dus nu heb ik met name de breedte terug en meer laag (misschien iets teveel op bepaalde frequenties, maar dat neem ik dan voor lief).

De Weiss DAC lijkt hier ook nog wel parten in te spelen, deze klinkt toch wel echt beter/anders dan de ingebouwde DAC in de Moon.

Anyhow het is weer dik genieten
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika