Set van cz79

Started by CZ79, January 6, 2012, 20:49:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pathos

Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

AudioEnZo

Quote from: cz79 on April 10, 2022, 20:28:29
Sinds afgelopen week een nieuwe bank en ook gelijk een mooi wollen kleed erbij gehaald, kamer is eigenlijk erg anders geworden en er is meer ruimte.
Ik merk wel dat ik weer even met de speakerplaatsing aan de slag moet (Master/Sumiko setup methode) maar dat is het waard
Prachtig resultaat, veel zit, luisterplezier en tweak plezier gewenst :D

CZ79

Vanaf volgende week is er een antimode DC2.0 in huis. In de vorige sets heb ik erg lang een TaCT in huis gehad en daar altijd erg tevreden over geweest, maar met de komst van de JBLs en de Moon achtte ik de TaCT niet meer nodig en heb de set toen ietwat versimpeld in aantal componenten.

Nu kan ik de antimode voor een mooie prijs eens proberen en ben dan toch erg benieuwd, ooit heb ik een thuisdemo gehad hier van Ron en het verschil was er, maar niet gigantisch. Nu ben ik, jaren later, toch wel weer benieuwd geworden wat het in mijn huidige set kan gaan betekenen.

Plan is de AM in te zetten tussen bron en versterker (zonder de Weiss DAC) en als tweede tussen de bron en de Weiss DAC (digitaal in en digitaal uit).

Doel is autocorrectie van de AM (tot 200 of 500hz) en dan zien wat dat opbrengt.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Ralf67

Anders weet ik nog wel een Tact DSP die hier werkloos in een hoek staat  8)

Antimode DC2.0 is leuk speelgoed.

CZ79

Die Tact deed het echt heel erg goed maar groot en geen software voor een Windows versie na XP.
Gebruik jij hem helemaal niet meer?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Ralf67

Nee, staat wel in de planning, maar geen zin om aan te sluiten.

CZ79

Zojuist keurig netjes de AM ontvangen. Gelijk even een firmware update uitgevoerd (is ook zo geregeld) en een factory reset gedaan.
Nu nog even de tijd en de kabeltjes zoeken en een moment zonder geschreeuw van de kinderen (lijkt er op hun moeder  :D) en dan kunnen we gaan testen.

Eerst setup zal worden zonder de Weiss DAC dus vanaf de Moon streamer met TOSlink naar de AM en dan analoog door naar de Moon amp, de AM is dan even de DSP+DAC
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Leuk, heb ik ook een tijdje gehad. Aangezien ik met vier subs werkte, was het wel een houtje/touwtje/verloopstekkers gebeuren achter de AM. Maar ik was wel erg te spreken over het resultaat. Beetje schuiven met de subs was ook zichtbaar in de meting die de AM dan deed. En volgens mij, maar dit weet ik niet meer zeker, kwam de meting overeen met een REW meting.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Pathos

Cool! Lijkt me een erg interessante unit. Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Veel plezier met testen!
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

CZ79

Ik zal komende week eens kijken of ik ergens tijd kan vrijmaken.

Nog even een TOSlink kabel zoeken en volgens mij heb ik ook nog een lineaire 12v voeding liggen, voor de test niet noodzakelijk natuurlijk maar geeft wel een fijn gevoel wanneer de AM hier in huis blijft
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Zo vandaag mooi even het rijk alleen gehad en de tijd genomen om de Anti-Mode aan te sluiten en de kalibratie uit te voeren.

Het is echt kinderlijk eenvoudig en werkt goed. Was wel al snel duidelijk dat er een paar flinke bulten (met name rond 35Hz en 60Hz) waren, ook best wat dips (ook flinke) maar heel erg smalbandig (2-3hz). In de standaard kalibratie ziet het er al een heel stuk beter uit.

Vervolgens nog aan het stoeien geweest met de housecurve en tilt curve en zo heb ik nu 2 profielen opgeslagen. Eentje met de standaard kalibratie en correctie (tot 250hz) en de tweede met een lichte housecurve. Zo kan ik makkelijk vergelijken, de tilt curve doet weinig goeds dus die heb ik achterwege gelaten.

Bij muziek met veel laag hoor je echt een duidelijk verschil en lijkt het alsof er geen bas meer is, maar dat ken ik van de TaCT en dat is maar schijn want de bassen zijn er allemaal nog maar veel strakker en met veel meer definitie en ook knapt het mid en hoog daar behoorlijk van op.

Met andere muziek zonder (veel/lage) bassen, is er voor mij geen waarneembaar verschil.
Het is erg gemakkelijk om middels de 'bypass' knop te horen wat het effect is van de correctie.

Ook hier vooralsnog geen enkel merkbaar/hoorbaar verschil in muzikaliteit, met of zonder DSP, dus het beeld blijft en de dynamiek en diepte/breedte ook, maar dan nu zonder de dreunende bassen.

Een erg geslaagde eerste test.

Komende periode maar eens meer gaan luisteren en nog wat stoeien met de housecurve en tilt om te zien of er meer in zit dan ik er nu uithaal.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Deleted User

Je hebt de Tact gehad wat natuurlijk Lyngdorf Roomperfect is/was. Kan je aangeven wat het verschil is met de Antimode?

Mijn Lyngdorf wordt na de zomer vervangen door een PrimaLuna EVO400 set. Een Antimode daar tussenin zou ik misschien nog eens overwegen, wanneer dat nodig is. In mijn huidige ruimte en setup doet RoomPerfect niet veel - tot niets in mijn gehoor.

CZ79

De TaCT deed niets automatisch, je moest meten (Windows XP applicatie) en dan een curve kiezen en eventueel handmatig aanpassen, full range.

De AntiMode doet een geheel auto correctie waarbij je zelf kunt kiezen tot waar de auto correctie gebeurt (160hz is standaard maar tot 500hz kan worden gekozen), vervolgens kun je finetunen met verschillende curves en parametrische EQ.

De TaCT was misschien iets prettiger qua aanpassingen doen, want dan kon met de laptop op een full screen en dan is de curve en gehele range beter zichtbaar, echter de TaCT had geen mogelijkheid tot een voor/na correctie weergave.
De Antimode laat duidelijk een voor en na situatie zien, echter de aanpassingen zelf doe je met een AB op een relatief klein schermpje.

Geluidsmatig (en dat is lastig want ik heb ze niets naast elkaar staan) hebben ze beide geen enkel verlies van dynamiek of muzikaliteit.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Ralf67

#3088
Mooi dat de Antimode 2.0 goed bevalt.

De Tact DSP gaat de verkoop in, compleet met de Windows XP laptop en meetmicrofoon.

CZ79

TaCT heeft heel veel aansluitingen, alleen digitaal
Antimode heeft zowel digitale als analoge in-en uitgangen maar van digitaal 'slechts' twee ingangen

TaCT is gebouwd als een tank (maar wel wat groot)
Antimode is kleiner maar ook erg degelijk gebouwd en voelt goed aan

TaCT is wat verouderd en werkt alleen met een Windows XP OS, wel een groot scherm (laptop/pc)
Antimode is modern echter bediening gaat via een klein schermpje op het front

TaCT correctie dient na meting handmatig te gebeuren, je moet de materie dus meer begrijpen
Antimode kun je geheel automatisch laten corrigeren met handmatige toevoegingen als mooi extra
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Ralf67

Duidelijk de verschillen bloot gelegd  8)

CZ79

Ik zie toch wel hee erg flinke dips echter zijn deze heel erg smalbandig.
Komende periode nog maar eens schuiven en meten en schuiven en meten kijken of ik het beter krijg
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Pathos

Hi,

En heb je het al een beetje goed gekregen? Wat zijn je bevindingen nu?
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

CZ79

Ben een beetje aan het spelen geweest met de housecurve en de tilt curve, duidelijk is dat beide het geluid niet perse mooier/beter maken. Ook verschillende metingen gedaan maar de piek bij 35hz wordt heel erg netjes gladgestreken en die bij 60hz heb ik al iets weten weg te poetsen met plaatsing.

Ik ga nog een keer rustig meten en plaatsen en dan weer meten en plaatsen, net zolang totdat de plaatsing ook meettechnisch goed uitpakt (en natuurlijk binnen de limieten van de woonkamer valt).

Maar ik heb de AM al een paar dagen in bypass staan en dat bevalt me ook prima dus ben nog zoekende naar de echte hoorbare verbetering buiten het gebied wat gecorrigeerd wordt.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Ralf67

Met de AM in bypass mis je dus eigenlijk geen DSP ?

CZ79

Nope, behalve wanneer het echt heel erg laag gaat dan is het met DSP iets beter/mooier, maar generiek merk ik tot nu toe niet dat het veel uitmaakt.

Maar ik kan nog een keer een meting en autocorrectie doen tot 500hz, misschien dat dat verschil maakt en nog een beetje spelen met de housecurve
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Afgelopen periode verschillende metingen gedaan en verschillende settings geprobeerd maar uiteindelijk moet ik echt zoeken naar de verschillen tussen actie/bypass. De AM corrigeert echt we wat in het onderste laag, maar dit is bij slechts een enkel nummer en dus nagenoeg verwaarloosbaar.

Ik ben gisteren weer even terug gegaan naar de set zonder de AM en met de Weiss DAC en Grimm AES/EBU en dat klinkt gewoon lekkerder en beterder. Tuurlijk is er dat enkele nummer waarbij het laag fors is maar alles blijft redelijk goed binnen de perken.

Ik ga niet zeggen dat het nu muzikaler klinkt maar bij gebrek aan een woord wat dat gevoel weergeeft klinkt het nu muzikaler.

Voor nu blijft de AM even achterwege en ben ik weer happy en hebben we weer wat geleerd en kom ik er achter dat datgene wat ik heb gewoon erg lekker klinkt naar hoe ik het wil.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Ralf67

Kan ik me wel in vinden.

DSP doet toch iets met het geluid.

Zonder klinkt meestal beter, als je niet je piek in het laag aanspreekt.

Hier staat de Tact DSP ook nog steeds stof te happen.

Xander32

Het klonk tijdens de M&G bij jou ook gewoon lekker, vloeiend, veel drive. Erg aangenaam 🎶
Ik kan het mij goed voorstellen dat dsp/eq daarin nog weinig (goeds) brengt.

Quote from: cz79 on August  3, 2022, 07:54:03
Afgelopen periode verschillende metingen gedaan en verschillende settings geprobeerd maar uiteindelijk moet ik echt zoeken naar de verschillen tussen actie/bypass. De AM corrigeert echt we wat in het onderste laag, maar dit is bij slechts een enkel nummer en dus nagenoeg verwaarloosbaar.

Ik ben gisteren weer even terug gegaan naar de set zonder de AM en met de Weiss DAC en Grimm AES/EBU en dat klinkt gewoon lekkerder en beterder. Tuurlijk is er dat enkele nummer waarbij het laag fors is maar alles blijft redelijk goed binnen de perken.

Ik ga niet zeggen dat het nu muzikaler klinkt maar bij gebrek aan een woord wat dat gevoel weergeeft klinkt het nu muzikaler.

Voor nu blijft de AM even achterwege en ben ik weer happy en hebben we weer wat geleerd en kom ik er achter dat datgene wat ik heb gewoon erg lekker klinkt naar hoe ik het wil.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

De TaCT was echt een compleet ander verhaal, die tastte niets aan voor mijn gevoel en met de TaCT werd het destijds echt een stuk beter in het geheel.
Alleen de AM doet zo weinig dat het in dit geval niets toevoegt
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika