Gesloten sub 15"

Started by Walter_PPK, January 2, 2012, 10:26:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sub amp in een apart compartiment plaatsen of niet?

Los erin schroeven
Luchtdicht compartiment maken

morca

Quote from: Bart_M on February 29, 2012, 10:08:24
Een paar puntjes van aandacht mbt de FBQ.
Gebruik zo min mogelijk filters, ga niet boosten. Je moet niet elk piekje/dalletje weg willen werken, maar alleen de grote lijn aan willen pakken.

Mijn manier na heel lang testen: meten op 3 plaatsen (sweetspot en net links en rechts ervan), dit signaal combineren en een beetje smoothing toepassen en daarna pas laten corrigeren. Leg de target lijn ook op het punt dat je bijvoorbeeld de pieken met 10dB moet dempen, maar de dallen niet meer dan 5dB eronder liggen. Pieken van minder dan 3dB ook niet corrigeren.

Ga daarna nog eens luisteren. :)
Boosten zou ik idd ook niet doen,maar met smooting breng je in een goeieruimte het probleem niet goed in beeld,dus ik zou zonder smoothing werken.
Heb ik weer betere ervaring mee.

Verders vlakken ik gebruik ook 10 banden ,heb alle kleine dingetjes gedaan resultaat is goed te zien im me meettopic,,,vlak. en zo klinkt het ook.zeer goed

Walter_PPK

Ok dus dan zou ik beter de sub zelf 10db harder zetten en vervolgens de pieken afvlakken?Ik zal ook eens metingen links en rechts van de sweetspot doen. Naar voor en achter is geen optie omdat het geluid elke 15cm compleet anders is. :hmmm:
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

Quote from: Walter_PPK on February 29, 2012, 14:27:46
Ok dus dan zou ik beter de sub zelf 10db harder zetten en vervolgens de pieken afvlakken?Ik zal ook eens metingen links en rechts van de sweetspot doen. Naar voor en achter is geen optie omdat het geluid elke 15cm compleet anders is. :hmmm:
Ik werk altijd zo,geeft mij het beste resultaat,of dat bij iedereen zo is?woofer heeft potentie genoeg

Bart_M

Quote from: Walter_PPK on February 29, 2012, 14:27:46
Ok dus dan zou ik beter de sub zelf 10db harder zetten en vervolgens de pieken afvlakken?

Ja

Quote
Ik zal ook eens metingen links en rechts van de sweetspot doen. Naar voor en achter is geen optie omdat het geluid elke 15cm compleet anders is. :hmmm:

Ik zou het toch eens proberen, je wilt de problemen in de ruimte oplossen. Ook al heb je op de luisterplek niet zo'n last van die staande golf, dan wil dat niet zeggen dat hij er niet is.

Ejorne

Quote from: Walter_PPK on February 29, 2012, 09:47:53
De aansluitvolgorde is nu: Allen & Heath GS3000 -> PreSonus Central Station -> FBQ -> subamp. De FBQ krijgt signaal met nog genoeg headroom om hard genoeg te spelen. De subamp staat op +/- 25% vol volume, 60hz crossover en  fase 180 graden. De subamp doet het erg goed imho. Bij wat zwaardere muziek maakt de woofer makkelijk een slag van 2 cm zonder dat ik iets raars hoor.

Ik ben benieuwd wat voor verandering ik straks ervaar, de bedoeling is een strakker geluid. Ik gebruikte voorheen een hypex ds4 waarmee ik op papier met zijn 400 watt bij lange na niet de xmax haalde. Maar als ik kijk naar de voeding dan is dat een best brok degelijkheid volgens mij. Straks ga ik de sub (SDX15) aansturen met een Behringer iNuke 3000. Die zou op papier de woofer ver voorbij zijn xmax laten gaan. Maar de voeding is maar een fragiel dingetje vergeleken bij de hypex. Beide zijn overigens class-d als ik het goed begrepen heb. Ik ben dus wel benieuwd wat die iNuke ervan gaat bakken. (niet letterlijk hoop ik...  ;D )

Walter_PPK

Er zijn natuurlijk nog meer factoren zoals dempingsfactor die ook een rol spelen in de kwaliteit van een amp.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer