Gesloten sub 15"

Started by Walter_PPK, January 2, 2012, 10:26:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sub amp in een apart compartiment plaatsen of niet?

Los erin schroeven
Luchtdicht compartiment maken

Walter_PPK

Eerste laag satijn mat zwart zit erop O0



LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer


Walter_PPK

Laatste laag aangebracht. Morgen de onderkant verven en voetjes halen. Ik ga denk ik de bouten uitvullen met sluitringen zodat de inbuskop gelijk zit met de rubberen bevestigingsrand van de woofer
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

PaulSQ

wil dat verven een beetje bij -x graden?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Walter_PPK

Tja eigenlijk niet. De verf die ik gebruik is van Brillux en best wel goede kwaliteit maar het vloeit met deze temperatuur niet ideaal uit. Er blijft een beetje een sinaasappelhuidje achter. De grondlaag ging daarintegen wel goed. Het effect is een beetje zoals op de foto, al overdrijft de camera het met toegevoegde ruis :closedeyes:
Vanavond bij de Gamma kijken voor voetjes. Bij Karwei kon ik niks vinden.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

#55
Doorvoer gemaakt tussen het amp compartiment en de woofer met twee kroonsteentjes. Makkelijk om de boel even los te halen wanneer nodig.



Vervolgens BAF toegevoegd en stofdicht afgesloten met een sexy luchtdoorlatend stofje :clapping:



Met veel pijn en moeite en hier en daar wat houtgekraak de woofer gemonteerd. Volgende keer de diameter van het gat 1mm groter frezen :-X

En nu is ie klaar!!! Op de pootjes na







sorry voor de brakke foto's maar de camera wil 's nachts niet graag fotograferen.
Vanavond een testritje doen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Bart_M


Walter_PPK

Testrit! Even 'In Time' zitten kijken. Chapeau sub is goed gelukt. Goeie impact. Beetje wollig in de hoek maar voor de tv in het midden met iets meer volume al aardig 'recht' in mijn oren. De IB is nog steeds andere koek maar deze sub gaat een eind mee.

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

jslaman



Walter_PPK

Gisteren de sub in de studio geinstalleerd. Daarna met REW de beste positie bepaald. Was nog een lastige klus. Op 10 plekken geprobeerd met op elke plek de sub op 0,90 en 180 graden. 1 plek bleek het beste. Gelukkig was dit onder de mengtafel wat wel zo handig is.



Ik ga eens kijken voor een behringer voor wat correcties. Welk apparaat zou het handigst zijn?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer


Walter_PPK

Ik ga eens kijken voor zo'n FBQ2496 dat lijkt me wel wat.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

Lijkt mij een goed plan,subje is al aardig mooi vlak zo zonder regeling.
Dat word een hele leuke zo na afregeling.

Ejorne

 O0

Mooi man!

Ik ben ook wel benieuwd naar de waterfall meting.

Walter_PPK

Ik heb een FBQ2496 op de kop getikt. Sweet apparaatje. Nu heb ik zelf thuis de DBC-12 van Omnes audio. Ik denk toch dat ik de omnes in de studio ga zetten en de FBQ thuis ga inzetten. Nou ja eerst de FBQ maar eens in de studio proberen. Zo te zien aan de grafiek zou ik hem het beste af laten kappen na de roommode bij 95hz met een steil filter? De tannoys gooien ook nog wat roet in het eten door te interferen in het laag. Tussen 100 en 200hz is het nog een rommeltje.
De sub klinkt nu inderdaad al lekker. Het 'omarm' effect is echt goed.  Toch drukt hij nog iets te veel door de piek bij 70 en het Slam gevoel mist nog een beetje.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

Tussen de 100 en 200 a 300 zie je wel vaker problemen,op 1 of andere manier intregeerd de sub niet mooi met je front,s vermoed ik,omdat je die slam mist,en die komt toch vaak weer vd fronts

wupsie

Wat een gave projecten hier, man, het water loopt mij in de mond bij het zien van al dat moois :)
Het is de hoogste tijd om mij nu eens echt serieuz in de speakerfreabelderij te verdiepen.
Ga maar eens wat progjes downloaden en proberen, kijken waar dat mij brenget.

Nogmaals, het niveau van diverse projecten hier is echt hoog, zowel qua techniek als uitvoering  :worship:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Thesqualer

Leuke subwoofer.
Waar heb je de driver gekocht? kan zo snel geen winkel vinden in nederland die hem leverd.
Wil zelf misschien ook 1 of 2 subwoofer gaan bouwen en ben nog aan het kijken wat er allemaal op de markt is en wat het beste bij mij past.
McIntosh MA5200 Wharfedale Diamond 225 Technics SL-PG440A Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

morca

Wat kost zo,n unit nou als ik vragen mag,zie er best potentie in.
Al ik al voorzien ben ,is eens wat leuks nieuws zien nooit weg  :D

Walter_PPK

#70
Het project is vrij low budget behalve de woofer. De spullen zijn zoiezo tweedehands:

Audio Ascendant Havoc 15 Nieuw: EUR 350  betaald: EUR 160
De woofer is niet via een dealer te krijgen dus dat wordt importeren. Er staan wel regelmatig dit soort woofers op mp.

Nou gisteren de metingen met en zonder FBQ eens op een usb stick gezet. (helaas geen inet in de studio).

Sub + Tannoy's crossover +/- 70hz zonder FBQ op de luisterplek:



Na inregelen:




Het klinkt erg gebalanceerd met de sub. Mooi pakket dat REW. Gelijk gezien dat er een enorme bult zat tussen 250hz en 400hz. Na de tannoy's iets van de muur weg te halen en wat wegpoetsen met de FBQ een flinke verbetering geboekt.
De dip bij 60hz wordt versterkt door een resonerende binnendeur. Klinkt een beetje raar maar het lijkt erop dat die als paneel absorber te werk gaat. De 100hz dip wordt weer versterkt door een resonerend bureau :nervous:

Direct een Edirol UA-25EX aangeschaft voor wat mobiele metingen  8).



Binnenkort mijn sub thuis eens aan de tand voelen  :devil: Daar zitten ook nog wat probleem gebieden in op de luisterplek.


LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Ejorne

Da's een mooie verbetering tussen wel en geen correctie.  8)
Ik zie dat je bij correctie een boost van circa 10dB tussen de 20 en 30 Hz hebt behaald om het gelijk te trekken met de rest.
Is de amp daar sterk genoeg voor of heb je een andere amp gebruikt?



morca

Hij heeft zeer netjes gevlakt exact vanaf het punt wat ik ook gekozen had   :thumbs-up: kijk maar naar de eerste ribbel net na 20 hz,bij bijde plaatjes gelijk.
Hoe hard staat de subamp?,heel erg netje,s moet ik zeggen.Op die dipje na maar dat zijn problemen die vaak optreden,schuiven,fase?

Walter_PPK

De aansluitvolgorde is nu: Allen & Heath GS3000 -> PreSonus Central Station -> FBQ -> subamp. De FBQ krijgt signaal met nog genoeg headroom om hard genoeg te spelen. De subamp staat op +/- 25% vol volume, 60hz crossover en  fase 180 graden. De subamp doet het erg goed imho. Bij wat zwaardere muziek maakt de woofer makkelijk een slag van 2 cm zonder dat ik iets raars hoor. Ik gebruik nu 15 filters op de FBQ waaronder een paar zware boosts op 22hz, 35, 50 en een paar dips bij 70 en 105. Het hoog van de tannoys valt ook enorm af dus daar een kleine correctie bij 20khz met lage Q.
Ik heb verder geen meetrapport bij de ECM8000 dus ik ga eens proberen met een C414XLII waar een papieren meetrapport bij zit. Is het mogelijk om hier met de hand een calibratiefile van te maken?

De Edirol is ondertussen ook binnen. Zeer degelijk apparaatje. Tijd om thuis eens te gaan meten.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Bart_M

#74
Een paar puntjes van aandacht mbt de FBQ.
Gebruik zo min mogelijk filters, ga niet boosten. Je moet niet elk piekje/dalletje weg willen werken, maar alleen de grote lijn aan willen pakken.

Mijn manier na heel lang testen: meten op 3 plaatsen (sweetspot en net links en rechts ervan), dit signaal combineren en een beetje smoothing toepassen en daarna pas laten corrigeren. Leg de target lijn ook op het punt dat je bijvoorbeeld de pieken met 10dB moet dempen, maar de dallen niet meer dan 5dB eronder liggen. Pieken van minder dan 3dB ook niet corrigeren.

Ga daarna nog eens luisteren. :)