Gesloten sub 15"

Started by Walter_PPK, January 2, 2012, 10:26:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sub amp in een apart compartiment plaatsen of niet?

Los erin schroeven
Luchtdicht compartiment maken

Walter_PPK

Het is al weer geruime tijd geleden dat ik weer eens een subje heb gebouwd. Het doel van het project is het ondersteunen van een stel Tannoy Reveal studio monitoren.

Ingrediƫnten:

- 1x Ascendant audio Havoc 15"
- 1x Conrad 250 watt@4ohm plate amp
- 22mm mdf
- fiberfill

De conrad versterker heeft een ingebouwde bassboost (35hz,6dB, Q2,0) Voor een gesloten systeem niet echt verkeerd. De behuizing mag niet te groot worden in verband met de beperkte ruimte in de studio. De buitenafmeting van de sub zijn 45x45x45 +/-60 liter netto behuizing.  Incl de bassboost geeft dat het volgende plaatje:



Ontwerp van de kast:



AA Havoc 15:


Plate amp:



LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

yorkie13

dat is een serieuze laag ondersteuning

wat wil je als -3db punt bereiken ?

Walter_PPK

Het F3 moet ongeveer op 30hz komen te liggen. Dat is dan wel met boost. Zonder boost ligt het F3 op 46hz. In praktijk wil ik een punchy gecontroleerd geluid. Het hoeft niet afgrond diep te zijn perse. Ik hoop wel dat er nog bruikbaar geluid uit komt onder de 30hz  :smile:.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

Ik zoek en vind een woofer van 1250 RMS,en je gebruikt een 200 watt amp? Beetje weinig denk ik.
Verder zou hij mooi in het kistje passen denk ik,zal niet verkeerd klinken met deze inhoud,VAS is ook laag van de unit.

Maar die 200 watt zou ik nog eens over denken ivm strak spelen,ik denk dat het te weinig is,je gaat hem met muziek inzetten?

Walter_PPK

Tja ik zou er inderdaad ook liever 1000watt op zetten maar het idee voor de sub begon low budget en is, zoals gewoonlijk weer uit de klauwen gelopen  ;D. De amp had ik al eerder besteld en de woofer zou in het oorspronkelijke idee 2 oude B&W woofers worden. Die bleken helaas kapot te zijn dus vandaar de AA. Nou ja als de amp echt niks met de sub kan dan verkoop ik hem en ga ik rondkijken voor een zwaardere unit. Let wel dat met een 150 watt ik al genoeg geluidsdruk kan maken met de woofer om de tannoys te ondersteunen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

geluidsdruk is wat anders als strakheid snelheid ,en accurate weergave,daar heb je vermogen voor nodig.
Aanvullen van jouw supergoeie front,s zou ik niet zo doen,veel te goeie fronts om er zo,n suhb bij te zetten

Walter_PPK

Oh vergissing. Het is niet voor bij me thuis hoor. Daar ben ik al voorzien  :devil: Het is voor in de studio ter ondersteuning van een setje Tannoy reveal.
Ben nog een beetje aan het twijfelen over het compartiment van de amp. Toch maar doen zeker... Ik ben toch bang dat als ik de amp er zo inschroef dat de amp iets teveel druk te verduren krijgt:

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

Quote from: Walter_PPK on January  3, 2012, 12:48:14
Oh vergissing. Het is niet voor bij me thuis hoor. Daar ben ik al voorzien  :devil: Het is voor in de studio ter ondersteuning van een setje Tannoy reveal.
Ben nog een beetje aan het twijfelen over het compartiment van de amp. Toch maar doen zeker... Ik ben toch bang dat als ik de amp er zo inschroef dat de amp iets teveel druk te verduren krijgt:


4 x 18  :crazy: dat is leuk.
En dan je gewone speakers nog,mijn droomspeakers,echte ML wat een topset  :thumbs-up:

Walter_PPK

#8
Ja het waren vroeger ook mijn droomspeakers. Beetje bij beetje bijelkaar gespaard. Dat is vaak nog het leukst :).

De spullen zijn binnen! :pompom:

De woofer is niet nieuw meer maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken.



De plate amp ziet er ook prima uit maar misschien een tikkeltje mager voor de woofer :) De printplaat met de bedieningscomponenten zit via een schuimrubberen afdichting gelijmd op de achterplaat.





Vanmiddag eens gaan kijken naar het hout.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

Goed verstek zagen is best lastig met een losse cirkelzaag. Maar goed de baffle zit in elkaar. 2x19mm. De woofer komt +/-15mm verzonken.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer


Walter_PPK

Braaf zijn dan post ik over een paar dagen wat moois :smile: Het is hier eerste klas pokkeweer dus ik kan niet veel doen  :nopompom:
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

De baffle is klaar:




De woofer past precies in het gat. De passing is zo krap dat je met twee mensen hem er recht in moet persen. "Fits like a glove"
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

FFF

Quote from: Walter_PPK on January  7, 2012, 23:44:38
De woofer past precies in het gat. De passing is zo krap dat je met twee mensen hem er recht in moet persen. "Fits like a glove"

Ziet er netjes uit. Hou wel rekening met de eventuele afwerking. Als je gaat lakken komt er nog een laagje op.
Een ander probleem kan zijn het werken van het hout. Dat krimpt en zet uit, daardoor kan het weleens lastig zijn je unit er uit te krijgen.
Voor de rest, hoe strakker hij past hoe beter natuurlijk  ;D

KIK

Mooi begin als je het mij vraagt! :headbanging:
Onkyo: TX-NR 809 Front: Jamo C809 Rear: C803 Center: C80Cen Subwoofer: TMA Twister 8000 TV: Samsung UE46D6500 Humax: 5200 Mac Mini 2014 late 2,8 Ghz NAS Synology DS3612 + 4GB Ram + 10x WDREDPRO 4TB

Liber0

Ik heb ook die plate AMP van de Conrad ik heb hem in een Yamaha YST 800 geprakt waar de versterker van was op geblazen

Hij gaat flink hard en klinkt strakker en dieper als de orginele AMP!

Ook haalt de sub nu 22 HZ ipv 32 bij de orginele daarbij bedoel ik dan dat hij met testoon 22 Hz zoon 110 dB haalt..

Denk dat het met deze ook wel goed komt ziet er degelijk uit die electronica..... 300 watt op 4 ohm

Walter_PPK

Nou dat is goed nieuws dan 8). Al lijkt me de amp in de Sw800 (die bedoel je toch?) geen kleine jongen. Ik heb wel vertrouwen dat het volume en bereik geen probleem gaat zijn.

Wat betreft het gat. Er mag absoluut geen verf aan de binnenkant van de verzonken rand want dan gaat de speaker niet meer passen. Dus opletten bij het verven. Zo ver zijn we nog niet. Eerst nog maar eens wat plankjes zagen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

knubbe

Mooi werk :) Leuk om te volgen !
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Walter_PPK

Ja het is hier nu erg mooi weer dus tijd om een potje te zagen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

Ruwe kast is af. Enkel de achterkant er nog in. Nu weet ik weer waarom ik altijd hout LAAT zagen :closedeyes: Gelukkig heb ik nog genoeg 2 componenten plamuur




Hier is een close-ip van de baffle. De M5 inslagmoeren zitten aan de wandzijde verzonken.

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

#20
De achterkant zit erin. Gat voor de amp en verzonken stuk weggefreesd.
Het is niet moeders mooiste geworden maar vanmiddag eens van start gaan met schuren en plamuren: Subwooferbouwers leukste werk...not

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

Netjes,leuk werk he  ;)
Ach als het klaar is kijk ik er altijd wel met veel trots op terug,me sub,s zijn misschien niet moeders mooiste ,maar een geluid  :crazy: ben zeer tevreden.

garmtz


Walter_PPK

Hee Garmt dank je. Vanmiddag de eerste laag 2C plamuur/vuller aangebracht. Tja moeders mooiste kan altijd nog in dit geval maar dat ligt aan mijn geduld :)



LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

Wel grappig is dat ik voor het eerst met fatsoenlijk daglicht aan het werken ben. Wat een ravage met gefreesd mdf poeder door de tuin en een mooi laagje op de tuinmeubelen en in de garage :baaa:
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer