Garantie

Started by Automaat, January 1, 2012, 11:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Automaat

Als eerste de beste wensen voor 2012!

Als tweede het volgende.
Heeft niets met audio te maken maar is me wel vrijdag overkomen.
Binnen de wettelijke garantietermijn is een stelmotor van een koplamp van mijn auto defect geraakt en keurig onder garantie vervangen.
De auto is nu bijna 4 jaar en moet voor het eerst gekeurd worden. Auto wordt afgekeurd omdat de onder garantie vervangen stelmotor weer defect is.
Gelukkig staat er op de site van het merk auto: "Originele onderdelen en accessoires, uw Erkend Reparateur maakt gebruik van originele onderdelen met twee jaar garantie".
Geen kosten voor mij? Volgens dealer wel want op onder garantie verrichtte werkzaamheden kan geen garantie worden gegeven; dat is juridisch bepaald.

Ik heb de zegsman uitgedaagd mij te laten lezen waar dat staat. Het kan nooit kwaad zelf ook wat onderzoek te doen maar ik kan hiet gewoon niets over vinden; het was vrijdag te laat om iets van Juridisch Loket e.d. te bellen.

Kan iemand me hier iets over vertellen?
Reading the HTForum is learning every day!!

DVDGuy

M.i. Heb je wel recht op kostenloze vervanging van het onderdeel, maar draai je zelf op voor de kosten van het arbeidsloon
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

vJac

Gebaseerd op? Volgens mij heb je namelijkgewoon volledige garantie op het onderdeel, mits correct gebruikt door jou. Ben dan ook benieuwd naar hun verklaring.
Let op! Beginner! Kans op domme vragen!

S@m

Quote from: vJac on January  7, 2012, 19:49:25
Gebaseerd op?

Dit...

Quote from: Automaat on January  1, 2012, 11:57:21
"Originele onderdelen en accessoires, uw Erkend Reparateur maakt gebruik van originele onderdelen met twee jaar garantie".

Automaat

Het is allemaal zeg maar met een sisser afgelopen.
Ik heb een aantal instellingen gebeld voor advies. Denk hierbij aan Consuwijzer, ANWB, Juridisch Loket, Stichting De Ombudsman en de importeur van de auto.
In de garantievoorwaarden van de importeur staat inderdaad beschreven dat als een onderdeel onder garantie wordt vervangen (dus binnen de wettelijke garantietermijn van 2 jaar) de garantie op dit onderdeel niet verlengd wordt met 2 jaar; de garantie op dat onderdeel eindigt als de wettelijke garantie van 2 jaar eindigt. Eigenlijk is dit meer iets tussen dealer en importeur.

De zin "Originele onderdelen en accessoires, uw Erkend Reparateur maakt gebruik van originele onderdelen met twee jaar garantie" is alleen van toepassing als voor de reparatie betaald is. Dus als een onderdeel na de weteelijke garantie defect raakt en ik voor herstel zou hebben betaald, dan zit er 2 jaar garantie op de reparatie. Hoeveel er is betaald, is niet van toepassing, als er maar is betaald.

Verder is natuurlijk van toepassing de economische levensduur: wat mag ik van een stelmotor qua levensduur verwachten. Dat blijkt een lastig iets. Volgens de ANWB gaan deze stelmotoren kapot omdat ze nooit gebruikt worden. Bij mij klopt dat in ieder geval: ik heb nooit iets in de kofferbak van mijn auto liggen wat zou maken dat de koplampen te hoog zouden schijnen; ik draaide nooit aan dat stelknopje. Overigens, de ANWB stelt dat een stelmotor 5 jaar moet meegaan. Kosten voor herstel zouden dan maximaal 2/5 deel van arbeid + materiaal + BTW zijn.

Omdat ik geen zin had om aan de balie te gaan staan bekvechten, heb ik een gesprek met de filiaalleider aangevraagd. Op zich een goed gesprek waarin ik zeker de gelegenheid heb gekregen/genomen te motiveren waarom ik niet alleen voor de kosten voor herstel hoef op te draaien. Natuurlijk weten die gasten dat, het is hun meer dan bekend hoe Comformiteit in het Burgelijk Wetboek is beschreven. Het is alleen zo jammer dat als je er niet om vraagt, je ook niets krijgt.

Zoals gezegd: voor mij is het goed afgelopen, de stelmotor doet het weer, auto is goedgekeurd en de kosten voor herstel waren € 0,--.
Reading the HTForum is learning every day!!

vJac

Netjes opgelost door jullie beiden! Zo kan het dus ook  :thumbs-up:
Let op! Beginner! Kans op domme vragen!