Beter Beeld & Geluid top 10 films 2011

Started by bmateijsen, December 30, 2011, 11:54:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Niet echt per definitie in de volgorde van 1 tot 10... ;D

Kung Fu Panda 2 – De meeste 'deel 2' films belanden vaak snel in de 'opruimbak'. En- kel wanneer de film een waardig vervolg is, blijkt het een extensie te zijn van de eerste film. Kung Fu Panda 2 gaat op dezelfde voet verder als het eerste deel met de zelfde cast die de stemmen vertolkt, maar doet dit uiterst succesvol. Zeer vermakelijk!

X-Men: First Class – 2011 is het jaar van de superhelden. En hoewel het dieptepunt met Jonah Hex makkelijk te bepalen was, was het hoogtepunt nog een wisseling tus- sen Thor, Captain America en deze film. X-Men: First Class is waar het ooit begon voor deze reeks. En waar de cliches je om de oren zouden kunnen vliegen, gebeurt dat hier gelukkig niet.

Drive – Sterke film die gedragen wordt door misschien wel de hardst werkende acteur van 2011 Ryan Gosling. 'Drive' biedt alle componenten om een goede film te maken, ci- nematografie, camerawerk, acteurwerk van de bovenste plank en staat in mijn top 3 van beste films over 2011.

Warrior – Waar 'The Wrestler' en 'The Figher' hoge ogen scoorden in het voorgaande jaar, doet 'Warrior' dat nog eens dunnetjes over voor 2011. De familieband die de film draagt op de voorgrond, met een zeer goede vechtfilm op de achtergrond. Nolte speelt misschien wel zijn meest realistische rol. Tel het acteerwerk van de relatieve nieuwko- mer Tom Hardy erbij op en dit is een film die ik bijna in één adem heb uitgekeken. Net als 'Drive' absolute top 3.

Crazy Stupid Love – Wederom Ryan Gosling die hier de film weet te dragen, van Steve Carell ben ik namelijk niet zo snel onder de indruk, wetende dat het ook zijn wijze van acteren is, hij verrast nooit. Rom-Com's zijn mijn ding nooit echt, tenzij ze wat special weten te bieden. 'Crazy Stupid Love' deed dat voor mij in het afgelopen jaar.

Super 8 – Een film die voor mij twee kanten heeft, maar uiteindelijk laat ik mij toch lei- den door de eerste anderhalf uur en niet de laatste 30 minuten. J.J. Abrams had misschien zijn keuzes beter kunnen maken, maar desalniettemin een film die je meesleurt, om daarna wat moeilijker af te sluiten.

Friends with Benefits – Ik weet dat ik hierboven heb geschreven dat Rom-Com's niet mijn ding zijn en toch komen er twee voor in deze lijst. Tja... het concept van deze film deed mij net wat meer dan 'Horrible Bosses' (hoewel ik Jennifer Aniston echt waanzin- nig vond) en The Hangover 2. De stijl van de film is gelukkig niet heel traditioneel op het einde na, wat juist door parodie wordt goed gemaakt.

Source Code – Jake Gyllenhaal greep mijn aandacht in Donnie Darko en stelt wat mij betreft niet zo snel teleur. 'Source Code' laat weer eens zien hoe goed film kan zijn als het verhaal sterk in elkaar zit. Zelfs wanneer je het idee hebt, dat je weet hoe de film gaat aflopen, wordt je alsnog op het verkeerde been gezet. Een 'Sci-Fi' film van de bovenste plank

The Adjustment Bureau – Een film die je laat nadenken over wat 'Big Brother' zou kun- nen doen, met een nieuwe twist. Een weliswaar wat ouder concept in een nieuw jasje, maar met duidelijk ook een andere insteek. Matt Damon laat zijn veelzijdigheid ook weer zien in deze film.

Rango – Toen ik de regisseur zag en de combinatie met Johnny Depp, kwam er een vooroordeel dat het wederom een soort 'Pirates' zou worden. Gelukkig is die combina- tie zo uitgemolken dat Rango waarschijnlijk precies is geworden, zoals het moest zijn. Depp is de bepalende factor in deze, en die levert precies wat je van hem mag ver- wachten.

Tot Slot
Missen we dan misschien bepalende films in dit lijstje... ongetwijfeld, want helaas zie ik niet alles wat er in de bioscopen draait of op Blu-Ray uitkomt. Een paar grote blockbusters hebben voor mij in ieder geval niet geleverd wat ik had verwacht, waaronder de laatste 'Transformers' film en 'Rise of the Planet of the Apes'. En een aantal films, waaronder het laatste deel van Harry Potter zijn zo vanzelfsprekend dat ik ze maar niet in deze lijst heb opgenomen. Op mijn to-do lijst van films staan in ieder geval nog: Moneyball (Brad Pitt), Shame, The Tree of Life (Terence Malick), 50/50 (Seth Rogen), The Girl with the Dragon Tat- too (David Fincher).

bmateijsen


skank1

Beetje hetzelfde als de reeds bestaande top en flop 2011 topic niet?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

bmateijsen

Quote from: skank1 on December 30, 2011, 13:55:08
Beetje hetzelfde als de reeds bestaande top en flop 2011 topic niet?

Wat mij betreft niet... ;), het is gewoon onze lijst met goede films van het jaar 2011.

THX-UltraII

Voor het overgrote deel eens met deze lijst. Vooral Crazy, Stupid, Love was voor mij dé uitblinker van het jaar. Gekeken op verzoek van de vrouw maar wat een superfilm was dat zeg. Enige die ik mis in je lijst (maar wel door jou genoemd) is Transformers 3, maar dat zal wel komen door de GE-WEL-DI-GE d-box codering die er voor deze film is gemaakt.

bmateijsen

Quote from: THX-ultraII on December 30, 2011, 14:28:56
Voor het overgrote deel eens met deze lijst. Vooral Crazy, Stupid, Love was voor mij dé uitblinker van het jaar. Gekeken op verzoek van de vrouw maar wat een superfilm was dat zeg. Enige die ik mis in je lijst (maar wel door jou genoemd) is Transformers 3, maar dat zal wel komen door de GE-WEL-DI-GE d-box codering die er voor deze film is gemaakt.

Transformers, zie de laatste zin ;). Helaas nog niet gezien met D-Box, de disc was verloren geraakt...

VlisChris

Leuk lijstje. Zal eens kijken of er wat bijzit dat me aanspreekt.
Kung Fu 2 ga ik zeker wel regelen. Deel 1 vond ik al leuk, dan ben ik benieuwd naar deel 2.

Friends with Benefits was inderdaad een erg leuke film. Net als bij jou is RomCom mijn ding (totaal) niet, maar soms wil je vriendin nu eenmaal eens iets anders kijken. En dat is me nog best goed bevallen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

larzie

Ik mis de laatste Harry Potter  :D
Zaten ook leuke effecten in die film. Limitless vond ik ook een erg leuke film.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

bmateijsen

Quote from: larzie on January  2, 2012, 08:06:43
Ik mis de laatste Harry Potter  :D
Zaten ook leuke effecten in die film. Limitless vond ik ook een erg leuke film.

Blijkbaar lees je niet...., dus lees de 'tot slot' ;D.

Limitless, heb ik simpelweg zelf nog niet gezien.., maar dat staat ook in de 'tot slot'... ;D

larzie

Quote from: bmateijsen on January  2, 2012, 08:09:23
Blijkbaar lees je niet...., dus lees de 'tot slot' ;D.

Limitless, heb ik simpelweg zelf nog niet gezien.., maar dat staat ook in de 'tot slot'... ;D

Ok dat had ik inderdaad niet gezien dat stukje dat Harry Potter te vanzelfsprekend was :blush:
Limitless is wel een aanrader om nog te gaan kijken dan.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

kippekop

Top, dank bjorn!

Ik vond maar heel weinig films dit jaar goed, vond Flipped een leuke film, maar die is al uit 2010 en vond de Twilight Sage films (raar genoeg?) best heel aardige films.

Gisteren nog Super 8 gezien, begin is wel goed, alhoewel die treincrash natuurlijk nergens om gaat: niemand dood, auto geen kras, camera draait nog en de man in de auto leeft maar verder een oorlogsbied. Het einde van de film was echter nog bizarder, was het budget op, of? Hoe kan een man als Spielberg daar zijn naam aan verbinden?? $$$$$$$$$$$$??
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

larzie

Quote from: kippekop on January  2, 2012, 11:42:26
Top, dank bjorn!

Ik vond maar heel weinig films dit jaar goed, vond Flipped een leuke film, maar die is al uit 2010 en vond de Twilight Sage films (raar genoeg?) best heel aardige films.

Gisteren nog Super 8 gezien, begin is wel goed, alhoewel die treincrash natuurlijk nergens om gaat: niemand dood, auto geen kras, camera draait nog en de man in de auto leeft maar verder een oorlogsbied. Het einde van de film was echter nog bizarder, was het budget op, of? Hoe kan een man als Spielberg daar zijn naam aan verbinden?? $$$$$$$$$$$$??

Ik denk dat (dode) kinderen met afgerukte of opengereten lichaamsdelen wat te rigoreus was :)
Daarnaast heeft Spielberg ook films als Jurassic park en Transformers gemaakt en voor de oudere generatie onder ons the Gremlins. Dus waarom deze film niet ;)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

squeek

Vergeet the goonies niet.

Super 8 is zwaar onderbeoordeelt denk ik. Iedereen verwacht precies spaceships, alien invasies, veel 'piuuw piuuw' geschiet en meer van dat. En men krijgt een stel geweldig acterende kinderen.  :unsure:

Het is maar wat je verwacht natuurlijk.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

neptune

Leuk!
Staan nog een paar tussen die ik nog moet zien, leuke kijktips dus  :)
zet hier iets neer

evilniek

Quote from: larzie on January  2, 2012, 13:33:48
Ik denk dat (dode) kinderen met afgerukte of opengereten lichaamsdelen wat te rigoreus was :)
Daarnaast heeft Spielberg ook films als Jurassic park en Transformers gemaakt en voor de oudere generatie onder ons the Gremlins. Dus waarom deze film niet ;)

Spielberg, was slechts executive producer, van Transformers en Gremlins. Voor Super 8 was er een grotere rol weg gelegd voor SS.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

garmtz

Heb overigens Friends with Benefits gekeken en vond die echt waardeloos... Zo zie je maar weer... :)

katwax

Leuke lijst, maar Source Code is in mijn ogen geen top 10 waardig. Verhaal was voorspelbaar en matig, het einde was voor mij helemaal de afknapper.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

larzie

Quote from: katwax on January  2, 2012, 20:35:25
Leuke lijst, maar Source Code is in mijn ogen geen top 10 waardig. Verhaal was voorspelbaar en matig, het einde was voor mij helemaal de afknapper.

Eens! Beetje een sprookjeseinde  :D
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

bmateijsen

Quote from: garmtz on January  2, 2012, 17:28:58
Heb overigens Friends with Benefits gekeken en vond die echt waardeloos... Zo zie je maar weer... :)

Totaal ook geen film voor jou... Drive wel ;).

garmtz


kippekop

Quote from: squeek on January  2, 2012, 13:48:28
Vergeet the goonies niet.

Super 8 is zwaar onderbeoordeelt denk ik. Iedereen verwacht precies spaceships, alien invasies, veel 'piuuw piuuw' geschiet en meer van dat. En men krijgt een stel geweldig acterende kinderen.  :unsure:

Het is maar wat je verwacht natuurlijk.

Ja, dat deel is goed, maar het beest zelf, en vooral het einde waarin die enorme magneet alle blokjes opeens uit de trucks aantrekt en binnen 3 seconde de lucht inschiet (iets dat ook nog eens eerder constant was mislukt volgens de natuurkunde leraar) ... dat was echt een bizar slecht einde. Bijna War of the World-achtig maar dan nog vele malen slechter. Sowieso vond ik de hele "alien" erg afstaan van de rest van het "emotionelere" verhaal.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

mscofield

Drive en Warrior vond ik inderdaad erg sterk dit jaar. Daarnaast was ik enorm enthousiast over de film A Separation.