[Recensie] AKG K 701

Started by MovieMax, December 30, 2011, 01:14:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MovieMax

Na de aanschaf van de Metrum Acoustics Octave NOS DAC ben ik mijn stereo muziek verzameling aan het herontdekken. De luistersessies duren vaak tot diep in de nacht zonder dat ik er erg in heb. Om de buren en mijn gezinsleden te ontzien te elfder ure greep ik naar mijn trouwe AKG K 260 hoofdtelefoon. Het geluid uit de K 260 is heel redelijk, helaas heb je na een half uur enorme zweetoren. Opeens realiseerde ik mij dat ik de AKG al 28 jaar heb!  :crazy:

Verdomd. Ben ik al zo oud? In die tussenliggende tijd moet de techniek toch enorm zijn verbeterd. 10 jaar is in technologisch opzicht al een ijstijd. Op zich waren mijn ervaringen met AKG geen aanleiding om iets anders te gaan proberen. Ik heb blind de AKG K 701 besteld. Omdat het toeval wilde dat Koen K een review schreef over de Beyerdynamic wil ik mijn ervaringen met de AKG K 701 met jullie delen.

Een heel goede review is te vinden op headphoneinfo. De foto's zijn ook van headphoneinfo "geleend".


Design

De AKG K 701 is groot. De oorwarmers zijn breed en steken een eind uit. De metalen beugels steken ook een eind boven je hoofd uit. Het design van de beugel is heel vernuftig. De hoofdtelefoon past zich bijna automatisch aan de grootte van je hoofd aan.





De oorwarmers drukken niet direct op de oorschelpen, maar passen om het oor. De druk van de oorwarmers wordt daardoor opgevangen door de schedel. De kussen zijn zacht velours en voelen heel prettig aan. Ik had liever leer gezien, omdat dat wat gemakkelijker schoon te maken is. De velours padding is ook niet weersbestendig. Een buitje zal de AKG ruïneren. De grootte en de velours padding maakt het onmogelijk om het ding op reis te nemen. De AKG is echt bedoeld voor de luister- en huiskamer.

De hoofdtelefoon komt met een vaste kabel van 3 meter. Voldoende lang voor de luisterpositie. De kabel is stevig maar niet uitwisselbaar.





AKG levert een metalen verloopplug bij, maar de lengte en gewicht maakt het niet praktisch om in een iPod te stoppen. Bovendien vraagt de AKG behoorlijk veel vermogen van de bron.





AKG levert ook een kussen standaard erbij om de hoofdtelefoon in te zetten. Leuk bedacht, maar niet noodzakelijk voor mij.


Comfort
Hier scoort de AKG punten. De hoofdtelefoon is licht, drukt niet zwaar en knelt niet. Door de velours padding heb ik geen last van zweetoren. Ik kan de AKG zonder problemen urenlang verdragen. Je zult niet vergeten dat je het ding op je hoofd heb zitten, maar de last is niet storend. Esthetisch heb ik liever een hoofdtelefoon die de contouren van het hoofd wat strakker volgt. Je zult met de AKG niet in de trein gaan zitten, maar het langdurig draagcomfort is heel goed.


Luisteropstelling
Mijn muziekcollectie is opgeslagen als flac op de HTPC. Ik gebruik een sox upsampling script op de SQBox server om het bronmateriaal te converteren naar 96 kHz/24 bit. De data gaat met een crossover UTP kabel naar de SQBox. De SQBox stuurt de muziek naar de Metrum Octave DAC via de Apogee Wyde Eye coax. De Denon 3801 gebruik ik als hoofdtelefoon versterker op direct analoog in.


Geluidskwaliteit
De meettechnische grafieken zijn te vinden op headphoneinfo.

De AKG K 701 vraagt veel vermogen van de bron. Ik moet de receiver flink opendraaien. Met het juiste bron materiaal zet de AKG een mooie soundstage neer. De plaatsing van de spelers is goed. De sound is gedetailleerd, zelfs op het analytische af. De klank is dynamisch zonder een spoortje dofheid. Een "rommelig midden" kan ik niet terugvinden. Wat wel enigszins achterblijft is het laag. Head hifi wordt nogal geassocieerd met een boemerige bas. Maar ik vind het geen gemis. De AKG is gewoon heel eerlijk. Lage tonen worden niet extra opgeklopt.

Hoofdtelefoons zullen het niet halen bij een volledige luidsprekerset, maar de AKG komt toch een heel eind.


Luisteren in de praktijk
Om geluidskwaliteit te testen gebruik ik Spiritchaser van Dead Can Dance. Wees gewaarschuwd, dit zijn geen licht verteerbare nummers! Maar de vocale en instrumentele kwaliteiten van de opnames zijn heel goed. Een tour de force voor elke hoofdtelefoon.


Dead can Dance - Song of the Stars



De AKG weet de spelers goed te plaatsen. De soundstage heeft diepte, de spelers ver weg en dicht bij zijn goed gedefinieerd. Impuls responsie is strak.


Dead can Dance - Indus



De vrouwelijke vocals zijn mooi. De soundstage is heel beheerst zonder te ontaarden in een brij.


Prijzen
Voor de kerst was de AKG K 701 182 euro ex verzenden. Na de kerst was de prijs opeens 192 euro :butbut: Verdomd, natuurlijk was ik net te laat. Uiteindelijk heb ik met verzenden 201 euro betaald. Dat is nog steeds een nette prijs. Een volledig prijsoverzicht is hier te vinden.


Plus en min
+ Goed draagcomfort
+ Goede soundstage
+ Detailrijk en goede dynamiek

- Snoer en pads niet te vervangen
- Niet bijster geschikt voor op reis of aansluiting op mobiele apparatuur
- Laag blijft wat achter (kwestie van smaak)


Conclusie
Ik kan de AKG niet vergelijken met andere hoofdtelefoons, omdat ik niet de behoefte heb om AKG in de steek te laten. Voor huisgebruik is de AKG K 701 een waardevolle aanwinst in mijn set.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

AbZ

Quote from: MovieMax on December 30, 2011, 01:14:01
- Snoer en pads niet te vervangen
Pads zijn wel te vervangen:  tegen de klok in draaien en dan komen ze los.  Voor vervangbaar snoer moet je de K702 hebben (identiek maar veel duurder) of de Q701 (fractie anders getuned geloof ik).  Draagcomfort vind ik zelf trouwens niet zo geweldig (erg lomp ding).  Het geluid wel!

garmtz

Ik vind juist het draagcomfort van de AKG K-701 erg goed!

Raphie

#3
Draagcomfort van de 701 is top.
Tevens is deze headphone NIET bedoelt voor mobiel gebruik.
AKG is bedoelt voor lange sessies in de studio waarbij het halfopen systeem een accurate bassweergave kent.
Om geluidskwaliteit te waarborgen is de grote plug geklonken en kan de kleine erop geschroeft worden
dit in tegenstelling tot veel budgetphones waar het e.e.a. andersom is en juist, bij gear met een grote ingang hierdoor een extra overgang wordt geintroduceert.
JBL PRX Power!

AbZ

Quote from: garmtz on January  9, 2012, 13:57:49
Ik vind juist het draagcomfort van de AKG K-701 erg goed!
Zolang je rechtop stilzit blijft ie idd wel lekker zitten, maar voor mijn gevoel zit ie iets te los in verhouding tot het gewicht, waardoor hij wel makkelijk verschuift oa bij achterover leunen.  Flexibele hoofdband zakte bij mij ook te ver door (al iets aan gedaan).  Heb geen afwijkend hoofd dacht ik (qua maat dan he, ff afgezien van de inhoud  :angel: ) dus dat heeft mij destijds verrast.  Is allemaal erg persoonlijk natuurlijk; zegt verder niets over de kwaliteit.

AbZ

p.s.  Ben het met Raphie eens dat de bas juist erg goed is.
Genieten bij lage strijkers  :music:  dwz de instrumenten en niet de rotjes  :devil:

peterrr

Goede aankoop voor een nette prijs ( ze waren ooit E399!).
Ik heb hem nu een jaartje ofzo ik vind hem heerlijk qua comfort, je kan hem uren op hebben.
En ja.....hij klinkt prachtig

Veel plezier.

Grt peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

MovieMax

#7
Bedankt voor jullie reacties. Als 1 reactie over de dam is...

Wat kleine updates:
Bij de AKG zit geen handleiding. De pads zijn wel te vervangen, maar geen flauw idee of AKG dat ondersteund. Mij lijkt dat als je de pads wilt vervangen, je qua prijs beter nieuwe headgear kunt aanschaffen. Velours is wat gevoeliger voor stof en wordt sneller smoezelig.


Quote...waardoor hij wel makkelijk verschuift oa bij achterover leunen

Valt bij mij wel mee. Ik heb een reclining relax fauteuil en lig ook meestal achterover te luisteren. De brede leren band heeft tanden die in je haren grijpen. De AKG blijft dan wel zitten. Tenzij je een erg strakke coup soleil hebt natuurlijk. Ja, de AKG is groot en best wel lomp.


Quotep.s.  Ben het met Raphie eens dat de bas juist erg goed is.

De AKG is al wat meer ingespeeld, dat scheelt ook wel een slok op een borrel. Ik was er ondertussen achter dat je foobar WEL kunt bedienen met een iPad en de Remote app die je normaal zou gebruiken voor de iTunes crapware. Dat is werkelijk geweldig, want dan kan ik Foobar bedienen zonder muis en keyboard en kan de tv uitblijven. Voor de eerlijkheid de Foobar sox DSP upsampling geïnstalleerd. De Foobar - Metrum Octave combo geeft meer bas dan het SQBox - Octave paar. Met een AKG kun je plezieriger naar Foobar luisteren, dan naar de SQBox, temeer daar de Octave DAC heel neutraal is.

Maar zogezegd, de AKG is niet boemerig maar heel eerlijk. Omdat de meeste oorwarmers wat beperkt zijn in het laag, wordt er met headgear vaak een schep bovenop het laag gedaan.  
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

Peerless Monster

Quote from: AbZ on January  9, 2012, 14:20:57
Zolang je rechtop stilzit blijft ie idd wel lekker zitten, maar voor mijn gevoel zit ie iets te los in verhouding tot het gewicht, waardoor hij wel makkelijk verschuift oa bij achterover leunen.  Flexibele hoofdband zakte bij mij ook te ver door (al iets aan gedaan).  Heb geen afwijkend hoofd dacht ik (qua maat dan he, ff afgezien van de inhoud  :angel: ) dus dat heeft mij destijds verrast.  Is allemaal erg persoonlijk natuurlijk; zegt verder niets over de kwaliteit.

Hmmm je hebt voorbij mij toch wel een klein hoofd ;D
Leuke review trouwens. Ik vind het een overweging waard om zoiets in de toekomst aan te gaan schaffen als ik dit zo lees.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

ccpl

Hoe moet ik deze zien in verhouding tot de Sennheiser HD 650 specifiek voor (zwaardere) rock, blues, sympho rock, Rush etc.... ?

MovieMax

Ik ken de Sennheiser HD 650 verder niet en ik kan er weinig over zeggen.

Lees de review zou ik zeggen. De scores zijn gelijk met een kleine voorkeur voor de AKG.

http://www.headphoneinfo.com/content/Sennheiser-HD-650-Headphones-Review-878.htm

KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

peterrr

Quote from: ccpl on June  1, 2012, 23:21:14
Hoe moet ik deze zien in verhouding tot de Sennheiser HD 650 specifiek voor (zwaardere) rock, blues, sympho rock, Rush etc.... ?

Dit ding is een alles eter, ik luister zelf veel Rush,Muse e.d
En daar lijnrecht tegen over Clannad.
Perfect ding ! Die Akg

Wel een lange inspeel tijd.

Grt peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

ccpl

...het feit dat de kabel niet vervangbaar is doet me twijfelen... zit ook naar Beyerdynamic DT990 te zien, en zelfs eventueel de RS220 (als die OOIT uitkomt...)

peterrr

Quote from: ccpl on June  2, 2012, 16:31:34
...het feit dat de kabel niet vervangbaar is doet me twijfelen... zit ook naar Beyerdynamic DT990 te zien, en zelfs eventueel de RS220 (als die OOIT uitkomt...)

Nu heb ik tig hoofdtelefoons gehad....

Ik heb nog nooit een kabel hoeven vervangen,en als het zou moeten ? gewoon naar de dealer/ importeur

Grt peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

MovieMax

Een losse kabel is idd niet noodzakelijk. Doorslaggevend is toch muziek weergave kwaliteit en draagcomfort. Beiden zitten wel goed bij de AKG.
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

ll0ll

Ik heb heel lang een sennheiser hd565 ovation gehad, ben op een bepaald moment geswitched naar de akg k701 maar vond die koptelefoon vanaf het begin niet lekker zitten. De hoofdband vind ik te hard, na een half uur begint ie wat pijnlijk te worden en verschuif ik de band naar voren.
Verder mis ik de bass. Heb daarom een AKG K550 gekocht en ga die de aankomende tijd vergelijken met de K701 :)
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

garmtz

Ik denk dat de K550 in veel opzichten beter is en jou in ieder geval beter zal bevallen.

ll0ll

Quote from: garmtz on July 20, 2012, 20:53:01
Ik denk dat de K550 in veel opzichten beter is en jou in ieder geval beter zal bevallen.

Hoezo denk je dat?
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

garmtz

Omdat ik al heel veel commentaren heb gelezen over de K550.

Ralf67

#19
Ik ook  :D

Heel veel reviews.