Hoe reageert receiver met HDMI 1.3 als deze HDMI 1.4 signaal krijgt (met 3D)

Started by sandervg, December 29, 2011, 15:22:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik zat te denken: als je een 3D blurayspeler wilt aansluiten op een 3D projector, maar je hebt GEEN receiver die 3D ondersteund, hoe kun je dit dan doen. Eenvoudigste oplossing is natuurlijk om een bluray speler te kopen met 2 HDMI uitgangen. Je kunt dan de uitgang naar de receiver zelfs zo instellen dat daar alleen het geluid naar toe gaat.

Echter, is het ook mogelijk om het met een HDMI switch te doen (deze switch moet natuurlijk wel 1.4 aankunnen). Je stuurt het signaal van de 3D Blurayspeler (met maar 1 HDMI uitgang) naar de switch. Deze zet het vervolgens door via 2 HDMI uitgangen naar de projector en naar de receiver. Zou moeten gaan lijkt me? Echter: de receiver krijgt dan een 1.4 signaal aangeboden met geluid EN met 3d informatie. Gaat dat goed? Negeert de receiver dan de informatie waar hij niets mee kan of raakt de receiver helemaal van slag als hij een 3D signaal aangeboden krijgt?

Groet,
Sander

Effe een schemaatje met wat ik bedoel: links de optie met 1 HDMI uitgang op de bluray speler en rechts de optie met 2 HDMI uitgangen op de speler (de switch heb je daar natuurlijk niet perse nodig)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

RonG

Ik weet niet of optie 1 idd mogelijk is, misschien wel met een bepaalde slimme switch maar ik ben er bang voor.
Ik zit in hetzelfde bootje wanneer ik ooit eens naar 3D over ga. Ik zou dan denk ik zeker voor optie 2 gaan, BR speler met 2 HDMI uitgangen. De switch is dan idd overbodig of er moet ooit een media speler met 3D erbij komen (deze zou dan ook 2 HDMI uitgangen moeten hebben)

3de optie is natuurlijk ook om de reciever te upgraden :)

bmateijsen

Makkelijkste optie is om een 3D blu-ray speler met 2 HDMI uitgangen te nemen. 1 naar de processor rechtstreeks en 1 naar de projector voor 3D. Geen switch nodig...

Groet,

Bjorn

sandervg

Quote from: RonG on December 29, 2011, 15:43:43
Ik weet niet of optie 1 idd mogelijk is, misschien wel met een bepaalde slimme switch maar ik ben er bang voor.
Hangt denk ik niet van de switch af. Er zijn volgens mij genoeg switches te koop die bepaalde ingangen aan 1 of 2 uitgangen kunnen linken. De vraag is of de receiver het aan kan, want deze krijgt niet alleen een audio signaal, maar ook het hele 3D signaal voor z'n kiezen.

Quote from: bmateijsen on December 29, 2011, 15:56:04
Makkelijkste optie is om een 3D blu-ray speler met 2 HDMI uitgangen te nemen. 1 naar de processor rechtstreeks en 1 naar de projector voor 3D. Geen switch nodig...

Snap ik, maar dat is geen optie als je nog meer apparaten op de projector aansluit  (bv. mediaspeler, High Def TV ontvanger etc.). Dan moet steeds de HDMI kabel van de projector verplaatsen worden tussen de receiver en de bluray speler. Een switch zal dan sowieso nodig zijn.


Maar goed, mijn vraag blijft nog staan: ik ben dus erg benieuwd of optie 1 technisch mogelijk is. Misschien heeft iemand dit daadwerkelijk geprobeerd? Eigenlijk is dus de vraag: hoe reageert een HDMI 1.3 receiver als deze een volledig HDMI 1.4 signaal krijgt aangeboden (dus inclusief 3D beeld informatie). Gooit deze dan het bijltje erbij neer of laat deze nog wel het geluid horen? (ik zal m'n topic titel aanpassen voor de duidelijkheid)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Miesepies

Vraag me af of de blu ray speler zowieso een 3D signaal zal doen.  HDMI werkt met een handshake waarbij de mogelijke formaten die de weergever aan kan worden terug gestuurd. De blu ray speler zou hier zijn uitgangs signaal op moeten aanpassen (2D) of weigert misschien wel de disk af te spelen ??

sandervg

Hmmm... de vraag is dan: maakt de bluray speler een handshake met de switcher en de switcher met de receiver? Als dat zo is en de receiver kan geen 3D aan, zorgt de switcher dan dat er uberhaupt geen 3D wordt uitgestuurd? Want ik kan me niet voorstellen dat de switcher 1.4 in 1.3 gaat vertalen voor de receiver...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

revo

Ik hou het een beetje in de gaten met HDMI en wat er uit komt.

Ik heb dit idee al een half jaar geleden gedropt in taiwan om te kijken wat ze kunnen, maar chips zijn er nog niet die dit kunnen.
Timing (eigenlijk het inpakken beeld en geluid) is gewoon anders met HDMI1.4 die backwards compatible is met 1.3, maar andersom met een convertor ertussen is dus vooralsnog niet te doen.

Komt bij dat echt 3D 1080P over HDMI1.3 eigenlijk niet kan volgens mij. Maar goed, jij wil dan alleen geluid uit op HDMI1.3 zodat je amp het in iedergeval snapt..

Waarom denk je dat de AV industrie dit verzonnen heeft? Omdat jij en wij dat nodig hebben of zij om te overleven? (Ik denk het laatste, iedereen weer nieuwe spullen 'nodig' .. )
Living Cinema

Felicimo

Sorry voor het reageren op een oude post.

Maar ik vond mijn ervaring hierin wel dusdanig om te melden.
Ik heb het net bij een neef van me gecheck... die heeft een marantz sr-6004 en de UD-5005.
AV is niet 3d, de blu-ray wel... en tot mijn verbazing...

De AV geeft het beeld gewoon door naar de TV, alleen doet niks met het geluid...
HIj laat dus wel beeld door maar geen geluid als je een HDMI 1.4 met 3D aansluit op een HDMI 1.3
Simpel digitaal kabeltje erbij en het geluid is weer terug... Al mis je dan alleen wel de True HD en DTS Master bij 3D
Gewone films werkt het gewoon via HDMI.
Kef Q7 / Q5 / Q9c / JBL sub E-150p / Denon AVR-2809 / Denon PMA-1500AE / Denon DBP-2012 / Denon DCD-1500AE / Denon DNP-730AE / Micro Seiki BL-51 met Stax ua7 Toonarm / Ortofon Rondo Red / LG OLED 55inch C7 / BenQ W5000 / Dune HD Base 3D


Wishlist: mooie goeie Phono Pre

fct1983

Ik ben in het bezit van een receiver zonder 1.4.
Stel dat ik een 3D blu-ray speler met 2 HDMI uitgangen koop.
Kan ik dan gewoon genieten van het True HD en DTS Master geluid?
Of is het beter om een receiver met 1.4 te kopen?


SpeedyAndré

Een blu-ray speler met 2 hdmi uitgangen is daar voor bedoeld (audio via hdmi) dus ja dat werkt ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

fct1983

Quote from: SpeedyAndré on June  5, 2012, 13:57:07
Een blu-ray speler met 2 hdmi uitgangen is daar voor bedoeld (audio via hdmi) dus ja dat werkt ;)

André  8)

Thanks!

hitsenbits

Ik kom dit topic net tegen heb ook dit probleem binnen kort,mijn receiver Denon av 3808 kan ook geen 3d signalen aan te minsten de 3d Full Hd ofzo niet.Maar half SBS weet ik nog niet of dat werkt.
Ik heb de Popcornhoure C200 die kan geen Full hd 3d afspelen , maar binnen kort wil ik er ook een bluray speler bij die wel Full hd 3d af kan spelen,maar die kan dan niet eerst met hdmi aangesloten worden op de receiver die met rechtsstreeks naar de PJ toe en dan optiche met audio naar de receiver maar dan heh ik natuurlijk geen Master Hd meer?.
William.

bmateijsen

Kies voor een blu-ray speler met dubbele hdmi uitgang, 1 naar de receiver, 1 naar de projector. Bijv een Oppo BDP-93.

Groet,

Bjorn

hitsenbits

Dat is wel een mooie bluray speler wel iets duur 649,- maar ja dan heb je ook wel een hele goeie.En er zitten nog twee hdmi uit op dat is wel mooi voor het HD Master geluid natuurlijk.
Ik had deze ook op het oog de Denon dbp-1611 kost 449 maar heeft maar een hdmi uitgang.
William.