Kelder HT/gameroom

Started by Start to HT, December 28, 2011, 20:27:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Start to HT

Welwel, het cinemazaaltje wordt veel gebruikt de laatste weken ;D Iedereen valt hier elk weekend zomaar binnen. Of ruiken ze de barbeque?  :tongue2: Het is telkens dikke fun natuurlijk.
Ik merk dat een aantal films bezitten wel een hoop gigabites vereist  :o Een htpc is misschien een goede oplossing. Multimediaspeler en harde schijven in één. Maar ik ken er nog noppes van... Iemand een tip waar ik moet op letten bij de aankoop of samenstelling, merken,... ??? Thanks!

Melvinstr

Zoo mooie ruimte hoor. En snel gegaan ook met het bouwen als je het vergelijkt met sommige andere projecten hier op het forum.
Daarbij ook nog een vette bar en wijnkelder. Heel gaaf, ga deze zeker verder volgen!  O0
Denon X4100W - KEF LS50 Meta - KEF EGG - LG OLED

Zefanja

Quote from: Start to HT on May 31, 2012, 19:39:31
Welwel, het cinemazaaltje wordt veel gebruikt de laatste weken ;D Iedereen valt hier elk weekend zomaar binnen. Of ruiken ze de barbeque?  :tongue2: Het is telkens dikke fun natuurlijk.
Ik merk dat een aantal films bezitten wel een hoop gigabites vereist  :o Een htpc is misschien een goede oplossing. Multimediaspeler en harde schijven in één. Maar ik ken er nog noppes van... Iemand een tip waar ik moet op letten bij de aankoop of samenstelling, merken,... ??? Thanks!

Hangt helemaal af van je wensen.
Als je iets wilt hebben dat niet onderhoudsgevoelig is zou ik je een mediaspeler aanraden.
Als je meer controlle wil hebben en opties dan is een htpc een goede keuze.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

RalphH

#253
+1
HTPC heeft gewoon wat meer mogelijkheden.

Als je alleen film wilt kijken and that's it, pak dan een (goeie!) mediaspeler. Wil je eventueel meer (gamen, makkelijk meten, eenvoudig tvtuner aansluiten etc.) dan is een HTPC wel handig. Bedenk wel dat soms niet alles meteen werkt zoals je wilt.

Ik gebruik nu een aangepaste versie van XBMC icm anydvd HD en ben super tevreden, speelt alles (mkv, dvd, br, hddvd) af incl. HD audio. Enige minpuntje is dat je bij BR discs nog geen menustructuur hebt. Als je dus een fan van de extra's bent, moet je naar een 3rd party softwareplayer stappen en dat wil je eigenlijk niet ivm gebruiksgemak en speakersettings (die zijn apparaat/applicatie afhankelijk).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Start to HT

Bedankt voor de tips  :thumbs-up: Ik hou het nog even in beraad...

In de drukte van dit weekend (drank, film, muziek en veeeeel volk O0 ), vond ik ook nog de tijd om de achterluidsprekers eindelijk te installeren. De kastdeuren (2e en 5e deur) bevatten nu dezelfde luidsprekers en luidsprekerdoek dan de zuilen links en rechts. Enkel de kabels moeten nog getrokken worden, maar dat is een klein werkje voor volgende week. Foto's zullen volgen  ;)
De fims volgen elkaar in mooi tempo op. Het is telkens genieten, dus het slechte weer heeft ook z'n voordelen  :P

larzie

#255
Als je kiest voor een htpc moet je letten op geluidsarme elementen, zoals een passief gekoelde videokaart. Dat wil zeggen met een alu blok bijv. ipv een fan. Je hebt ook (deels) passief gekoelde voedingen. Bij hardeschijven zou je dan kunnen denken aan een ssd die veel minder geluid maakt. Je hebt aan een ssd genoeg, omdat op je htpc in principe alleen je besturingssysteem en xbmc moet draaien. De films en muziek kun je dan streamen door een netwerk te maken met je gewone pc, waarin je de hdd schijven hebt hangen.

Waarschijnlijk ben je met een gewone mediaspeler wat minder geld kwijt, maar een htpc geeft je veel meer flexibiliteit. Je hebt immers de mogelijkheden die een gewone pc ook heeft. Waar je bij een pc invoer hebt met bijv. een htpc toetsenbord of toetsenbord/muis combi, heb je bij een mediaspeler (vaak) alleen een afstandbediening. Dit ook vanwege de meer functionaliteit bij een htpc. Als je puur alleen het apparaat gebruikt om films en muziek af te spelen en iets minder onderhoud is een mediaspeler wel de goedkopere optie. Het is maar net wat je wilt :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

maxtrash

je ziet veel mensen met dure kasten met ingebouwde lcd-schermpjes, geluidsstille hardware etc. aan de gang. Leuk hobbyproject maar feitelijk kun je naar mijn mening beter een oude pc (of laptop in mijn geval) ergens wegstoppen in een kast of zo. Gebruik een draadloos toetsenbord en muis.
Voor de geile demo-uitstraling pak je een ipad of smartphone met XBMC commander of een dergelijke app

larzie

Quote from: maxtrash on June 19, 2012, 00:50:29
je ziet veel mensen met dure kasten met ingebouwde lcd-schermpjes, geluidsstille hardware etc. aan de gang. Leuk hobbyproject maar feitelijk kun je naar mijn mening beter een oude pc (of laptop in mijn geval) ergens wegstoppen in een kast of zo. Gebruik een draadloos toetsenbord en muis.
Voor de geile demo-uitstraling pak je een ipad of smartphone met XBMC commander of een dergelijke app

Dat kan maar dan moet je wel zorgen dat die pc of laptop vlakbij de receiver staat, anders heb je lange kabels nodig  :D
Ook zul je dan bluetooth of een wifi keyboad/muis combi moeten gebruiken, met infrarood kun je niet door een kast heen. Ipv XBMC commander kun je beter Constellation gebruiken dan.
Je moet ook kijken of alles ondersteund wordt op je oude laptop of pc, kan dit apparaat dts-hd ma of dolby true hd signalen uitsturen via hdmi oid. Om maar een voorbeeld te noemen.
Het is maar net wat je wil. Als je die laptop of oude pc niet verder meer gebruikt dan kun je die inderdaad gebruiken en misschien geluidsarme upgrades eraan toe voegen. Het is wel handig om een dedicated apparaat te gebruiken in ieder geval en ik zou eerder gaan voor een oude pc dan een oude laptop.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Zefanja

Het is dus kiezen tussen simpel gebruik, met misschien niet alle gewenste opties.
Of veel onderhoud, maar wel helemaal custom te maken.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

RalphH

Een HTPC vergt niet "veel onderhoud" naar mijn mening.. Het is even wat meer werk om het aan de praat te krijgen, maar als het draait, draait het.
Onderhoud heb je enkel als er nieuwe features uitkomen die je dan ook perse wilt gebruiken en als bepaalde BR's uitkomen die niet gelezen kunnen worden. Komt dan doorgaans door aanpassingen in de beveiliging van de schijf. Avatar was er zo één bijv. Die deed het ook op veel standalone spelers niet en dan was er een firmwareupdate nodig. Op de pc update je dan je afspeeel software of Anydvd.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

VlisChris

Quote from: HTip on January 30, 2012, 21:32:16
Krijg een déja vu als ik naar je tegelvloer kijk. Ziet er goed uit!

Ik zie het topic nu pas, dus daarom nu pas een opmerking.
Maar waarom een deja vu? Mist er hier een tegel? :P
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Start to HT

#261
87 foto's in een autostitch gegooid... Het resultaat is niet echt wat ik zoek. Trek ik misschien nog te weinig foto's ??? Hoe doe ik dit beter?

Start to HT

Bedankt voor al de reacties voor een HTPC.
Voorlopig geraak ik er niet echt wijs uit  ;D

Daarnet heb ik nog een kleine update gedaan in de apparatuur: een blu-ray speler van Panasonic aangeschaft ;) Met een usb-aansluiting. Veel handiger dan de laptop telkens te moeten gebruiken.
De achterluidsprekers zijn inmiddels aangesloten, handvatjes op de kastdeuren gemonteerd, een zwarte klink op de inkomdeur gezet, het kelderraam is met een verwijderbaar zwart houten plaat nu 100% verduisterd.
Kleine werkjes die nu eindelijk achter de rug zijn.

Ik heb ook nog 2 vraagjes voor jullie:

- Ik krijg de playstation 1 niet aangesloten... Geluid heb ik wel, maar beeld niet. Ik heb een Onkyo versterker. Tips??

- Een afstandsbediening maken van m'n ipad. Dat lijkt me wel wat! Hoe krijg ik dat voor mekaar??

Bedankt alvast voor de reacties!

VlisChris

#263
Wat wil je dat er anders gaat met je autostitch?
Die vervorming alsof je door een ton kijkt komt doordat je je camera ronddraait. Dan krijg je hoe dan ook die vervorming.
Wil je meer in de breedte en de hoogte moet je je camera naar links/rechts, en boven/beneden bewegen om meer in beeld te krijgen.
87 foto's is ECHT overdreven veel.

Dit is er bijvoorbeeld een uit 12 beelden. En dat is omdat die in HDR gemaakt is, en ik dus 3 belichtingen per foto nodig had.
Heb hier in de ruimte gestaan, en ben rondom mijn eigen punt gaan ronddraaien. Dan krijg je dat vissekom effect. En dat zijn die kromme lijnen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Start to HT

#264
Opnieuw proberen met de schermkant:

HTip

Die ziet er een stuk beter uit. Probeer anders eens vanuit een hoek (links of rechts maakt niet uit). Dan lijkt de ruimte wel groter, maar heb je minder vervorming. Kijk maar eens naar de tips en voorbeelden in het "panorama's"-topic.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Zefanja

| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Start to HT

Ik heb me eindelijk een multimedia speler aangeschaft. Medion MD 86596, full blabla...
Het ding doet alles wat ik nodig heb, dus den deze is content ;D
Er hangen 2 externe harde schijven aan, in totaal 1,5 terra nog te bekijken  8)

Start to HT

En wat is een cinema zonder popcorn?
Hupsakee...  ;)

Start to HT

Ik heb tevens de kijk/ligplaatsen uitgebreid. Plaats genoeg om met 4 nog ruim te liggen  :hehe:

HTip

Leuke aanwinsten. Maken de beleving weer nóg groter. Heb je de set afgesteld op lighoogte? :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

larzie

Quote from: HTip on July  7, 2012, 18:15:49
Leuke aanwinsten. Maken de beleving weer nóg groter. Heb je de set afgesteld op lighoogte? :D

Ik denk dat ik, mocht hij een M&G houden, deze M&G maar even skip!  :D
Ik neem aan dat hij alleen dames uitnodigt om bij hem film te komen kijken :P
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Start to HT

Hahaha, leuke opmerkingen  ;D

De set is inderdaad afgesteld op lighoogte ;) Het duurt slechts een tiental minuten om dit te wijzigen.

En als er mannen komen kijken, schuif ik al die losse elementen naar 4 aparte zetels  :P

Zefanja

Hahaha er is over nagedacht  ;D
En gefeliciteerd met de nieuwe mediaspeler!
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

skyfox

Ziet er superrelaxed uit, haha! Bevalt het beeld en geluid goed?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9