Kelder HT/gameroom

Started by Start to HT, December 28, 2011, 20:27:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Quote from: Start to HT on January 10, 2012, 19:39:01
No problemo ;)
Op de verpakking van de verlichting staat niets over dimbaar of niet. Zal dus proberen worden.

Ben benieuwd. Hou er wel even rekening mee dat de minimum load van de dimmer lager is dan het opgetelde wattage van alle lampies.
Als je een TRIAC dimmer gaat proberen, ze zijn er van €5,- en van €40,- en volgens mij doen beide hetzelfde. Heb r destijds zelf één bij de groenestroomshop besteld.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jaco

Quote from: RalphH on January 10, 2012, 14:51:32
Hangt vaak van het type LED af en de (minimum) load die de dimmer kan trekken...LED lampen die "officieel" dimbaar zijn, zijn doorgaans belachelijk duur. Het moet ook met goedkopere lampen kunnen, enkel ben ik er nog niet achter hoe en op internet is niet echt DE oplossing te vinden.
Ik heb dit issue ook met officieel dimbare lampen van Philips (ledlino) en Lutron Dimmers.
De oplossing van de leverancier: een ohmse load opnemen, de dimmer ziet geen belasting doordat de leds zo weinig stroom nemen.
Ik denk aan: hologeen spotje, of een 230 volt stille ventilator om er tussen te hangen als belasting.

RalphH

Quote from: jaco on January 11, 2012, 13:28:02
Ik heb dit issue ook met officieel dimbare lampen van Philips (ledlino) en Lutron Dimmers.
De oplossing van de leverancier: een ohmse load opnemen, de dimmer ziet geen belasting doordat de leds zo weinig stroom nemen.
Ik denk aan: hologeen spotje, of een 230 volt stille ventilator om er tussen te hangen als belasting.

Yep, dit is een optie inderdaad, enkel dan ga je weer meer verbruiken, was net de bedoeling niet. Heb overigens ook begrepen van een nicht van me dat ze een tafellamp met 2 spots had, 2 dimbare (dure) philips lampen er in en vervolgens dimde er maar 1, de ander bleef knipperen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Ik heb iets gemist zie ik ;) En mijn naam/topic is ook al genoemd. In ieder geval leuk dat er weer een HT in een kelder wordt gebouwd!

Mocht je vragen hebben of iets niet in mijn topic kunnen vinden, vraag gerust. Ik heb wat ervaring opgedaan :D

Jouw ruimte bekeken hebben zal je net als ik met een behoorlijke nagalm te maken krijgen. In dit stadium van de bouw kan je nog relatief eenvoudig maatregelen nemen. Hoe verder je bent in de bouw hoe moeilijker het wordt. Heb je een ontwerp gemaakt?

Succes!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Start to HT

Thanx HTip!
Een ontwerp is er niet echt gemaakt. Ja, een schets met wat afmetingen enzo. Ik weet wel ongeveer wat ik wil, maar tekeningen maken op computer is als Chinees voor mij :hehe:  Ik heb een hoop foto's van HT's, en daar haal ik overal mijn ding uit.
Vandaag heb ik de luidsprekerzuilen links en rechts afgetekend en voorgeboord.
Nagalm was in de gepleisterde ruimte rond de 4 seconden... Naarmate ik vorder, wordt dit wel beter. Ik heb nog een hoop glaswolpanelen (rockfonplaten) die tegen plafond en wand komen, ook in de hoeken gesneden als basstrap.
Ik hoor zeeeeer graag nog enkele tips om de nagalm te beperken  :worship:

Eddye

Heb je al door het akoustiek subforum gebladerd? Daar staat heel veel info.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Start to HT

Quote from: Eddye on January 11, 2012, 20:46:04
Heb je al door het akoustiek subforum gebladerd? Daar staat heel veel info.

Nog niet  :blush:
Begin er onmiddelijk aan!

HTip

Quote from: Start to HT on January 11, 2012, 20:36:55
Thanx HTip!
Een ontwerp is er niet echt gemaakt. Ja, een schets met wat afmetingen enzo. Ik weet wel ongeveer wat ik wil, maar tekeningen maken op computer is als Chinees voor mij :hehe:  Ik heb een hoop foto's van HT's, en daar haal ik overal mijn ding uit.
Vandaag heb ik de luidsprekerzuilen links en rechts afgetekend en voorgeboord.
Nagalm was in de gepleisterde ruimte rond de 4 seconden... Naarmate ik vorder, wordt dit wel beter. Ik heb nog een hoop glaswolpanelen (rockfonplaten) die tegen plafond en wand komen, ook in de hoeken gesneden als basstrap.
Ik hoor zeeeeer graag nog enkele tips om de nagalm te beperken  :worship:

De nagalm van 4 seconden is erg heftig. Ik zat bij de initiële meting op gem. 2,9s met pieken tot ver boven de 3 (voornamelijk in het laag). Met een verlaagd plafond met akoestische platen kwam ik al heel ver. Vloerbedekking op podium en achterwand, stoffen stoelen en gordijnen deden ook hun duit in het zakje. Maar de laagbeheersing was het moeilijkste en zonder goed ontwerp nooit realiseerbaar geweest. Die glaswolplaten en basstraps zullen zeker hun werk doen, maar welke invloed ze hebben op het totaal is moeilijk in te schatten.

Zonder de meting had ik niet geweten waar ik moest beginnen. Dus mijn tip zou zijn een professionele meting te laten doen. Scheelt je een hoop werk en ergenis.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Start to HT

Snelle update van wat werken ;)
- Plafond zwart geverfd
- Chappe
- Basstraps in de hoeken
- Koof geïsoleerd

Start to HT

Met rood en zwart een kleurprobeersel op de muur gezet... De muren worden van onder tot boven waarschijnlijk met zelfgemaakte geluidspanelen bekleed, in deze twee kleuren dus:

Start to HT

Mijn architecturaal hoogstaand ontwerp van de luidsprekerzuilen  ::)

stoffels

het idee is er al; de uitvoering volgt wel.... ;D

MG76

Quote from: Start to HT on January 11, 2012, 20:36:55
Ik heb nog een hoop glaswolpanelen (rockfonplaten) die tegen plafond en wand komen.


Je hebt nu het plafond zwart geverfd? Komen daar die glaswolplaten dan nog tegenaan of waarom heb je t plafond dan al zwart geschilderd? Hoe ga je die platen er tegenaan maken en afwerken?

Je gaat echt heel erg hard, begint er echt al op te lijken  :clapping:

Start to HT

Quote from: MG76 on January 24, 2012, 07:23:15
Je hebt nu het plafond zwart geverfd? Komen daar die glaswolplaten dan nog tegenaan of waarom heb je t plafond dan al zwart geschilderd? Hoe ga je die platen er tegenaan maken en afwerken?

Tegen het plafond komen een achttal platen geschroefd, los van elkaar, (in een kader, bekleed met zwarte stof) die vooral dienst moeten doen om de galm te verbeteren.
Tegen de muren komen ook panelen, maar ik weet niet precies hoeveel en waar. Ik ben nu veel aan het lezen over geluidsdemping en diffusie en alle soorten panelen.... Amaaai, dat is een studie  :crazy:
Binnenkort toch eens iemand contacteren voor een meting ;)

Peerless Monster

Gaaf.
Je pakt het wat betreft de hoek basstraps net wat anders aan dan ik:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=95666.75
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

MG76

Quote from: Peerless Monster on January 24, 2012, 08:17:27
Gaaf.
Je pakt het wat betreft de hoek basstraps net wat anders aan dan ik:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=95666.75

Niet alle foto's werkten in je topic, ik zag 1 foto waar je de basstrap in de hoek aan t maken was waar ik alleen isolatiespul zag. Heb je hier overheen een plaat en dit afgewerkt of rechtstreeks doek oid over de isolatie?

MG76

Quote from: Start to HT on January 24, 2012, 08:13:41
Tegen het plafond komen een achttal platen geschroefd, los van elkaar, (in een kader, bekleed met zwarte stof) die vooral dienst moeten doen om de galm te verbeteren.

Dus het grootste gedeelte vh plafond is dan nog steeds beton? In hoeverre is dit voldoende of ga je hiermee nog experimenteren wat dit met t geluid doet?

Peerless Monster

Quote from: MG76 on January 24, 2012, 13:36:13
Niet alle foto's werkten in je topic, ik zag 1 foto waar je de basstrap in de hoek aan t maken was waar ik alleen isolatiespul zag. Heb je hier overheen een plaat en dit afgewerkt of rechtstreeks doek oid over de isolatie?

Ligt aan je explorer denk ik. Bij mij werkt het uitstekend ;).
Het is eigenlijk heel simpel.
Bij jou corners heb je alles dichtgevuld en zal je dit afschermen met doek.
In mijn geval heb ik een afwisseling (vanaf de muur gezien) met Beton- isolatie - lucht - isolatie - lucht (9mm) en dan het paneel.
Doordat dit in een hoek is geplaatst zullen verschillende frequenties door het paneel worden geabsorbeerd. Door de overgang van isolatie naar lucht en andersom veranderd de snelheid van het geluid en dat is were positief voor de absorptie...
Mijn idee op basis van wat ik allemaal heb gelezen. Mensen met de theorie kunnen het wellicht weerleggen.
In mijn geval: het helpt enorm in het laag en naar mijn idee in evenwicht in de ruimte.
Jouw idee zal ook werken in de meest simpele vorm van bassabsorbers.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

MG76

@Peerless Monster
Bedankt maar ik had even zijn topic gekaapt omdat ik zelf ook bezig ben met een cornertrap en zag jouw reactie, dus ik ben niet de TS. Maar hij zal eventueel ook gebruik kunnen maken van jouw info :-)
Dat paneel om het af te werken, hoe dik is dit?

Peerless Monster

#69
Quote from: MG76 on January 24, 2012, 14:02:06
@Peerless Monster
Bedankt maar ik had even zijn topic gekaapt omdat ik zelf ook bezig ben met een cornertrap en zag jouw reactie, dus ik ben niet de TS. Maar hij zal eventueel ook gebruik kunnen maken van jouw info :-)
Dat paneel om het af te werken, hoe dik is dit?

Oh excuus, ik had het niet eens door...
De zwaarte van het paneel is van belang welke frequenties doorgegeven worden.
Dus hoe dikker hoe zwaarder en hoe lagere frquenties er worden geabsorbeerd.
Je kan aan de achterzijde de zwaarte ook regelen met lood (wat ik gedaan heb).
Ook het onderste paneel is anders van zwaarte dan het tweede bovenste paneel.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Start to HT

Doe maar verder ;) ik leer er uit.
Dit is wel echt een zeer moeilijke materie zalle  :o
Over die hoekbasstraps komt er nog een doek voor de afwerking... Fuctioneel is er niets berekend  :blush:
Ik ken wel iemand die een meting zou kunnen uitvoeren. Toch eens bellen zeker?

Start to HT

Tadaaaaa!!! Vanaf nu kan ik een beetje lawaai maken ook:
Onkyo TX-SR607 als sturing van de hele boel

Start to HT

In de schermwand zou ik graag inbouwluidsprekers zetten, zoals Canton er heeft, of JBL, of Polk. Dit zijn in-wall speakers. Moet ik daar nog steeds een kist rond maken of mogen die zo in de schermwand gemonteerd worden??? :withstupid:

Start to HT

#73
Dit zou ik er in willen monteren




Iemand een antwoord op mijn vraag hier net boven??? :(

Martijnst1990

Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij is de speaker al een klankkast en hoeft het dus niet ook nog eens in een kastje in de muur. Anders zijn er misschien forum sponsoren die inwall speakers verkopen en kan je daar meer informatie vragen misschien :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT