Het 112-HT

Started by 112, December 26, 2011, 10:25:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

112

Het was al lang een droom om ooit eens een echt Home Theater te mogen hebben. Deze droom staat nu op het punt om werkelijkheid te worden. In de kelder van ons nieuwbouwhuis is namelijk een ruimte gerealiseerd van 8,55 meter lang, 6,62 meter breed en 2,65 meter hoog die nagenoeg volledig als HT dienst gaat doen. Niet helemaal volledig dus, maar het enige andere dat (achteraan) in deze ruimte komt is een hardloopband en een fitnesstoestel. Esthetisch, en wellicht ook akoestisch, zijn deze apparaten natuurlijk niet ideaal, maar de ervaring leert dat wij (mijn vrouw en ik) flink wat meer sporten wanneer dat wordt gecombineerd met het kijken van een film, het genieten van een wedstrijd op TV of een live-concert.

Ruimte
Het huis is op dit moment in ruwbouw klaar. De HT-ruimte is een kamer zonder ramen en is dus volledig donker wanneer de deuren dicht zijn. De ruimte is voorzien van kabelbuizen, in de wanden weggewerkt, voor een 7.1-installatie, met aansluitingen voor luidsprekers in de hoeken van de ruimte en in het midden van de wanden in de lengte. Ook is qua kabelbuis een voorziening getroffen voor een projector. Het kabelgat voor de projector zit, ook in de lengterichting, op 5,50 meter afstand in het plafond. Verder is de kamer ruimschoots voorzien van stopcontacten.

Achteraan in de ruimte zitten aan beide kanten elk vier inbouwspots. Aan de voorkant, waar het scherm is gepland, komen aan elke zijwand twee zogenaamde "up and down"-lampen, in de vorm van een baksteen waar van boven en beneden licht uitkomt. Alle lampen zijn volledig te dimmen. Aan de voorkant van de ruimte komt, over de hele breedte en hoogte, een inbouwkast met daarin een grote uitsparing voor het scherm. Ik zal zometeen dus als het ware "de kast in" projecteren.

Geluid
Het enige andere dat al is gekozen, in 2006, is de geluidsapparatuur. Deze installatie is overigens, vanwege een verblijf in het buitenland, tot nu toe nauwelijks gebruikt. Het gaat om een Marantz SR 9600-receiver, Canton Vento 890 DC front-speakers, Canton Vento 820 rear-speakers en een Canton center-speaker. De installatie is nog niet compleet: ik zoek nog een goede subwoofer. Ook zoek ik nog een passende media- en/of BluRay-speler. Verder twijfel ik er nog over of ik er nu al een 7.1 set-up van ga maken. De aansluitingen liggen er, zodat het altijd nog kan, maar ik ben er dus nog niet uit of ik het nu al wil.

Beeld
Naast deze toevoegingen aan de geluids- en media-apparatuur ben ik op zoek naar een projector. Na me uitgebreid te hebben georienteerd, ben ik afgelopen zaterdag naar de shoot-out van Home@TheMovies geweest. Dit was een perfecte sessie die me ervan heeft overtuigd dat ik het beste kan kiezen tussen de Sony HW30 en de Epson TW9000. De verschillen tussen de Sony HW30 en de Sony VW95 vond ik onvoldoende overtuigend om het prijsverschil te rechtvaardigen. De HW30 wint het wat mij betreft nipt op beeldwarmte, maar de TW9000 heeft qua lichtsterkte weer een voorsprong. Dit laatste is voor mij belangrijk, omdat ik op een scherm van 3.00 meter breedte zou willen gaan projecteren. De ruimte is daar groot genoeg voor en ik wil graag een zo indrukwekkend mogelijke ervaring, ook qua beeldomvang. Verder stoor ik me eraan dat de HW30 een aparte 3D-emitter heeft die ergens aan de voorkant van de ruimte moet komen. Daar is nu net een hele strakke kastwand gepland.

Graag wil ik via dit topic de vorderingen met jullie delen. Ook zal ik af en toe een adviesvraag stellen. Met name nader ik nu het moment dat keuzes gemaakt moeten worden over vloer- en wandbekleding (en dus de akoestiek) en ook qua projectorkeuze zit ik dus in de eindfase. Over dat laatste zou ik jullie willen vragen wat jullie zouden doen om, in de hierboven beschreven omstandigheden, op een 3.00 meter breed scherm te projecteren. Denken jullie dat de Sony HW30 hiervoor ook voldoende lichtkracht heeft? Ik begreep zaterdag dat dit waarschijnlijk wel het geval zou zijn wanneer altijd de lampstand "hoog" zou worden gebruikt. Wat denken jullie?

Max

Xander32

Welkom, veel lees- en postplezier hier. Ik zal niet over foto`s beginnen, dat doen alle anderen wel  :D.
Betreft een goede sub: BB&G heeft momenteel een Stadium III er staan voor een heel mooie prijs  ;).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

112

#2
Ik ben geen ervaren "foto-poster", dus hierbij een eerste poging!

hifiman

We wachten met smart op de tweede poging  :thumbs-up:

larzie

Welkom op het forum en als Sander er niet over wil beginnen doe ik t wel  :D Iedereen hier houdt van foto's!  :pompom:

Wat betreft goede subs. In het markt gedeelte op het forum biedt forum sponsor RA Subs (website: http://www.ra-subwoofers.nl/ ) ook vaak goede subs aan. Bijvoorbeeld de BK Monolith :)

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

112

#5
En nog een foto-poging:


112

#6
En zoals het er nu uitziet, je kijkt hier recht vooruit op de muur waar de kastwand is gepland, met midden in die kastenwand het projectiescherm:


hoekie

Zo wat een grote ruimte!!

Dit gaat weer een mooi project worden denk ik.

Lees je goed in zou ik zeggen, en vergeet ook vooral niet : frisse lucht toevoer/afvoer, verwarmen en coolen.

denoontje

Welkom!
Let wel op dat als je voor 5.1 of 7.1 kies dat de achterspeakers en surrounds een andere positie innemen.
in beide opstellingen. Wellicht loze leiding leggen dus....

3 meter breed is heel wat zeg..... let op want te groot is ook niet fijn kijken..

check even: google: schermgrootte kijkafstand en je komt bij een niet forumsponsor uit met veel info over afstanden maatvoering etc. Maar ook bij home@themovies kunnen ze je adves wel geven als het al niet via dit forum komt.

Suc6 met de bouw en hier is inspiratie genoeg te vinden ;-)

112

#9
Quote from: denoontje on December 26, 2011, 14:45:36
Welkom!
Let wel op dat als je voor 5.1 of 7.1 kies dat de achterspeakers en surrounds een andere positie innemen.
in beide opstellingen. Wellicht loze leiding leggen dus....

3 meter breed is heel wat zeg..... let op want te groot is ook niet fijn kijken..

check even: google: schermgrootte kijkafstand en je komt bij een niet forumsponsor uit met veel info over afstanden maatvoering etc. Maar ook bij home@themovies kunnen ze je adves wel geven als het al niet via dit forum komt.

Suc6 met de bouw en hier is inspiratie genoeg te vinden ;-)

Hartelijk dank voor de aanmoedigingen en de eerste tips!

Voor wat betreft de schermgrootte: ik ben iemand die in de bioscoop ook liever wat verder naar voren zit om echt "in" de film te zijn. Dit in tegenstelling tot veel (de meeste?) anderen. Ik zie bioscoopzalen zich tenminste vrijwel altijd van achteren naar voren opvullen. Maar het is natuurlijk wel een belangrijk attentiepunt: je wil niet voortdurend het gevoel hebben (van links naar rechts kijkend en terug) dat je bij een tenniswedstrijd zit. Ik dacht zelf om op een meter of vier te gaan zitten. Dit zou net moeten kunnen, maar ik heb natuurlijk altijd de mogelijkheid om wat verder naar achteren te schuiven.

Ten aanzien van 5.1 versus 7.1: dit is inderdaad een complicerende factor, aangezien in de 7.1-opstelling de luidsprekerkabels voor de achterspeakers uit de twee hoeken aan de achterkant moeten komen. Oplosbaar, maar niet zonder kabels naar het midden van de ruimte te moeten trekken en weg te moeten werken. Overigens kan dat in dit stadium van de bouw nog relatief gemakkelijk. Dat moest ik dus toch nog maar doen - bedankt voor de suggestie, nog niet goed genoeg over nagedacht! Voor 5.1 heb ik de aansluitingen in de hoeken niet nodig en kan ik gewoon die in het midden van de wanden gebruiken.

Max


donaldk

#10
@denoontje, als je op een meter of 8 van het scherm op een treadmill staat, is drie meter eerder te klein dan te groot, dus over te groot hoeft 112 zich geen zorgen te maken. Mooie kelder, en lekker niet zo laag, in deze ruimte zul je ten minste niet claustrofobisch worden.

skyfox

Heel gaaf om weer een HT in wording te kunnen volgen!!  :thumbs-up:

Lees de topics van bijvoorbeeld Htip en Sonic Circle om te zien waar je zoal tegenaan zal kunnen lopen. Veel plezier met de planning en de bouw.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

BarcoCRT

#12
Is zeker een ruimte die mogelijkheden biedt. Ik heb misschien wel nog wat vragen:
Ga je voor de ultieme beeld of geluidservaring, is dat een van je doelen? De (technisch) ideale beeldervaring bestaat uit een zwarte ruimte die waarin niets afleidt van het beeld wat op het scherm geprojecteerd wordt (batcave). De mate van imersie die hiermee te behalen is, is dan ook maximaal. Dit is haalbaar in een kelder en ook best wel spectaculair. De impact van het beeld is dan maximaal, er niets wat afleidt van het beeld op het scherm. Je zegt zelf graag vooraan te zitten, om er maar vooral veel van mee te krijgen.

Als ik dat lees over 'projecteren in een strakke kasten wand', denk ik gelijk aan licht wat weerkaatst van de zijkanten naast het projectiescherm. En dat leidt enorm af van het beeld, is mijn ervaring. Hoe erg je dat vindt is persoonlijk, maar nu kan je nog die keuzes maken.

Andere vraag is of de ruimte moet 'entertainen' met het licht aan, licht uit (Film/bioscoop-mode) of allebei? En waar leg je de nadruk op, en in welke mate zitten de wensen op het ene vlak (licht aan) in de weg van de wensen op het andere vlak (licht uit).

Dit zouden voor mij de eerste vragen zijn als het om het inrichten van een dergelijke ruimte gaat. Pas daarna ga je kijken naar de invulling van de wensen en kan je bepalen welke componenten je daarvoor nodig hebt. Ga je nu al componenten kiezen, dan ga je mogelijk bepaalde doelen nu al niet halen.
Zo is 3 meter breed wel redelijk gewaagd met de projectoren die je uitkiest, zeker als er nog omgevingslicht aan moet bij het fitnessen. En bovendien, een projector zou ik pas als aller-, allerlaatste kopen, de ontwikkelingen volgens elkaar zo snel op, dan je over 3 maanden alweer met een achterhaald model kan zitten waar dan te veel voor is betaald. En als ik naar de foto van je huis kijk, duurt het nog wel even voordat je HT klaar voor gebruik is.

Andere vraag is of je zelf een voorstelling hebt, of zelf wel eens een HT gezien hebt die in jouw ogen ideaal is/was, en dan met name waarom. Dat helpt ons bij het geven van adviezen.

Maar het vooruitzicht om een HT in te richten is erg leuk, en denk dat hier wel goede adviezen gegeven kunnen worden.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

112

Quote from: BarcoCRT on December 27, 2011, 00:45:10
Als ik dat lees over 'projecteren in een strakke kasten wand', denk ik gelijk aan licht wat weerkaatst van de zijkanten naast het projectiescherm. En dat leidt enorm af van het beeld, is mijn ervaring. Hoe erg je dat vindt is persoonlijk, maar nu kan je nog die keuzes maken.

Andere vraag is of de ruimte moet 'entertainen' met het licht aan, licht uit (Film/bioscoop-mode) of allebei? En waar leg je de nadruk op, en in welke mate zitten de wensen op het ene vlak (licht aan) in de weg van de wensen op het andere vlak (licht uit).

Zo is 3 meter breed wel redelijk gewaagd met de projectoren die je uitkiest, zeker als er nog omgevingslicht aan moet bij het fitnessen. En bovendien, een projector zou ik pas als aller-, allerlaatste kopen, de ontwikkelingen volgens elkaar zo snel op, dan je over 3 maanden alweer met een achterhaald model kan zitten waar dan te veel voor is betaald. En als ik naar de foto van je huis kijk, duurt het nog wel even voordat je HT klaar voor gebruik is.


Bedankt! Inzake het projecteren "de kast in" had ik bedacht dat ik niet de volledige diepte van de kastwand zou gebruiken. Ik zou circa 30 centimeter aan kast uit willen laten steken, aan alle kanten om het scherm heen. Deze kast wordt overigens donkergrijs tot zwart geschilderd. Maar inderdaad is wellicht dat al teveel en moet ik bijvoorbeeld slechts 5 of 10 centimeter uit laten steken. Helemaal vlak met de kast kan natuurlijk ook, maar dat lijkt me minder mooi als de projector niet aan staat.

Het is overigens inderdaad mijn bedoeling om een zo spectaculair mogelijke beeld- en geluidservaring te creëren. Vandaar dat alles qua kleurstelling donkergrijs tot zwart wordt en er geen ramen in de ruimte zitten. Als er hardgelopen wordt, hoop ik te kunnen volstaan met de tot een minimale lichtsterkte gedimde inbouwspots die net boven de loopband hangen.

We willen een situatie bereiken dat de ruimte met het licht aan net zo mooi is als met het licht uit. We denken dat we dat bereiken met de "up and down"-verlichting in de voorste helft en met de inbouwspots in de achterste helft van de ruimte. Wanneer de projector aan staat, gaat alles uit. Volgens mij zou dit allebei heel mooi moeten kunnen zijn.

Ook voor wat betreft de projector zet je me aan het denken. Ik was in de veronderstelling dat het voorlopig wel gedaan zou zijn met de nieuwe modellen. Maar het kan natuurlijk zeker geen kwaad om tot het laatste moment te wachten met de aanschaf. Ik verwacht overigens ergens tussen midden en eind maart de eerste film te kunnen kijken, dat is ongeveer de timing.

Da-lite

Een 3 meter scherm ( 2.35 .1 ) is goed te doen op 4 a 4,5m en dan heb je geen last van het tennis effect .
Ik zelf kijk in high lamp modus en is ook gekalibreerd in deze modus , er is genoeg licht op het scherm en nog steeds een mooi contrast ( batcave ) .
En dat hij in high lamp modus staat trek ik me weinig van aan , dan verwissel ik de lamp zo na 1000 uur en dat is bij mij ongeveer 3 jaar ( wat overéén komt met 3 a 4 films per week ) .
Lijkt me wel leuk , zo een concert of wedstrijd kijken terwijl je ligt te fitnessen , en dan nog op een 3 meter scherm  :D

Hier is ook nog een link van een franse firma die niks anders doen dan homecinema's , het gaat niet om de firma , maar om de mooie creaties die ze gemaakt hebben .
Er zijn veel ruimtes bij die zo ongeveer de afmetingen hebben als bij jou , en waar je misschien toch wel wat ideetjes kan van opdoen of waar je misschien een mooi voorbeeld vindt .
Op elke ruimte kan je nog eens apart klikken en krijg je meerdere foto's van die bepaalde ruimte .
Veel kijkplezier .

http://www.votrecinema.fr/picsengine/

Mvg
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

denoontje

Quote from: donaldk on December 26, 2011, 21:04:07
@denoontje, als je op een meter of 8 van het scherm op een treadmill staat, is drie meter eerder te klein dan te groot, dus over te groot hoeft 112 zich geen zorgen te maken. Mooie kelder, en lekker niet zo laag, in deze ruimte zul je ten minste niet claustrofobisch worden.

klopt maar hij gaat toch ook gewoon film kijken lijkt me en dan zit hij niet op 8 meter ..maar goed even rekenen  wat ideaal is schud de getallen ook niet uit de mouw ;-)

larzie

Whoaa inderdaad een grote ruimte zeg!  :blink: Als ik ooit ga verhuizen weet ik iig waar ik allemaal meer naar moet kijken. Als ik nu een huis zou zoeken zou ik ook een huis zoeken met een mooie optionele ht ruimte en lekker vrijstaand :D

Maar inderdaad wat al is aangegeven. HTip en Sonic Circle hebben al veel ervaring met het maken van ht ruimtes in grote ruimtes. Je zou ook GTDesign kunnen raadplegen. Hij bouwt zulke ruimtes voor zijn werk en is ook aanwezig op dit forum. Ook High-q en Jean Sibelius zijn nu bezig met soortgelijke projecten. Genoeg adviseurs dus :)

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

beatbrother

Super leuk project ! Ben benieuwd
Heb je een streefdatum tegen wanneer je het klaar wilt hebben ?
Ik zit ongeveer met dezelfde maten en wou ook altijd een zo groot mogelijk scherm hebben, maar dat hadden
ze me ook afgeraden.
Ik had ook eens gekeken naar de beamers en als je al wat groter wilt projecteren kom je al heel gauw in een stuk
duurder segment van beamers. Je bent blijkbaar naar de shootout geweest van de beamers. Stond daar ook de JVC X3 of X7 ?

Quote from: Da-lite on December 27, 2011, 12:17:26
Hier is ook nog een link van een franse firma die niks anders doen dan homecinema's , het gaat niet om de firma , maar om de mooie creaties die ze gemaakt hebben .
Er zijn veel ruimtes bij die zo ongeveer de afmetingen hebben als bij jou , en waar je misschien toch wel wat ideetjes kan van opdoen of waar je misschien een mooi voorbeeld vindt .
Op elke ruimte kan je nog eens apart klikken en krijg je meerdere foto's van die bepaalde ruimte .
Veel kijkplezier .

http://www.votrecinema.fr/picsengine/


SUPER !!! Leuk voor ideeen !  :pompom:

112

Quote from: beatbrother on December 27, 2011, 19:51:14
Super leuk project ! Ben benieuwd
Heb je een streefdatum tegen wanneer je het klaar wilt hebben ?
Ik zit ongeveer met dezelfde maten en wou ook altijd een zo groot mogelijk scherm hebben, maar dat hadden
ze me ook afgeraden.
Ik had ook eens gekeken naar de beamers en als je al wat groter wilt projecteren kom je al heel gauw in een stuk
duurder segment van beamers. Je bent blijkbaar naar de shootout geweest van de beamers. Stond daar ook de JVC X3 of X7 ?

SUPER !!! Leuk voor ideeen !  :pompom:


De bouw is al een heel eind gevorderd en ik zou graag uiterlijk eind maart de eerste film "ondergaan". Zou moeten kunnen, maar kwaliteit gaat voor snelheid.

Bij de shoot-out stond de JVC X30. Deze projector vond ik mooie, warme kleuren geven. Op 3D schoot hij echter ruimschoots tekort ten opzichte van de andere beamers: een schokkerig, knipperend beeld. Ik vind 3D overigens niet zo belangrijk, maar het is nu ook weer niet zo dat wij (onze kinderen, mijn vrouw en ik) helemaal nooit iets in 3D zouden willen zien. Daarom is deze projector voor mij afgevallen.

LittleNinja

Gaaf topic! Leuk om te zien hoe je tot de keuze van de Epson bent gekomen.

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

beatbrother

Quote from: 112 on December 27, 2011, 20:47:10
De bouw is al een heel eind gevorderd en ik zou graag uiterlijk eind maart de eerste film "ondergaan". Zou moeten kunnen, maar kwaliteit gaat voor snelheid.

Bij de shoot-out stond de JVC X30. Deze projector vond ik mooie, warme kleuren geven. Op 3D schoot hij echter ruimschoots tekort ten opzichte van de andere beamers: een schokkerig, knipperend beeld. Ik vind 3D overigens niet zo belangrijk, maar het is nu ook weer niet zo dat wij (onze kinderen, mijn vrouw en ik) helemaal nooit iets in 3D zouden willen zien. Daarom is deze projector voor mij afgevallen.


Aha super ! Dat is niet zo heel lang meer hè. Ik wil het ook proberen rond Maart klaar te hebben.
De 3D heb ik nog niet gezien op de X3.
Zou de 3D eigenlijk hetzelfde zijn als op de X7 ? Ik denk van wel, maar ben niet zeker.

Da-lite

Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

stellaboy

Ik was ook op de shootout aanwezig en voor mij liggen de epson en de de Sony HW30 in evenwicht.
Maar als je dan toch op zo'n grote van scherm wil projecteren zou ik opteren voor de Epson TW9000 dat toch maar liefst 2400 lumen op je scherm knalt.In tegenstelling tot de Sony 1300.
Veel succes met je HT project,deze ga ik van dichtbij opvolgen 8)

BarcoCRT

Quote from: stellaboy on December 28, 2011, 23:33:50
Ik was ook op de shootout aanwezig en voor mij liggen de epson en de de Sony HW30 in evenwicht.
Maar als je dan toch op zo'n grote van scherm wil projecteren zou ik opteren voor de Epson TW9000 dat toch maar liefst 2400 lumen op je scherm knalt.In tegenstelling tot de Sony 1300.
En een blacklevel wat waarschijnlijk zeer tegenvalt. Hij maakt niet voor niets een batcave, het is dan wel zonde om na al die moeite je blacklevel om zeep te helpen door een slechte projector.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

112

Tijdens de shoot-out vond ik de Epson TW9000 zeker geen "slechte" projector. Integendeel - ik vond het er heel mooi uitzien. Ook het zwart viel de aanwezigen, inclusief de professionals, absoluut niet tegen. Vond alleen de Sony's een iets warmer beeld hebben. Daar staat dan inderdaad weer minder licht tegenover. Als ik niet op een 3 meter breed scherm zou willen gaan projecteren, zou ik de Sony HW30 kiezen. Nu neig ik toch naar de TW9000, vanwege het licht.

Ik ben heel benieuwd naar wat jullie zouden doen! In ieder geval ga ik wachten tot het laatste moment, maar - mocht er in het aanbod van projectoren tot maart niks meer veranderen - wat zou dan het advies zijn voor een 3 meter breed scherm in een batcave?