300B SET de Bouw

Started by Arno P, December 25, 2011, 08:14:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Quote from: phy on January  1, 2012, 01:50:02
Ik bedoelde de 300b van JJ in combinatie met Lowthers
In welk design zaten de (welke) lowthers in die vergelijking? TM/Hoorn..etc?

phy

Quote from: Arno P on January  1, 2012, 11:56:15
In welk design zaten de (welke) lowthers in die vergelijking? TM/Hoorn..etc?
Verschillende: ook met verschillende Lowthers uit de A en DX  serie
Hedlund hoorn
Oris 150
Oris 200
Jericho horn
Carfrae
en verschillende kleinere hoorn behuizingen die op de lowther site staan.
Een stuk of 30 300b versterkers ongeveer de helft daarvan was zelfbouw.
ook nog wat 2a3 45 en 71A  versterkers in combinatie met breedbanders.


Arno P

Quote from: phy on January  1, 2012, 13:17:49
Verschillende: ook met verschillende Lowthers uit de A en DX  serie
Hedlund hoorn
Oris 150
Oris 200
Jericho horn
Carfrae
en verschillende kleinere hoorn behuizingen die op de lowther site staan.
Een stuk of 30 300b versterkers ongeveer de helft daarvan was zelfbouw.
ook nog wat 2a3 45 en 71A  versterkers in combinatie met breedbanders.



Benijdenswaardige luisterervaring zeg. Welke 300B's heb jij via de Carfrae (grootste uitvoering) kunnen beluisteren en wat waren daarvan jouw bevindingen?

phy

Quote from: Arno P on January  1, 2012, 14:29:25
Benijdenswaardige luisterervaring zeg. Welke 300B's heb jij via de Carfrae (grootste uitvoering) kunnen beluisteren en wat waren daarvan jouw bevindingen?
Ik heb de kleinere Carfrae gehad met acieve laag ondersteuning
marr heb wel een kennis geholpen met een Veliki hoorn dat is ook min of meer zoiets als de grotere Carfrae.

Daar hebben we ook veel versterkers op beluisterd hij heeft er nu een 2a3 versterker op (C3G driver in triode interstage gekoppeld >2a3)
Deze versterker heeft ook de 300b als eindbuis gehad en ook verschillende drivers ook de C3M

Ook heel mooi op lowthers was een een ontwerp  van Jean Hiraga  Maison L'audiophille 300b (310A driver)
was in eerste instantie gebouwd met Partridge trafo's en na verschillende wisselingen vonden we de Hashimoto de mooiste.
Verassend mooi deed een 6sl7 in srpp driver >300b heel eenvoudig schema maar heel goed passend op de Lowthers.
Ook een 12a4 of 12b4 interstage 45 interstage 300b was een mooie combi met Lowthers.
dit zijn de 300b versterkers die ik het mooist vond.
Er waren ook nog mooie 2a3 en 45 versterkers bij die het goed doen
Klassieke schakelingen met 6sn7 >300b zoals Sun Audio of Audio Note gebruikt kunnen best mooi zijn maar op Lowthers is het geen goeie match
ook Mu followers zijn mooie trapjes met goeie specs maar geen combinatie met Lowthers.

 

Arno P

Update: Ontwerp verder "vastgerekend" en de onderdelenlijst opgesteld. Met hulp van PHY in het "Obbligado Condensator" topic met wat tips naar de juiste condensatorkeuze toegewerkt (tot nog toe dan)

Arno P

Net de bevestiging gekregen dat deze jongens eraan komen:


Arno P

En 4 kannetjes olie  :D ;)


phy

#57
Quote from: Arno P on January  4, 2012, 20:35:28
Net de bevestiging gekregen dat deze jongens eraan komen:


Ha! die heb ik ook al eens gebouwd  :smile:
ik heb nog Western Electric 417A liggen, als de versterker klaar is mag je ze wel eens proberen als je wil.
Gebruik je een voorversterker? met een 1:1 interstage heb je een ingangsgevoeligheid van rond de 2 volt
met een voorversterker gaat het prima.

Arno P

Quote from: phy on January  4, 2012, 21:13:21
Ha! die heb ik ook al eens gebouwd  :smile:
ik heb nog Western Electric 417A liggen, als de versterker klaar is mag je ze wel eens proberen als je wil.
Gebruik je een voorversterker? met een 1:1 interstage heb je een ingangsgevoeligheid van rond de 2 volt
met een voorversterker gaat het prima.

Passieve voorversterker....maar met sowtertrafootjes welke custom gewikkeld werden en ik zelfs een beetje boost kan hebben hiermee ;-)

phy

#59
let erop dat je alle pinnetjes die in verbinding staan met het grid een stop weerstand geeft en kort aansolderen
welke waarde cathode ontkoppel c wil je op de 5842 gebruiken?
Mijn ervaring is dat je daar gerust een hoge waarde kan gebruiken 2200 of 3300 uf vind ik zelf nog beter

Arno P

#60
Quote from: phy on January  4, 2012, 21:29:38
let erop dat je alle pinnetjes die in verbinding staan met het grid een stop weerstand geeft en kort aansolderen
welke waarde cathode ontkoppel c wil je op de 5842 gebruiken?
Mijn ervaring is dat je daar gerust een hoge waarde kan gebruiken 2200 of 3300 uf vind ik zelf nog beter

1k naar elk grid.
Ontkoppel-C 5842 wordt 470uF om te beginnen (Fk 3Hz)....aangezien ik in vorige versterkers wel eens het effect heb gezien van te dicht bij DC zitten van versterkertrappen binnen in een buizenversterker. Volgens EMC regels dan even starten met niet breedbandiger dan nodig (ja, ja, ja...voor de trafo's ga ik dan wel weer to the max  ;D ;) )

phy

Probeer er later ook maar eens een 3300 uF  ;)

Arno P

Quote from: phy on January  4, 2012, 21:48:19
Probeer er later ook maar eens een 3300 uF  ;)

Gaan we zeker stretchen en tweaken  ;)

m9

ik heb de 5y3 ipv 5u4, ben eerlijk gezegd best benieuwd hoe deze verschillen.

Arno P

Quote from: m9 on January  5, 2012, 06:49:33
ik heb de 5y3 ipv 5u4, ben eerlijk gezegd best benieuwd hoe deze verschillen.
Ik zou zeggen, meteen uitproberen en posten wat je bevindingen zijn. Ben benieuwd.

phy

Quote from: m9 on January  5, 2012, 06:49:33
ik heb de 5y3 ipv 5u4, ben eerlijk gezegd best benieuwd hoe deze verschillen.
Voor een 300b met de driver die Arno wil gebruiken
Kan de 5y3 niet genoeg stroom leveren

m9

Quote from: phy on January  5, 2012, 09:13:30
Voor een 300b met de driver die Arno wil gebruiken
Kan de 5y3 niet genoeg stroom leveren

dat vermoeden had ik al aangezien de 5u4 een flink stuk forser is uitgevallen.

Arno P

Quote from: m9 on January  5, 2012, 10:04:18
dat vermoeden had ik al aangezien de 5u4 een flink stuk forser is uitgevallen.

Oh, ik dacht dat je die buizen zelf in je versterker ging uitproberen...

m9

het is ook niet gezegd dat ik dat niet ga doen, maar dan moet ik wel eerst die 5u4 bestellen.

Arno P

Quote from: m9 on January  5, 2012, 11:28:12
het is ook niet gezegd dat ik dat niet ga doen, maar dan moet ik wel eerst die 5u4 bestellen.

Tientje bij jukebox-revival  ;)

m9

#70
also, das ist billig ja, muss ich dann dort mal versuchen.

edit: 1 pilsje en ik ben zo melig als vermorzeld graan.

phy

#71
Let wel op de 5y3 is heel anders qua aansluitingen ze zijn niet zomaar zonder solderen om te wisselen.
het zijn ook mooie buisjes ik heb nog mooie Marconi's liggen in de ST uitvoering dit is dezelfde vorm als de 5u4 de meeste zijn gewoon recht  
ik gebruik ze wel eens op een 45 of 2a3 versterker.
Een 5u4 is ideaal voor een 300b wat ik ook mooi vind is een gz37,vaak nog mooier maar dat ligt helemaal aan de versterker.
deze zijn wel zo om te steken.

Arno P

300B's zijn binnen...wat een mooie robuuste buis van EH
De 5842 duidelijk NOS en zeker de 5A4G....katronnen russische doosjes...prachtig!

De olie 25uF (als je ermee rammelt hoor je iets klotsen  ;D ) zijn ook binnen maar helaas zitten er hier en daar kleine deukjes in, dus geen on-top montage maar hopen dat er voldoende plaats IN de behuizing is...

m9

leuk he die kartonnen cccp doosjes en de russische datasjiets :).

heb zojuist bij siberian market op ebay een aantal 6n1p en 6dj8 buisjes besteld voor een phono pre.

buizen zijn verslavend :ph34r:.

Arno P

Ik zit nu nog te wachten op een pakketje met weerstanden en in week3 de transformators en dan kan het "breadboard"-bouwen weer beginnen...men neme een grote plank en begint te schroeven...
In de grote afwachten toch alvast wat foto's als voorpret