300B SET de Bouw

Started by Arno P, December 25, 2011, 08:14:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

phy

Waarom zou je daar 1 Farad willen hebben?
Ik zou er niet te moeilijk over doen gewoon een c r c voldoet heel goed of een 7805 regelaar ertussen
AC is het mooist maar je kan met DC op je gloei toch een hele mooie versterker bouwen hoor.

Arno P

Quote from: phy on December 28, 2011, 21:27:45
Waarom zou je daar 1 Farad willen hebben?
Ik zou er niet te moeilijk over doen gewoon een c r c voldoet heel goed of een 7805 regelaar ertussen
AC is het mooist maar je kan met DC op je gloei toch een hele mooie versterker bouwen hoor.


;D...ach 1 Fahrad...klonk zo mooi duits als idee (gewoon omdat het kan?)  ;)...de R moet er toch al tussen dus die rimpel zal snel verdwijnen

paarslicht

Quote from: Arno P on December 28, 2011, 22:22:51
;D...ach 1 Fahrad...klonk zo mooi duits als idee (gewoon omdat het kan?)  ;)...de R moet er toch al tussen dus die rimpel zal snel verdwijnen

Maak er dan fahrrad van, dan is het ten minste echt Duits......
Anyway als je dan toch veel capaciteit wilt toevoegen dan is 1F al weer aan de krappe kant, 100F of meer lijkt me meer iets van deze tijd.....

Arno P

Quote from: paarslicht on December 28, 2011, 23:00:18
Maak er dan fahrrad van, dan is het ten minste echt Duits......
Anyway als je dan toch veel capaciteit wilt toevoegen dan is 1F al weer aan de krappe kant, 100F of meer lijkt me meer iets van deze tijd.....

Die spelfout was om te zien waar de echte duitsers zitten  ;D

100F...da's een behoorlijk fietsenrekje

paarslicht

Quote from: Arno P on December 28, 2011, 23:03:34
Die spelfout was om te zien waar de echte duitsers zitten  ;D

100F...da's een behoorlijk fietsenrekje

Tut mir leid Ollie, ik ben Nederlander :)

Arno P

#30
Zo voor het einde van 2011 is de kogel door de transformatorkerk.
Er is heel wat emailwisseling aan vooraf gegaan maar de custom trafo-set in overleg met de mannen van Monolith Magnetics is een feit (specs om van te watertanden, hierover later meer).
De interstage transformator krijgt hiermee zelfs een boost om als standaard in hun pakket te worden opgenomen.
Naar verwachting gaan ze nagenoeg meteen aan de slag en is de richtdatum voor voltooiing week3 2012  ;)

phy

Ik denk dat dat mooie transformatoren zijn.

Arno P

Quote from: phy on December 29, 2011, 23:23:16
Ik denk dat dat mooie transformatoren zijn.


Zeker weten. Ik had mijn wensen en zij de kennis en adviezen...en hele strakke communicatie.

Arno P

#33
Transformatorbestelling is een feit en aanbetaling is de deur uit.

Voor de voetjes dacht ik alvast aan deze:


m9

zien er niet verkeerd uit.

ga je voor de kron 300b buizen of zoiets als western electric?

Arno P

Quote from: m9 on December 30, 2011, 22:23:01
zien er niet verkeerd uit.

ga je voor de kron 300b buizen of zoiets als western electric?


Op dit moment blijft JJ en mogelijk EH even hangen....en zeker geen Chinese 300B's...WE...leuk maar ik geloof niet dat dit altijd de holy grail zal zijn

Arno P

Ben nu aan het kijken naar wat de betere ontkoppel-C zou zijn voor de kathodeweerstanden danwel welke elko er in de voeding goed gaat werken (voor de laatste heb ik goede ervaringen met die van JJ)

phy

Quote from: Arno P on December 30, 2011, 22:43:15
Op dit moment blijft JJ en mogelijk EH even hangen....en zeker geen Chinese 300B's...WE...leuk maar ik geloof niet dat dit altijd de holy grail zal zijn
EH gold grid zijn gewoon mooie buisjes ik kan je ze aanraden chinees bv shuguang is mooier dan JJ
en ja WE 300b's zijn de holy grail ik heb er nog 6 maar doe ze niet weg
ik heb bijna alle 300b's die er zijn gehad
JJ vind ik 1 van de mindere.
EH goldgrid zijn verassend voor de prijs en ook een goeie keuze met Lowthers.
wat ik ook geen mooi geluid vind zijn KR 300b's
Emission labs dan weer wel ik heb nog een quad solid plates en mesh plates.
TJ en full music is ook een goeie keuze met Lowthers heb ik er ook nog 8 van daar wil ik wel een paartje  van verkopen.
de EH kan je hier goed kopen:
http://www.hotroxuk.com/matched-valves-links-page-12ax7-6l6-909-0/electro-harmonix-valves-12ax7-6l6-el34-2153-0.html
de Goldgrid is mooi de gewone is niks

Arno P

Quote from: phy on December 31, 2011, 13:20:30
EH gold grid zijn gewoon mooie buisjes ik kan je ze aanraden chinees bv shuguang is mooier dan JJ
en ja WE 300b's zijn de holy grail ik heb er nog 6 maar doe ze niet weg
ik heb bijna alle 300b's die er zijn gehad
JJ vind ik 1 van de mindere.
EH goldgrid zijn verassend voor de prijs en ook een goeie keuze met Lowthers.
wat ik ook geen mooi geluid vind zijn KR 300b's
Emission labs dan weer wel ik heb nog een quad solid plates en mesh plates.
TJ en full music is ook een goeie keuze met Lowthers heb ik er ook nog 8 van daar wil ik wel een paartje  van verkopen.
de EH kan je hier goed kopen:
http://www.hotroxuk.com/matched-valves-links-page-12ax7-6l6-909-0/electro-harmonix-valves-12ax7-6l6-el34-2153-0.html
de Goldgrid is mooi de gewone is niks

Thx. Scheelt weer wat uitzoekwerk. Waar draai jij nu het liefst mee...WE?

Arno P


m9

welk ontwerp ga je gebruiken btw?

iets van triodedick?

Arno P

Quote from: m9 on December 31, 2011, 17:18:07
welk ontwerp ga je gebruiken btw?

iets van triodedick?

Iets van mijzelf en iets van Maggi  :D

Het aantal ontwerpen dat er mogelijk is zijn beperkt en gaande weg zal ik het ontwerp dat ik nu in gedachten heb verder invullen, verifieren en optimaliseren. In grove blokken is het een drivertriode->interstageTransformator->300B->UGT->Luidspreker

m9

#42
ac of dc voor het drivergedeelte?
6n6p?

ik zou ook eens naar de aikido achtige oplossingen kijken op het net maar ik begrijp dat je het volledig van jezelf wilt laten zijn.

op de plaatsen van de kathodeweerstanden zou je zelfs potmeters kunnen plaatsen (2k of zoiets) en draaien tot je het beste resultaat hebt.

kunt het zo gek maken als je zelf wilt uiteraard.

mundorf gold silver is een graag geziene gast in buizenversterkers.

http://www.rumoh.nl/nl/mundorf-supreme-silver-gold/2491-mundorf-supreme-silvergold-010uf-1200vdc.html

Arno P

Quote from: m9 on December 31, 2011, 17:29:48
ac of dc voor het drivergedeelte?
6n6p?
ik zou ook eens naar de aikido achtige oplossingen kijken op het net maar ik begrijp dat je het volledig van jezelf wilt laten zijn.
op de plaatsen van de kathodeweerstanden zou je zelfs potmeters kunnen plaatsen (2k of zoiets) en draaien tot je het beste resultaat hebt.
kunt het zo gek maken als je zelf wilt uiteraard.
mundorf gold silver is een graag geziene gast in buizenversterkers.

http://www.rumoh.nl/nl/mundorf-supreme-silver-gold/2491-mundorf-supreme-silvergold-010uf-1200vdc.html

AC voor de driver 5842

Potmeter lijkt mij niet zo lekker...even databoekje/curve erbij en netjes instellen en nameten ;-)

Arno P

Quote from: m9 on December 31, 2011, 17:29:48


mundorf gold silver is een graag geziene gast in buizenversterkers.

http://www.rumoh.nl/nl/mundorf-supreme-silver-gold/2491-mundorf-supreme-silvergold-010uf-1200vdc.html

In de directe signaalweg komt geen condensator (behalve de 2 ontkoppel-C's over de kathodeweerstanden en die zijn in de 100..200uF...wordt geen mundorf supreme silver gold denk ik  ;). Mundorf heb ik overigens wel in de SUT pre-amp zitten)

Arno P

Quote from: phy on December 31, 2011, 13:20:30
JJ vind ik 1 van de mindere.
Hier komt de JJ dan weer goed uit de bus. Zal ook wel samenhangen met het gebruikte ontwerp van de versterker

http://www.enjoythemusic.com/channel/ch300b/

paarslicht

Quote from: Arno P on December 31, 2011, 17:38:06
In de directe signaalweg komt geen condensator (behalve de 2 ontkoppel-C's over de kathodeweerstanden en die zijn in de 100..200uF...wordt geen mundorf supreme silver gold denk ik  ;). Mundorf heb ik overigens wel in de SUT pre-amp zitten)

Ik neem aan dat je geen ontkoppel elco's gebruikt voor de 300B aangezien je een interstage hebt.
Voor de 5842 is de waarde 100- 200µF te klein.
Btw waarom geen ingangstrafo en elke kathode elco er uit? 

Arno P

Quote from: paarslicht on December 31, 2011, 19:11:16
Ik neem aan dat je geen ontkoppel elco's gebruikt voor de 300B aangezien je een interstage hebt.
Voor de 5842 is de waarde 100- 200µF te klein.
Btw waarom geen ingangstrafo en elke kathode elco er uit? 

Ontkoppeling 5842/300B kan vervallen mits de gevoeligheid voldoende blijft. Dus als blijkt dat de 8W zelfs over the top is zal ik de ontkoppel-C's eens gaan skippen.
IT en ontkoppel op 300B is idd niet ideaal ivm resonantie van LC...maar ook dat ga ik eerst onderzoeken en meten.
Ingangs-T...kan nog steeds ;-)...voor dat je het weet hebben we hier het klassieke all T concept ;-)

Arno P


phy

#49
Quote from: Arno P on December 31, 2011, 17:57:21
Hier komt de JJ dan weer goed uit de bus. Zal ook wel samenhangen met het gebruikte ontwerp van de versterker
Ik bedoelde de 300b van JJ in combinatie met Lowthers